Subaru 1.6 DL Stationwagon (1992)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 1.6 DL Stationwagon |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1992 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 180.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Toen ik op zoek ging naar m’n eerste auto was ik er vrijwel zeker van dat ik een stationwagen wilde in verband met mijn sport waar ik regelmatig veel voor moet vervoeren. Omdat mijn vader ongeveer 10 jaar geleden ook een Subaru L serie Station heeft gereden, en daar zeer enthousiast over was, ben ik daar gericht naar op zoek gegaan. Na enige tijd zoeken, heb ik een mooi exemplaar in mijn eigen woonplaats gevonden, bij dezelfde dealer als waar mijn vader vroeger zaken mee heeft gedaan. Al gelijk vanaf het begin beviel de auto mij, ondanks zijn wat lompe, ouderwetse
voorkomen. Ik vind het prachtig om de functionaliteit van de auto aan de buitenkant te kunnen zien wat bij moderne stations niet het geval is. Er zit ook echt een gigantische berg ruimte in.
Regelmatig vragen mensen die een Passat of 307 station hebben mij of ik ze wil helpen met dingen verhuizen omdat het in hun eigen wagen niet past.
Behalve de ruimte zijn er ook nog andere dingen die gweldigzijn aan de auto. Bijvoorbeeld het motorgeluid van de schitterende 1.6 boxer 8-klepper met stoterstangen! Mooie ouderwetse stabiele en betrouwbare techniek zonder electronica. Omdat het een boxer is met carburateur is het te verwachten dat het verbruik hoog zou zijn. Integendeel: Ik kan als ik heel rustig rij, 1:13 gemiddeld rijden. (90% bebouwde kom). Op de snelweg rij ik gemiddeld 1:15, en als ik wat harder rij (Frankrijk; Vakantie) 140km/u rij ik 1:13. Olieverbruik te verwaarlozen. Buiten wat kleine dingen geen kosten
gemaakt behalve de APK-kosten en een keer een set nieuwe voorbanden.
Het comfort is ondanks de wat stugge vering en de leeftijd verre van slecht. De stoelen zitten fijn, veel ruimte om je heen, ook achterin veel beenruimte en mooi overzichtelijk. Alles zit goed en degelijk in elkaar.
Er zitten slechts enkele nadelen aan de auto, bijvoorbeeld dat smalle banden (155mm), waardoor bij wat sneller optrekken in de stad op nat wegdek de voorwielen snel doorslippen. Natuurlijk daardoor wel minder rolweerstand en bandengeluid. Verder doet de verwarming het niet helemaal zoals het hoort. Het duurt behoorlijk lang voordat er warme lucht aankomt. De warmste lucht is nog steeds ’lauw’. Beetje lastig in de winter dus, ook in verband met ontwasemen. Heb er zelf als eens naar gekeken, sindsdien wel wat beter, maar nog steeds niet goed te noemen.
De auto is met zijn 74 pk niet echt supersnel, maar ik kan prima meekomen in het verkeer, wat mede mogelijk wordt gemaakt door de korte versnellingen. Het is een erg soepele motor die met lage toeren te rijden is. Bijvoorbeeld 20 rijden in de 3 is geen probleem, 5 in de vijf en dan langzaam optrekken naar 80 is ook geen probleem. Hierdoor erg schakellui rijden wat het comfort weer ten goede komt.
Bij de achterste wielkassen komt nu enige roestvorming, maar nog geen enkel probleem voor de komende jaren voor de APK. Ik laat het lekker zitten, en rij vrolijk verder totdat ik een keer wat anders wil of deze auto er vanzelf mee stopt.
Voorlopig ben ik tevreden!
UPDATE
Auto inmiddels verkocht en een Subaru L-serie Coupe 1.8i GT aangeschaft. Revieuw aanwezig.
PROBLEMEN
Omdat ik een keer op een paaltje ben gereden met de wieldrager linksvoor moest ie een keer uitgelijnd worden en een nieuw rubber. Verder heb ik zelf een keer het linkervoorraam er beter ingezet zodat er nu minder windgeruis waarneembaar is. Een half jaar terug bleef de carburateur hangen. Met stationair toerental bleef ie dan 3500 toeren draaien en hij reed 50 in zijn 4 ’zonder gas’. Na een tijdje pruten heb ik het gewoon weer opgelost. Mooi spul, die simpele techniek! Omdat er bijna niets op zit, kan er eigenlijk ook niets stuk. En als er iets stuk gaat is het mechanisch en dus zelf vrij makkelijk te maken.
Verder moest er een keer een konische ring halverwege de uitlaat vervangen worden omdat deze opgelost en verbrokkeld was. Voor 7,5 euro opgelost!
Sinds ik de auto heb is nog nooit de olie, filters of andere dingen vervangen. Tot nu toe nog geen problemen door gehad. Ik rij stug zo verder, volgens mij geeft deze Jap het nog lang niet op !
Afgelopen week (2 december) stond ik stil omdat de koppelingskabel was geknapt. Balen natuurlijk, op zo’n moment kun je niets meer. Vrijdagavond naar de plaatselijke Subaru Specialist (Auto Kuilder, Enschede) gesleept. Maandag in de loop van de ochtend kon de auto alweer opgehaald worden! Super natuurlijk. Ondanks dat ik ruim honderd euro armer ben. Geweldige service van Kuilder, maar ben ook niet anders gewend.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.