Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Subaru
  • XV

Occasiontest: jong gebruikte Subaru XV en Forester

Nieuwe Subaru's door BPM buitenspel, focus op jong gebruikt

Subaru XV en Subaru Forester
Subaru XVOnze XV is een Comfort-uitvoering en heeft dus wat minder opties aan boord dan de Forester, die een Premium is.Subaru ForesterDoor het Eyesight-systeem is elke Subaru tegenwoordig voorzien van een cvt-automaat.Wat er ook gebeurt, Subaru houdt vast aan de boxermotor. De enige andere auto die te koop is met een viercilinder boxer is de Porsche 718. Die stoot volgens de WLTP-norm overigens minder CO2 uit dan deze Subaru’s.Subaru XVSubaru ForesterOnverzettelijk, deze Subaru’s. Ze brengen je altijd overal. Zelfs als je iemand moet ophalen bij het station van Schin op Geul.Het X-modesysteem op de Forester helpt bij het rijden op onverhard en omvat ook een afdaalhulp. Maar of je daar in Nederland ook iets aan hebt ...Grote, duidelijke knoppen. De bediening is eenvoudig en alles voelt aan alsof het voor lange tijd heel moet blijven.De adaptieve cruisecontrol en de rijbaan- assistent zijn specifiek ontwikkeld voor Subaru’s. En dat merk je.Subaru Forester
Nic de Boer
  • Nic de Boer
  • Autotest
20 maart 2021 om 08:30
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 9 2021
AutoWeek 9 2021

Je leest het in AutoWeek 9 2021

Een nieuwe Subaru XV of Forester is door de bpm-wetgeving behoorlijk uit de markt geprijsd. Daarom gooit Subaru het over een andere boeg. Door heel Europa worden nieuwe Subaru's ingezet door het eigen personeel. Met maximaal 20.000 kilometer op de teller en een jaar ervaring worden ze weer teruggehaald en aangeboden als jonge occasions. Dat scheelt een flinke smak op de belasting en de prijs ziet er één keer veel gunstiger uit. We stapten voor een test in een XV en een Forester uit die ‘Approved Used’-vloot.

Je schrikt als je de prijslijst bekijkt van Subaru anno 2021. Met minder dan vijftig mille kom je er niet meer. Dat is te danken aan het Nederlandse autobelastingenstelsel. Auto’s die veel CO2 uitstoten, worden zwaar belast en doen in feite niet meer mee. Subaru heeft daaronder fors te lijden. In Europa speelt Subaru sowieso een rol in de marge, maar in Amerika zijn de Japanners juist vrij goed vertegenwoordigd. Ons werelddeel wordt derhalve beschouwd als bijvangst en dus doet Subaru geen moeite om auto’s specifiek voor de Europese markt te ontwikkelen. De belangrijkste innovatie van de afgelopen tijd is de e-boxer, waarbij de voor Subaru zo kenmerkende boxermotor wordt gekoppeld aan een elektromotor die assisteert bij het bereiken van koppel en vermogen om het brandstofverbruik iets te drukken. Daar komt geen stekker aan te pas.

Aan populariteit bij de liefhebbers ontbreekt het Subaru niet in Nederland. Het zevensterrige vuurtje brandt onderhuids nog volop. Ooit was er een tijd dat er op vrij grote schaal Subaru’s nieuw werden verkocht. Ze werden geprezen om hun kwaliteiten als caravantrekker, maar laten we ook de beroemde Impreza GT Turbo niet vergeten. Tot op de dag van vandaag is er een trouwe schare fans die wel willen, maar niet kunnen door de hoge bedragen die tegenwoordig voor nieuwe Subaru’s worden gevraagd. Gelukkig komt de importeur nu te hulp met het Subaru Approved Used-programma. Daarbij rijden medewerkers een jaar lang in nieuwe modellen van het merk waarna ze alsnog in de showroom belanden, als occasion ‘met de kop eraf’. Iedereen die zich weleens heeft verdiept in de import van een jong gebruikte occasion uit het buitenland weet dat het met de bpm dan een stuk gunstiger is gesteld.

Kijken wat ze kosten

‘Een nieuwe auto voor de prijs van een gebruikte’, dat is de slogan die Subaru hanteert voor het occasionprogramma. Dat klopt wel ongeveer. De prijzen van de meeste concurrenten, zoals de Nissan Qashqai, de Toyota CH-R of – pak ’m beet – de Skoda Karoq beginnen een paar duizendjes verder in de dertig mille. Het grote verschil is dat een Subaru per definitie vierwielaandrijving heeft. Dat is een van de oorzaken van de hoge CO2-uitstoot. De aandrijflijn kost meer energie. En energie is CO2. Ga je kijken wat gelijksoortige auto’s met 4WD kosten (als je die al vindt), dan zie je dat de nieuwprijzen van Subaru niet eens zo gek zijn. Een Honda CR-V is vergelijkbaar met een Forester en kost 55 mille met 4WD. En dan is het nog een hybride ook. Een Toyota RAV4, ook hybride, kost 46 mille net als een Jeep Compass. Zo werkt dat dus op de Nederlandse automarkt en de onlangs invoerde WLTP-verbruikscyclus deed ook al niet veel goeds. De vraag of je in Nederland écht iets hebt aan vierwielaandrijving, zal ons altijd wel bezighouden. Natuurlijk, als je je auto rijdt tot op de limiet, dan kun je net iets meer. Maar wie doet dat nou? Als je met vierwielaandrijving met je caravan de Alpenpassen bedwingt, ben je inderdaad de koning te rijk. Een dagje in de sneeuw is met een 4x4 uiteraard ook niet te versmaden. Maar dat zijn allemaal vrij zeldzame genoegens. Is dat je het extra geld wel waard? Subaru zou zichzelf een groot plezier doen als het ook gewoon voorwielaandrijvers in het programma zou opnemen.

Nagenoeg feilloos

Daarmee komen we bij de auto’s. Subaru maakt het zich niet gemakkelijk. Daarvoor zijn de modellen veel te eigenwijs. Zo is Subaru het enige volumemerk dat nog werkt met boxermotoren. Die configuratie is geen recept voor een ideaal brandstofverbruik, maar door het lage zwaartepunt van een boxer ligt een auto nu eenmaal beter op de weg. En daarvoor tekenen ze bij Subaru. Ook de zojuist al besproken vierwielaandrijving zit verankerd in het dna van het merk. Geen Subaru verlaat de fabriek zonder, en daarmee laat het merk willens en wetens veel verkooppotentieel liggen. Een ander wapenfeit is het Eyesight-systeem. Dat omvat onder meer de adaptieve cruisecontrol, de rijbaanassistent en de automatische noodrem. Subaru ontwikkelde dat in eigen huis en kocht het dus niet in bij een toeleverancier, wat aanmerkelijk goedkoper zou zijn. Het resultaat van die afwijkende keuze mag er echter wezen. Waar bij andere merken dit soort systemen vaker een last dan een lust is, werkt het in een Subaru nagenoeg feilloos. De auto is om het Eyesight-systeem heen ontwikkeld en dat merk je. De transmissie speelt een belangrijke rol bij het systeem. Dat er daarom alléén maar een cvt leverbaar is in een Subaru en geen handgeschakelde versnellingsbak? Jammer dan.

a href=

Subaru XV

Technisch zijn onze Subaru’s van vandaag dus zeer doordachte auto’s. Maar dan komen we bij het uiterlijk. De tijd dat het merk nog wel eens een auto had die de tongen losmaakte, liggen al heel wat
jaren achter ons. We denken met enige weemoed terug aan de eerste Forester, de semi-stationwagon Impreza Plus en de maffe XT. Waar de eerste Forester inmiddels de cultstatus heeft bereikt, oogt het huidige model als een dertien-in-een-dozijn SUV. Als je ons had verteld dat het een Nissan of een Toyota is, hadden we je ook geloofd. Dan door naar de XV. Deze hoog-op-de-poten hatchback ziet er in elk geval nogal afwijkend uit. Je kunt hem beschouwen als een Impreza met veel bodemvrijheid. Of hij mooi of lelijk is, mag je voor jezelf bepalen.

Als je in de auto plaatsneemt heb je in elk geval geen last van het uiterlijk. Daarmee zijn we bij het interieur beland. Daar heeft Subaru wel een paar stappen gezet ten opzichte van enige jaren geleden. Er kan inmiddels wat soft touch-kunststof vanaf en zien we daar warempel leuke stiksels? De tijd dat een Subaru-interieur er vandalismebestendig uit moest zien, ligt kennelijk achter ons. Wat wel is gebleven, is het gevoel van kwaliteit. Nog steeds voelt alles in een Subaru aan alsof het is gebouwd om een eeuwigheid mee te gaan. Dat vindt de klandizie erg prettig, want een Subaru-koper is doorgaans niet iemand die na een paar jaar zijn auto weer wegdoet.

