Skoda Octavia Combi 1.9 TDI 110pk SLX (2000)

autoreview

Skoda Octavia

Signalement

UitvoeringOctavia Combi 1.9 TDI 110pk SLX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2003
KM-stand bij aanschaf156.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

De Octavia Combi is steeds beter gaan bevallen. Aanvankelijk gekocht voor de fijne motor (en dat is de 110 pk diesel zeker). Ook al zijn we met 2, de ruimte blijkt vaak handig. Koffers erin gooien, nooit passen en meten, een keertje vuil wegbrengen, kastje bij Ikea, alles past erin. De auto rijdt erg fijn, in vergelijking met de lichtere civic die ik hiervoor had niet zo strak en lichtvoetig maar het is nog een auto met een beetje gooi en smijt karakter. Gaat goed de hoek om. Wel wat softer geveerd. Dat merk ik vooral op drempels. Hij werkt ze voelbaar sterker weg dan een 206. Verbruik is echt een plezier. 1 op 18 is met gemak haalbaar en met een beetje veel snelweg of een wat zachtere voet is 1 op 19,5 echt een praktijkcijfer.

Update augustus 2007. De Ocatavia is ingeruild voor een nieuwe Toyota Aygo. Met de Octavia bijna 300.000 km gereden. En goed! Nog steeds een lekkere bak met veel pit en erg zuinig. Auto is vaak mee naar Tsjechie geweest en daarnaast ingezet voor woon-werk (snelweg) en thuisklussen. Praktisch, zuinig en enorm fijne stoelen en zit. Nu de km-stand behoorlijk werd en er echt onderhoud gepleegd moest worden, hebben we ’m ingeruild. Een nieuw dieseltje is te duur en ik wilde lage km stand dus een nieuwe zuinige is de keuze geworden. Heel andere auto (in zijn soort overigens erg oke, zie review). Gelukkig hebben we als 1e auto nog een Superb over dus is het Octavia gevoel nog in optima forma aanwezig.

Naarmate kilometers toegenomen zijn lijkt het motorgeluid iets sterker aanwezig maar of dat echt zo is weet ik niet zeker. Ook het starten is iets minder snel (slaat net niet direct aan).

PROBLEMEN

Luchtmassameter is kapot geweest en raammechanisme. Verder zit er een piepje/krakje in een deurpaneel (komt van raammechanisme achter). Voor de rest regulier onderhoud. Een keer lampje achter en een keer lamp voor stuk, dat lijkt dus stukken beter dan bij de vergelijkbare golf.
Zelfs banden valt mee terwijl er zoveel Nm op komt. Auto in onderhoud bij een dealer in Tsjechië vlakbij de fabriek. Daar ook de distributieriem en spanrol laten vervangen (erg belangrijk bij deze Tdi’s). Ik overwoog dat eerst bij de VW dealer te laten doen maar vreemd genoeg lijk je hier op je knieen te moeten om alsjeblieft je auto in onderhoud te mogen doen. Het alternatief beviel prima. Na aanschaf van de Superb in 2006 hebben we deze bij dealer in Helmond in onderhoud. Prima ervaring.

Update bij inruil aug 2007:
Ook nu de 3 ton bijna genaderd is, is het een betrouwbare Octavia gebleken. Ondanks dat de eerste helft van zijn leven in de lease doorgebracht is. Nooit remblokken en schijven hoeven vervangen (130.000 km!). 1,5 set banden. Eerste koppeling nog ok. Alleen de airco blijkt het begeven te hebben. Pas zeer laat ontdekt, en mis het ook niet, ben geen fan van aircolucht. Was het eigenlijk alweer vergeten. Probleem dat ontstaan is en op internet bekend is (inclusief oplossing) is het bij Skoda, VW en Seat vaker voorkomende euvel dat de cockpit gedeeltelijk uitvalt. Ook ging bij de centrale deurvergrendeling het knopje niet altijd helemaal omlaag. Ondanks zuinig onderhoud is het gelukkig bij peanuts gebleven. Geen olieverbruik etc. Goed ding dus.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens