Subaru G3X (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | G3X |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 87.000 km |
KM-stand laatst | 130.000 km |
- 130.000 km
Rij nu ruim twee jaar in deze Justy G3X, eerste auto. Gemengde gevoelens: op zich een prima auto'tje, voorzien van voldoende luxe (airco, electrisch verstelbare buitenspiegels (links/rechts), ABS, toerenteller, in front passende autoradio/CD-speler, etc). Ook een fatsoenlijk stuur en dito versnellingspook (voelt niet 'plastic'/goedkoop aan).
Naar mijn mening z'n grootste minpunt: hij heeft net iets te weinig vermogen, wat je vooral merkt als je moet optrekken van 80 naar 120+ km (wat je typisch hebt als je in duitsland op de autobahn achter een vrachtwagen zit). Maakt rond 120 km/u wat herrie (motorresonantie?), wat bij 130 weer overgaat, maar dan wordt 't verbruik weer wat meer ;-). Z'n top is 155 km/u (verbruik is dan 13-14 liter per 100 km; bij 110-120 is dat 8 liter per 100 km).
Optrekken bij stoplichten gaat dan wel weer prima. Het is een quasi-4wd, dus je hebt wat meer grip op de weg; je kunt daardoor ook probleemloos in de 1e versnelling naar 50 km/u gaan. Dat zorgt er wel voor dat schakelen tussen 1/2 nog wel eens wat 'schokkerig' gaat. Andere auto's zijn wat vergevingsgezinder wat dat betreft.
In de bergen geen problemen bij lage snelheden. Da's wel maar met een persoon en weinig bagage getest, dus ik heb geen idee hoe-ie zich houdt met een heel gezin. Ik vermoed dat dat best redelijk gaat.
Hij schakelt op zich prettig, en is ook voorzien van een fatsoenlijke versnellingspook; de achteruit zit achter de 5e versnelling, die je met een hand kunt bereiken zonder extra beveiliging. Tussen de 2e/3e/4e versnelling wil hij nog wel eens wat schurend geluid maken. Volgens de dealer is dat 't vliegwiel, en komt dat euvel wel vaker voor bij Subaru's uit die periode; het schijnt niet al te veel problemen te geven, wat wel klopt, omdat ik hier al 30-40k kilometers 'last' van heb. De eerste versnelling/achteruit willen zo af en toe niet 'pakken', maar dat is iets waar je wel mee leert om te gaan. Geeft 'm ook een beetje karakter :D
Laadruimte: 1.3m met achterbank in delen neergeklapt. Niet heel groot, voldoende voor de meeste dingen; voor echt groot spul (deuren, bankjes) zit je toch al snel op een aanhangwagen. Die kan-ie trekken, en dat gaat redelijk. Niet superfantastisch, maar ook geen drama.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren