en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Als het om 4x4's gaat, kom je al gauw bij Subaru terecht. Sterker nog, je kunt niet eens een voor- of achterwielaangedreven 'Soeb' kopen. Alledaags kun je de Forester niet noemen. Is het nu een stationwagon of komt ie in aanmerking voor de populaire aanduiding Sports Utility Vehicle? Wij vinden het vooral een hoge stationwagen met terreinautotrekjes.
Hoe stoer de Forester ook oogt, aan de uitstraling van het vorige model kan de huidige niet tippen. Hij is wat aardiger geworden en dat komt vooral door de achterzijde. De spits toelopende achterlichten lijken zelfs op die van de Suzuki Liana. Verder geven de bumpers in een afwijkende kleur de auto iets vriendelijks; bij de XT (met turbo) zijn ze in dezelfde kleur als de rest van de carrosserie. Toch, qua uiterlijk is de nieuwe niet meteen een verbetering, maar de hoekige lijnen passen wel heel goed bij het stoere imago van een 4x4.
Hoogwaardig interieur
Het Soeb-interieur heeft door de gebruikte kunststof in diverse grijstinten, prettig aanvoelende materialen en zachte stoelen een hoogwaardig voorkomen. Achter het stuur kijk je tegen drie grote, verzonken klokken aan. De middenconsole is voorzien van drie forse draaiknoppen voor de ventilatie en alle andere zaken die het leven in de Forester aangenaam moeten houden. De Forester is goed bedeeld met bakjes, vakjes en tasjes en de auto is vanbinnen keurig afgewerkt. Alles is zeer overzichtelijk en ergonomisch doordacht, alleen de onlogische plaatsing van de stoelverwarming loopt uit de pas; de knoppen zitten ergens verborgen tussen de voorstoelen. Een nadeeltje van de Forester is dat je na langere tijd achter het stuur met je rechterbeen tegen de middenconsole komt. Maar verder heb je een prima rijpositie.
Bos in
Kom op, het bos in. Die groene Forester moet zich daar toch op z'n gemak voelen. Voordat u denkt dat we van gebaande wegen in de Hoge Veluwe zijn afgeweken: we hebben ons netjes aan de regels gehouden. De Subaru is immers geen terreinbeul van het eerste uur, het ruigste 4x4-werk bestond uit keren op een
bosweg. De meeste eigenaren zullen hun auto immers ook niet de bagger insturen.
Bij de Forester voel je de 4WD op een verfijnde wijze zijn werk doen. Ga je te hard een bocht in, dan is het een kwestie van het gas erop houden, de Subaru volgt dan zonder problemen zijn koers. Alleen de carrosserie protesteert tegen het tempo met lastwisselingen. Toch kunnen we concluderen dat de Subaru dé auto is voor de mensen die af en toe het terrein induiken. En dan mogen we vooral de lage gearing van de Forester niet vergeten; wordt het echt baggerig, dan is zo'n systeem toch wel prettig.
De 125 pk sterke boxer is nogal gezapig en heeft heel wat toeren nodig om de
gang erin te krijgen. Maar dat zal de liefhebber van de boxersound niet erg vinden. Net als 4WD is ook dit type motor onlosmakelijk met Subaru verbonden. Overigens heeft Subaru de Forester voortreffelijk geïsoleerd, want bij lage toeren hoor je nauwelijks dat er een boxer voorin huist. Alleen windgeruis dringt bij hogere snelheden het interieur binnen.
De Forester 2.0X kost 26.495 euro, maar als je climate control en comfortverhogende zaken als verwarmde voorstoelen wilt, komt er 2.500 euro bij.
Merk | Subaru |
---|---|
Model | Forester 2.0 X AWD |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | 4wd |
Prijs | € 26.495 |
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. boxer |
Cilinderinhoud | 1.994 cc |
Maximaal vermogen | 92 kW / 125 pk bij 5.600 tpm |
Maximaal koppel | 184 Nm bij 3.600 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.450 mm / 1.735 mm / 1.590 mm |
Wielbasis | 2.525 mm |
Massa leeg | 1.335 kg |
Laadvermogen | 545 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 715 kg |
Banden | 205/70R15Prijzen |
Topsnelheid | 180 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,9 s (fabrieksopgave: 11,4 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 10,6 s / 15,4 s |
Brandstofverbruik | 8,5 l/100km |
CO2-uitstoot | 204 g/km |