Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Subaru
  • Impreza

Subaru Impreza 1.6i Premium (2017)

autoreview

30
Subaru Impreza 1.6i Premium (2017)
Subaru Impreza 1.6i Premium (2017)Subaru Impreza 1.6i Premium (2017)Subaru Impreza 1.6i Premium (2017)Subaru Impreza 1.6i Premium (2017)Subaru Impreza 1.6i Premium (2017)Subaru Impreza 1.6i Premium (2017)Subaru Impreza 1.6i Premium (2017)Subaru Impreza 1.6i Premium (2017)Subaru Impreza 1.6i Premium (2017)
Anoniem
  • Gebruikersreview
18 april 2018 om 07:41
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringImpreza 1.6i Premium
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf1.200 km
KM-stand laatst91.400 km
Lezerswaardering: 92%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf keuze

  • 4.625 km
  • 18 april 2018

Het is inmiddels een maand geleden dat ik de Subaru Impreza heb opgehaald bij de dealer met toen slechts 110O km op de teller, nu alweer 4500 km op de teller. Mijn auto historie is Kadett, Golf, Bora en Octavia. Daarna overgestapt op een Subaru SUV Forester. Na 9 jaar en 176.000 km heb ik de Forester ingeruild. Slechts 1 relais vervangen gedurende de 9 jaar en uiteraard de gebruikelijke banden, accu, rem/olie vloeistoffen natuurlijk. De betrouwbaarheid van de Subaru heeft zich bewezen.

Op zoek naar een vervanger bij verschillende merken langs geweest. Belangrijkste punten zijn hoofdruimte, makkelijk in- en uitstappen, betrouwbaarheid, veiligheidsvoorzieningen, adoptief cruise control, wegligging, zitpositie stoel-stuur-bediening enz. Tevens het meenemen van een grote hond. Allemaal persoonlijke zaken. Bij concurrerende vergelijkbare auto's bleek het in- en uitstappen en hoofdruimte tegen te vallen. Uiteindelijk bleef de Subaru Impreza 1.6 over. Ja, het is geen strepentrekker, maar dat staat ook niet op mijn wensenlijstje.

Als vervanger voor mijn Forester is dit wel heel wat anders. Ik wilde weer terug naar ‘het Golf gevoel’ en ben na uitgebreid onderzoek erachter gekomen, dat de Impreza de 100% ‘klik’ heeft. De combinatie CVT met adoptive cruise controle is echt wat ik zocht. Het werkt uitstekend en je merkt nu dat het overig verkeer onrustig rijgedrag vertoont. In de Impreza heerst een en al rust, genieten naar je favoriete muziek.

De alertheid van de cruise controle is in te stellen in 4 niveaus. Dat wil zeggen, als het voertuig welke je volgt sneller gaat rijden, je de mate van volgen naar persoonlijke smaak kan instellen van direct vlot volgen tot Eco.
Wat rijden betreft is mijn ervaring dat de wegligging haarscherp is. Rest volgt later.

114 pk voldoende?

  • 4.746 km
  • 19 april 2018

Naar mijn idee bestaat veel negatieve reacties van anderen die het motorvermogen van 114 pk veel te weinig vinden. Advies: Ga eerst ermee rijden en dan je mening geven. Mijn ervaring op dit moment is, dat ik weinig merk van het geringe vermogen. Mijn dagelijkse deelname in het verkeer rond de drukke steden waar snelheidslimieten gelden van 80 en op de snelweg 100 km/u kan de Impreza moeiteloos met het overig verkeer meekomen. Sterker nog: De digitaal display monitor geeft aan dat bij het optrekken bij stoplichten bijvoorbeeld de “gaspedaalopeningsverhouding’ tussen de 25 – 35% weergeeft en hoger kom je doodgewoon niet. Dat betekent dat er nauwelijks aanspraak wordt gemaakt van het motorvermogen, waarbij de toerenteller tussen de 2.000 a 3.500 aangeeft. Door de goede geluidsisolatie, mooie balans van de boxer in combinatie van de erg goed afgestelde CVT merk je in het interieur niets van, als je nog hoger in toeren komt, wat normaal gesproken niet nodig is. Tja, vind je 114 pk niet voldoende…loop dan verder.

Door dit soort zaken is het brandstof verbruik laag te noemen voor een 4x4 AWD auto. Mijn verbruikscijfers zijn terug te vinden in de “verbruiksmonitor’ van deze website. Het verbruik is nog wel wisselend i.v.m. wisselende omstandigheden. Let wel mijn Impreza staat op brede banden (225/40 R18) wat het verbruik hoger is dan in de uitvoering van Pure en Comfort. De fabrieksopgave wordt in ieder geval gehaald!

EyeSight Eco modes, Accessoires

  • 4.960 km
  • 22 april 2018

Onlangs heb ik de gevoeligheid van EyeSight aangepast in Eco. Je moet tenslotte alle instellingen eens proberen toch? Persoonlijk vind ik de Eco instelling lang zo gek nog niet. Het optrekken/ versnellen van je snelheid gaat heel relaxed, maar toch niet heel langzaam. Mocht het in bepaalde omstandigheden iets te langzaam gaan, dan geef je gewoon wat gas bij.

Een accessoires wat ik erbij heb aangeschaft is een hondenrek. Zit heel solide vast in de auto echter het nadeel is, dat je deze niet in een handomdraai kan demonteren wanneer dit nodig zou zijn. De hondenrek komt in de plaats van de afdekrol, beiden is niet mogelijk. Een rubberen mat voor in de achterbak mag ook niet ontbreken als je regelmatig de hond meeneemt en zeker in combinatie van de bumper beschermer voor als de dog in of uit de auto springt. Zie de foto’s; zien er beetje vies uit maar daar zijn ze ook voor bedoelt.

Het brandstof verbruik blijft maar dalen en het lijkt erop, dat de boxer wat losser komt. De inboard verbruiksmeter geeft al regelmatig 5.8 liter per 100 aan, maar dat zal wel theoretisch zijn. Wat het werkelijk gaat worden weten wij pas na de eerst volgende tankbeurt.

Premium

  • 4.960 km
  • 27 april 2018

Premium
De Premium uitvoering heeft zoveel extra’s dat bijna niets meer te wensen valt. Wellicht een verwarmbaar stuur voor de frisse dagen, maar die is hier niet bij te bestellen. Het enige gemis zijn de geluidssignalen bij achteruit rijden. Dit was ik gewend in mijn vorige auto. Wat nu wel in de Impreza zit, is een achteruit kijk camera met een heel mooi breed kleurenbeeld op je navigatie. Maar het blijft nog even wennen met name het inschatten van afstanden, hoewel er denkbeeldige lijnen in het scherm getoond worden. Tijd zal het leren.

Net als mijn vorige auto heeft de Impreza ook een schuifdak, welke tevens kan kantelen (kanteldak). Bij mijn vorige auto reed dat prima tot 80 km/u, ga je harder rijden dan wordt het snel minder aangenaam. De Impreza heeft hier geen last van. Je kunt moeiteloos harder rijden wat het dakraam wat meer gebruikt gaat worden. Het blijft lekker zo’n (getint) glazen dak. Veel licht in de auto en bij gesloten dakraam blijft het navi-scherm goed leesbaar.

De (TPMS) bandenspanningsmeter geeft een mooi overzicht van de druk per band. Wel handig als je op lage profiel banden rijdt.

Op het middenconsole bevinden zich drie digitale kleuren klokjes welke je naar eigen smaak kan kiezen. D.w.z. je kunt kiezen uit een hele serie klokjes, waarbij ik gekozen heb voor de volgende drie: koelvloeistoftemperatuur, motorolietemperatuur en gaspedaalopeningsverhouding.
Een motorolietemperatuur meter vind ik erg zinvol. Na een lange rit geeft de olie temp. circa 95 aan. Bij korte ritten 60 of 70.

Verder heb ik nog een multichip kastje uit mijn vorige auto op de plank liggen. Deze zal t.z.t in de Impreza aangesloten worden, maar ik wil eerst goed weten van de boxer presteert en het verbruik doet in de standaard af-fabriek instelling.

De audio-installatie Harmen Kardon is super vet en makkelijk te bedienen.

Dagelijkse ritjes van enkele reis minimaal 55 km stap je fris in en weer fris uit met een big smile op je face. Tot zover dik tevreden over de Impreza en voldoet boven mijn verwachting.

