Smart city-coupé smart passion 55pk (2000) #4
autoreview
Signalement
Uitvoering | city-coupé smart passion 55pk |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 67.500 km |
KM-stand laatst | 118.000 km |
ERVARINGEN
- 134.171 km
Nou, we hadden net een BMW 318 gekocht (zie verslag) en zochten er een tweede auto bij of een scootertje. Met een smartje heb je een auto, voor de kosten van een scooter! Geinig autootje om te zien, het is een passion uitvoering, blauw met zilver van buiten en blauw van binnen.
Het is een semi automaat en als je zin hebt kan je ook zelf schakelen. In het begin was het even wennen aan het schakelen in de automaat stand, hij heeft een paar seconden nodig om te denken. Kan soms best lastig zijn in een bocht. Maar even oefenen en je doet t nooit meer verkeerd.
We gebruiken de auto in en rondom de stad, ga je verder dan 50 km dan gaan we niet met de smart. Als je buiten de auto staat lijkt hij heel klein, als je erin zit is hij best ruim, stoel op de achterste stand en ik (1,80) kan niet meer bij de pedalen. Wel makkelijk is het panoramisch dak bij hooghangende stoplichten.
Goed opletten dat het motortje rustig warm wordt tot het 2de of 3de balletje en altijd na de rit 15 seconden de turbo af laten koelen, dat is het behoud van je motortje. De olie doen we regelmatig peilen, maar dat verbruikt ie tot nu toe niet. :)
We hadden al een tijdje geen olie meer gepeild, na 6000 km te hebben gereden moest het toch maar weer eens gebeuren en er was slechts 0,3 liter uit. Sinds de laatste beurt gebruik ik voornamelijk de smart voor mijn woon-werkverkeer dus elke dag 60 km snelweg en dat is geen probleem.
Wil je een keer stoer doen bij een stoplicht ben je 9 van de 10 keer als 1ste weg, dit levert rare gezichten op van je medeweggebruikers en een vette prent als je iets te enthausiast bent.
Er staat nu bijna een ton op de teller, en helemaal geen problemen met het autootje gehad. Behalve dan alleen het reguliere onderhoud en de apk.
We hebben wel de buitenkant van de auto een andere kleur gegeven: paars/groen/blauw kleurende folie en de kooi wordt nog carbongrijs.(zie foto 2)
Hoera! We zijn nu ruim de ton gepasseerd, 118.000 km wel te verstaan, en nog steeds rijdt hij zoals we m gekocht hebben. Verbruik is nadat we de banden opgepompt hadden weer als vanouds.
Nu is het zover, een nieuwe APK erop zonder enig probleem en de auto is verkocht. Het gezin is een stukje gegroeid, dus tijd voor een grotere auto. Folie is er eenvoudig weer vanaf gehaald.
Onderhoud
- 118.000 km
Tot nu toe eigenlijk geen echte problemen gehad, behalve dat er een lampje kapot was van de koplampen. Volgens de diverse fora kan je dat zelf doen via de service roosters onder de ruitenwissers, maar dat gaat niet als je dikke vingers hebt!!!
Buiten de uitlaat om (gelukkig) nog geen "grote" kosten gehad.
67.500 km 06/07 Aankoop (was geen probleem)
69.122 km 06/07 Kleine beurt
70.000 km 08/07 2 nieuwe voorbanden
70.100 km 08/07 Uitlaat sier stukje
70.150 km 08/07 Hoedenplank dekje
72.849 km 09/07 Wiellagers achter vervangen
75.349 km 10/07 Lampjes dimlichten vervangen
77.880 km 01/08 Grote beurt
78.500 km 04/08 voorband repareren (lek)
83.400 km 05/08 Remlampje kapot (service)
85.334 km 07/08 APK, 2x nwe voorbanden, uitlijnen
92.801 km 02/09 Grote beurt
96.500 km 07/09 APK
108.478 km 06/10 APK, grote beurt, bougies, uitlaat
117.947 km 03/11 Grote beurt
134.000 km 07/12 APK, oliebeurt
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.