Smart city-coupé cdi (2002)

autoreview

Smart city-coupé smart & pure cdi (2002)

Signalement

Uitvoeringcity-coupé smart & pure cdi
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf78.893 km
KM-stand laatst248.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Zuinige auto

  • 151.719 km

Inmiddels heel veel ervaring wat de smart fortwo diesel betreft.

Nadat ik op m'n 18e mijn eerste auto had aangeschaft (ford fiesta) en in die tijd alleen maar gewerkt had om die roestbak te kunnen onderhouden, was ik er helemaal klaar mee... ik moest een auto hebben die zuinig was en niet zo snel zou roesten!

Gelijk dacht ik aan een smart, en heb al snel een tweedehands smart fortwo diesel aangeschaft (bouwjaar 2002). De auto heeft heel wat zuinige kilometertjes afgelegd, zonder veel problemen.
In 2009 heb ik hem ingeruild omdat er nogal wat schade aanzat. (paaltjes geraakt bij het parkeren, en een keer een bussluis). Theoretisch gezien zou de schade makkelijk te verhelpen moeten zijn door een paar paneeltjes te vervangen. Echter, volgens garage Wensink zou dit best wel wat kosten, omdat deze paneeltjes tegenwoordig alleen maar in het zwart geleverd worden en nog gespoten moeten worden in de juiste kleur, wat veel kosten met zich meebrengt.

Aangezien mijn vorige smart mij over het algemeen goed bevallen is, wilde ik wel weer een tweedehands smart aanschaffen. Het was echter nog een hele zoektocht naar een diesel uitvoering! Tot op de dag van vandaag vraag ik me nog steeds af, waarom er zo weinig diesel uitvoeringen rondrijden. Beide uitvoeringen zijn (tot nu toe) vrij van wegenbelasting. Alhoewel een diesel wat duurder is in de aanschaf, heb je ten opzichte van benzine wel een enorme besparing op de brandstofkosten. (ik heb uitgerekend, dit scheelt mij 600 euro per jaar).

Uiteindelijk toch een leuke occasion gevonden. Eentje van bouwjaar 2004, waar ik tot op de dag van vandaag in rijd.

Mijn ervaring met beide smarts is dat de verlichting nogal snel kapot gaat.
De lampjes zijn niet zo makkelijk zelf te vervangen, wat elke keer veel kosten met zich meebrengt bij de garage.
Verder is de waterpomp ook een gevoelig iets. En de claxon gaat ook nogal vaak kapot.

Verder valt het in de kosten reuze mee en mag ik niet klagen.

Wat opvalt is het verschil in garages. Bij mercedesgarage Wensink (die ook smartafdelingen hebben) kom ik niet meer zo snel. Die zijn ontzettend duur met de onderhoudsbeurten en reparaties. Het is echt een mercedes garage en dat merk je ook in de portemonnee! Daarna heb ik regelmatig onderhoud laten uitvoeren bij de Smartdealer in Utrecht, wat veel scheelde in de kosten. Helaas is deze garage nu gesloten. Tegenwoordig heb ik hem in onderhoud bij een garage in de buurt (in Oene), die eigenlijk alle soorten auto's doen. Dit bevalt ook zeer goed en ze hebben ook veel verstand van de smart.

Een nadeel is de compactheid van de auto. Zo had ik bijvoorbeeld een kapotte dynamo en een kapotte voorveer rechts. In beide gevallen veel geld kwijt aan arbeidsloon, omdat ze bij wijze van spreke de halve auto uit elkaar moeten halen om er bij te komen.

Wat ik verder echt mis, is een cruise control. Ik ga nog informeren wat dat precies kost en laat hem misschien binnenkort inbouwen.

Ik heb ooit gehoord dat smarts vóór bouwjaar 2002 nogal veel olie verbruikte. Wat dat betreft heeft smart geleerd: het olie verbruik is zeer minimaal en is alleen bijgevuld met onderhoudsbeurten.

In het verkeer komt mijn smartje goed mee. Je moet er geen wedstrijdjes optrekken mee doen voor het stoplicht, dat verliest de smart gegarandeerd! (ok, misschien wint ie het van een vrachtauto). Het is in elk geval niet zo, dat je het hele verkeer ophoud.

Ze zeggen wel eens dat de smart goed geschikt is voor in de stad, maar ook op de snelweg gaat het allemaal prima.
140 km/h is z'n top, en dat is ook prima zo. In Duitsland misschien wel wat langzaam, maar voor op de Nederlandse wegen snel genoeg. Sneller levert toch alleen maar bonnen op, en bij een hoge snelheid gaat het verbruik snel omhoog!

Al met al ben ik tevreden met dit auto'tje. Tot nu toe heeft ie mij slechts één keer echt in de steek gelaten. Toen was de ER-klep kapot. Deze zat vol met troep en volgens de garage is dit te voorkomen door 1 keer per jaar wat reiniger toe te voegen in de brandstoftank.

Binnenkort komt de APK keuring eraan.
Wordt vervolgd. . .

Cruise control laten inbouwen

  • 154.415 km

Vandaag een aardig eindje gereden, om in Stadskanaal bij de SmartProfi cruise control te laten inbouwen. De terugweg heerlijk op cruise control kunnen rijden, hij werkt super! Dankzij de SmartProfi ook nog ergens anders achter gekomen: mijn smart is helemaal niet van 2004, maar van 2002! Dit konden ze zien aan een code onder in het raam. Ook de electronica onder de flap onder het stuur was geheel in 2002-stijl. Volgens de kentekenpapieren is hij in 2004 voor het eerst op naam gezet. Hij heeft waarschijnlijk 2 jaar te koop gestaan. Mocht ik ooit weer een occasion-smart gaan kopen, dan ga ik zeker even naar die codes kijken om zeker te weten van welk bouwjaar de auto is!

Smart verkocht

  • 248.000 km

Vandaag de laatste kilometers gereden en daarna verkocht. Eigenlijk had ik hem een jaar eerder weg moeten doen, want het laatste jaar heeft hij enorm veel geld gekost.

Dat kwam met name omdat met de APK/onderhoudsbeurt veel puntjes naar boven kwamen. Het duurste waren de ABS pomp die vervangen moest worden, katalysator, interkoeler en uitlaat. De laatste beurt/APK heeft inclusief alles en vooral ook veel arbeidsuren 2200 euro gekost.

Daarna heb ik er nog een jaar zonder problemen mee gereden. Aangezien ik er geen nieuwe uitlaat had onder laten zetten, maar een gebruikte waren er nu weer problemen mee. Ik heb de auto vlak voor onderhoudsbeurt/apk nu vandaag verkocht bij wijkopenauto's.nl en er nog E 475,00 voor terug gekregen.

Via autoweek.nl heb ik bij een particulier een andere smart gekocht, die ik morgen ga ophalen. Zelfde bouwjaar als deze, maar dan een cabrio uitvoering met meer opties erop en met pas 160.000 op de teller en heb daar E 2500,00 voor betaald. Je kunt vantevoren natuurlijk niet weten hoeveel kosten eraan komen, maar ik mag hopen dat het niet zo gaat oplopen als bij deze smart.

Al met al heb ik in deze smart bijna 9 jaar gereden. Grote pluspunt is dat het verbruik erg meevalt: 1:25 gemiddeld. Van de afgelopen 9 jaar heb ik ook alle rekeningen van onderhoud bij elkaar opgeteld en een gemiddelde uitgerekend; ik kom dan uit op E 1250,00 per jaar, wat mij enigszins tegenvalt. In elk geval heb ik wel veel plezier gehad van mijn smartje en ga hem zeker missen!

3,5
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Smart

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens