Skoda Octavia Combi 1.9 TDI 90pk GLX (1999)

autoreview

Skoda Octavia Combi 1.9 TDI 90pk GLX (1999)

Signalement

UitvoeringOctavia Combi 1.9 TDI 90pk GLX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2004
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Heb deze auto in 2004 gekocht omdat aan de andere kosten begonnen te komen. Ik was eigenlijk niet op zoek naar een Octavia, maar na een tijd te hebben gezocht naar een Golf 4 break viel het me op dat deze voor duizelingwekkende prijzen verkocht werden!

Ben deze auto tegengekomen op internet, van eerste eigenaar, met volledig onderhoudsboekje en zelfs ALLE facturen van onderhoud sinds de eerste kilometers.
Na een testrit was ik onmiddelijk verkocht, onder andere doordat deze wagen goed uitgerust is: 4 electrische ramen, verwarmde zetels, airco, etc. zijn zaken die je bij een Golf van die tijd en voor deze prijs absoluut niet tegenkomt!

Comfort is goed, enkel de stoelen zijn nogal aan de harde kant, maar dit went. Plaats achteraan kan beter, maar de ruimte in de koffer is ONGELOFELIJK! We zijn maar met z'n 2en voor het moment, maar als we op vakantie gaan doe ik echt m'n best om ook nutteloze zaken mee op reis te nemen, en nog krijg ik de koffer niet vol. De bagageafdekhoes is er enkel uitgeweest om grote stukken te vervoeren. 10/10 voor de koffer!

Wegligging is ook heel goed, enkel bij het remmen valt het me op dat deze niet meer meekunnen met de tijd. (waarschijnlijk schijven aan vervanging toe). Ik heb geen ABS, en dit vind ik nu toch echt wel spijtig worden. Soms moet ik echt met alle macht op het pedaal gaan staan om snel te kunnen afremmen. Ik laat er zeker naar kijken.

En dan de motor: een juweel! Modernere motoren zijn dan misschien wel veel krachtiger, maar deze motor is zo soepel dat je bij wijze van spreken 40 kan rijden in z'n 5. SUPER! Prestaties zijn OK, maar na meer dan 150000km met deze wagen te rijden begin je natuurlij meer te wensen. Trouwens, olie- en dieselverbruik zijn het vermelden niet waard. Sinds hij voorbij de 250000km is gegaan, voeg ik er tussen elke beurt (15000km) ongeveer een 750ml olie bij, dat is alles.
Gemiddeld verbruik: 5.1 l /100 km ,met minima rond de 4.5 en maxima tegen de
6.5 l / 100 km (skivakantie door Duitsland met regelmatig snelheden boven de 160-170...)

PROBLEMEN

Na aankoop viel me eigelijk direct op dat de motor niet goed ’trok’. Verbruik etc was OK, maar hij ging met moeite boven de 150km/. Een defecte luchtmassameter was hiervan de oorzaak (bekend euvel). Hierna reed de auto terug als nieuw. De eerste zomer al direct op vakantie naar Frankrijk, zonder enig probleem! Wat een genot, airco! Verbruik steeds rond de 5.1 l/100 km.

Hier een lijstje met de voornaamste onderhoudsposten:

* nieuwe voorruit (wegens ster die groter en groter werd)
* aircocompressor stukgegaan (door radiator die losgetrild was, en de flexibele
buis raakte door de trillingen) Stomme kosten, want had dit eerder moeten
opmerken
* achterruitwisser defect (zelf vervangen van de sloop)
* meer en meer lawaai (rollend geluid): oorzaak wiellager vooraan versleten
* dashboard viel soms uit bij 280000km (tellers werkten soms wel, soms niet)
* af en toe haperende sloten van de achterdeuren (in de garage vertelde men me dat
de sloten moesten vervangen worden, maar aangezien dit een dure grap is, en
we toch steeds maar met 2 in de wagen zitten wou ik dit niet direct laten
maken) En, een wonder, na 3-4 maanden te hebben rondgereden met enkel 2 deuren
die openkonden, gingen ineens de 2 achterste deuren toch terug open!

Dit zijn eigenlijk de enige grote kosten buiten het normale onderhoud zoals
banden (eerste set 130000km mee gedaan!! ), remmen, olie, filters, riemen etc...


Kortom,ben nog steeds supertevreden over deze wagen, maar aangezien de 300000km niet ver meer af zijn, begin ik stilaan toch te denken om een jongere Octavia aan te schaffen (Octavia 2 Combi 1.9 tdi). Dit vooral voor de toegevoegde veiligheid (ABS, 4schijfremmen etc...) (binnenkort een baby erbij)

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Skoda Octavia

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens