Subaru Forester 2.0 XT AWD (2003)

autoreview

Subaru Forester 2.0 XT AWD (2003)

Signalement

UitvoeringForester 2.0 XT AWD
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf234.000 km
KM-stand laatst271.000 km
Lezerswaardering: 40%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Oude bekende in een nieuw(er) jasje

  • 238.517 km

Op 1 april (geen grap) nam ik onze nieuwe Forester in ontvangst. Na bijna 6 jaar in het vorige SF model te hebben gereden (zie mijn andere review) werd het tijd voor iets anders.

Omdat we een bijzonder goede ervaring met de Forester hebben gehad was de keus voor Subaru niet moeilijk. En wat vaker wordt gezegd over het eigenwijze merk; heb je er eenmaal mee gereden dan doet dat merk wat met je. Ik weet niet wat het precies is maar het is een combinatie van robuustheid, betrouwbaarheid en eigenwijsheid dat er voor zorgt dat je een soort van band met het merk krijgt.

Het is de eerste keer in mijn autoleven dat ik weer kies voor het zelfde merk en type. Het is ook een rationele keus. Zoek je een degelijke, betrouwbare, en multi-inzetbare auto voor een kleine prijs dan kan je al niet om de Japanner heen. Subaru was een van de eerste merken die dit soort midi-SUV op de markt bracht. Subaru heeft er nooit een geheim van gemaakt dat ze de ontwikkelingskosten graag in de techniek stoppen en dat het design op een tweede plaats staat. Dit geldt zeker voor de Forester. Objectief gezien zijn er auto's die prettiger op het netvlies liggen maar aan de ander kant heeft het ook karakter.

De keuze viel voor ons op een Forester in XT uitvoering van de SG modellijn (2002-2005). Onze oude rode werd omgewisseld voor een diepzwart exemplaar met een 2.0 liter 16V turbo. De boxer brengt 177 pk en 245 Nm op straat en dat merk je wel. Onze oude, ongeblazen, Fozzy had 125pk en ondanks dat het een soepele motor was, heeft de turbo versie gewoon lekker meer oempf!

Tot zo'n 3000 toeren voelt ie aan als iedere andere ongeblazen Subaru boxer, maar vanaf de 3000 komt de turbo lekker inzetten en neemt de trekkracht tot 6000 toeren niet meer af. Fantastisch! Lekker vlot inhalen in z'n vijf op de snelweg of een tussensprintje van 80 naar de 120, het is zo gepiept. In feite is het blok gelijk aan de befaamde Impreza STi maar is ie wat geknepen. Hierdoor is de motor wel makkelijk van meer vermogen te voorzien. je tilt hem met alleen chiptuning zo over de 200 pk. Vooralsnog heb ik niks te klagen over de 177 paarden.

Naast deze 2.0 liter turbo is er ook een 2.5 liter turbo geleverd. Die 2.5 levert standaard al 220-230 pk en kan met tuning met gemak naar 300 pk gaan. Nadeel van de 2.5 liter blokken (die ook ongeblazen in de Outback zitten) is de mindere betrouwbaarheid, lekke koppakkingen zijn deze motor niet vreemd. Omdat ik een Forester van 2003 heb gekocht wilde ik toch het 2.0 liter blok, puur voor die betrouwbaarheid.

Nadeel van alle Subaru boxers; ze lusten een slok! Echt zuiniger dan 1 : 10 lukt mij niet, je zult eerder 1 : 9,5 halen.
Maar goed, je krijgt er ook wat voor terug. Het comfort is goed. Vering en demping is goed op elkaar afgesteld. Omdat de Forester wat hoger staat en wat langere veerwegen kent, helt de carrosserie in snelle bochten wat meer over. Door de 4-wielaandrijving blijft de auto echter wel goed op koers en het is dat de stoelen niet al teveel zijdelingse steun bieden, anders zou je gewoon knalhard door de bochten gaan. De Foz rijdt als op rails. Geluidsniveau is aangenaam laag, ook op hogere snelheden, maar daar vertel ik straks nog wat meer over.

Het ruimte gebruik is gek genoeg beter voor elkaar dan in het oude SF model. Dat vind ik knap want de maten van de auto's zijn exact gelijk aan elkaar. Wielbasis is met 2,52 meter niet idioot groot maar op de een of andere manier heeft Subaru toch meer ruimte voor de passagiers gevonden. De stoel en achterbank staan gewoon net wat beter zodat ik met mijn 1,98 prima kan zitten zonder dat de stoel volledig in de achterste stand staat. Mijn vrouw vond het ruimteaanbod niet van doorslaggevend belang om voor een andere, zeg grotere, Subaru te gaan kijken zoals de Legacy of Outback. Wel jammer dat het stuur niet axiaal verstelbaar is (zoals bij veel andere Japanse merken) alleen in de hoogte kun je het stuur verstellen.

De voorstoelen zijn tamelijk smal en de zitting vrij kort, toch is het zitcomfort prima. Na 13 jaar en 234.000 km is de bestuurdersstoel wel iets ingezakt en heeft de wang van de stoel wat instapschade. het meubilair is deels met (kunst)leder bekleed. Een autostoffeerder kan de stoel eenvoudig opknappen dus dat staat nog op mijn 'to do' lijstje.

Het dashboard heeft t.o.v. het oude SF model een absoluut hogere kwaliteit. Mooiere klokken en middenconsole ook is het dashboard is deels bekleed met verschillende kleuren zachte kunststof. Toch zie je ook hier en daar nog veel keihard lichtgrijze kunststof plaat in het interieur, waar Japanse merken een patent op lijken te hebben. Aan de andere kant; het is doelmatig en goed schoon te krijgen! De kofferruimte is goed bruikbaar maar is met 387 liter niet overbemeten. Met de bank neergeklapt (1/3 - 2/3) wordt deze vergroot tot bijna 1600 liter. De hoofdruimte is ruim, zelfs met het grote fabrieks schuifdak heb ik nog centimeters over boven mijn kruin. Wat ook erg prettig is zijn de goede hoofdsteunen die ook op de juiste hoogte kunnen worden ingesteld. Ook is de achterbank voorzien van drie volwaardige driepunts rolgordels met drie hoofdsteunen en isofix bevestigingspunten.

De Forester XT heeft standaard een goedwerkende automatic climate control, elektrisch bediende ramen rondom, cruise control, elektrisch verstelbare en verwarmde spiegels, een groot elektrisch bediend schuifdak, ruitenwisserverwarming, mistlampen en koplampsproeiers. Al met al een mooi complete auto met als extra nog niveauregeling op de achteras.

De motor is gekoppeld aan een 5-bak die prettig schakelt. De schakelwegen zijn kort en duidelijk. De koppeling voelt wel vrij zwaar aan maar heeft een duidelijk aangrijppunt. Wat erg handig is is de z.g.n. 'hillholder' Op een helling trap je de koppeling in en de rem en de auto blijft staan zonder de handrem te gebruiken ook als je de rem loslaat. Je hoeft bij het wegrijden alleen gas te geven en de koppeling op te laten komen zonder dat de auto terug rolt, ideaal.

Zoals bekend houdt Subaru al jaren vast aan aandrijving op alle wielen 'symetrical all wheel drive' heet dit in hun jargon. Dit betekend dat het vermogen 50% naar de vooras en 50% naar de achteras gaat en, door de plaatsing van de boxermotor in de lengterichting, zijn de aandrijfassen allemaal van gelijke lengte, symetrical. Dit geeft een grote mate van veiligheid onder alle weersomstandigeheden. Het stuur gedrag is uitermate neutraal en de Foz kan harder door de bocht dan jezelf zou durven! Hij stuur wat indirect en vrij licht maar op snelheid wel precies. Het is echter geen sportieve rijders auto. Maar daavoor heb ik hem ook niet gekocht.

Ook deze Foresters staan bekend als degelijk in elkaar geschroefd en uitermate betrouwbaar. Dat wil niet zeggen dat de auto geen fouten heeft. Er zijn een paar zaken waar je op moet letten en die vrijwel altijd voorkomen bij Foresters van deze bouwjaren.

1. Koplampen hebben kunststofkappen die vergelen en dof worden, een probleem bij alle auto's met dit soort lampen.
2. wind/ruitgeleiders op de voorste zijruiten gaan scheuren en verouderen, dit heeft enorm veel windruis tot gevolg.
3. ruitmechaniek van zijruiten kan stroef gaan lopen

Het zijn kleinigheden waarvan de windruis de meeste ergernis geeft. Op YouTube staan diverse filmpjes over hoe je dit kunt verhelpen maar de enige echte remedie is de geleiders te vervangen, een klusje dat goed zelf is uit te voeren.

Bovengenoemde zaken waren ook van toepassing op mijn Forester. Bij aanschaf bleek ook het schuifdak niet te werken. Een versleten motortje werd vervangen en nu werkt ie weer prima. Ook de geleiders heb ik vervangen, dit is echt de investering waard! tevens heb ik alle lampjes van de dashboardverlichting vervangen en alle lampjes in de schakelaars. Het is even priegelen maar op zich goed zelf te doen en het houdt de kosten laag.

Wat ook prettig is van een oude(re) auto; veel onderdelen zijn via de sloop te krijgen. Omdat er weinig stuk gaat aan Subaru's en er niet veel in Nederland rijden zijn OEM onderdelen relatief duur. Check daarom altijd sloperijen als je wat nodig hebt. Op deze manier heb ik de tweede sleutel van een nieuwe handzender voorzien. Bij de aanschaf bleek dat een van de sleutels geen handzender had voor de bediening van de centrale vergrendeling. Subaru verkoopt alleen complete sleutels a € 225! Bij Van Deijne in Volkel heb ik een compleet contactslot met twee sleutels, deurslot en ECU gekocht voor €100. Ik hoefde alleen een handzender over te zetten naar de incomplete sleutel en deze opnieuw 'in te leren', echt een fluitje van een cent voor minder dan de helft van de prijs.

Wat ik de komende tijd nog ga doen is de koplampen opfrissen en de bestuurdersstoel laten repareren.

Ik heb er nu 4000 km mee gereden. Twee dingetjes zijn naar voren gekomen. Een klem op de stofhoes op de rechter aandrijfas was los geschoten. Hierdoor slingerde vet uit de homokineet op de uitlaat, met stank en wat rook tot gevolg bij het stoplicht. Was dus eenvoudig te verhelpen. Een geleide rol op de multiriem ging janken. Nieuwe rol kostte 29 euro. Verder geen klachten of mankementen.

Ruim een jaar verder en 37000 km

  • 271.000 km

Het is weer tijd voor een update. We hebben sinds de aanschaf in april 2017 nu 37000 met de XT gereden. Je kan dus wel zeggen dat ik nu wel een aardig oordeel kan geven. De Forester heeft zich van zijn beste kant laten zien wat betreft betrouwbaarheid. Geen een keer hebben we stil gestaan, wel hier en daar wat kleine ergernissen en mankementen. De meeste mankementen zijn te verklaren door de ouderdom van de auto. Na 15 jaar zijn en er wel wat 'dingetjes'.

Het vergelen van de kunststof koplamp frontjes vind ik zo'n ding. Geef mij maar glas. Het doffe, gele plastic staat niet fraai en doet afbreuk aan de verder nette auto. Zelf ben ik een keer aan het polijsten geslagen maar dat is toch een lapmiddel. Er zijn zat aftermarket koplampen te vinden op eBay maar die zijn US-spec en dus niet toegestaan in de EU. Ook koplampen van Engelse auto's vallen af vanwege het links rijden.
Op sloperijen zijn ze nauwelijks te vinden of ze zijn in een net zo'n slechte staat. Nieuw kosten ze €225 per stuk en dat vind ik (nog) te duur.

Verder is de stoelverwarming stuk. De weerstanden in de zitting zijn afgebroken op de bedrading en zijn niet meer te solderen, jammer.
Ook de gekraste zijruiten zijn een kleine ergernis. Ik zie het bij veel Foresters die onderhevig zijn aan de invloed van de kust of veel offroad rijden, veel (zee)zand tussen glas en de geleidingen van de frameloze ruiten. Ok, het zijn kleine en overkomelijke ergernissen dus doet dit geen afbreuk aan de verder kwaliteiten van deze Subaru.

Oh ja, de motortjes van de voorste zijruiten zijn ook een zwak punt. Hier kan, door condensvorming in de deur, vocht in komen waardoor het mechaniekje gaat roesten en de boel vastloopt. Ik heb de rechter motor zelf gereviseerd en de linker vervangen voor een nieuwe!

In december heb ik een setje lichtmetaal gekocht, van het fabriekstype dat er op zit, voor winterbanden. Op Marktplaats vond ik een set voor een leuk prijsje. Ook moest het wiellager rechts achter worden vervangen voor de APK. Maar dat lager gaf al zo'n herrie dat ik blij was dat het vervangen werd. Verder ging de Fozzy fluitend door de keuring.

Afgelopen week heb ik de auto voor een kleine beurt bij mijn garage gehad in Beltrum. Omdat deze XT zelf-nivellerende schokdempers heeft is die na 15 jaar gevoelig voor een typisch euvel. De gasveren gaan lekken op het gedeelte dat de hoogte regelt. De demper werking blijft prima maar de auto komt bij belading niet meer omhoog. Omdat alleen de linker demper lek was gaat de auto een beetje scheef hangen, geen gezicht.

Ik heb zelf een setje PRO-veren van CarSupport besteld (€186 per set incl. btw) en die onder de auto laten zetten. Wat een verschil! Auto staat weer recht en lekker hoog op de pootjes zoals het hoort. De werking is progressief, vandaar PRO-veren. Dit betekend dat de veren zonder extreme belading ongeveer 15% stijver zijn dan de standaard veren en bij maximale belading zo'n 50% stijver. Voordeel is dat je geen enorm dure (fabrieks)schokdempers hoeft te kopen en dat het comfort er niet onder lijdt.

De voorste remblokken zijn vervangen en een oliewissel en dat is het dan wel voor nu. De auto doet verder prima z'n best en het is nog steeds een genot om bij het stoplicht andere auto's het snot voor de ogen te rijden, wat is zo'n Forester XT toch een wolf in schaapskleren...

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.