Subaru Forester 2.0 X Comfort (2007)
Hobbyauto
Afgaand op wat we zo op de weg zien, is de Forester een auto die wordt aan-geschaft door actieve types die veel vrije tijd hebben. Kamperen, fietsen, wandelen,
dat zijn de stereotype hobby's van deze lieden. En daar hoort kennelijk een Forester bij. Toegegeven, met z'n semi-SUV-uiterlijk oogt hij niet bepaald soft. Hij is niet vies van een modderig weggetje, en als je een te laag geplaatst paaltje over het hoofd ziet, is dat niet meteen een ramp. Bovendien heeft-ie een wat hogere instap dan een doorsnee middenklasser en dat is voor veel mensen geen overbodige luxe.
Niet hartverwarmend
Maar voor moderne snufjes moet je niet in de Subaru Forester zijn. De Japanse fabrikant vertrouwt op beproefde zaken, en dus moet je je in de regen bijvoorbeeld
behelpen met een intervalstand in plaats van een regensensor. Maar het zit allemaal heel degelijk in elkaar en de gebruikte materialen zijn ook niet verkeerd. De vormgeving kan onze waardering ook wel krijgen. Het dashboard is netjes en strak, maar in geen enkel opzicht hartverwarmend. De stoelen zitten prima en de verstelbaarheid is ook heel acceptabel. De stoelen moet je wel nog in stapjes verstellen. En we missen ook een axiale verstelmogelijkheid van het stuur, want daarmee zou je de zitpositie achter het stuur kunnen verbeteren.
De Forester leent zich overigens ook goed voor gezinsgebruik, want er is voldoende ruimte. Door z'n stationwagonachtige carrosserie heb je een redelijke kofferbak,
maar de vloer ligt behoorlijk hoog vanwege de vierwielaandrijving. Op de achterbank heb je ook voldoende ruimte om een paar koters te planten.
Betrouwbaarheid
Onder de motorkap huist een boxer-motor, een bouwwijze die bijna nergens meer voorkomt. Evengoed is deze vier-cilinder goed voor een vermogen van 158 pk. Er zijn maar weinig tweeliters op de markt die zóveel power leveren zonder hulp van een turbo. Toch heeft de Soeb dik 10 seconden nodig om naar 100 km/h te brommen, maar de auto weegt dan ook ruim 1.300 kilo. Je moet echt hard gaan voordat de auto over z'n voorwielen gaat wegglijden. Dit komt natuurlijk door het 4x4-onderstel dat garant staat voor veel grip.
Je kunt trouwens alleen tussen hoog en laag schakelen, de Forester heeft altijd aandrijving op vier wielen. De tussenbak bedien je met een hendel die naast de versnellingspook is geplaatst. Het gevolg is wel dat we bij het parkeren met een stevige ruk de lage gearing inschakelden, in plaats van de handrem aantrokken...
In de stadsjungle staat de Forester ook z'n mannetje. Hij verwerkt verkeers-drempels niet onverdienstelijk en laat zich gemakkelijk sturen. De auto is bovendien lekker overzichtelijk. Als je de boxer voluit laat presteren dan lijken misschien niet alle pk's alert, maar in gewoon verkeer laat de Subaru zich lekker schakellui rijden. Veel koppel bij lage toeren dus. En het typische, lekker klinkende
boxerroffeltje krijg je er gratis bij!
De Forester is een onverwoestbare auto, zo blijkt uit diverse onderzoeken. Het is ook een aparte auto, want zo vaak zie je hem niet en hij heeft een duidelijk eigen vormgeving. Daarbij is het een prettige auto in de omgang, die comfortabel
is en fatsoenlijk presteert. Wat tegen hem spreekt, is de standaard-uitrusting die voor het gevraagde geld toch wat karig is.
Signalement
Merk | Subaru |
---|---|
Model | Forester 2.0 X AWD Comfort |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | 4wd |
Prijs | € 31.100 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. boxer |
Cilinderinhoud | 1.994 cc |
Maximaal vermogen | 116 kW / 158 pk bij 6.400 tpm |
Maximaal koppel | 186 Nm bij 3.200 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.485 mm / 1.735 mm / 1.590 mm |
Wielbasis | 2.525 mm |
Massa leeg | 1.365 kg |
Laadvermogen | 515 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 715 kg |
Banden | 215/60R16Prijzen |
Topsnelheid | 197 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,2 s (fabrieksopgave: 9,7 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 5,5 s / 7,6 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 11,0 s / 13,5 s |
Brandstofverbruik | 9,3 l/100km |
CO2-uitstoot | 220 g/km |
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Subaru Forester 2.0 – 2008 – 327.827 km - Klokje Rond

Subaru Forester

Seat Leon 1.6 TDI - 2013 - 441.036 km - Klokje Rond

Test: Mercedes-Benz GLC - Je ziet het niet, maar alles is nieuw

Test Nio EL7 - Vooruitstrevender dan traditionele SUV maar te conservatief voor het Tesla-publiek

Test: Dit zijn de beste zomerbanden in de maat 225/45 R18 2023
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (4) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.