Start-stop systeem / ervaring Eye-Sight

  • 6.900 km
  • 27 mei 2018

Het werd weer eens rijd om het oliepijlstok uit de motor te halen. Geen olieverbruik meetbaar dus ok. Verder geen kraakje, piepje of wat dan ook hoorbaar dus eigenlijk niets te melden. De boxer (motor) heeft het duidelijk naar zijn zin en begint al goed “los’ te komen. Het koppel is al aanwezig vanaf stationair toerental en geen haperingen bespeurbaar bij het versnellen van de snelheid. Duidelijk een heel goed uitgebalanceerde motor van de recente generatie en de Japanse technici hebben hier goed werk verricht. De tellernaald op 150 km/u geeft 3100 toeren. Bij 100 km/u circa 1900-2000 en gps 80 km/u 1500 toeren en in stad/dorp circa 1200. De CVT automaat regelt alles, dus een heerlijke reisauto.

Start-Stop systeem:
Het start-stop systeem is makkelijk zelf te beïnvloeden. Bij lichte remdruk blijft de motor lopen. Wil je het start-stop systeem in werking zetten, duw je voet dieper op het rempedaal en motor slaat af. Kind kan de was doen en gelukkig geen computer die het voor je regelt, nee lekker zelf alles in eigen hand. Gebruik start-stop alleen als ik zeker weet dan je wat langer stil moet staan bijvoorbeeld bij geopende brug of verkeerslichten, waarbij je soms erg lang moet wachten. De brandstof besparing tijdens de Stop wordt tevens digitaal zichtbaar op het dashboard. Houd je je voet was losser op de rem, dan start de motor weer. Of laat je de rem in het geheel los, dan wordt gestart en glijdt de auto rustig naar voren. Mocht dat onverhoopt niet de bedoeling zijn, dan zorgt Eye-Sight dat de auto stopt en weet een botsing met je voorligger te voorkomen.

Eye-Sight / adoptieve cruise control:
In tegenstelling tot andere fabrikanten die radar o.i.d. gebruiken, heeft Subaru gekozen te werken met twee stereo camera’s, ofwel Eye-Sight,….wil niet anders meer. Echt alles is persoonlijk naar wens in te stellen. Niet onbelangrijk te melden is, dat de afstand met je voorganger heel nauwkeurig kan kiezen van redelijk dichtbij, waarbij nauwelijks nog iemand met zijn auto tussen kan proppen, tot relaxed een grote afstand, met keuze aan veel tussen afstanden instelbaar. De bediening is makkelijk door middel van een hevelknopje op het stuur of het nu in de stad/dorp, op secundaire wegen is of snelweg gebruik. Altijd is er wel een afstand (persoonlijk) beschikbaar en alles wordt op het dashboard aangegeven.

De twee ogen van Eye-Sight welke vooruitkijken merken zelfs een verkeerszuil die voor een bocht staan tussen de twee wegdelen van het tegemoetkomend verkeer en jouw wegdeel. Om de bocht aan te snijden stuur je richting de verkeerszuil om vervolgens de bocht in te sturen maar zal Eye-Sight op het dashboard rood oplichten met waarschuwingssignalen van aankomend gevaar. Dus als er weer ergens een verkeerszuil onderste boven is gereden dan zal dat geen Subaru met Eye-Sight geweest zijn, omdat Eye-Sight deze herkend.

Eye-Sight werkt feilloos, of het nu mistig is, laag hangend zonnetje of zware regenval, het doet zijn werk waarvoor deze gemaakt is.

Rijden met tenttrailer

  • 15.400 km
  • 31 augustus 2018

Rijden met tenttrailer:
Vakantie naar Italië met de tenttrailer op de trekhaak. Ondanks de 1.6 boxermotor zonder turbo geen problemen ondervonden wat betreft gemis aan trekkracht. Omdat doorgaans niet harder gereden mag worden tussen de 80 en 100 km/u is de trekkracht meer dan voldoende. Het comfort, wegligging in combinatie met de tenttrailer is buitengewoon uitstekend te noemen, zowel rechtuit als in bochten. Je merkt in de Impreza niet dat er wat aan de trekhaak hangt, ligt als een blok op de weg.