Oude stempel

De verschillen tussen deze twee auto’s mogen duidelijk zijn. De XV is een auto in het C-segment; de Forester staat daar duidelijk een trap boven. Verder verschillen de motoren wezenlijk. De XV heeft een 1.6 met 114 pk en de Forester heeft de grotere tweeliter met 150 pk. Door het verschil in formaat van de auto’s presteren de motoren zo’n beetje hetzelfde; een Forester met een 1.6 ga je dan ook niet vinden. Een XV met tweeliter is er daarentegen weer wél. Niet dat je die per se nodig hebt, want met de 1.6 kun je prima uit de voeten in deze auto. De boxers zou je kunnen bestempelen als motoren van de oude school: viercilinders zonder turbo. Een driecilinder zien we Subaru nog niet zo snel ontwikkelen, dat is onmogelijk in een boxerconfiguratie. Bij de boxermotor die Subaru tegenwoordig maakt, hoef je trouwens niet meer te rekenen op de kenmerkende roffel. De krachtbron loopt opvallend soepel en stil. Wil je evengoed een Subaru die een flinke keel op kan zetten, dan verwijzen we je graag door naar de aftermarket, waar genoeg te krijgen is.

Subaru Forester

Subaru Forester

De auto’s op deze pagina’s kosten beide € 30.000. Voor de XV geldt een nieuwprijs van 41 mille, de Forester moet dik 45 mille opbrengen. Dat ze nu een gelijke prijs hebben is het gevolg van de hoge kilometerstand van de Forester. Die heeft al 100.000 kilometer achter de rug, de XV pas 20.000. Maak je overigens geen zorgen over een wat hogere kilometerstand. Een Subaru is gebouwd om lang mee te gaan. Die schrikt niet van 100.000 kilometer meer of minder. Kijk maar eens om je heen en verbaas je hoeveel oude Subaru’s je nog tegenkomt in het verkeer. Een twintig jaar oude Impreza of Forester is nog steeds een dagelijkse verschijning.

Grote kans dat je met een moderne Subaru ook een paar decennia toe kunt. De investering is misschien fors, maar je koopt wel een duurzame auto. Of die ook toekomstbestendig is zal moeten blijken. Het is voor Subaru-eigenaren te hopen dat de regering de plannen voor een op CO2-uitstoot gebaseerde kilometerheffing nog heel wat jaren in een stoffige lade laat liggen, want met de uitstoot die deze auto’s op papier laten zien, zouden de vaste lasten wel eens flink omhoog kunnen gaan.

Verder lezen?
Het volledige artikel is beschikbaar voor slechts €1,49. Het artikel wordt aangeboden in PDF formaat.
Het volledige artikel kost normaal €1,49, maar is gratis voor abonnee's. Het artikel wordt aangeboden in PDF formaat.
Download Koop artikel €1,49

Oeps, er ging iets mis...

Er is iets mis gegaan met je betaling. Probeer het later nog eens.
sluiten

Occasiontest: jong gebruikte Subaru XV en Forester

Nieuwe Subaru's door BPM buitenspel, focus op jong gebruikt

Koop dit artikel als PDF voor slechts €1,49.
Vul je e-mailadres in waarop je het artikel wilt ontvangen:

Occasiontest: jong gebruikte Subaru XV en Forester

Nieuwe Subaru's door BPM buitenspel, focus op jong gebruikt

Je betaling is voltooid! Het artikel is naar je email-adres gestuurd. Je kunt het artikel direct downloaden door op onderstaande knop te klikken. Download het artikel
  • Houd me op de hoogte over de Subaru XV
  • Bekijk het aanbod Subaru XV occasions op AutoWeek.nl
Subaru XV Subaru Forester Tweedehands auto

Uitgelicht aanbod

    Subaru XV 1.6i 114pk Lineartronic CVT Luxury

    Subaru XV 1.6i 114pk Lineartronic CVT Luxury

    • 2019
    • 41.485 km

    € 28.950

    Subaru XV AWD 1.6i Premium | Navigatie | Trekhaak | L.M. velgen | Adaptieve Cruise Control

    Subaru XV AWD 1.6i Premium | Navigatie | Trekhaak | L.M. velgen | Adaptieve Cruise Control

