Subaru Legacy Touring Wagon 2.0 GL (1997)

autoreview

Subaru Legacy Touring Wagon 2.0 GL (1997)

Signalement

UitvoeringLegacy Touring Wagon 2.0 GL
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1997
Jaar van aanschaf2002
KM-stand bij aanschaf37.500 km
KM-stand laatst115.600 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Na twee jaar tot volle tevredenheid in een Legacy sedan gereden te hebben, had ik behoefte aan wat meer ruimte, dus op zoek naar een Legacy Station. Ik vond bij een handelaar een mooi exemplaar met weinig kilometers en wat leuke opties (airco, lichtmetalen velgen)voor een hele schappelijke prijs, dus de koop was snel gesloten. Inmiddels rijd ik er dus al weer 7,5 jaar in rond en nog steeds tot volle tevredenheid. Een soepele boxermotor, een redelijk verbruik (tussen 1:10 en 1:12) en véél ruimte! En bovendien zeer lage onderhoudskosten.

Problemen tot nu toe: helemaal niets! Buiten jaarlijks de APK en af en toe een onderhoudsbeurtje, heb ik nagenoeg geen kosten gehad. Zelfs de originele uitlaat en remblokken zitten er nog onder. Ik heb wel een jaar of drie geleden preventief de distributieriem laten vervangen. Hij maakt de reputatie van Subaru dus helemaal waar. Voorlopig heb dus ook helemaal geen behoefte om 'm in te ruilen, ik hoop er nog jaren plezier van te hebben. En aangezien ik er tegenwoordig niet meer dan 5.000 km per jaar mee rijd, is de kans inderdaad erg groot dat ik 'm voorlopig niet weg hoef te doen omdat hij versleten is. En mocht vervanging toch een keer nodig zijn, dan wordt het zeker weer een Subaru. Dat zou dan mijn vijfde worden. Mijn eerste autootje was een Mini Jumbo en ik heb ook nog een L-serie 1.8 GT coupé gehad. Geweldige auto, ik heb nog steeds wel een beetje spijt dat ik die verkocht heb.

Maar goed, volgende maand moet de Legacy station voor de 8e keer opkomen voor de APK, dus als er dan toch eindelijk een serieus probleem te melden is, dan laat ik dat weten.

Probleemloze APK!

  • 101.378 km

Vandaag is mijn Soeb voor de 8e keer probleemloos door de APK gekomen! Hoewel, probleemloos; er bleek wel een lampje van de kentekenplaat stuk te zijn! Schande. Verder heb ik vorige week een rondje uitlijnen laten doen en airco onderhoud laten uitvoeren. Hij is dus helemaal klaar voor de komende vakantie en hij mag dan flink aan de bak. We gaan namelijk naar Karinthië en dat wordt dus blazen over de autobahn en daarna berg op berg af. We gaan in ieder geval ook minimaal 1 keer naar de top van de Grossklockner.
Ik heb er in ieder geval het volste vertrouwen in dat het een probleemloze rit wordt, maar ik laat het na de vakantie weten.

Probleemloze vakantie

  • 105.888 km

Helaas, de vakantie is weer voorbij. Maar, zoals voorspeld, is alles op automobiel gebied probleemloos verlopen. Totaal ruim 3.800 km gereden onder zware omstandigheden (langdurig hard rijden, stevige beklimmingen) maar de Subaru heeft geen krimp gegeven. Als je in relatief korte tijd zoveel kilometers met een auto maakt, dan leer je pas echt was de sterke en zwakke kanten van die auto zijn. En dan kan ik niet anders concluderen dat ik het nog steeds een fijne auto vind. Heerlijk ruim, comfortabele stoelen, goede wegligging (zelfs met 170-180 op de teller ligt hij nog verbazend strak op de weg voor zo'n comfortabel geveerde auto) en relatief zuinig. Over die 3.800 km was het gemiddelde gebruik 1:12,5 en dat terwijl ik dus grote stukken op hoge snelheid heb gereden en de meeste tijd met de airco aan. Olieverbruik is nihil.

Een klein min puntje komt bij zo'n lange rit helaas ook weer naar voren; de geluidsisolatie is helaas niet zo heel goed voor elkaar, waardoor het boven de 140 toch wel een beetje rumoerig wordt. Maar goed, dan gaat de radio gewoon wat harder. Kortom: de Subaru mag blijven en krijgt de komende tijd weer een beetje rust, want een grote rit zit er voorlopig niet meer in.

Helaas afscheid moeten nemen

  • 115.600 km

Het was er tot nu toe nog niet van gekomen, maar ik moet deze review maar eens een keer netjes afsluiten. Helaas heb ik mijn geweldige Legacy al bijna twee jaar niet meer in mijn bezit. Na bijna 10 jaar trouwe dienst heeft hij mij helaas met motorproblemen in de steek gelaten.
Van het ene op het ander moment begon de motor onregelmatig te lopen en was er bijna geen vermogen meer voorhanden. Ik heb er door 4 verschillende Subaru dealers naar laten kijken die er totaal uren in hebben gestoken om de oorzaak te achterhalen. Helaas zonder succes. Ik heb 'm daarom met pijn in het hart van de hand moeten doen en rijdt sinds juni 2012 in een afgeladen Nissan X-trail 2.5 Elegance. Luxer en sneller dan de Subaru, maar toch zou ik mijn Subaru graag weer terug hebben.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.