Subaru Forester 2.0 X AWD Luxury Edition (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Forester 2.0 X AWD Luxury Edition |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 124.508 km |
KM-stand laatst | 275.425 km |
"Voorwoord" en eerste indruk
- 125.368 km
Voorwoord:
Een Forester is een bijzondere auto. Zeker als je hiervoor alleen "Europees" hebt gereden zoals ik. Als je van plan bent om een vergelijkbare Forester te kopen dan adviseer ik je zeker om toch even de tijd te nemen om mijn review te lezen. Ik wilde nooit anders dan Europees maar moet eerlijk toegeven dat Subaru echt topkwaliteit levert. Daarnaast vind ik het zeer doordachte auto's, waar precies op en aan zit wat je nodig hebt. Ik heb 1.000.000 km ervaring op de weg met vele auto's van Kever tot en met Cadillac. Maar de Subaru blijft me dagelijks verbazen. Veel leesplezier en als je vragen of opmerkingen hebt dan lees ik ze graag.
Voorgeschiedenis
Vorige auto, VW Passat, "financieel total loss" door o.a. kapotte turbo dus ridder te voet. VW/ VAG wilde ik niet meer vanwege zeer slechte ervaringen met dit merk. De Passat die we kochten bleek deels als lesauto gebruikt te zijn en de dealer had dit verzwegen. Bij problemen tijdens garantieperiode gaf hij uiteindelijk niet thuis, BOVAG stelde weinig voor en ook importeur Pon hield de boot af. Dus de volgende auto zou een “niet-VAG” worden, dat stond vast.
Waarom de Forester ?
We hadden een aantal eisen: op benzine, niet te zwaar vanwege financieel voordeel bij weinig gebruik (wegenbelasting), hogere zit, liefst (oer)degelijk en sterk genoeg om de caravan te trekken. De Forester voldeed aan alle eisen. Het gebruik van de materialen binnen vind ik ook mooier dan bij veel andere merken, andere Japanse auto’s laat ik om die reden graag staan. Vooraf veel gezocht op www.caravantrekker.nl je merkt dan dat het zuiniger en lichter maken van auto's tot gevolg heeft dat het goed kunnen trekken van een caravan een probleem wordt. Want er zit een duidelijk verschil tussen het maximaal trekvermogen van de fabrikant en het (door caravantrekker) aanbevolen max. trekvermogen van een auto. En geloof me, caravantrekker klopt precies. Door vele reviews te lezen op onder andere Autoweek vielen er om uiteenlopende redenen veel andere auto's af. Ik wilde geen 13 in een dozijn auto, en kwam uiteindelijk bij Subaru terecht. Doorslaggevend was de degelijkheid en de goede trekkracht als gevolg van de extra tussenbak in de Forester, waardoor je 10 versnellingen hebt. Inmiddels geprobeerd, ook met caravan, het werkt uitstekend. Versnelling "1 laag" wordt door kenners ook wel gezien als de versnelling om "bomen uit de grond te trekken".
De aanschaf
We kwamen bij Subaru dealer Kleinwier in Zwijndrecht om te kijken naar een andere Forester, maar uiteindelijk hebben we vorige week deze gekocht. Ik heb Kleinwier ervaren als een zeer kundig en vooral klantgericht bedrijf. Met zeer korte lijnen binnen het bedrijf, dus geen ruis op de lijn. Enorm voordeel ten opzichte van veel grotere bedrijven. Klantgericht wordt hier met hoofdletters geschreven.Ik kwam met het OV en ging na aankoop meteen met de Subaru naar huis. Eventuele verbeterpunten aan de auto zou ik vooraf aan de ingeplande afleverbeurt doorgeven.
Ervaringen met de Forester
Ondanks dat de Forester een tijdje te koop had gestaan en nog geen afleverbeurt had gehad, was er weinig op aan te merken. De accu was al 6 jaar oud, werkte nog wel, maar is tijdens de afleverbeurt zonder discussie onder garantie preventief vervangen. Keurig. Verder maakte het achterwiellager rechts wat geluid, ook dat is direct vervangen. In goed overleg 4 nieuwe zomerbanden en een set gebruikte winterbanden op stalen velgen van Kleinwier gekocht. Kleinwier is namelijk ook Point-S (banden)dealer, dus dat kwam mooi uit. Nette prijzen, geen onderhandeling nodig. Na vorige auto, de VW Passat Comfortline, kan ik meegeven dat de Forester goed rijdt. 4 Wielaandrijving in combinatie met hogere opbouw voelt niet aan als rijden met een zwaar terreinvoertuig. Meer als soort stationwagen waarbij je hoger zit. Van binnen voldoende ruimte voor 4 tot 5 personen, waarbij de hoofdruimte enorm is. Ik ben vrij groot, instappen gaat precies goed, zit achter stuur is prima. Heb inmiddels ervaren dat de veiligheidsgordels een extra functie hebben: het vasthouden van de berijders als de blower van ventilatie aan gaat. Dat ding blaast je bijna uit je stoel. Airco werkt uitstekend. De Forester 2007 is geen auto die uitblinkt in toepassing van de laatste snufjes. Wat je (electronisch) nodig hebt zit erop en werkt uitstekend. Daarnaast nog een paar andere handige extra's maar verwacht in 2007 bijvoorbeeld nog geen radiobediening op het stuur. Wat me is opgevallen: perfecte (grote) buitenspiegels, onderaan voorraam zit verwarmingselement waarmee je bij vorst de ruitenwissers (in ruststand) kunt verwarmen. Hoef je ze niet los te trekken. Koplampsproeiers. Dim- en grootlicht met zeer goede lichtopbrengst. Heel handige middenconsole, om te toveren tot 2 bekerhouders en aflegvak voor achterpassagiers. Haakogen in kofferbak voor vastzetten lading. Antenne in linker achterraam, dus geen gedoe in de wasstraat en prima ontvangst. Cruisecontrol, werkt uitstekend, snelheid per 1 km omhoog/ omlaag handig bij te stellen. Zeer duidelijke handleiding, zeker lezen ! Koppeling gaat niet met kabel maar hydraulisch. Deze Forester heeft geen parkeerpiepers maar omdat de auto perfect overzichtelijk is (geen dode hoeken) mis je die niet. Omdat de Forester relatief niet zo groot is (22 cm korter dan Passat) is parkeren ook geen probleem. Door de kortere lengte minder beenruimte achter maar het gaat nog net. En de Forester heeft niveauregeling achter ! Dus altijd horizontaal, ook bij zware aanhanger. Kofferbak is onder het afdekzeil iets kleiner dan Passat maar ik ga een los hondenrek kopen, zodat ik hoger kan stapelen. Met de 2 goede buitenspiegels zie je dan nog voldoende en hoef ik dus geen skikoffer te kopen voor de wintersport. Van Kleinwier kreeg ik nog gratis een praktisch nieuw K&N luchtfilter waardoor motor iets mooier en zuiniger loopt. Klasse. Ik overweeg nog om uitlaat te modificeren en een beperkte chiptuning te laten uitvoeren om verbruik nog wat lager te krijgen. De Forester heeft ruim voldoende koppel om laag in toeren te rijden ("het nieuwe rijden"). Ik heb daardoor met de 1e tank al 1:12 gereden, inclusief 50 km met de caravan erachter. Op 2e tank met deels nieuw luchtfilter bijna 1:13. Uit ervaring met kilometerkosten weet ik dat je beter een auto kunt kiezen met iets hoger verbruik dan een auto met hogere reparatiekosten. Dat speelde mee bij aanschaf Forester. Het kan dus zijn dat de gebruikskosten uiteindelijk nog een extra ster gaan krijgen. Tot zover deze eerste melding.
Update
- 130.500 km
Caravangebruik.
Deze zomer met de caravan naar zuid-Frankrijk, bijna overal de binnenwegen genomen. Beladen gewicht caravan ca. 950 kg, totaalgewicht combinatie was ca. 2.600 kg. Vorige auto was een VW Passat 1,9 TDI 130 pk, 310 Nm vanaf 1.750 tpm (met turbo). De Forester heeft zonder turbo 150 pk, 189 Nm vanaf 3.200 tpm en als extra lage gearing. Ik vond dat de Passat de caravan makkelijker trok, altijd voldoende koppel en kracht. De Forester trekt de caravan ook goed, maar om dezelfde prestaties moet je, zeker vanaf “hellende vlakken”, de lage gearing gebruiken en als het erg steil wordt moet de motor meer op toeren houden. Bij de Passat kwam ik bijna nooit boven de 2.500 tpm, tijdens deze vakantie heb ik het toerental tot maximaal 4.500 tpm laten oplopen bij optrekken. Voor alle duidelijkheid, de Forester heeft dezelfde prestaties als de VW Passat, maar heeft de lage gearing en de hogere toerentallen nodig. Ik weet dat het bij hogere gewichten ook geen probleem is om langdurig nog veel hogere toerentallen te draaien. De Forester heeft wel het voordeel dat je bij optrekken op 4 banden grip hebt, waar je bij een voorwielaandrijver last kan hebben van tractiegebrek door teveel slip. Verder wil ik het niet meer over de Passat hebben. De Forester heeft zoveel winstpunten, lees verder… Als tip wil ik meegeven om bij caravangebruik de tank eerst zoveel mogelijk leeg te rijden en dan 98RON te tanken. Bij voorkeur TOTAL, daarmee had ik de beste ervaringen qua vermogen en verbruik. Zoals de meeste recensenten schakelde ik op hellende vlakken 1L-2L-2H-etc. Soms nog verder naar 3L en dan 3H. Open deur, maar in de bergen naar beneden indien nodig ook de L gebruiken. Ik probeer zelf bij afdalen zo goed als niet te remmen maar alleen de motorrem te gebruiken. Heel prettig zijn de grote buitenspiegels, ik moet alleen nog andere caravanspiegels kopen die erop passen om breder zicht te krijgen. De caravanspiegel op het spatbord links kan ik namelijk niet zijn vanwege de brede raamstijl. Door de vele ramen met niet al te brede stijlen rondom prima zicht. Is ook in de stad veilig.
Brandstofverbruik:
Bij caravangebruik: bij snelheid maximaal 90 km/u, met airco, 98RON, ook wel bergen, max. 4.500 tpm, tussen 1:7,5 en 1:8,3. Verbruik op kruissnelheid leek in 4H lager dan in 5L. Verbruik is me niet tegengevallen, eerder had ik met “normale” personenauto’s op benzine hetzelfde verbruik of hoger. Belangrijk is goed vooruit te kijken en niet onnodig veel toeren te maken. Omdat de Forester geen verbruiksmeter heeft en dat toch wel interessant is, heb ik een aftermarket systeem gekocht dat ik ga aansluiten. Ik zal nog melden hoe dat bevalt. Zonder caravan rijd ik tussen 1:10 en 1:12,5. Belangrijk in dit verband is dat de km-teller van de Forester minder km’s aangeeft dan het werkelijk gereden km’s. Ik heb op grote stukken vergeleken met de TomTom. Het scheelt minimaal 4%. Ook de snelheidsmeter wijkt af, deze geeft ongeveer 8% meer aan dan de werkelijke snelheid. Het verbruik van de Forester is dus feitelijk iets gunstiger: 1:10 wordt bijvoorbeeld 1:10,4. Ik heb de auto gekocht met de verwachting dat de kosten van het wat hogere brandstofverbruik ruimschoots gecompenseerd zullen worden door de lagere onderhoudskosten. Ik ben benieuwd.
Andere punten:
De motor is letterlijk binnen 3 minuten op bedrijfstemperatuur, en ongeacht de belasting op de motor wordt deze nooit warmer of kouder. De kachel werkt daardoor ook heel snel. Ingenieus, heel veilig en comfortabel… Hoewel de auto er niet toe uitnodigt heb ik ook een keer op de snelweg een bocht wat harder genomen dan normaal. Ondanks het hogere zwaartepunt liep de Forester er doorheen als “op rails”. Ik overweeg wel om nog een paar zaken toe te voegen: aan de achterzijde een paar parkeerpiepers, de eerder genoemde verbruiksmeter, dagrijverlichting, een accuspanningsmeter en misschien Xenon. De Forester heeft goede koplampen maar uit eerdere ervaring weet ik dat ik beter zichtbaar ben met Xenon. Ik moet nog wel even checken of dit kan in combinatie met deze koplampunits.
Gebreken:
Dit wordt een korte alinea. In 35 jaar en bijna 1.000.000 km heb ik vooral gebruikte (Duitse) auto’s gereden. Wat ik echt heel goed vind, is dat ik nu na 6.000 km in deze Forester feitelijk slechts 1 klein probleempje heb. Bij caravangebruik zet de uitlaat iets meer uit en de achterste uitlaatpot rammelt dan tegen de linker steun van de trekhaak. Kwestie van uitlaatrubbertje vervangen. Dat is alles ! Bij al mijn vorige (Duitse) gebruikte auto’s was die lijst veel en veel langer….
Samengevat ben ik tot op heden zeer, zeer tevreden.
Update
- 130.767 km
Eenieder bedankt voor reacties, tips en complimenten. N.a.v. vragen/ opmerkingen: na 6.259 km (waarvan 2.900 km met caravan) GEEN meetbaar olieverbruik en GEEN koelvloeistofverbruik. En inderdaad is een motor na 3 minuten niet warm al geeft de meter dat in principe aan. Mijn verdere ervaringen: ik heb voor € 59 een DNT OBD2 diagnose met bluetooth gekocht en aangesloten om een aantal meetwaarden weer te kunnen geven op mijn mobiele telefoon. Werkt goed alleen jammer dat de waarden worden weergegeven met onduidelijke afkortingen. Zal foto uploaden. Omdat ik voorkeur heb om in auto muziek af te spelen via SD card en niet via CD heb ik radio vervangen door Kenwood KMM-361SD. Bevalt goed en ik kan kleur verlichting aanpassen naar groen zodat het past bij overige dashboardverlichting. Omdat installatie moet zonder de buitenrand van de radio, valt deze "binnen" het dashboard. Ik laat het frontje nu zitten. Geluid niet geweldig, waarschijnlijk vanwege originele luidsprekers in deuren. Vind ik niet zo belangrijk. Met deze radio kan ik ook gewoon de normale achterruitantenne blijven gebruiken, bij keuze voor radio met DAB of DAB+ moet er een extra antenne op voorraam en dat wilde ik niet. Ik wilde Xenon laten aanbrengen. Was nog niet leverbaar, dus wilde stadslichten en breedstralers alvast vervangen door veel wittere lampen. Lampjes breedstralers bleken niet te passen. Fitting te breed dus weer verwijderd. Heb besloten alle verlichting voorzijde weer terug te brengen naar origineel, geeft prima licht. Wat is er verder mis met de Subaru ? Schrik niet, een hele lijst: er blijkt een lampje te missen van de verlichting van het handschoenenkastje, 1 lampje van het 3e remlicht werkt niet, en de sigarenaansteker geeft net iets te weinig stroom voor de TomTom ;-) Ik heb het veel slechter meegemaakt ! Tot op heden topauto dus. Verder: in het dagelijks gebruik is het even wennen dat je de cruisecontrol elke keer apart moet aanzetten nadat het contact uit is geweest. Is in principe wel veiliger voor mensen die niet weten hoe de cruisecontrol werkt. Voor mij zit het rempedaal iets te ver naar links, is even wennen. Als je Duitse auto's gewend bent, duurt het even voor je gewend bent aan de andere wijze van het bedienen van ruitenwissers en -sproeiers. Knopje zijspiegel-/ ruitenwisserverwarming is niet verlicht en niet heel handige plek. Op Marktplaats gebruikt hondenrek en rubber kofferbakmat gekocht. We hebben geen hond maar nu kun je de kofferruimte tot aan het dak benutten. En je loopt geen risico om spullen tegen je hoofd te krijgen bij een aanrijding aan de voorzijde. De kofferbakmat is gewoon lekker praktisch, alles blijft lekker schoon. Het is een vrij dunne mat maar dat is juist erg handig met het erin en eruit halen. Als laatste, zomerbanden Michelin staan op voorgeschreven spanning en rijden prima maar gevoelsmatig vind ik dat ze een wat te lage spanning lijken te hebben. Oppompen gaat ten koste van comfort maar kan positief uitwerken op verbruik. Tot zover, tot de volgende update !
We gaan vrolijk verder
- 134.500 km
De Forester rijdt nog steeds probleemloos. In november 2015 garantie-afloopbeurt laten uitvoeren bij Kleinwier. Wat was er mis: 1 defect lampje in 3e remlicht, V-snaar stuurbekrachtiging preventief vervangen, rubber naast achterste uitlaatpot aangebracht omdat de uitlaat rammelde bij caravangebruik. De uitlaat zet iets uit bij warme motor en tikte dan tegen trekhaak. Dat was alles. V-snaar zelf betaald. Helaas, onze wintersport naar Zweden deze week ging niet door omdat mijn schoonmoeder vlak ervoor overleed. Ik had me zo verheugd op (de ervaringen met) een dik pak sneeuw. De DNT OBD2 werkt perfect. Recent een Blackvue-dashcam laten inbouwen bij Navi-shop. Bij zo'n dashcam moet je kiezen voor de beste micro-SDXC card, ik heb 64 Gb en 90 Mb/s. Doe je dat niet dan loopt de dashcam vast met foutmelding micro-sd. Werkt nu perfect. Links naast raamstijl heb ik voor € 35 gelijk een laadsnoer laten maken voor smartphone. Op smartphone kan ik nu de DNT gebruiken of, ook heel handig, Google maps met routebeschrijving. Links de DNT en rechts de normale TomTom leidt teveel af. Verbruik in en rond de stad 1:10,5, op grote weg maximaal 1:12,6 gehaald. Wat ik wel vervelend vind: aanwijzing tankmeter. Als ik doorrijd tot "E" oftewel onderste streepje, dan gaat er 50 liter in de tank. DNT geeft dan aan dat tank nog voor 9% gevuld is oftewel er zit dan nog 5,4 liter in. Dat klopt wel denk ik want volgens boekje gaat er zo'n 60 liter in. Ik wil graag precies weten hoe het zit in verband met vakantie naar Noorwegen en beperkt aantal tankstations. Nog maar een keer proberen met reservetank benzine mee. Ben wel blij met huidige benzineprijzen. Nogmaals: Forester is inmiddels al 10.000 km praktisch storingsvrij.
Vakantie-ervaring
- 138.711 km
Net terug van bijna 2 weken Italië. Op de heenweg onverwacht 5 cm sneeuw, we reden al op de zomerbanden. Dit was geen enkel probleem.
Verbruik:
In de vakantie 4.200 km gereden; snelweg, bergwegen, klein stukje offroad. Gemiddeld verbruik over 4.200 km was 1:12,08 bij 2 personen en bagage, zonder aanhanger, banden op voorgeschreven spanning. In hele vakantie ongeveer 1,5 uur file gereden. Bij toeristische routes op bergwegen hoogste verbruik gehad, 1:11,04. Laagste verbruik op snelweg, 120 km/u zonder airco, 1:13,91. Een deel van de route was licht bergaf (net voorbij Gotthardtunnel richting Italië.
Weggedrag:
Zeer stabiel, ook op hogere snelheden tot 145 km/u. Stuurt goed en weggedrag is door continu 4x4 altijd veilig en betrouwbaar. In vakantie meestal tussen 110 en 125 km/u gereden. Rijdt gevoelsmatig als een personenauto met hoge instap. Geen probleem met hogere snelheden op de snelweg en nemen van een behoorlijk zware blubber- of sneeuwondergrond. In Italië zijn de niet-autosnelwegen niet erg best van kwaliteit. Veel kuilen en asfaltschades. De vering van de Forester hebben we ook onder die omstandigheden als zeer comfortabel ervaren.
Airco
Op snelweg hoeft tot 25 graden buitentemperatuur de airco nog niet gebruikt te worden.
Olieverbuik:
Vanaf aanschaf tot nu (ruim 14.000 km) heeft de motor 0,25 l. motorolie verbruikt. Daarin inbegrepen onze bijna 4.000 km reis met caravan naar Frankrijk vorig jaar. Tot op heden dus zeer tevreden.
Kosten
- 138.711 km
Net als ik zullen er meer mensen zijn die zich afvragen of het rijden van een Subaru Forester op benzine in verhouding niet erg duur is. Hiervoor reed ik een VW Passat diesel, die in 9 jaar over bijna 165.000 km is "afgeschreven. Daarmee kwam ik na verkoop uit op € 0,34 per km all-in. Met de Passat reed ik gemiddeld zo'n 18.000 km per jaar, met de Forester nu 15.000 km. Met all-in bedoel ik afschrijving, wegenbelasting, brandstof, reparatie, onderhoud, verzekering en diversen. Met de Forester zit ik nu, na bijna 1 jaar en ruim 14.000 km, op € 0,37 per km. Daarbij moet ik wel zeggen dat ik bij aanschaf 2 nieuwe zomerbanden en 4 bijna nieuwe winterbanden met velgen heb gekocht. Die zitten nu dus bij mijn km-prijs inbegrepen. Over zo'n 1,5 maand krijgt de Forester de voor mij eerste onderhoudsbeurt.
Mijn vergelijk met de Passat is eigenlijk het vergelijk van appels met peren. Maar toch wel interessant omdat andere belangstellenden misschien ook een overstap willen maken vanuit een Europees merk/ type "normale" personenauto. Met betrekking tot de kosten is de vermelde all-in kilometerpijs van de Forester belangrijk, maar reken daarbij ook het voordeel dat deze auto een alleskunner is en technisch (tot op heden) zorgeloos.
Onderhoudsbeurt
- 139.640 km
Lang getwijfeld over onderhoudsadres. Ik ben zeer tevreden over Subaru dealer Kleinwier, maar had ook goede ervaring met universele garage in woonplaats. Kleinwier helaas relatief ver weg, voor 1 garagebezoek per jaar geen enkel probleem, maar als garagebezoek uitloopt (besteltijd onderdelen e.d.) dan is een garage in de woonplaats veel handiger. Dus gekozen voor de universele garage. Ik wist dat die al meer Subaru's in onderhoud had. Bijkomend puntje was wel dat ik vrij kort na de beurt op vakantie naar de Noordkaap zou gaan, met terugreis via west en zuid Noorwegen. Oftewel heen en weer meer dan 10.000 km in 1 maand (we varen nooit). Erop gewaagd, ik verwachtte overigens geen extra reparatiekosten. Bij de beurt is op mijn verzoek als extra de airco ge-serviced, verder is naast standaard onderhoud alleen koppelingsvloeistof vervangen. Viel dus inderdaad mee. Ben benieuwd naar hoe de Subaru zich tijdens de reis zal houden.
Terug van de Noordkaap
- 149.853 km
Het voelde als een kleine wereldreis, meer dan 10.000 km in 4 weken. Als je nagaat dat we ook nog 12 dagen niet gereisd hebben (op de camping gebleven) dan hebben we in 16 dagen 10.000 km gereden ! Ik had een beetje gereedschap mee, 1 liter motorolie, en een set nieuwe ruitenwissers omdat die binnenkort vervangen moesten worden. Verder niets.
Onze ervaringen:
- 4x4 was perfect, goed weggedrag in bochten, zeer slechte ondergronden, (zeer) zware regenval en zeer drassige campings. Ook zeer goede en comfortabele vering (niet deinend). Veel wegwerkzaamheden gehad, in Scandinavië tot wel 14 km over alleen de funderingslaag van een nieuwe weg gereden, dat zijn gebroken stenen tot zo'n 36 mm doorsnede !
- Bij veel wisselende regenval mis je intervalstand ruitenwissers. Maar is niet storend.
- We reden zonder caravan. In Noorwegen veel steile hellingen gereden, de Low Gear is perfect bij zowel bergop als bergaf. Bergaf rem ik bij voorkeur liever helemaal niet, ik rem door terug te schakelen. Dat ging prima. Motortemperatuur bleef tijdens hele vakantie netjes tussen 83 graden en maximaal (soms) 95 graden (bergop).
- Ondanks de diverse commentaren op de standaard luidsprekers voorin vind ik ze prima.
- Kachel, airco, alles werkt perfect. Ik zet tijdens rijden altijd wel 1 achterraampje op een kiertje open.
- Opletten: als er 1 deur of de achterklep niet goed dicht zit dan werkt de remote control niet als je de auto op slot wilt zetten. Check dus altijd of de lampen knipperen bij op slot zetten.
- Verbruik motorolie schat ik op 3/4 liter in 10.000 km. Gezien veel km's in korte tijd (langdurig snelweg, hete motor) vind ik dit niet onlogisch. Motorolie goed peilen is lastig. Motor goed heet rijden, 10 min. achten, peilstok afvegen, even wachten, opnieuw peilen. Peilen gaat bij koude motor moeilijker omdat olie relatief dik is (5W30)
Problemen?
- Inderdaad de ruitenwissers voor vernieuwd (probleem?)
- Koplamp-lichtje rechts is doorgebrand, heb ik vernieuwd.
- Koplamp-lichtje links was losgetrild
Dat was ALLES !
Benzineverbruik: ik heb een keer 1:15,1 gehaald, gemiddeld 90 km/u zonder airco. In Zweden (zonder bergen) reed ik ongeveer 1:12,5 tot 1:13,5. In Noorwegen (met bergen) tussen 1:12 en 1:13,5.
Met betrekking tot de koplamp-lampjes wil ik nog melden dat in Scandinavië veel auto's rijden met een niet brandende koplamp. Oorzaak de plaatselijk zeer slechte wegen, je hele auto rammelt dan door elkaar. Als het klemmetje waarmee het lampje in de houder zit iets te weinig klemt, dan trilt deze dus los. Moet m.i. simpel op te lossen zijn door extra ringetje tussen klem en lampje te plaatsen waardoor je extra druk houdt.
Samengevat dus nog steeds zeer tevreden !
Reservewiel vervangen en.... defect ?
- 151.896 km
Bijna 1,5 jaar na aankoop bleek dat het reservewiel dat bij de auto was meegeleverd defect was. Beschadigde wang van de band, staalgordel zichtbaar. Omdat reserveband met beschadigde zijde naar onderen lag, had ik het niet gezien en de dealer had het helaas ook over het hoofd gezien. Kwam denk ik mede doordat ik destijds de auto vrij plotseling heb gekocht en meteen heb meegenomen. Omdat deze band niet heel gangbaar is, contact opgenomen met Kleinwier. No problem, kom maar langs, lossen we op. Die instelling waardeer ik. Hoe los je problemen op. Er was toevallig een velg met hetzelfde type (winter)band aanwezig als de winterbanden die ik heb. Om voor de hand liggende redenen heb ik liever een winterband als reserveband. Verder, we hadden recent een caravan gekocht en na aankoop meteen doorgereden naar de caravanstalling. Er moest een verloopstekker tussen omdat de doos van de Forester 7 pinnen heeft en de caravan 13. Op zich ging dat goed. Later bleken er 3 elektrische ramen van de Forester niet meer te werken. Dat werd dan het eerste defect, al was het dan waarschijnlijk veroorzaakt door minieme kortsluiting van de trekhaakdoos. Er zelf nog niet naar gezocht, bij Kleinwier gevraagd er even naar te kijken. De monteur deed het portier linksvoor open, glimlachte en gaf aan dat alles weer in orde was. Oorzaak: drukknopje voor kinderslotje op deurpaneel was per ongeluk ingedrukt bij caravandealer. Ik kon weer opgelucht ademhalen ;-)) nog steeds geen defect ! Kosten: naar eigen inzicht in de fooienpot. Dat heb ik netjes opgelost. Nog steeds absoluut geen spijt van mijn switch van VW naar Subaru. Warm bad. Komend voorjaar voor het eerst met de Forester naar de sneeuw in midden Zweden. Het is daar 's winters normaalgesproken tussen -20 en -35. Erg benieuwd naar ervaringen bij extreme koude en uiteraard weggedrag. Omdat dit een benzineauto is hoef ik geen motorblokverwarming te laten inbouwen.
Onderhoudsbeurt
- 153.059 km
De remschijven en blokken voorzijde waren nagenoeg versleten en zijn vervangen. Materiaalkosten € 260. Ik heb carterpan met verf laten inspuiten omdat ik weet dat ze na verloop van tijd soms doorroesten doordat de motorblokken weinig tot geen olie doorzweten. Ook is de transmissie-olie, ca. 5 l., vervangen. Ca. € 100. In onderhoudsschema staat dat dat elke 60.000 km moet. Verder geen bijzonderheden. Totale kosten incl. beurt € 797,04.
Terug van wintersport in Ostersund Zweden
- 157.665 km
Vorige week, zoals elk jaar, een week wintersport in Zweden. Ditmaal Ostersund. Op de heenweg de eerste dag veel snelweg 1.310 km tot Jonkoping, tweede dag kleinere (besneeuwde wegen) 750 km tot Ostersund. Totaal deze week 4.385 km. Hierbij mijn ervaringen van de vele km's in korte tijd. Op de heen- en terugweg op de snelweg 120 - 130 km/u gereden. Iets sneller dan ik normaal rijd maar gezien de grote afstand wel prettig. Geen enkel probleem. In Zweden aangekomen was er dooi, ruitenwissers veel gebruikt. Vorig jaar zelf de Bosch Aerotwin ruitenwissers gemonteerd, in Nederland bevallen die goed maar in Zweden geen succes. Bij veel regen en wat modder van de weg bij lagere temperaturen had ik alleen maar zicht in het midden, de wissers hadden onvoldoende druk op het raam. Later, bij vorst, waren ze niet flexibel meer dus ook geen goede werking. Mijn advies: neem de normale ruitenwissers. Heel groot pluspunt op de donkere Zweedse wegen was de koplampverlichting. Die geven echt goed licht ! Vering heerlijk comfortabel. In Zweden ging het vervolgens eerst vriezen en toen sneeuwen. Dat betekent onverwacht zeer gladde wegen. De 4WD is daar echt zeer veilig. Ik reed op Vredestein Snowtrack standaard winterbanden (geen spikes) met nog bijna 7 mm profiel. Nergens verloor ik grip. Alleen als ik even ging "uitproberen" kon ik een korte slip forceren. Het verschil met de slippende 2WD heb ik vaak gezien. Ook het rijden op de wegen met ijsschollen ging uitstekend. Wel altijd op tijd even terugschakelen. Standaard koplampsproeiers goed gebruik van gemaakt. Ik had vooraf geen motorblokverwarming laten inbouwen. In de regio Ostersund kan het tot -38 graden worden maar omdat de auto op benzine rijdt (en dat start beter dan diesel bij vorst) heb ik de gok genomen. De laagste temperatuur waarbij ik gestart heb was -7 graden. Dat ging probleemloos. Kijk bij dit soort koude reizen wel even in het instructieboekje voor de startprocedure. Mocht de auto niet meteen aan willen slaan staat er wat je moet doen. Op de terugweg temperaturen tot -20 gehad, geen probleem. Wat wel opviel was dat het interieur onder de -10 graden niet lekker meer opwarmde. Gebruik van airco gaf geen verbetering, bij toepassen luchtcirculatie van alleen binnen de auto werd het ietsje warmer. We hebben de kachel iets hoger gezet, en het zo gelaten. Uit ervaring weet ik dat deze lage temperaturen de motor flink afkoelt door de rijwind en daarnaast heeft de Forester vrij grote ramen, ook dat koelt af. Dit alles valt op te lossen door bij de grille de radiateur wat af te dekken met bijvoorbeeld plastic of pvc leidingisolatie. Heb ik nu niet gedaan, let wel op dat je niet de luchttoevoer van het luchtfilter afdekt, en de radiateur moet wel wat koellucht krijgen. Mijn vrouw heeft rugklachten, we hebben op de terugweg aan haar kant de stoelverwarming aangezet. Niet alleen het zitvlak wordt verwarmd, ook de rugleuning. Dit bleek uitstekend te werken tegen de rugklachten ! Op de eerste dag van de terugreis bleek er in heel Zweden meer sneeuw gevallen te zijn, ondanks dat zeer ontspannen gereden. Wat ook opviel was dat al het vuil aan de auto door een slimme plaatsing van de deurrubbers niet snel aan je broekkomt. Het vuil blijft aan de buitenzijde van de auto. Op de tweede dag van de terugreis hebben we helaas tot aan de Nederlandse grens regen gehad. Zoals al eerder vermeld, er zit geen regensensor op deze auto. Er is alleen een vast interval. Dat is wel jammer dan. In Duitsland 1x een noodstop moeten maken doordat een oude man met 70 km/u invoegde op de snelweg. Verkeer achter ons reed op de naastliggende strook met ca. 180 km/u. Oplossing was uitwijken naar vluchtstrook of een noodstop. Het werd de noodstop, we waren dus blij met de nieuwe remschijven en blokken die er vlak voor de vakantie nog waren op gezet :-)
Gemiddeld over de hele vakantie met 120 - 130 km/u inclusief airco iets boven de 1:11 gereden. Samengevat is mijn mening over de Forester nog steeds dat het een zeer veilige, sterke, degelijke en goed bruikbare auto is in zomer (met en zonder caravan) en (extreme) winter. We rijden vrolijk verder.
Nog een tip: ik lees veel over windgeruis van de zijramen. Hebben wij totaal geen last van. De ramen hebben geen raamrand, wij doen de deuren dicht aan de deurkruk of met onze vingers vlak boven de deur zelf. Als je steeds aan de bovenzijde van het raam duwt dan kan er ruimte komen in het raammechanisme denk ik. Ik heb alle rubbers trouwens voor vertrek ingespoten met siliconenspray. Dat werkt veel fijner dan talkpoeder of zo'n rubberstift. Met name de stift is een crime, die rommel zit de hele zomer nog aan je rubber gekleefd.
@Snarkie bedankt voor je complimenten !
Nieuwe caravan, probleempje verli
- 160.215 km
Omdat een vakantie met caravan ons toch het beste bevalt in december weer een caravan gekocht. De vorige woog leeg 750 kg, de nieuwe weegt leeg 950 kg. Groter hoeft niet, en zwaarder is ook onnodig. Beladen komen we uit op zo'n 1.050 kg (zonder fietsen mee). 2 weken geleden zijn we met deze nieuwe combinatie naar Duitsland gereden. Zo'n 500 km enkele reis, praktisch vlak. Zoals verwacht geen enkel probleem. Subaru adviseert om wegrijden met een zware aanhanger altijd in LOW te doen. Dat heb ik gedaan, na 3 LOW naar 3 HIGH en verder in HIGH. Dat gaat prima. Af en toe gewoon in HIGH weggereden en op vlakke ondergrond gaat dat ook goed. Maar om de koppeling te sparen rijd ik bij voorkeur weg in LOW. Maximaal trekgewicht op kenteken is 1.500 kg, in handleiding las ik 1.900 kg. Dat gaf nog meer vertrouwen... Heenweg met veel tegenwind 95-100 km/u in 5H ca. 1:7.6. Op terugweg zonder tegenwind 90 km/u in 4H 1:8,5. En dat vind ik relatief zuinig. Ik weet dat andere nieuwere auto's met caravan vaak een hoger verbruik hebben. Enige bijzondere is dat van de extra spatbordspiegels die ik al jaren gebruik, de linkerspiegel niet ideaal is op de Forester. Ik kan hem net zien tussen de A-stijl en de normale buitenspiegel. Mooier zou zijn 2 spiegels als verlenging op de autospiegels maar ik wilde het eerst zo proberen. Het gaat, al is het niet optimaal. Het probleem met de uitlaat dat ik bij de vorige caravan had geconstateerd, was door Subaru Kleinwier onder garantie verholpen. Alleen bij gebruik caravan tikte de uitlaat tegen de carrosserie. Van dit probleem hebben we geen last meer gehad dus goed hersteld. Na de vakantie bleek het rechter dimlicht defect. Lampje stuk. De lampjes had ik al een keer vernieuwd, ze zijn daarna links en rechts ongeveer 11.000 km mee gegaan. Is heel erg kort. Bij een automaterialenzaak nieuwe lampjes besteld, want er was alleen Philips op voorraad maar ik wilde Osram. Philips gaat tegenwoordig vrij snel stuk. Men gaf aan dat er in de auto mistlamp-lampjes gebruikt worden voor de dimlichten. Voordeel is betere lichtopbrengst, nadeel kortere levensduur door meer warmteontwikkeling. Ik kan beide beamen. Daarom gekozen voor long-life lampjes van Osram. Ben benieuwd. Zal de stekkerverbindingen van de lampjes checken, als die niet lekker aansluiten gaan de lampjes ook sneller stuk. Ik weet ook dat veel trillingen een nadelig effect hebben op de levensduur. In Scandinavië zijn de wegen soms slecht, daardoor zie je daar ook meer auto's met kapotte koplampen. Ik ben benieuwd. Verder blijft de Forester uitstekend presteren.
Zomervakantie Zweden met caravan, lager verbruik
- 165.310 km
Deze zomer ging de reis naar zuid Zweden met onze 'nieuwe' caravan, een Fendt 420 Bianco, leeggewicht 970 kg. Onze vorige caravan woog leeg 750 kg. Dit verschil was te merken, maar ik denk dat dit ook te maken heeft met een paar andere verschillen. Deze caravan is 15 cm breder dus vangt meer (tegen)wind. Ook 15 inch (en veel bredere) banden ten opzichte van 13 inch dus meer rolweerstand. De Forester mag 1.500 kg trekken dus zoals verwacht zeker nog geen probleem. Caravantrekker geeft aan dat "op snelwegen kan goed gereden kan worden in de 5e versnelling met 90 km/u. De motor maakt dan zo'n 2650 toeren" persoonlijk vind ik dat toerental te laag voor de belasting van de motor. Ik houd 90 - 95 km/u aan in 4 "hoog" dan heb je iets meer trekkracht voor tegenwind en licht stijgende weg. Je rijdt op de snelweg op cruisecontrol en als je niet merkt dat de motor gaat zwoegen (in 5 "hoog")dan belast je je motor te zwaar. Andere optie is 100 km/u of meer in 5 "hoog" maar met de caravan vind ik dat op de meeste (snel)wegen niet verantwoord. Los van het brandstofverbruik. In 4H, 90 km/u en airco reed ik 1:8,2. In 5H reed ik met caravan en deels met airco soms iets zuiniger en soms wat duurder. Zonder caravan heb ik met 1 tank iets zuiniger dan 1:13 gereden. Zweden kent amper verkeerslichten, en dat scheelt ! In de stad en met optrekken tot zo'n 50 km/u rijd ik meestal in de "lage" gearing om de koppeling te ontlasten. Verder was de vakantie voor de Forester niet echt spannend; alles werkte zoals het hoorde, geen bijzonderheden. Stabiliteit met caravan mede door continu 4WD systeem is uitstekend. Ook met zijwind. Op de camping voor- of achteruit met caravan naar de plek manoeuvreren in "low gear" is perfect, nooit rokende koppelingsplaten ook niet na een lange rit. Bij de nieuwe caravan kreeg ik de kogeldruk niet onder de 100 kg dus te hoog. Oorzaak was dat vorige eigenaren fietsen achterop hadden en daarom reservewiel caravan in disselbak voor. Omdat wij geen fietsen mee hadden ontstond dit probleem. Dat ga ik nog oplossen. Door de automatische niveauregeling op de Forester heb ik er tijdens de vakantie geen nadeel van ondervonden. Klasse ! Tot zover de vakantie.
Verder wil ik "mijn lezers" nog een tip meegeven over realiseren van een lager brandstofverbruik met de Forester. Normaalgesproken rijden we tussen 1:10,5 en 1:11 bij deels in stad en deels op snelweg. Bij zelfde omstandigheden rijd ik nu tussen 1:11 en 1:13. Die besparing heb ik gehaald door overal niet meer uit te laten rollen "in de versnelling" maar "in vrij". Je staat er versteld van hoe ver de Forester uit kan rollen ! Doe dit niet bij gladheid of als er verkeer achter je zit. Ik doe dit omdat dit type Forester niet de brandstoftoevoer afsluit als je het gaspedaal loslaat bij uitrollen. Bij nieuwere auto's is dat meestal anders en moet je juist altijd in de versnelling uitrollen. Het brandstofverbruik is bij deze Forester de grootste kostenpost, bijna 14 cent per km. Totaal heb ik voor 35,9 cent per km gereden over de laatste ruim 40.000 km inclusief de afschrijving (10,2 cent per km). Een heel nette score, precies even duur als de Passat diesel die ik hiervoor had. Dan nog het parkeren. Wij wonen in de stad en we hebben vaak een krappe parkeerplek. En dat is wel lastig met de Forester. Aan de voorzijde is het prima in te schatten. Maar aan de achterzijde is de Forester wat hoger, op zich nog niet zo'n probleem. Maar de voorkanten van de meeste andere auto's lopen vrij schuin omlaag en zijn daardoor slecht in te schatten. Om schaderijdingen te voorkomen denk ik eraan om parkeersensoren achter te laten inbouwen. Simpel systeem met een piepertje binnen. Hoor graag ervaringen van anderen met een (oudere) Forester. Heb de score voor comfort inmiddels verhoogd naar 5 sterren; als ik comfort vergelijk met andere (nieuwe) auto's die ik op mijn werk rijd dan is de Forester beter.
Zweden Jokkmokk winter 2018
- 175.037 km
Deze winter naar Jokkmokk geweest om het Noorderlicht te zien. 3 Dagen heen rijden en 3 dagen terug. Voorafgaand aan deze reis heb ik DEFA motorblokverwarming laten inbouwen, accuhoes gemonteerd en grote beurt met complete check inclusief ruitenwisservloeistof en motorolie met beveiliging tot -40 graden. Na deze werkzaamheden reed ik naar huis en onderweg stotterde de motor af en toe. Toen het een dag later bij een lange rit helemaal wegbleef dacht ik dat er vocht op de bougiekabels was achtergebleven na vervangen koelvloeistof dus zo gelaten. ENkele dagen later op vakantie. De eerste dag vanuit de Randstad tot aan Jonkoping gereden, iets meer dan 1.300 km, probleemloos. De tweede dag tot aan Sundsvall, ruim 730 km. De derde en laatste dag tot aan Jokkmokk ruim 670 km. De laatste 2 dagen bewust minder km gepland vanwege mogelijk (zeer) lage temperaturen en sneeuwval. Op de tweede dag ging de Forester af en toe stotteren/ inhouden. Dat was erg vervelend, want op deze smallere wegen met amper een vluchtstrook en met slecht weer wil je niet stil komen te staan. Bewust ervoor gekozen om door te rijden, mede vanwege krap reisschema. Alles uitgeprobeerd wat invloed kon hebben op stotteren van de motor. Airco aan/ uit, cruisecontrol aan/ uit, meer of minder afstand tot voorganger. Na lang zoeken bleek het stotteren alleen voor te komen bij vochtig/ nat weer en geen relatie met cruisecontrol en airco. Zelf dacht ik aan een oorzaak die gerelateerd was aan inbouwen motorblokverwarming, omdat ik ervoor nooit problemen heb gehad met stotteren van de motor. Na de vakantie ben ik teruggegaan naar de garage, daar bleek dat de oorzaak een niet goed afgesloten luchtfilterhuis was. Bij de beurt was het luchtfilter vervangen, maar helaas was het deksel niet goed vastgezet. Daardoor zoog de motor "valse lucht" in de vorm van regendruppels of zeer vochtige lucht direct het luchtfilterhuis in. Na herstel werd er door de monteur nog een proefrit gemaakt bleek achteraf (ik kwam dit later bij toeval tegen bij uitlezen dashcam). Tot 100 km/u in de 2e versnelling (bij droog weer). Luchtfilterhuis was wel oorzaak want hierna heb ik probleem niet meer gehad. Die proefrit was ik niet blij mee, om het netjes uit te drukken.
Bij de grote beurt in Nederland was niet aangegeven dat de accu slecht was, maar tijdens de vakantie heb ik de accu wel vervangen. Dat kwam zo. Nadat we op het vakantieadres aankwamen heb ik de motorblokverwarming aangesloten op een daartoe bestemd stopcontact op de camping. De volgende ochtend hadden we een afspraak dus op tijd eruit. Het was 's nachts -34 graden geweest. Helaas klonk het starten van de motor als het zagen van een blok hout. Oorzaak: motorblokverwarming had niet gewerkt. Dat kwam doordat op het stopcontact geen stroom stond. Was ik wel van uitgegaan, had ik moeten controleren. Accu leeg. Vervolgens heb ik met mijn acculader van mijn motor via een ander stopcontact de accu met een programma "hersteld"/ opgeladen en motorblokverwarming aangesloten. 1 Dag later startte de Forester probleemloos. Voor alle zekerheid de accu laten testen bij een garage in Jokkmokk. Advies was om accu te vervangen. In Zweden vervangt men de accu's in gebieden waar het afkoelt tot -40 graden altijd om de 3 jaar. Gebleken is dat dat noodzakelijk is.
Verder heeft de Forester zich de afgelopen 9 dagen, met bijna 6.000 km, op alle fronten weer zeer goed gehouden. Heel erg jammer van het luchtfilterprobleem, dat gaf veel stress.
Voor eenieder die 's winters naar het hoge Noorden gaat met temperaturen tot -40 graden adviseer ik om voor die temperaturen het juiste type ruitenwisservloeistof en motorolie te (laten) verversen. Een accuhoes helpt tegen het afkoelen van de accu bij het rijden (spanningsverlies) bij zeer lage temperaturen. Motorblokverwarming is onmisbaar. En neem een kleine druppellader mee voor de accu. Met daarbij een watervast verlengsnoer met bij voorkeur 2 stopkontakten. 's Nachts zowel motorblokverwarming als druppellader aanzetten, dan start je motor probleemloos. Als je op LPG of diesel rijdt dan is motorblokverwarming nog belangrijker. Let erop dat je bij het parkeren de binnenlichtjes in het dak allemaal uitzet. Die staan niet geschakeld via het contactslot. Als je net als ik een dashcam hebt met stroomonderbreker, schakel die dan zo dat bij uitzetten contact ook gelijk wordt uitgeschakeld. Normaalgesproken neemt hij namelijk nog 6 u of langer beelden op, totdat accu tot 11,8 of 12,8 volt is gezakt.
Oja, het Noorderlicht helaas niet mogen zien...
Probleemloos, telefoonaansluiting, luchtfilter
- 179.637 km
Na Jokkmokk enkele duizenden km's gereden. Totaal nu ruim 55.000 km probleemloos gereden. Er zit nu een klein rammeltje in de uitlaat, is een los stukje in de uitlaatpot. Het zal er vanzelf wel uit worden geblazen. Verder een paar kleinigheidjes die niet aan de auto zijn toe te rekenen. Ik kreeg een nieuwe werktelefoon met USB C aansluiting om op te laden, waardoor de oude laadkabel met Micro USB niet meer past. Opgelost met een los verloopstekkertje, voor een tientje klaar. Als wens heb ik nog om ook op de rechter ruitenwisser een windvangertje aan te brengen zodat mijn passagier bij slecht weer ook beter zicht heeft. Jammer dat dat niet standaard is. Heb nog overwogen om een K&N luchtfilter te monteren voor minder verbruik (meer vermogen heb ik niet nodig). Op internet vele reviews gelezen, praktisch niemand geeft aan dat het verbruik daadwerkelijk is gedaald. Er zit nu net een nieuw luchtfilter in dus kan ik nog 30.000 km mee verder. Meerkosten K&N filter zo'n 60 euro, voordeel is wel dat een dergelijk filter een autoleven mee kan, daar zit de winst. Is denk ik niet meer rendabel om nu nog in te investeren. Bij een volgende auto ga ik hem er wel in zetten. Er heeft trouwens kort een (tweedehands) K&N luchtfilter in deze auto gezeten, die kreeg ik toen van dealer Kleinwier. Bij een vervolgbeurt door een andere garage heeft men die toen vervangen door een normaal filter. Er had een sticker op mijn luchtfilterhuis moeten zitten om deze fout te voorkomen. Jammer. Kosten houd ik secuur bij, als ik vergelijk met mijn vorige auto de Passat diesel is de Forester op 2 punten iets duurder: brandstof +5 cent/km en afschrijving +2,5 cent per km. Op wegenbelasting en reparaties verdien ik bijna 6 cent per km terug. Alles bij elkaar is de Forester tot nu toe bijna 2 cent per km duurder maar de kosten van de Passat zijn over de periode 2006-2015 dus je kunt rustig stellen dat de kosten gelijk zijn. Ik verwacht dat de afschrijving goedkoper zal zijn want ik reken nu met de door de ANWB berekende afschrijving van 10,2 cent per km (100.000 km in 5 jaar)en ik verwacht dat die wat te negatief is ingestoken. Verbruik: zonder caravan rijd ik momenteel tussen de 1:11,5 en 1:12,5 (vooral op snelweg). Vind ik nette score. Deze zomer gaan we met de caravan naar Denemarken en Zweden. Heb er alle vertrouwen in.
1 Jaar verder, RVS uitlaat
- 191.400 km
Na de laatste review 1 jaar geleden bijna 12.000 km probleemloze km's erbij gereden. Echter in januari 2019 werd bij de jaarlijkse beurt geconstateerd dat beide uitlaatpotten lek waren. Gelukkig wel mee goedgekeurd. Ik wilde de boxerroffel wat meer horen dus bij EPS in KIel-Windeweer langs geweest toen ik er in de buurt was. We zijn er qua prijs uit gekomen, dus enkele weken later afspraak gemaakt. Er is een RVS tussenpijp in combinatie met 2 RVS absorptiedempers gebruikt. De middendemper is een RVS resonator van 4" uitwendig, de einddemper is een RVS Hemi demper (19"lang 10" breed en 4" hoog). Het geluid is donkerder maar beschaafd. Ik had het geen probleem gevonden om de demper midden onder de auto geheel weg te laten, omdat de boxer relatief weinig geluid maakt vind ik. Ik heb geen turbo dus geen "unequal" spruitstuk. Jammer, want die maken een mooier geluid. We rijden 2x per jaar een lange rit naar Scandinavië, 1x zonder caravan en 1x met caravan. Wil het nu eerst zo proberen, met caravan moet de motor harder werken en zal dus meer geluid maken verwacht ik. Ook weet ik dat de absorbtiedempers na verloop van tijd wat meer geluid kunnen gaan maken (vulmateriaal verdwijnt) dus voor nu is het goed zo.
De Forester reed met zo'n 120 km/u op snelweg gemiddeld 1:12,5. Op de terugweg naar de Randstad bleek dit 1:13,5 te zijn geworden. Als dat zo blijft is dat een prettige bijkomstigheid.
Na snelwegrit hoorde ik een licht tikkend geluid, dat zou krimpen van de uitlaat kunnen zijn. Als ik in de stad rijd hoor ik het niet. Maakt verder niet uit. Verder heb ik de standaard witte stadslichtjes vervangen voor illegale oranje lampjes. Moeten er bij de APK weer uit maar staat wat fraaier vind ik. Verder wil ik, als mijn zomerbanden versleten zijn, deze vervangen door een soort terreinbanden met witte letters. Denk aan BF Goodrich All Terrain. Benieuwd of dat veel meerverbruik geeft. Misschien heeft iemand daar ervaring mee ?
Eind deze maand gaan we naar midden Zweden met de caravan.
Als laatste wil ik graag weten of de lezers mijn review op prijs stellen. Geef me eens een beoordeling. Bij positief resultaat zal ik blijven schrijven.
Vakantie Zweden
- 196.340 km
Vakantie midden Zweden met caravan achter de rug. Totaal 4.603 km in 3 weken. Meer heuvelachtige gebieden gereden. Wederom probleemloos, alleen maar tanken, tanken, tanken en verder geen technische gekkigheid.
High en Low
Op terugweg veel tegenwind gehad. Bemerkt dat bij veel tegenwind op snelweg rijden in "LOW" dan beter gaat omdat de motor dan zo'n 500 tpm meer maakt in hogere versnellingen en dus wat sterker is. Met name bij bruggen/ tunnel tussen Denemarken en Zweden met hoogteverschillen erbij rijdt dat fijner.
Airco
Eerste week was erg warm, zo'n 30 graden in Zweden. Bemerkt dat als je langere stukken met wat hogere snelheden (> 95 km/u op teller) en met caravan rijdt je dan wel de airco nodig hebt. Oorzaak motorwarmte tegen schutbord wat doortrekt naar de passagiersruimte. Zonder caravan red je het tot 25 graden zonder airco weet ik.
Verbruik
Was benieuwd naar verschil in verbruik door gewijzigde uitlaat. In 2018 reed ik in Zweden met DEELS airco aan tussen 1:7,2 en 1:7,8. Dit jaar met airco AAN tussen 1:7,5 en 1:8,35. Lijkt er dus wel op dat minder dempers/ gewijzigde dempers een voordeel geven qua verbruik. Of het meer motorvermogen geeft kan ik niet zeggen. Bij de vele tegenwind op terugweg met caravan, over bruggen en door tunnel terug van Zweden (Oresund en Storebelt) reed ik in 4L en 5L duurder, tot wel 1:6,5. Dit bij ca. 90-95 km/u op teller dat is gecorrigeerd zo'n 85 km/u want teller wijkt flink af.
Caravan
Kogeldruk had ik grofweg gecontroleerd maar niet erg op gelet. De Forester nivelleert zichzelf, werkt perfect. Met 1 zware herenfiets achterop geen enkel probleem gehad qua slingeren of wat dan ook.
Caravanspiegels
Onderweg kreeg ik tip van andere Forester rijder dat monteren van grote caravanspiegels op Foresterspiegels een risico kan zijn. Spiegels Foresters zouden stuk kunnen gaan, totale kostenpost € 1.000 heeft iemand anders daar ook ervaring mee ? Tot op heden gaat het bij ons goed.
Samengevat weer vele fijne en veilige kilometers gemaakt. Hij blijft :-)
Na 5 jaar de eerste reparatie !
- 206.486 km
Voorjaarsvakantie Zweden
In februari zijn we zonder caravan naar midden Zweden geweest, ten oosten van Ostersund, bijna 2.100 km enkele reis. Weinig voorbereidingstijd vanwege een aantal omstandigheden maar we zijn al vaak geweest dus geen probleem. Helaas 2 dagen korter dan gepland en dat betekende flink de gang erin. Normaal rijd ik in Duitsland ca. 130 km/u maar dit jaar hebben we op de heenweg ca. 140 km/u gereden en op de terugweg zelf een deel 150 - 155 km/u waar dat kon. En dat bij zeer slecht weer want zowel op de heen- als terugweg hadden we flinke storm en regen. Ik neem geen risico's, de wegligging voelde solide aan met genoeg grip. De eerste dag tot aan Jonkoping over voornamelijk snelweg, dat was bijna 1.350 km. De 2e dag dus nog zo'n 750 km over deels niet autosnelwegen. Op terugweg overnachting gewijzigd naar Lund gedaan, dan zouden we eerder thuis zijn. De Forester heeft zich zeer goed gehouden. Alleen merkte ik op de 2e dag van de heenweg wel dat er bij het tanken een lichte rubberlucht te ruiken was. Ik dacht aan ophangrubbers van de recent vernieuwde uitlaat, maar dat leek me sterk. Er zaten geen stickers op de nieuwe uitlaat, dat was het dus ook niet. Na googlen op camping bleek het een plastic zak te kunnen zijn die aan de radiator of uitlaat geplakt zou zitten. Even snel gekeken, niet gevonden dus gewoon doorgereden. Thuis verder gezocht, aan auto niets te vinden. Nog meer gegoogled, ik heb het nu gevonden denk ik. Bij heel lange snelle ritten kan er van het klepdekselpakking soms 1 druppeltje motorolie naar beneden vallen en dat valt dan op (het hitteschild van) de uitlaat. Dat kan heel goed, want na de vakantie heb ik het niet meer geroken. Dus geen zorg. Deze vakantie wegens rugklachten van mijn vrouw voor het eerst haar stoelverwarming aangezet, dat werkt erg goed. In 1 week bijna 5.000 km gereden, alles perfect verlopen, enige wat niet prettig was, was dat bij storm vanaf zijkant de ruitenwissers hun werk wat minder goed deden. Maar nogmaals, het was extreem weer.
Onderhoudsbeurt bij 200.000 km:
Gemeld werd dat de stuurhuisrubbers vervangen moesten worden. Bijzonder, ik had helemaal niets gemerkt. Auto is in onderhoud bij een Vakgarage, die kon de rubbers niet leveren. Subaru Kleinwier wel, dus die heeft ze naar me verstuurd. Ik kon voor mijn vakantie niet meer terecht om de rubbers te laten vervangen en dat was geen probleem dus na de vakantie gedaan. Na de vakantie hoorde ik een rammelend geluid onder de auto, dat bleken 2 stabilisatorstangen te zijn. DIe zijn ook gelijk vervangen. Daarna 4-wiel uitlijning laten doen. Het vervangen van de rubbers en stabilisatorstangen kostte me 1,5 uur arbeidsloon. Inclusief opsturen rubbers en uitlijnen was ik totaal E. 322,03 kwijt. Dit waren de eerste kosten buiten standaard onderhoud.
Zomerbanden:
Ik rijd op Michelin Energy Savers type 215/60R16. Tot nu toe 60.000 km gereden inclusief bijna 15.000 km met de caravan. DE Michelins werden NIEUW geleverd met slechts 6,7 mm profiel (!!!!) vroeger was dat standaard 8 mm. MIchelin geeft aan dat het om de totale km's gaat en niet om profieldiepte (....) Er zit nu nog zo'n 4 mm op dus kan nog 2 mm oprijden. Ik schrijf profieldiepte op bij met wisselen naar winterbanden, ik verwacht dat de voorbanden nog 25.000 km mee kunnen en de achterbanden nog 20.000 km dus totaal ruim 80.000 km met de Michelins. Niet verkeerd voor 4x4.
Als ik Michelins vervang wil ik banden met witte letters erop, ik denk nu aan de Cooper Discoverer AT/34S. HEeft iemand ervaring met dit type Cooper banden ?
Resultaat uitlijning en enkele kleine defecten
- 209.944 km
Na vervanging van de stuurhuisrubbers en de voorste stabilisatorstangen op 2-4-2020 heb ik de Forester laten 4-wieluitlijnen bij Ton Weijsters in Heemskerk. Dat doet hij ook voor Subaru dealer Niesten in Heemskerk, dus vertrouwd adres. Er was zowel voor als achter een kleine afwijking, deze is gecorrigeerd. Ik verwachtte niet dat het veel effect zou hebben omdat ik de Forester prima vond sturen. Niets bleek minder waar. Forester gaat nu veel beter rechtuit ik hoef minder te corrigeren. Dat betekent ook dat het effect zou moeten hebben op brandstofverbruik. En inderdaad, deze zomer heb ik (op superbenzine) zelfs een keer 1:14,3 weten te halen bij afwisselend 80 en 100 km per uur zonder verkeerslichten ! Bij het normale gebruik globaal 0,5 km extra per liter ik rijd nu 1:12 tot 1:12,5. Ik blijf erop letten. Verder stopte ineens alle dashboardverlichting ermee, zelfs ook de verlichting van de kachel. Daar ben ik nog niet aan toegekomen, op Internet heb ik gevonden dat er achter het handschoenenkastje een electronicablokje zit, daarbij zou je de bruine draad kunnen aarden aan de carrosserie om het probleem op te lossen. Echter vorig weekend ontdekte ik dat ook de schakelaars van de breedstralers voorzijde, het mistachterlicht en de verwarming van de ruitenwissers dienst weigerden. Dus ik vermoed dat er toch een zekering stuk is, dat ga ik eerst controleren. Ik denk geen heel groot probleem, ik laat het nog weten. Verder nog steeds probleemloos, sinds 16-03-2020 rijden we vanwege Corona wel minder.
Storing opgelost
- 210.208 km
Vorige keer schreef ik over alle dashboardverlichting die was uitgevallen, ook van de bedieningsknoppen. Ook bedieningsknoppen mistlampen voor en achter en ruitenwisserverwarming werkten niet meer. Op internet een oplosrichting gevonden maar die leek me onwaarschijnlijk. Besloten om het eerst simpel te benaderen, check zekeringen. In boekje stond geen zekering aangegeven die voor dashboardverlichting was. Dus logisch nagedacht en zodoende kwam ik uit op zekering 12, voor de helderheidsschakelaar verlichting kilometerstand en klokje. Die zit op het linker stengeltje naast het stuur. Die 10A zekering bleek stuk. Alles hersteld :-)
Er is ook nog storing aan de verlichting van de trekhaak, want de verlichting linkerzijde caravan werkt niet. Zit vermoedelijk in stekker en heeft misschien niet eens met de Subaru te maken. Ga ik binnenkort bekijken. Als laatste is er nog wel 1 dashboardlampje defect, van de motortemperatuurmeter. Daarvoor moet het dashboard er deels uit en ik weet nog niet of dat veel werk is. Zo erg is het niet, en als ik het zelf niet kan vind ik het zonde om er veel geld aan uit te geven.
Ik had beloofd om elk gebrek eerlijk op te schrijven, dus doe ik dat.
Volgende beurt moet de distributie vernieuwd, een wat dure onderhoudsbeurt maar gaan we gewoon doen en lekker doorrijden. De Subaru bevalt nog perfect. En om eerlijk te zijn, er is weinig op de automarkt waar ik momenteel warm voor loop. Gezien het uitfaseren van diesels en benzinemotoren denk ik dat ik bij vervanging zou kiezen voor 2,5 liter XT. Gewoon nog ff lol hebben voordat alles elektrisch wordt !
Beurt met distributie en reparaties, doorrijden of
- 213.321 km
Watskebeurt ?
Er moest grote beurt met daarbij vervangen distributie worden uitgevoerd. Aan garage in Haarlem gevraagd om eerst de koppeling te checken en daarbij ook eventuele andere mankementen in beeld te brengen. Als er onverwachts teveel kosten aan zouden komen (nu 14 jaar oud) zou ik ook de keuze kunnen maken om alleen een APK te doen en auto te verkopen.
Garage gaf aan dat druklager van koppeling iets rammelde, maar ik kreeg indruk dat het toch niet heel urgent was. Met rijden voelde koppeling goed. Beide draagarmen achter moesten wel vervangen worden. Moest sowieso voor APK dus akkoord op gegeven. Ik had vooraf offerte gevraagd, prijzen per item berekend. Alles uitgevoerd bij km 212.426 prijzen incl. BTW:
E. 444,74 Grote beurt incl. vervangen bougies
E. 692,77 Verv. distributieriem incl. thermostaat, waterpomp en 2x V-snaar
E. 132,58 Verv. versnellingsbakolie en differentieelolie (elke 60.000 km)
E. 564,38 Vervangen beide draagarmen achter
Er is 1 band gratis gebalanceerd en ik kreeg E. 40 korting.
Wat me in dit verhaal tegenstaat is dat (achteraf) op de bon extra werd aangegeven dat ook de voorste draagarmbussen (achterste links/ rechts???) binnenkort vervangen moeten worden. Ik word daar pissig over omdat vorig jaar onderdelen aan de stuurinrichting zijn vernieuwd, auto uitgelijnd, nu achterste draagarmen, voor 2e keer uitgelijnd, volgend jaar draagarmbussen en dan voor 3e keer uitlijnen. Kost me dan 3x uitlijnen à 70 Euro per keer. Draagarmbussen volgend jaar kost ook weer zo'n E. 450.
Daarnaast is mij bekend dat de condensor(radiator) van de airco nog wel werkt maar over enige tijd vervangen moet worden. Graag had ik het complete overzicht vooraf goed gehad met echt alle kosten dan had ik mogelijk de keuze gemaakt om de auto om te ruilen voor bijvoorbeeld een XV of mooie XT :-) Dat ga ik nu niet meer doen, heb wel 2nd opinion bij Subaru gevraagd over de koppeling, komt erop neer dat hij er nog een dag mee kan rijden of nog een hele tijd, moeilijk te zeggen. Inruilen na vervangen distributie werd overigens zeer op prijs gesteld, met mooiere inruilprijs. Mooi aanbod van Kleinwier !
Dus leerpunt voor mij: in het vervolg doe ik steeds zo vroeg mogelijk ALLEEN APK, en daarbij eerst offerte van alles wat nu en over enige tijd noodzakelijk gerepareerd moet worden. Bevalt dat niet, dan na de nieuwe APK auto in verkoop. Nu is het zo dat de Forester "an sich" nog steeds zeer goed bevalt, dus we rijden gewoon door tot de koppeling ermee stopt. Heb berekend dat als we in het slechtste geval elk jaar naast grote beurt gemiddeld max. zo'n E. 750 aan reparaties erbij krijgen, dit nog steeds goedkoper is dan nu een 5 jaar oude andere auto kopen. Want de Forester is inmiddels voor groot deel afgeschreven en een 5 jaar oude andere auto schrijft de komende jaren zo'n E. 2.750 per jaar af. Als we daar goed onder blijven is het nog geen probleem. Daarnaast vind ik de nieuwere Forester voor ons gebruik en 15.000 km/ jaar in alleen vakanties wat te groot geworden. De XV zou wat dat betreft wat logischer zijn, model vanaf 2018 vind ik wel fraai. Dus zou na nog 3 tot 5 jaar doorrijden met Forester goede keuze kunnen zijn. Achteraf twijfel ik wel aan de (Vak)garage waar ik nu voor onderhoud ben: bij andere Foresters lees ik amper wat over vervanging aan draagarmen, onderdelen stuurinrichting en dergelijke. Ik 'kruip' zowat over alle verkeersdrempels hier, dus daar kan het niet aan liggen. Bij mijn vorige auto werden er door deze garage ook al steeds onderdelen stuurinrichting vervangen, ik krijg gevoel dat deze garage wel heel weinig toleranties accepteert..... Voor wie deze review gelezen heeft en ervaring heeft met doorrijden met rammelend druklager, GRAAG REACTIE. Ook voor wat betreft ervaringen met vervanging onderdelen stuurinrichting, draagarmen en dergelijke. Logisch bij 14 jaar en 213.000 km 'voorzichtig' gebruik ? Anyway, we blijven dus gewoon doorrijden ;-)
Aanvulling
- 213.325 km
Laatste aanvullingen:
- Eind vorig jaar lampje koplamp rechts vervangen. Normaalgesproken gingen de (Philips) koplampjes ongeveer 10.000 km mee. Op advies laatste keer vervangen door Osram Ultralife 12V-H1-55W deze gaan minimaal 50.000 km mee en zijn amper duurder. In Zweden zijn de wegen slechter dan hier, meer rammelen, Osram heeft bewezen hier beter bestand tegen te zijn.
- Ook eind vorig jaar stekkerdoos trekhaak vernieuwd. De onderste draden bleken verroest waardoor de helft van de caravanverlichting dienst weigerde.
- In laatste bericht meldde ik dat onderzijde condenser (radiateur) airco slecht wordt. Is aluminium, de lamellen zijn beetje weggevreten door zout, steenslag en weersinvloeden. In het vervolg zal ik na periode met zout e.d. dit voorzichtig schoonspuiten en misschien maak ik onderaan bumper een soort gaasje om slijtage tegen te gaan.
- Als laatste wil ik nog update geven over de banden. Bij aanschaf in 2015 liet ik Forester leveren met 4 nieuwe zomerbanden Michelin Energy Saver 215/60/R16. Was benieuwd hoe lang die mee zouden gaan vanwege 4x4, ik verwachtte dat dit meer wrijving zou geven. Bij vorige auto had ik dezelfde banden en helaas die banden niet 'op' kunnen rijden vanwege verkoop auto. Het bijzondere van Michelin banden is dat autobanden normaalgesproken nieuw geleverd worden met 8,0 mm profiel. Deze Michelins hebben nieuw 6,7 mm wist ik. Michelin geeft aan dat het niet gaat om profieldiepte maar om slijtweerstand en ontwerp van de band. Dat wilde ik nogmaals uitproberen. Ik rijd vrij rustig met de Forester en inmiddels zitten deze banden er ruim 65.000 km op, profieldiepte is nu nog 2x 3,0 mm en 2x 4,0 mm. Ik wissel waar nodig LV en LA en RV en RA om zoveel mogelijk gelijk te laten afslijten. De voorbanden slijten per ca. 17.500 km 1 mm af, de achterbanden slijten per ca. 24.000 km 1 mm. Mijn ervaring is dus dat het 4x4 systeem bij Subaru niet zorgt voor extreme bandenslijtage. Sterker nog, door het 4x4 wordt de aandrijving mooi verdeeld. Ik verwacht met alle banden op gemiddeld 100.000 km uit te komen, met regelmatig wisselen.
- De Vredestein 205/70/R15/96T winterbanden kocht ik niet nieuw en slijten wat sneller, ongeveer 1 mm per 10.000 km. Ze zitten er uitsluitend om bij lage temperaturen.
Kleine update
- 214.900 km
Vanwege Corona en uitsluitend thuiswerken amper gereden:
- Koplampje LV vernieuwd, nogmaals: Osram gaat ruim 50.000 km mee, Philips ca. 10.000 km. Bijzonder.
- Garage had in 2020 nwe stabilisatorstangen voor gemonteerd en dit jaar nwe draagarmen achter. Ik vind het logisch om die dan te tectyleren. Garage in Haarlem waar ik in onderhoud ben had dat niet gedaan. Dus zelf gedaan.
- In feb. 2021 had garage distributiesnaar vernieuwd, inmiddels totaal 0,5 l. koelvloeistof bijgevuld. Daarvoor lekte hij geen druppel. Kan zijn dat er nog wat lucht in het systeem zat, maar als hij blijft zakken ga ik terug.
- Met caravan weekje naar oost Nederland geweest, met de enigszins ratelende drukgroep. Ik weet dat er niets over de restlevensduur is te zeggen maar als er mensen zijn die hier ook mee zijn doorgereden wil ik graag weten hoe lang. Volgend jaar gaan we wellicht grote reis maken met caravan, maar tot dan wil ik hem eigenlijk zo lang mogelijk laten zitten.
- Als laatste nog een vraag: veel nieuwe auto's gebruiken de laatste jaren meer motorolie. Oorzaak: af fabriek iets meer ruimte op de zuigerveren zodat motor makkelijker en dus zuiniger loopt. In Amerika is dat op een rijtje gezet en zelfs Subaru kwam daarin voor, al was het probleem niet heel groot. BMW en Audi waren het slechtst. Nadeel van het olieverbruik is vervuiling sensoren, kleppen, bougies en verbrandingsruimte. Naast het extra blikje motorolie.
Mijn vraag: zijn er ervaringen met meer olieverbruik van de Subaru's vanaf 2015 ? Alvast bedankt.
Paar kleinigheidjes
- 218.492 km
Na advies JOOST12 mijn dashboard uit elkaar geschroefd, inderdaad een fluitje van een cent. Ook alle lampjes vervangen, was nog wel puzzelen omdat wattage slecht te vinden is van de verschillende lampjes. Alles brandt weer perfect. Verder was ik de steeds loskomende telefoonhouder helemaal zat, goede houder gekocht en die met 3 parkers aan dashboard geschroefd. Zonde, maar een tijdens rijden vallende telefoon is gewoon gevaarlijk. Nadat distributieriem en waterpomp vervangen zijn, heb ik totaal nog bijna 1/2 l. koelvloeistof bijgevuld. Koplamplampje LV vernieuwd, lekke band laten repareren, ruitenwisserarmen lichte roest verwijderd en matzwart gespoten. Koppelingen condensor schoongemaakt en ter bescherming tegen roest ingespoten met blanke lak. Losse trekhaakknop verwijderd, ontroest en 2x gespoten matzwart. Bijzonder: er zijn in 2015 4 nieuwe Michelins Energy Saver gemonteerd. Die blijken in 2013 gemaakt te zijn. Op zich nog niet zo erg, want 10 jaar is normaalgesproken mogelijk. Helaas blijken de banden al aardig wat droogtescheurtjes te hebben, zowel aan zijkant als in loopvlak. En dat terwijl we nooit naar de zuidelijke warme landen gaan, de auto voor de deur het grootste deel van de dag in de schaduw staat en er 's winters 3 maanden lang winterbanden omheen liggen. Ik heb tot op heden ca. 70.000 km met deze banden gereden, ik onderhoud ze goed: 1 of 2x per jaar bandenzwart erop, bandenspanning controleer ik zeker 1x per maand, en ik wissel regelmatig voor en achter om de banden gelijk te laten slijten. Want bij 4x4 moet je rondom ongeveer zelfde profieldiepte hebben om geen extra wrijving in differentieel te krijgen. Ik had al eerder problemen met Michelin, ze worden nieuw namelijk niet met 8 mm profieldiepte geleverd zoals vroeger gebruikelijk was, maar met slechts 6,7 mm. Michelin destijds daarover benaderd. Klopt, maar met ons kwaliteit rubber doe je veel langer en daar gaat het om. Je begrijpt, over de rijkwaliteit en verbruik ben ik zeer tevreden maar dat ze nu zo uitgedroogd zijn bevalt me niet. Er zit nog ca. 3,5 mm profiel op en de vraag is nu of ik ze binnenkort moet vervangen op profieldiepte of op uitdroging. Koppeling werkt nog steeds prima, op internet gevonden dat bijgeluid niet het druklager hoeft te zijn. Kan ook de hefboom naar de koppeling zijn, die moet af en toe handmatig worden bijgesteld. Er blijken mensen te zijn die 7 jaar met een rammelende koppeling hebben doorgereden. Afgelopen jaar ook 2x op vakantie geweest met caravan in Nederland. Ik rijd gewoon door en wacht wel af. Pm dit jaar vanwege Corona in plaats van gemiddeld 14.000 km nu ca. 7.500 km totaal.
Update
- 227.072 km
Sinds de laatste update eind 2021 kan ik het volgende melden:
De Vakgarage waar ik in onderhoud ben gaf vorig jaar aan dat t.z.t. de voorste draagarmbussen (achterste links/rechts) vervangen moesten worden. Omdat de Forester dan (voor de 3e keer) weer uitgelijnd moest worden èn ik voor het uitlijnen een goed vertrouwen had in garage Ton Weijsters in Heemskerk (Subaru Niesten laat daar ook uitlijnen), heb ik de APK door Weijsters laten uitvoeren. Als de draagarmbussen vernieuwd moesten worden dan zat Subaru dichtbij en kon uitlijnen ook meteen. Tot mijn verbazing mankeerde er niets aan de draagarmbussen, er moest alleen 1 ruitenwisser worden vernieuwd, ik had voor de zekerheid al een nieuwe set meegenomen. Kort erna liet ik de accu preventief checken omdat we in de winter naar Zweden gingen. Bosch accu was nog voor 37% goed, viel me tegen want die was pas 4 jaar oud. Ook de negatieve poolklem vervangen omdat die versleten was (teveel speling). Kort daarna sloeg de (koude) motor steeds af bij intrappen koppeling. Het jaar ervoor wegens Corona vrij weinig gereden dus ik vermoedde vuil in brandstof. Busje Wynns injectorcleaner gekocht, en op 1/4 tank bijgevoegd. Vervolgens over ca. 15 km in 2e versnelling met zo'n 70 km/u gereden. Probleem opgelost. Batterijtjes afstandsbediening deursloten vervangen. Omdat de Forester inmiddels 15 jaar oud is en de waarde navenant minder wordt heb ik besloten om het onderhoud weer grotendeels zelf te doen. Heb motorolie ververst, nw motoroliefilter, nw luchtfilter en nieuw interieurluchtfilter. Met beetje hulp van Youtube voor interieurluchtfilter uitstekend en simpel te doen. Luchtfilter leek me niet heel vies maar als je hem uitklopt komt er toch veel fijner stof uit. Motoroliefilter zit wat hoger in het motorblok, daarvoor heb ik een speciaal hulpstuk gekocht voor op mijn dopsleutelset. Hiermee kan ik simpel het oude filter verwijderen èn het nieuwe filter voorzichtig aanbrengen en vastzetten. Remtrommels achter: sinds we de auto kochten in 2015 met 124.000 km zijn de remvoeringen achter na 103.000 km nog nooit vernieuwd. In die 103.000 km zitten ook 15.000 km met caravan (ca. 1.100 kg). Ik rijd best defensief, dus wel benieuwd naar dikte voering. Die bleek nog 4 mm te zijn, nieuw 4,1 mm volgens kenners op Subaruforum dus ik was blij verrast ! Vervolgens heb ik door garage de remvloeistof en koppelingsvloeistof laten vervangen. Èn complete aircoservice. Er moest na 3 jaar (sporadisch) gebruik in ruim 35.000 km totaal 250 gram R134A worden bijgevuld. Ik kon merken dat de airco al tijdje niet meer echt koud aanvoelde dus dat klopte wel. Totaal E. 177,24. Tip: pasgeleden haalde ik caravan op nadat die beurt had gekregen. Vrijwel onmiddellijk klapte er een zekering uit bij de Forester. Om een heel lang verhaal (!) te besparen: er bleek sluiting te zitten in toplicht achter van caravan. Remedie: kapje loshalen, lampje eruit, fitting drogen en klaar. Zowel ANWB als caravandealer kon het probleem niet vinden ik zag het ineens zelf. Bedoeling is deze zomer met caravan naar noord Frankrijk te gaan. In maart 2021 gaf garage aan dat drukgroep rammelde, dus risico. Inmiddels 15.000 km gereden, ook zo'n 1.000 km met caravan, probleemloos. Bij eigen check koppeling (vanaf 60 km/u in 5e versnelling plankgas optrekken) geeft koppeling geen krimp. Dus ik vertrouw het nog wel. Iemand anders hier ook ervaring mee ? Wie heeft koppeling al vervangen, bij welke km stand ? Onze Forester komt overigens nooit op onverharde paden, wel met enige regelmaat (normaal) stadswerk. Hoor graag.
Een reparatie !
- 245.530 km
Inmiddels bijna 1,5 jaar en bijna 20.000 km verder. Ik kan melden dat ik sindsdien weer zelf een beurt gedaan heb. Niets bijzonders. Koplamplampje en kentekenlampje achter vervangen. In februari 2023 ging de motor op de snelweg wat inhouden. Enkele maanden ervoor nog Injectorreiniger gebruikt dus zou niet aan brandstofsysteem mogen liggen. In mijn OBD2 app zag ik geen storingen, maar ik heb evengoed alles gereset, motor liep weer perfect. In mei 2023 heb ik de Michelin zomerbanden vernieuwd. Ze waren er nieuw op gegaan bij aankoop in 2015. Achteraf bleken ze bij aankoop al 1,5 jaar oud te zijn. Ik heb met de Michelins 82.195 km gereden en ze hadden nog 3 tot 3,5 mm profiel. Had de 100.000 km willen halen. Probleem was echter dat ze teveel gingen uitdrogen. Opgepompt leek dat nog mee te vallen, maar als je de band flink laat leeglopen dan waren de haarscheurtjes ineens ruim 0,5 cm diep. Niet verwacht van een premium merk. Ik heb nu nieuwe Vredesteins gekocht, omdat ik uitstekende ervaringen heb met de Vredestein winterbanden en ze prijstechnisch en qua prestaties ook een goed aanbod zijn. De Vredestein winterbanden die ik nu heb zijn (ook) 10 jaar oud maar geen scheuren of schade te zien. Heb ik zelf 32.486 km mee gereden (waren bij aanschaf gebruikt, 7 mm) en zit nog 4 mm op. Daar durf ik nog wel 2 jaar mee door te rijden in de Nederlandse winters. Trouwens, weet dat 'vroegah' een nieuwe band 8 mm profiel had. Tegenwoordig niet meer, is nu ca. 7 mm. Ik rijd met 1 mm profiel ruim 25.000 km dus die ben je kwijt. Enige wat ik verder nog kan melden is dat mijn raammotor linksvoor veel zwaarder liep, hij deed het nog wel. Op Subaruforum gelezen dat demonteren en schoonmaken kan, maar dat er wel risico is dat probleem snel weer terug komt. Dus nieuwe gekocht op Amazon. Tip: op Amazon USA betaalde ik inclusief verzenden ruim 50 Euro, Amazon NL zou ik op ruim 150 Euro uitkomen. Met digitale hulp van Joost12 raammotor met gemak geplaatst. Raam hoeft er niet uit, je moet wel met spiegeltje 3 parkers binnenzijde deur losdraaien en weer monteren. Nu alleen nog de deur een keer uit elkaar halen want ik heb mijn spiegeltje onderin de deur laten liggen ! Verder rijdt de Forester nog steeds probleemloos, ik zit er uitstekend in, ik wil er voorlopig nog mee doorrijden. Zie er genoeg met 350.000 km+ dus waarom niet ?
Nieuwe koppeling
- 252.491 km
Koppeling:
Op 06-02-2021 bij km 212.426 gaf Vakgarage aan dat koppeling binnenkort vervangen moest worden. Er was af en toe inderdaad een bijgeluid maar dat was kort erna weer weg. Koppeling slipte niet dus niet laten vervangen. Daarna nog 40.000 km gereden in 3 jaar, inclusief buitenlandse vakanties zonder en met caravan. Sinds eind december 2023 hoorde ik nu soms een metaalachtig geluid bij koude motor, als ik koppeling intrapte was het weg. Hoorde het vooral als auto met de neus iets naar beneden stond, bij een afrit. Na eigen zoekwerk en advies van anderen moest het inderdaad de koppeling zijn. Echter de koppelingsplaten waren absoluut goed want bij 60-70 km/u in 5 plankgas optrekken gaf geen slip. Het schakelen ging ook nog goed al vond ik hem af en toe licht stroef koppelen. Dus was het het druklager. Had koppelingsvloeistof nog ververst maar dat gaf geen verbetering. Omdat ik van plan ben zo lang mogelijk met de Forester door te rijden voordat ik overstap op hybride (elektrisch geen succes met caravan) besloten om nu te vervangen. Dit jaar stonden er 2 grote ritten met caravan op de planning: Oostenrijk en midden Zweden en de komende jaren verwacht ik ook verder weg te gaan. Bij nu vervangen koppeling dan op dat vlak geen zorgen meer, distributie is niet te lang geleden vernieuwd, ook nieuwe zomerbanden, en de motor maak ik me al helemaal geen zorgen over. Het was best kostbaar, E. 900 bij Subaru dealer, inclusief vervangen versnellingsbakolie. Ik merk alleen dat bij voorzichtig laten opkomen koppeling er een heel lichte trilling waarneembaar is, net alsof plaat niet precies gecentreerd is. Ik wacht even af of dat er nog uit slijt.
Algemeen:
Verder geen problemen gehad, behalve dat ik merk dat airco iets minder koud wordt. Garage had gezegd dat condensor wat slechter wordt dus dat kan kloppen.
Inmiddels heb ik bijna 130.000 km met de Subaru gereden, en nog steeds zeer tevreden. Hij gaat zeker nog niet weg. Mijn enige verbeterpunten: gemis traploze intervalschakelaar voor de ruitenwissers en een lampje in het dashboardkastje. Ach. En een 6e versnelling had ideaal geweest.
Verder heel fijn dat alles erin past, ik heb er recent zelfs een 3-zits bankstel mee vervoerd.
Voor wie zich afvraagt wat Subaru rijden kost hierbij de kosten over 9 jaar en 130.000 km:
€ 0,161 benzine all-in 1:10,5 met caravan ca. 1:8 bij 90 km/u
€ 0,051 wegenbelasting
€ 0,025 verzekering (40 jaar schadevrij)
€ 0,006 diversen
€ 0,015 reparaties
€ 0,052 onderhoud
€ 0,060 afschrijving
Totaal € 0,370 per km op zich een heel nette prijs ik rijd gemiddeld net geen 15.000 per jaar. Sinds 2015 heeft de caravan er bijna 55.000 km achter gehangen.
Woonwerk
- 252.597 km
Voor mijn werk gebruik ik al ruim 1,5 jaar tenminste 2 dagen per week Greenwheels, elke dag 170 km of meer. Dit doe ik omdat de Subaru best dorstig is. Maar ook om te ervaren hoe het gebruik van Greenwheels is als ik zou besluiten om mijn privé auto weg te doen. Nou, dat gaan we dus niet doen. De Volkswagen Golf (nog geen 5 jaar oud nu 110.000 km) is bijna standaard ronduit smerig, heeft vaak storingen en als er iets aan mankeert duurt het weken voordat het gemaakt wordt. Ook geen cruuse control, wel kapotte airco en rolhoes bagage is standaard verwijderd. Het enige waar ik tevreden over ben is de klantvriendelijkheid van de medewerkers. Na een flink probleem vorige week ben ik het helemaal zat. Vanaf komende week weer elke dag met de Subaru !
Zweden - 60 km gravelweg met caravan
- 261.918 km
Net terug uit Zweden en Denemarken met caravan. Onze caravan weegt leeg 970 kg, ik denk dat hij beladen ongeveer 1.200 kg is. Ik rijd zoveel als mogelijk op RON98/ E5. Bijna 6.000 km gereden, grotendeels met caravan. Op de heenweg waren we zwaar beladen met onder andere drank en kaas voor bevriende campingeigenaren in midden-Zweden. Helaas kon ik voor vertrek de kogeldruk niet meten, maar ik had alle zware spullen in de kofferbak gedaan in plaats van in de caravan. Ik vond wel dat de achterkant van de Forester flink naar beneden hing, meer dan eerdere jaren. Na de vakantie op oude foto's gekeken, eigenlijk weinig verschil met situatie na aanschaf in 2015. Dus ik ga vooralsnog niet aan de hulpveren. Voorafgaand aan de vakantie had ik motorolie en -filter vervangen, en ook luchtfilter (dat was amper vies). Interieurluchtfilter volgende keer aan de beurt. Voor alle zekerheid ook busje Tunap toegevoegd op nagenoeg lege tank en daarna even flink doorgereden in 2. Ook koplampen licht gepolijst. Als laatste smeer ik regelmatig de draaipunten van de ruitenwissers omdat dit veel scheelt in stroomverbruik. Geen enkel probleem gehad met de Forester, verbruik met caravan tussen 1:7,5 en 1:8. Zonder caravan tussen 1:12,5 en zelfs 1:15. Het scheelt echt dat je in Zweden amper verkeerslichten hebt. In Zweden in Dalarna zo'n 60 km met caravan over een gravelweg gereden dwars door een bos, toen de navigatie uitviel (geen ontvangst) was het wel even spannend. Helaas wel flinke ster in voorraam doordat (op een asfaltweg) een steen uit een band van een tegemoetkomende vrachtwagen opspatte. Raam niet gescheurd dus snel repareren. Wat ik wel merkte was dat de condensor van de airco slecht wordt, er zit genoeg koelmiddel in maar koelend vermogen neemt af. Op de terugreis reden we terug via Duitsland en vanaf ongeveer Oldenburg tot aan Den Oever (ca. 270 km) had ik minimaal windkracht 6 frontaal tegen. Ik heb naar 4 LOW geschakeld en met 85 km/u doorgereden, benzineverbruik zakte niet verder dan 1:7. Keurig. Na de laatste oliewissel met vrijwel alleen de caravan erachter heeft de motor in ruim 6.500 km 0,4 l. motorolie verbruikt. Als laatste wil ik nog melden dat ik in 2015 een Blackvue dashcam heb laten installeren. Na 9 jaar en bijna 140.000 km ging het systeem zelf via de speaker melden dat er problemen zijn. Eerder had ik al gemerkt dat het camerabeeld soms haperde, dan werd het heel donker. Al 2x geformatteerd, hielp niet. Vermoedelijk is de Sandisk Extreme Micro SD XCI 64 Gb versleten dus nieuwe geplaatst, nu 128 Gb.
Update
- 269.064 km
Sinds eind augustus 2024 ruim 7.000 km gereden waaronder ook veel woonwerkverkeer. Bijzonderheden:
- Deze winter niet naar Zweden, geeft mij de kans om 11 jaar oude winterbanden met 3,5 mm profiel in Nederland "op" te rijden tot vlak voor zomervakantie 2025. Ik had al andere gebruikte winterbanden gekocht via Marktplaats maar was bandenprofieldiktemeter vergeten mee te nemen. Thuis bleek er bijna 2 mm verschil te zitten tussen voor en achter, dus voordat ze erop gaan moet ik laten afslijpen, gebeurt me geen 2e keer !
- Nu bijna weer toe aan grote beurt, ik heb 0,4 liter motorolie bijgevuld in 15.000 km en peil staat nu halverwege dus verbruik nog geen liter in 15.000 km. Inclusief v.v. Zweden 6.000 km met caravan.
- Realiseer me dat ik nog nooit kleppen heb laten stellen/ checken
- Recent plafondlampje stuk, 8W niet te vinden, 10W gemonteerd
- Remschijven en remblokken voor: na 115.000 km remschijven 0,5 mm slijtage, mag nog 1,5 mm slijten. Blokken zit nog 6 mm op.
- Airco: er is 1 aansluiting op de condensor lek, en de condensor zelf mist de nodige koelribben dus ik overweeg om dit gezien de warmere zomers wel te laten herstellen.
Verder ben ik nog steeds zeer tevreden over de Forester, ik heb besloten om er nog zo'n 3 jaar mee door te rijden, dan ga ik met pensioen. Momenteel rijd ik ongeveer 25.000 km per jaar, dan kom ik over 3 jaar uit op kilometerstand 375.000 volgens mij is dat geen enkel probleem.
1e Defect !
- 275.425 km
Ruim 7.000 km verder, niet heel veel gereden vanwege een aantal oorzaken.
Bij de laatste review had ik bij een dealer vlakbij onder andere zowel differentieelolie voor (combi met versnellingsbak) als achter laten verversen. Er was MPM olie gebruikt. Meteen daarna ging schakelen van 1 naar 2 en van 3 naar 2 erg slecht bij koude motor. Na zo'n 20 minuten en/ of 10 km ging het verder beter. Dat irriteerde me mateloos en ik maakte me ook enige zorgen over de versnellingsbak. Want wat als er heel verkeerde olie in zat ? Heel lang verhaal kort: dealer kon het na 2x zoeken niet oplossen. Inmiddels was ik bijna 4.000 km verder en ik was het zat. Op eigen kosten bij een versnellingsbakspecialist de differentieelolie voor laten verversen door Texaco Multigear RN 75W80 API GL5 half synthetische versnellingsbakolie. Direkt daarna schakelde de versnellingsbak weer bijna perfect en na 2 weken helemaal perfect. De kosten zijn wel vergoed door de dealer, dat vond ik erg netjes maar het heeft mij enorm veel tijd gekost. Verder bleef er 1 koplampsproeier hangen, ik heb beide gesmeerd en nu werken ze weer goed. Grote beurt gedaan en carter zwart gespoten (vanwege vliegroest, japanners lekken geen olie). In april 2025 gingen we op vakantie met de caravan in Nederland. Vlak voor vertrek ging het oranje motorstoringlampje branden, deze uitgelezen: "P0037 Aandrijfsysteem HO2S Heater control Circuit Low" dit bleek de rechter achterste lambdasensor te zijn. Ik wilde geen risico lopen op een kapotte katalysator. Ik realiseerde me dat ik al veel goede berichten had gehoord over garage Nuland in Volkel dus daar heb ik kontakt mee opgenomen. Daar is de lambdasensor vervangen, probleem blijvend opgelost. Sinds winter 2024 liggen de winterbanden er nu al zo'n 13.000 km om, het is nog niet heel warm geweest. De Vredesteins zijn nu 12 jaar, hebben nog geen scheuren en slijten 1mm/ 10.000 km dus relatief weinig. Tot nu toe 50.000 km mee gereden, en kunnen nog 10.000 km mee als ze niet scheuren. Uiterlijk medio juli gaan ze er wel af en gaan de zomerbanden met velgen weer terug. Komende maand wil ik wel de condensor en lekke leiding (laten) herstellen omdat ik nog enkele jaren met de Forester wil doorrijden. Je merkt dat het koelvermogen is afgenomen doordat koelribben van de condensor zijn verdwenen. Verder zie ik nog geen gebreken of bijzonder onderhoud aankomen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.