    • 2018
    • 77.315 km

    € 23.900

    Subaru XV 2.0i Premium Automaat | Navi | Leder | Cruise | Lm-Velgen | Trekhaak

    Subaru XV 2.0i Premium Automaat | Navi | Leder | Cruise | Lm-Velgen | Trekhaak

    • 2018
    • 52.563 km

    € 27.945

Meer Subaru XV occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Subaru Impreza/XV | 2022 XV v.a. € 40.500

    49
    • 23 februari 2022

Lezersreacties (11) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Subaru XV specificaties
  • Subaru XV occasions
  • Subaru XV video's
Advies en informatie
  • Subaru XV tests
  • Subaru XV gebruikersreviews
  • Subaru XV index
PREMIUM
Subaru XV e-Boxer - Eerste rijtest

Subaru XV e-Boxer - Eerste rijtest

Ook Subaru ontkomt er niet aan: elektrificatie. Een volledig elektrisch model laat nog even...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Subaru Forester 2.0 X AWD Comfort (2006)

    Subaru Forester 2.0 X AWD Comfort (2006)

    2
    • 11 april 2022
  • Gebruikersreview
    Subaru Forester 2.0 XT AWD (2003)

    Subaru Forester 2.0 XT AWD (2003)

    2
    • 6 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Subaru XV 2.0i Luxury Plus (2014)

    Subaru XV 2.0i Luxury Plus (2014)

    4
    • 18 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Subaru Forester 2.0D Executive (2008)

    Subaru Forester 2.0D Executive (2008)

    9
    • 8 december 2021
  • Gebruikersreview
    Subaru Forester 2.0 Intro (2011)

    Subaru Forester 2.0 Intro (2011)

    7
    • 1 november 2020
  • Gebruikersreview
    Subaru Forester 2.0 AWD (1999)

    Subaru Forester 2.0 AWD (1999)

    • 19 september 2020
  • Gebruikersreview
    Subaru XV 2.0i Luxury (2014)

    Subaru XV 2.0i Luxury (2014)

    12
    • 5 april 2020
meer reviews
Subaru XV - Rij-impressie

Subaru XV - Rij-impressie

45

Misschien heb je het gemist, maar de Subaru XV is vorig jaar vernieuwd. Is de nieuwe XV het...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Facelift voor Subaru Forester

    Facelift voor Subaru Forester

    26
    • 11 januari 2022
  • Subaru Forester 2.0 – 2008 – 327.827 km - Klokje Rond

    Subaru Forester 2.0 – 2008 – 327.827 km...

    • 6 december 2021
  • Nieuws
    Subaru Forester Wilderness is los

    Subaru Forester Wilderness is los

    10
    • 3 september 2021
  • Nieuws
    Ook Subaru Forester krijgt Wilderness-versie

    Ook Subaru Forester krijgt Wilderness-versie

    2
    • 4 augustus 2021
  • Nieuws
    Subaru Forester facelift gepresenteerd in Japan

    Subaru Forester facelift gepresenteerd...

    15
    • 14 juni 2021
  • Nieuws
    Subaru Forester ook als Van met grijs kenteken

    Subaru Forester ook als Van met grijs kenteken

    5
    • 27 mei 2021
  • Nieuws
    Subaru Forester Sport legt ander accent

    Subaru Forester Sport legt ander accent

    9
    • 18 maart 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    Prodrive viert 25 jaar WRC-Impreza met P25

    Prodrive viert 25 jaar WRC-Impreza met...

    1
    • 25 mei 2022
  • Nieuws
    Subaru Legacy gefacelift

    Subaru Legacy gefacelift

    41
    • 12 mei 2022
  • Subaru Outback 2.5i – 2004 – 467.656 km - Klokje Rond

    Subaru Outback 2.5i – 2004 – 467.656 km...

    • 9 mei 2022
  • Nieuws
    Elektrische Subaru Solterra: vanaf ruim 56 mille

    Elektrische Subaru Solterra: vanaf ruim...

    75
    • 9 mei 2022
  • Nieuws
    Facelift voor Subaru Outback

    Facelift voor Subaru Outback

    14
    • 13 april 2022
  • Test: Subaru Solterra

    Test: Subaru Solterra

    105
    • 22 maart 2022
  • Nieuws
    Subaru (Impreza) WRX (2013) - In het Wild

    Subaru (Impreza) WRX (2013) - In het Wild

    6
    • 28 februari 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden