Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R spec. B (2005)

autoreview

Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R spec. B (2005)

Signalement

UitvoeringLegacy Touring Wagon 3.0R spec. B
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf25 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Na 44.000 km kan ik u eindelijk wat meer vertellen over deze Spec B. In mijn korte, doch
onstuimige autoleven is dit één van de beste auto’s waar ik ooit in gereden heb. Deze auto combineert sportief met comfortabel autorijden op een dusdanig hoog niveau dat de concurrentie het nakijken heeft. Natuurlijk doet de nieuwe audi S4 qua pure prestaties dit allemaal nog eens stukken beter, maar dan hangt ook wel even een prijskaartje aan.

Wegligging en prestaties
Harder rijden dan je medeweggebruiker is niet zo heel erg moeilijk. Pakt iemand de handschoen echter op dan zal je behoorlijk moeten werken. In tegenstelling tot de hedendaagse turbomotoren, waar het gas intrappen simpelweg het devies is, moet je de motor van deze soeb redelijk hoog in de toeren houden. Het maximale koppel van 300 Nm komt namelijk pas bij 4200 r/pm vrij. Doe je dit dan wordt je naast de goede prestaties op een magistrale sound getrakteerd. Zelden heb ik een zescilinder zo mooi horen zingen c.q. horen brullen.

Deze auto is in het dagelijks gebruik foolproof. Dat is tegelijkertijd ook weer het grootste nadeel van deze auto. Als je in deze auto rijdt, moet je namelijk beschikken over een redelijke goede zelfbeheersing. Doe je dat niet dan verval je o zo gemakkelijk in asociaal weggedrag. Het einde van een weg waarvan het stoplicht op oranje springt gevolgd door een korte scherpe bocht, is voor deze auto appeltje eitje (zonder het gevaar uit de bocht te vliegen). Het met Billstein dempers afgeveerde onderstel gecombineerd met de vierwielaandrijving maakt dit soort grappen namelijk kinderspel.

Remmen
Bij lagere snelheiden geven de remmen een erg goed gevoel en voldoen goed. Bij hogere snelheiden lijken ze minder te reageren terwijl ze toch hun werk redelijk doen. Te begrijpen is dat mensen hierover klagen. De remmen van de Duitse concurrentie geven een veel beter gevoel. Een alternatief voor de remmen voor is een vervangingset van Prodrive (330MM CONVERSION). Volgens de kenners is de één van de beste sets die te verkrijgen is.
Wat ook opvalt is dat de auto bij remmen iets te veel in zijn dempers voor duikt. Voor echt snel bochtenwerk kan dit een nadeel zijn.

Interieur
Het interieur is goed afgewerkt maar haalt het net niet met dat van auto’s uit van het VAG concern. Wennen is dat de handel van de ruitenwas installatie omgekeerd bedient moet worden (in vergelijking tot die van Europese auto’s). De auto beschikt over redelijk wat binnenruimte en over een gigantisch laadruimte. Wel zou er net iets meer beenruimte mogen zijn voor de achterpassagiers. Heerlijk is ook het grote standaard schuifdak.

Extra accessoires:
- Xenonverlichting laten monteren. Een heerlijke aanvulling op slecht verlichte weegn. Hoort naar mijn mening standaard op een auto te zitten van deze prijsklasse (Het 2007 model heeft bi-xenon verlichting!);
- Sportgrille, de standaard grille is nou niet bepaald mooi;
- Sharktail antenne (voor mobiele telefoon).

Pluspunten:
- Sublieme wegligging;
- Mooi leder interieur;
- Airco. Volgens mij werkt deze airco nog goed zelfs als het buiten 45° C of warmer is;
- Bouwkwaliteit, werkelijk niets rammelt er aan deze auto.

Minpunten:
- Navigatiesysteem; al rijdend kan geen bestemming worden ingevoerd, zelfs niet door de bijrijder;
- Achter net iets te weinig beenruimte;
- Auto met deze motor is volgens Subaru Nederland niet uit te rusten met een LPG systeem.

Naar mijn mening kan het volgende nog verbeterd worden:
- more engine power! more enige power! Het onderstel kan met gemak veel grotere vermogens aan;
R.D. Subaru, zo zet je de Duitse concurrentie pas echt een hak;
- Subaru Nederland: lever s.v.p. deze auto ook met het volgens kenners subliem klinkende McIntosh geluidssysteem (is bijvoorbeeld wel in Australië en in Japan leverbaar);- remmen en bij remmen iets te veel duiken in de voordempers;
- de elektrisch verstelbare voorstoelen beschikken niet over geheugenplaatsen (kleine moeite groot plezier).

Update april 2007

Inmiddels de 67.000 km gepasseerd en wat valt er te zeggen.......... Niets, maar dan helemaal niets!
Zoals hierboven is vermeld, heeft de auto zo’n onvoorstelbare goede wegligging, dat je de bochten steeds sneller gaat nemen. Ondanks dat ik over zowel zomer- als winterbanden beschik, zijn inmiddels de zomerbanden vervangen als gevolg mijn bochtengedrag. Als u deze auto koopt, houdt dan rekening met de hoge banden slijtage!

Oja, nog een verbeterpuntje ontdekt:
- inhoud benzine tank is 65 liter. Moet minimaal 70 liter zijn bij een auto in deze klasse.

PROBLEMEN

De speakers heb ik laten vervangen door betere, de tweaters worden om de haverklap opgeblazen.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.