Skoda Octavia Combi 1.8 20V GLX (1999)

autoreview

Skoda Octavia Combi 1.8 20V GLX (1999)

Signalement

UitvoeringOctavia Combi 1.8 20V GLX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf147.017 km
KM-stand laatst141.017 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaringen Skoda Octavia 1 1.8

  • 141.017 km

Na een aantal jaar auto-loos door het leven gegaan te zijn werd het door de komst van een kindje en een nieuwe baan hoog tijd voor een (ruime) auto. Het budget was best beperkt, aangezien de crisis ook ons gezin had getroffen. De positieve ervaringen van mij en mijn directe omgeving met de VAG groep maakte dat ik de keuze snel kon trechteren. Als Hollander wilde ik natuurlijk zo veel mogelijk auto voor het budget dat ik gesteld had. Toen ik meereed met een collega in een Skoda Fabia schoot het me te binnen dat Skoda ook onder de VAG groep valt, dus ben ik meteen op onderzoek uit gegaan. De Fabia vind ik persoonlijk echt niet mooi het was me al bekend dat o.a. één van de beste blokken van Audi (1.8 & 1.8T) ook leverbaar was voor de Octavia, voor de mensen die geen genoegen namen met de 1.6. later las ik dat het onderstel hetzelfde is als van de Golf 4. Dus bewezen Duitse techniek voor een Tsjechische prijs. Het prijs verschil met modellen van deze 2 merken van hetzelfde jaar is significant, nu nog steeds. De 1.6 was voor mij geen optie, persoonlijk vind ik dat een te lichte motor voor zo een zware auto. Dat is ook terug te lezen in de reviews van Autoweek en van de Anwb.

Verder onderzoek leerde dat de standaard problemen allemaal voorkomen bij de VAG groep van dat tijdperk. Raammechaniek, sloten & CV motoren, luchmassameter, en piekspanningen. Vervelende defecten, maar er zijn veel ergere “standaard” problemen. Mijn broer en een bevriende VAG monteur wezen me wel op het feit dat de Turbo een risico factor is in de categorie qua KM stand waar ik in zocht. Indien niet goed warm gereden & afgekoeld na gebruik is de levensduur vaak maar 200.000 KM, kosten tegen de 2000,- euro om te vervangen. Aangezien de Turbo versie natuurlijk aan rappe rijders werd verkocht besloot ik toch op zoek te gaan naar de ongeblazen variant. Dus na veel zoekwerk en overleg met kenners was ik eruit, nu nog een goede vinden.
Na 2 weken intensief en elke avond zoeken op verschillende auto sites, vond ik een Octavia Combi . Eerste eigenaar, altijd binnen gestaan, aantoonbaar Dealer onderhouden en net binnen mijn budget. Het klonk bijna te mooi om waar te zijn, daarom belde ik pas na een paar dagen. De alleraardigste man die ik sprak legde mij uit dat hij de auto moest verkopen voor een naaste. De eigenaar die de Octavia destijds nieuw uit de showroom had gereden was helaas, maar wel op een respectabele leeftijd, overleden. Het was overduidelijk dat de auto van een liefhebber was geweest, alles was werkelijk in een keurige staat, zeker voor een auto van 15 jaar oud. De deal werd gesloten en ik kon meteen rijervaring opdoen, omdat ik van Maastricht terug naar het Oosten mocht rijden.

De 1.8 is inderdaad een perfect blok, koppel redelijk laag in de toeren (vanaf 2300) en accelereert naar mijn smaak echt prima. Wil je echt rap weg dan kan je hem goed doortrekken in de 2 tot ongeveer 90 km p/u, maar in zijn 5 accelereert hij ook prima van 120 naar illegale snelheden. In Duitsland heb ik kort even 170 op GPS snelheid gereden (=ongeveer 185 op de klok) maar harder niet en ben ik ook niet van plan. Om eerlijk te zijn vind ik wel dat de Octavia te hoog op de poten staat. Recht voor uit gaat prima, in de bochten helt hij (te) veel over. Dit schijnt vanwege de slechte wegen in Tsjechië zo ontworpen te zijn, van mij mag het allemaal wat strakker op de weg. De neus duikt als je het gas helemaal los laat, maar als je de rijstijl iets aanpast heb je daar geen last meer van. Qua gebruik ook netjes, in de mix stad, provinciaal en snelweg 1 op 12.2. Over 3 weken rijd ik 1500 KM dan even een update over snelweg KM’s.
Natuurlijk kreeg ik alle standaard defecten in 2 maanden tijd. Kosten zijn puur voor onderdelen, niet voor arbeidsloon.

Rechterraam Mechaniek (140.-)
CV motor (20.-)
Motor achterwisser (100.-)
Zekering Buitenspiegel (verwaarloosbaar)

Ook wilde ik geen risico lopen met de distributieriem. Deze was preventief vervangen op 90.000 km, maar zat er toch al weer 7.5 jaar om. Skoda zegt officieel dat hij nooit vervangen hoeft te worden, maar dat is reinste onzin. Er zijn verhalen zat van geknapte riemen, je kan octavia’s via marktplaats kopen met een geknapte riem. Met een 20 klepper lopen de kosten dan aardig op. Kosten 260.- euro voor een hele kit incl. waterpomp. De waterpomp heeft het aardig zwaar te verduren en je zal het altijd zien dat hij het begeeft vlak nadat de distributieriem is vervangen. Kan de hele beurt opnieuw.
Na een half jaar en 10.000 KM is mijn conclusie de volgende; als je over je trots heen stapt en IPV van VW of Audi naar Skoda kijkt heb je enorm veel waar voor je geld. Je koopt in het geval van de Octavia 1 & 2 met de 1.8 & 1.8T bewezen techniek van de VAG groep, de kwaaltjes zijn algemeen bekend en goed op te lossen. Het interieur is saai & oerdegelijk, maar van Duitse kwaliteit, dus geen rammeltjes, kraakjes etc. Het ontwerp vind ik persoonlijk erg mooi, juist van de Combi. De auto is enorm ruim, voor alle passagiers. Hij ligt stevig op de weg, maar helt wel over, voor verkeersdrempels hoef je echter niet af te remmen door de hoge vering. Ik ben achteraf erg blij met de SLX versie, omdat daar een hoop optie’s bij zitten, zoals Airco, ABS (niet verplicht in ’99) Airbags, Metallic Lak, CV. Mijn tip is ook om daar op te letten bij de aanschaf, deze opties waren erg duur bij Skoda, terwijl het met de huidige 2e handsprijzen vaak amper uit maakt. Ik heb er nog niet waanzinnig veel mee gereden, maar verwacht door de perfecte onderhoudshistorie en mijn huidige investeringen weinig gekkigheid het komende jaar. Binnenkort nieuwe velgen & nieuwe foto's. Ik houd jullie graag op de hoogte!

MVG Rutger

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.