Subaru Impreza 2.0 WRX STi AWD (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Impreza 2.0 WRX STi AWD |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 142.000 km |
KM-stand laatst | 142.000 km |
Snel en betrouwbaar
- 142.000 km
Sinds novwmber 2017 heb ik mijn huidige subaru impreza WRX STI. En vanaf het moment dat ik hem als kind wilde, heb ik het altijd een dikke bak gevonden. Als je er één tegenkomt, zal je dit ook niet ontgaan.
Als eerste is het een perfecte youngtimer. Dus gewild, gelimiteerd en een goede fun factor. De waardes van deze auto zijn ook langzaam aan het stijgen. (Zoals veel japanse sportauto's uit de 90's en 00's).
Qua betrouwbaarheid is het ook een typisch japanse auto. Nog nooit stukken aan gehad afgezien van onderhoudstechnische dingen (bijvoorbeeld homikineten/banden/grote beurt e.d.)
Het nadeel is wel, aangezien het een boxer motor is, dat onderhoud hieraan ook meteen extra kost. Dit aangezien je dit beter bij een spevialist kan doen, en er niet veel ruimte onder de motorkap overblijft. Dit samen met een redelijk complex blok maakt onderhoud aan het motorblok bij voorbaat al duur.
De onderhoudskosten om de auto te blijven rijden zijn tevens net zo hoog. Voor 90 euro tanken, en vervolgens tussen de 300 en 400km kunnen rijden is niet bepaald zuinig. Zelfs met een lichte rechtervoet kom je niet boven de 1 op 8. Tenzij je snelweg rijd, dan komt deze tot een verbijsterende 10l/100km!
De belasting is een stevige 65 euro per maand, en om de auto goed bij te houden dien je per maand ook wel 100 euro opzij te zetten.
Dan komen we bij de prestaties. Dit is na 3 jaar nog steeds iets om blij van te worden. Lekker analoog rijden, met een fixe turbo-lag tot de 3000 toeren.
Met een stage 2 map, gesmeden zuigers/zuigerstangen/krukas en een gehoond blok naar 2.3l is het vermogen ook flink toegenomen.
Het huidige vermogen is 420pk met 530NM koppel. Dit alles maakt snelweg rijden een genot. En zolang je niet in de turbodruk rijdt, is het een hele beschaafde auto.
Het comfort laat wel aan zijn wensen over. Het is een typisch 90's japans interieur. Weinig luxe, alles van plastic en gewoon uiterst simpel. Tevens is de vering heel stug dus klinkerwegen en gaten in de weg ga je voelen. Daarnaast is het best een luide auto, dus als mensen op de achterbank zitten zijn gesprekken voeren als een stuk minder aangenaam.
De kuipstoelen is het enige wat echt als premium aanvoelt. Ze zijn lekker zacht, wel stevig en ze knuffelen je lekker terwijl je rijdt.
Over het algemeen ben ik zeer tevreden over de auto. De verbruikskosten en onderhoudskosten neem je voor lief als je zoiets koopt. En het is tot op heden een hele betrouwbare auto geweest.
Mocht je er een vinden en toch twijfelen, zeker doen!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.