Subaru Impreza 2.0 WRX AWD (2005)

autoreview

Subaru Impreza 2.0 WRX AWD (2005)

Signalement

UitvoeringImpreza 2.0 WRX AWD
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf40.000 km
KM-stand laatst48.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaringen met Impreza WRX

  • 41.000 km

Vorige week mijn mooie Impreza gekocht bij Gert en Otto de Gooijer in Rhenen.Ik was eerst op zoek naar een Golf GTI, maar kon geen nette vinden. De auto's in mijn categorie haddden allemaal meer dan een ton in de lease gezeten en zagen er afgereden uit, krasjes rondom e.t.c.

Over de reden van aankoop ga ik later (in februari) uitweiden. De auto verkeert interieur en exterieur in een bijna nieuwstaat, mag ook wel bij 40000kms.

De Impreza is technisch standaard en alleen voorzien van een redelijk bescheiden Remus einddemper. Er zat ook een enorme taartschep op de auto. Deze heb ik meteen verwijderd, de gaatjes in de achterklep worden morgen dichtgelast en natuurlijk wordt ie gespoten. Nou wil je natuurlijk weten waarom ik geen spoiler wil: Simpel, Ik ben er te oud (48) voor en wil niet teveel opvallen. De auto heeft trouwens ook een bescheiden kleur: lichtblauw (lijkt op het oude petrol blue, foto's volgen),erg mooi.

Omdat de auto 6 jaar oud is (okt 2005), heb ik een grote beurt laten uitvoeren met een nieuwe distributieriem.
Normaalgesproken moet deze riem pas bij 100.000 km of na 7 jaar vervangen worden. Het was dus niet echt nodig, maar "better safe than sorry. Ook heb ik 4 nieuwe dunlop winterbanden (215-45-17) laten monteren, op de standaard velgen.

Eerste rijindruk:Ik heb zo'n 800km met de auto afgelegd (2 tankjes 1:8,5 gemiddeld). Deze auto rijdt nieuw! Er is nergens speling en rammeltjes of aandrijfgeluiden zijn hem ook vreemd. Je merkt dat er een turbo-gat is en als je hard wilt gaan dan moet je hem boven de 3000 toeren houden.Vanaf 3500 rpm trekt ie lekker.

Ik heb in meerdere gt's, 97 en 2000 van vrienden gereden en wist dat de auto in korte bochten nogal wat onderstuur heeft. Ik heb meerdere Peugeot gti's gehad en die hadden dat o.a. door de voorwielaandrijving ook.

Ik ervaar dit niet als een probleem. Als je een afslag hard neemt en je laat in de bocht je gas los, dan wordt ie mooi neutraal. Als dit niet genoeg is dan zorgt een trapje op de rem voor controleerbaar overstuur.Daarna meteen volgas en je maakt een mooie slide, prachtig! De auto laat zich ook lekker "zetten", dan is hij meteen neutraal.Voor degene die niet weet wat zetten is: Je brengt de auto in een cadans door (bijvoorbeeld)voordat je een rechter bocht neemt, eerst een rukje naar links stuurt.Ik doe dit overigens met al mijn auto's, ook als ik niet hard ga. Het voordeel is dat je altijd dichter langs de stoep (lees curbstone) uitkomt en er dus meer ruimte is voor het uitbreken van de achterkant.De auto heeft overigens een overbemeten handrem waarmee je de auto ook kunt provoceren tot overstuur.

Ik deel overigens niet de mening van een collega schrijver dat de Impreza te zacht geveerd is en dat een een seat fr of snelle tdi een betere wegligging hebben. Mijn Impreza is standaard, helt nauwelijks over en is behoorlijk stug. Deze voorwielaandrijvers hebben een mooi onderstel en kunnen(op droog wegdek) een vergelijk met de Impreza aan. Als het regent, dan is de Impreza oppermachtig. Sterker nog, Een Porsche 911, met 100pk meer, wordt dan met gemak vernederd.

Ik hoop dat ik jullie niet teveel heb doorgezaagd met mijn mening en relaas.
Wel? bedenk dan dit: "opinions are just like assholes, everybody has one" (Clint Eastwood in Dirty Harry).

Wordt verolgd!

PLEZIER MAKEN!

  • 45.000 km

Ik heb vorige keer geschreven dat ik nog zou vertellen waarom ik de WRX heb gekocht.Ik woon de komende maanden in Davos, Zwitserland, vandaar.De Impreza bewijst hier wekelijks zijn dienst in de sneeuw en doet het fantastisch. Ik begin eindelijk een beetje vertrouwen in de auto te krijgen. Als je een tweedehands auto koopt, dan is ie de eerste 2 maanden "niet van jou". De auto heeft hier weekend dienst en wordt ingezet voor leuke uitjes met vrienden. In de bergen presteert ie buitengewoon goed. bergop is geen enkel probleem, bergaf merk je dat er veel meer kinetische energie uit de auto gehaald moet worden en voldoen de remmen maar net. Verder niets dan lof over deze auto. Olieverbruik is na 4000 km een kwart liter, wat neerkomt op 1:12000 Dat is volgens mij top voor een boxer en lag, gezien de lage kilometerstand ook binnen de verwachting. De automatische airco is een weelde met al die zon.Ik haal nu een gemiddelde van 1:8,5 en denk wel dat het goedkoper kan, terug in NL. Mijn mooie Impreza wordt bij mijn terugkeer (juni)in NL ingeruild op een golf 6 diesel, omdat ik simpelweg teveel kilometers maak. Als je een WRX zoekt die in nieuwstaat verkeert met plusminus 50.000 kilometer op de klok, dan kun je contact met mij opnemen.
Dirk Boom 0625056638

VERKOCHT

  • 48.000 km

De Impeza is weg, ingeruild op een Volvo C30 2.4 170 pk summum. Reden; Mijn vrouw wilde er niet in rijden. De Impreza was een topauto. Toen wij gingen proefrijden in de C30, ook niet de minste auto, leek het wel of de motor kapot was. Kan je nagaan hoe snel die explosieve power went. Wat ons (vader en zoon) wel opviel aan de C30, is dat hij minder onderstuur heeft dan de Impreza. De wegligging is echt erg goed.
Ik heb vorige week een Daihatsu Cuore (2008, Premium, met airco,jawel) gekocht, omdat ik teveel kilometers maak en mijn Volvo 745 uit 1986 teveel benzine verbruikt.Mijn volgende revieuws zullen dan ook over de Daihatsu gaan. Eerste induk (500 km) zijn buitengewoon goed De auto heeft dezelfde motor als de drieling, Aigo, C1 en 107, maar omdat ie een kleiner frontaal oppervlak heeft, heeft ie een langere 3e en 4e versnelling. De mijne loopt gemiddeld 1:20.75 (eerste tankje)en dat is zuiniger dan de eerder genoemde drieling. De motor loopt maar 3000 toeren bij 120 kph, echt top. Fij is ook de verschuifbare achterbank. Er kunnen prima 4 volwassenen in. Tot zover deze revieuw. Over eb sluiten...

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.