Ook zonder tenttrailer voelt de Impreza zich overal thuis, of het nu op de autostrada is, file, stadsverkeer, smalle/snelle bochtige weggetjes in de bergen, het maakt hem allemaal niets uit. In de bergen rijden met de automaat (CVT) is echt buitengewoon relaxed. Je hoeft niet meer na te denken in welke versnelling je de handbak van de auto moet zetten op de eindeloze bergweggetjes van Ligurië/ Piemonte in Italië, de CVT in de Impreza doet zijn werk uitstekend en de 1.6 boxer, remmen, 4wielaandrijving, wegligging zijn uitstekend opgewassen tegen elke daling, helling en haarspeldbochten.

Wat opvalt is het matig wegdek waar wij verbleven tijdens de vakantie, veelal reparatie op reparatie met hier en daar gaten in het wegdek, je merkt dat de auto op een geheel nieuw ontwerpen chassis en ophanging staat, elke oneffenheid wordt moeiteloos gladgestreken en je merkt weinig tot niets in het interieur. Gewoon klasse.

Het brandstof verbruik in de bergen ben ik tevreden over, de boordcomputer geeft gemiddeld 7,5 tot 8 liter per 100, ondanks de ritten in voornamelijk bergachtig gebied. De airco kan de temperatuur aangenaam houden bij buitentemperaturen van +30 graden.
Zoals vele Italianen rijden wij geregeld met ramen en dakraam open en wat opvalt is dat het dakraam open zoveel meer wind door de wagen waait, waardoor deze bijna bij elke rit gewoon open staat, erg aangenaam rijden. Verschijnselen van vermoeidheid in de Impreza is mij nog niet overkomen door de goede stoelen, stuur ligt heerlijk in je handen en overige bedieningspanelen daar waar ze moeten staan, gewoon top.

Navigatie:
Na al die positieve indrukken heb ik toch wat gevonden waar ik minder tevreden over ben, maar dat heeft niets te maken wat de Impreza, maar de navigatie. Dit lijkt wel een standaard fenomeen te zijn want vele andere fabrikanten maken hier ook een potje van. Zoals bij zovelen is de (kaart TomTom) navigatie al verouderd voordat deze geïnstalleerd wordt. In Nederland is het wegennet zo snel aan verandering onderhevig dat de navigatie op snelwegen niet echt up to date is. Heb bij de Subaru importeur gevraagd voor een tussentijdse update, desnoods tegen betaling, want de eerste 3 jaar zijn gratis, maar dat bleek niet mogelijk. Daarom heb ik bij de beoordeling niet alle sterren gegeven, terwijl de Impreza het wel verdiend. Gelukkig kan je dan wel weer snel overschakelen op Google Maps mits je je smartphone gekoppeld hebt met je inboard 8-inch touchscreen scherm.

Op de al langer bestaande wegen werkt de navigatie beeld gewoon goed en leidt je door middel van duidelijke aanwijzingen prima de weg. Hoewel in Italië leidde hij ons over een weg welke over een privé weg zou gaan, uiteindelijk zijn wij maar rechtsomkeer gegaan en een andere weg gekozen.

De instel en zoekmogelijkheden van de Navi zijn duidelijk basic in vergelijking met mijn vorige Forester navigatie. Het zoeken naar tankstations laat de navigatie zien, maar vervolgens kan je er weer niet naar toe navigeren,…begrijp ik even niet. Overigens laat hij het maar heel even zien, waarna het overzicht weer verdwijnt. Tijdens het rijden bijna onbruikbaar.

Apple CarPlay en Android Auto:
Het dagelijks koppelen met je smartphone gaat probleemloos.

Voordeel:
Wegligging, comfort, stoelen
Veiligheidvoorzieningen/ slimme EyeSight/ adaptieve cruisecontrol
CVT en verbruik
4wielaandrijving
Veel lichtopbrengst koplampen door (mee sturende) led verlichting
Geen spinnende voorwielen met aanhanger door 4WD, altijd grip.

Nadeel:
Verouderde navigatie TomTom kaarten, geen tussentijdse update mogelijk gedurende garantie periode, ook niet tegen betaling. Update slechts 1x per jaar.

Richtingaanwijzer gekoppeld aan adaptieve cruisecontrol (Eyesight):
De richtingaanwijzer is gekoppeld aan de adaptieve cruisecontrol. Stel je rijdt op de snelweg en je wordt ingehaald door een ander voertuig. Je eigen snelheid loopt terug, omdat je voorganger langzamer rijd. Als je vervolgens het voertuig wilt inhalen en na het aantikken van je richtingaanwijzer zal de snelheid automatisch gaan toenemen om zo weer weer snel op de vooraf ingestelde cruise snelheid te komen. En dit zonder dat je zelf extra gas geeft. Een goed doordacht detail van Subaru.

Onderhoudsbeurt 15000

  • 15.743 km
  • 3 september 2018

Onderhoudsbeurt conform boekje uitgevoerd.
O.a. 4,8 ltr olie+filter + batterij afstandbediening, brandstofreiniger, interieurfilter etc. totaal € 293,-.
Verder geen bijzonderheden en/of aanpassingen.

100% vertrouwen Eye-Sight

  • 30.000 km
  • 2 maart 2019

Veilig en betrouwbaar:
Wij zijn weer 6 maanden verder, ofwel de volgende 15k gereden en gedurende deze periode zijn probleemloze kilometers voorbijgereden. Ben inmiddels achtergekomen dat de veiligheidsvoorzieningen zoals EyeSight 100% betrouwbaar zijn gebleken. De extra ogen van EyeSight geven op tijd de waarschuwingen bij dreigende gevaren. Mocht je deze desondanks toch negeren, dan grijpt het systeem rustig en accuraat in. Niets geen plotseling remmen, maar heel beheerst. Plotseling overstekende voetgangers in de stad worden direct opgemerkt. Tot zover 100% tevreden over EyeSight. Achteruit rijden uit een insteek parkeerplaats wordt het verkeer, fietsers, voetgangers , auto’s enz, wat je niet ziet, nauwlettend in de gaten gehouden met een signaal. Super veilig dus.

Ben fervent autonoom autorijder geworden en het enige wat ik moet doen is sturen. De rest gaat vanzelf. Ongeveer 90% van de kilometers rijdt ik met adaptieve cruise control. Ja, dat kan gewoon met de Subaru Impreza, 100% vertrouwen.

File rijden geen probleem, de afstand op je voorganger is naar wens persoonlijk in te stellen net als rijden in de stad/dorp, provinciale wegen, snelweg of waar dan ook. Erg fijn en veilig dus.

Eindelijk kaart update:
Is er nog kritiek op de Impreza? Nee, al duurde het mijn inziens wat te lang voordat een kaart update navigatie beschikbaar was. Van mijn dealer in Heemskerk een bericht ontvangen. Een account aanmaken bij Subaru-map, registreren van je auto, downloaden van installatie programmaatje en de kaart. Vervolgens installeren op een 16 gb USB stick die je vervolgens in de USB poort van de auto steekt. De rest installeert vanzelf. Moet zeggen dat TomTom kaartmateriaal er bijzonder goed uitziet. Beter dan Google Maps of Waze welke beschikbaar zijn d.m.v. Apple CAR Play.
Gesproken spraakopdrachten worden goed weergegeven in bijvoorbeeld Whatsapp. Wel zo handig en veilig tijdens het rijden.

Verveeld niet:
Elke kilometer is weer een beleving en genot om te rijden en top geluidsinstallatie. Nauwelijks tot geen last van harde wind/ storm en/of lengte groeven in het wegdek. In korte of lange bochten rijdt de Impreza super strak zonder dat dit ten koste gaat aan comfort. Mijn voorgaande auto’s zoals Octavia en Forester wist ik waar de grens lag in snel genomen bochten en rotondes, maar de grens van de Impreza ligt duidelijk verder dan mijn rij gedrag, ofwel dik in orde.

Onderhoudsbeurt

  • 30.250 km
  • 11 maart 2019

30k beurt volgens het onderhoudsboekje bij de dealer te Heemskerk uitgevoerd. Werkzaamheden: Olie, oliefilter, luchtfilter, interieurfilter, smeren scharnieren, remmen rondom gereinigd/ingevet, remvloeistof, batterijzender, 2 software updates, brandstofreiniger. Impreza weer klaar voor de volgende veilige kilometers.
Tussen de beurten geen olie hoeven bijvullen en geen tussentijds garage bezoek(en) met uitzondering van bandenwisseling zomer-winter.

Onderhoudsbeurt

  • 46.100 km
  • 22 oktober 2019

Startknop indrukken en gaan en je nergens druk om maken. Probleemloos zijn de kilometers voorbij gegleden. Olie verbruik tussen de onderhoudsintervallen van 15.000 km nauwelijks meetbaar. Wij zijn inmiddels dikke maatjes geworden met de Impreza.

Al weer bij de volgende onderhoudsbeurt aangekomen volgens de fabrieksvoorschriften. Wat is o.a. uitgevoerd bij de dealer
Olieverversen + oliefilter
Smeren scharnieren
Toevoegen Tunap Brandstof/ injectiereiniger
Interieurfilter
Firmware update radio (fabrieksgarantie)

Positief:
-Smeuïge/ soepele motor (voorzien van een Multi-Tuning-Chip)
-Zuinig met brandstof voor een permanent 4wiel aandrijver, gemiddeld tussen 1:16 a 1:18 of zelfs nog beter, zuiniger dan de fabrieksopgave (niet altijd haantje de voorste/ snelste willen zijn, anticiperen op het verkeer).
-Heerlijke bochtenridder
-Zicht rondom de bestuurder heel goed (smalle raamstijlen, zicht naar achteren, ook mede door hulp achteruit camera en sensoren)
-Radio DAB+
-Ondanks +35 graden buiten in de file blijft zowel koelwater- als olietemperatuur netjes onder controle (ja 2 digitale meters aanwezig)
-Airco doet prima zijn werk, interieur blijft koel onder alle weersomstandigheden
-Uitgevoerd update navi kaart 2e keer dit jaar via melding vanuit Subaru Importeur
-LED interieurverlichting (extra optie)

-De rest van de positieve punten zoals eerder in mijn review blijven ongewijzigd

Na ruime ervaring met deze auto heb ik zitten zoeken naar, laat ik zeggen, de schoonheidsfoutjes. Toch wat gevonden.
Minder/ wat kan beter:
-Iets wat krasgevoelig bij schakelpook (voorzichtig met stofdoek schoonmaken)
-Bandendrukcontrole systeem alleen door dealer te resetten / in te leren ná zomer/winter bandenwissel.
-Alleen Subaru eigen bandendruksysteem in de wielen gebruiken. Ander merk (goedkoper) geeft storingen of werken niet.
-Solide hondenrek (optie) echter niet snel demonteerbaar =gereedschap voor nodig

Op basis van de onderhoudskosten- en mijn eigen beleving cq gebruikservaring van de Impreza heb ik de resterende beoordelingssterren aangevuld tot max.

Onderhoudsbeurt 60000

  • 60.345 km
  • 4 juni 2020

Wat een heerlijke auto, gewoon niet normaal. Subaru maakt goeie dingen en deze Impreza is er een van.
Olieverbruik nauwelijks meetbaar tussen beide onderhoudsintervallen, dus okee.
Brandstof verbruik ruim onder de fabrieksopgave en kom uit op ongeveer 6 liter op 100 km en dat voor een 4wiel aangedreven bolide, gewicht 1450 kg, dus verbruik dik in orde.
Geen irritaties, mankementen, storingen of wat dan ook.

De volgende onderhoudsinterval is aangebroken en het bleek een groot onderhoudsbeurt te zijn, wielenwissel van winter naar zomer en Subaru vond enkele componenten niet voldoen aan de hoogste kwaliteitseisen en zijn conform de fabrieksgarantie vervangen cq reprograming ecu (terugroepactie). Alles in één keer dan maar uitgevoerd bij de dealer in Heemskerk.
-Wielenwissel
-Motorolie + filter
-Brandstofreiniger
-Reinigen remmen rondom
-Remvloeistof
-Voor- + achterdifferentieelolie
-(Automaat)CVT-olie
-Luchtfilter
-Green (antipollen) interieurfilter (niet goedkoop € 48,80)
-Ruitenwisserblad achter
-Diverse andere kleine zaken zoals afdichtingsringen, pakking, batterijtje etc.
Totaal aftikken € 770,-

Onderhoud 75500

  • 75.500 km
  • 10 februari 2021

68.500 km
Drukknopje voor in- en uitklappen van de buitenspiegels onder fabrieksgarantie vervangen. Was niet stuk maar liep een beetje stroef.

75.500 km
Geen idee waar ik het over moet hebben, niets te melden over de Impreza. Kwestie van starten en rijden maar.
pluspunten:
Voordeel van de 1.6 boxermotor is dat het zorgt voor minder trillingen dan bij V- of lijnmotoren het geval is. Minder trillingen komt ten goede in rust in het interieur (geen vibraties, trillingen of brommerig) en dat resulteert in een aangenaam comfort en een fijne reisauto.
-DAB radio en aankoppelen smartphone werken goed.
-Geen olieverbruik bespeurbaar.

Iedere 15.000 km wordt de interieurfilter (Green Cabin air filter € 48,-) vervangen. Deze zorgt voor extra zuivering van de buitenlucht zoals stof, vuil, roet, pollen, geur enz. Bijkomend voordeel is, dat de binnenkant van de ramen veel schoner blijven en dus ook mijn eigen longen.

Uitgevoerd periodiek onderhoudsinterval:
Wat vervangen:
-Nieuwe voorruitwissers. De af-fabriek wissers zaten er nog op. Nog niet echt nodig maar uit voorzorg vervangen.
-Motorolie + oliefilter en interieurfilter
-Packfile update
-APK etc.
Kosten € 503,-

Wat heeft mij deze Impreza na 75.500 gereden kilometers gekost buiten de reguliere onderhoudsintervallen?
-Vervangen van de ruitenwisser voor en achter. Verder niets.
Dat betekent dat de max 5 sterren blijven staan bij onderdelen ‘kosten’ en ‘betrouwbaarheid’ van de Subaru.

Onderhoud

  • 91.400 km
  • 25 oktober 2021

Bij een kilometerstand van ruim 91k is het weer tijd voor de voorgeschreven fabrieksinterval onderhoudsbeurt bij de dealer in Heemskerk.
-Vervanging motorolie + filter
-Remvloeistof verfrist
-Green interieurfilter
-Batterijtje zender, brandstofreiniger etc.
Volgens de monteur zag alles er spik en span uit, met uitzondering van de zomerbanden. Die beginnen aan hun laatste seizoen. Maar eerst verder op de winterbanden.

Geen olieverbruik
Wij kunnen weer kilometers maken en doorgaan.
Gemiddeld brandstof verbruik 1:16 a 1:17, ik ben dik tevreden.
Het max aantal van 5 sterren voor betrouwbaarheid en comfort blijven staan.

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
  • Rijd je zelf met een Subaru Impreza? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Subaru Impreza
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    Subaru Impreza 1.6i 4WD Comfort Automaat, airco,cruisecontrol,stoelverwarming,apple carplay ,achteruitrij camera,

    Subaru Impreza 1.6i 4WD Comfort Automaat, airco,cruisecontrol,stoelverwarming,apple carplay ,achteruitrij camera,

    • 2017
    • 42.444 km

    € 22.888

    Subaru Impreza 1.6i 4WD Comfort/Automaat/Trekhaak

    Subaru Impreza 1.6i 4WD Comfort/Automaat/Trekhaak

    • 2017
    • 46.170 km

    € 22.450

    Subaru Impreza 1.6i 4WD Comfort CVT Automaat Clima | Eyesight | Aple carplay | Trekhaak

    Subaru Impreza 1.6i 4WD Comfort CVT Automaat Clima | Eyesight | Aple carplay | Trekhaak

    • 2019
    • 47.403 km

    € 23.950

Meer Subaru Impreza occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Subaru Impreza/XV | 2022 XV v.a. € 40.500

    49
    • 23 februari 2022

Lezersreacties (30)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Subaru Impreza specificaties
  • Subaru Impreza occasions
  • Subaru Impreza video's
Advies en informatie
  • Subaru Impreza tests
  • Subaru Impreza gebruikersreviews
  • Subaru Impreza index
PREMIUM
Lexus CT200h - Mazda 3 - Subaru Impreza

Lexus CT200h - Mazda 3 - Subaru Impreza

De keuze in de compacte middenklasse is groot genoeg, maar toch draait het algauw uit op een...

Lees meer
 

Subaru Impreza reviews

  • Gebruikersreview
    Subaru Impreza 1.6i Premium (2017)

    Subaru Impreza 1.6i Premium (2017)

    7
    • 16 september 2019
  • Gebruikersreview
    Subaru Impreza 1.6i Premium (2018)

    Subaru Impreza 1.6i Premium (2018)

    10
    • 4 mei 2019
  • Gebruikersreview
    Subaru Impreza 1.6i Premium (2017)

    Subaru Impreza 1.6i Premium (2017)

    30
    • 18 april 2018
  • Gebruikersreview
    Subaru Impreza 2.0 WRX STi AWD (2004)

    Subaru Impreza 2.0 WRX STi AWD (2004)

    1
    • 25 augustus 2021
  • Gebruikersreview
    Subaru Impreza 2.5 WRX AWD Edition (2007)

    Subaru Impreza 2.5 WRX AWD Edition (2007)

    8
    • 11 februari 2020
  • Gebruikersreview
    Subaru Impreza 2.0R AWD Sport (2008)

    Subaru Impreza 2.0R AWD Sport (2008)

    2
    • 17 januari 2020
  • Gebruikersreview
    Subaru Impreza Plus 1.6 TS AWD (2001)

    Subaru Impreza Plus 1.6 TS AWD (2001)

    • 3 september 2019
meer reviews
Subaru Outback 2.5i – 2004 – 467.656 km - Klokje Rond

Subaru Outback 2.5i – 2004 – 467.656 km - Klokje Rond

Ooit kocht Edwin Kroon de goedkoopste Subaru Legacy die op Markplaats stond, met het idee om...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Prodrive viert 25 jaar WRC-Impreza met P25

    Prodrive viert 25 jaar WRC-Impreza met...

    1
    • 25 mei 2022
  • Nieuws
    Subaru (Impreza) WRX (2013) - In het Wild

    Subaru (Impreza) WRX (2013) - In het Wild

    6
    • 28 februari 2022
  • Nieuws
    Subaru Impreza 2.0 GT Turbo 555 AWD - Liefhebber Gezocht

    Subaru Impreza 2.0 GT Turbo 555 AWD - Liefhebber...

    31
    • 25 december 2021
  • Nieuws
    Subaru 1300 DL (1984) - In het Wild

    Subaru 1300 DL (1984) - In het Wild

    15
    • 9 november 2021
  • Nieuws
    Subaru Impreza WRX: deze kwamen wél naar Nederland

    Subaru Impreza WRX: deze kwamen wél naar...

    10
    • 18 september 2021
  • Gebruikersreview
    Subaru Impreza 2.0 WRX STi AWD (2004)

    Subaru Impreza 2.0 WRX STi AWD (2004)

    1
    • 25 augustus 2021
  • Nieuws
    Subaru Impreza (1997) - Facelift Friday

    Subaru Impreza (1997) - Facelift Friday

    18
    • 12 maart 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    Prodrive viert 25 jaar WRC-Impreza met P25

    Prodrive viert 25 jaar WRC-Impreza met...

    1
    • 25 mei 2022
  • Nieuws
    Subaru Legacy gefacelift

    Subaru Legacy gefacelift

    41
    • 12 mei 2022
  • Subaru Outback 2.5i – 2004 – 467.656 km - Klokje Rond

    Subaru Outback 2.5i – 2004 – 467.656 km...

    • 9 mei 2022
  • Nieuws
    Elektrische Subaru Solterra: vanaf ruim 56 mille

    Elektrische Subaru Solterra: vanaf ruim...

    75
    • 9 mei 2022
  • Nieuws
    Facelift voor Subaru Outback

    Facelift voor Subaru Outback

    14
    • 13 april 2022
  • Gebruikersreview
    Subaru Forester 2.0 X AWD Comfort (2006)

    Subaru Forester 2.0 X AWD Comfort (2006)

    2
    • 11 april 2022
  • Test: Subaru Solterra

    Test: Subaru Solterra

    105
    • 22 maart 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden