Skoda Karoq 1.5 TSI ACT Greentech Sportline Business (2022)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Karoq 1.5 TSI ACT Greentech Sportline Business |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 7.600 km |
KM-stand laatst | 9.200 km |
Van Mini naar Skoda
- 9.200 km
Over het selectieproces kan ik kort zijn: dat was er niet. Deze keer dus geen lange lijst met overwegingen die resulteren in een shortlist of afwegingen in opties. De auto is van mijn werkgever. Ik rijd de auto alleen zakelijk, en ben daardoor niet zo heel kieskeurig. Mijn vorige zakelijke auto (Mini Clubman) werd na ruim 6 jaar ‘te oud’ en stond al een tijdje op de nominatie om te vervangen. En om een lang verhaal kort te maken (o.a. levertijden nieuwe auto): inmiddels ben ik de berijder van deze Skoda. En dat bevalt eigenlijk best goed. Dus. Na 1.500km krijg ik al wel een beeld van de auto. En voor de duidelijkheid: ik heb geen enkele uitleg van deze auto gehad door de dealer, noch heb ik me in de boekjes verdiept.
De auto
Ik moet zeggen dat ik wel een beetje gevoelig ben voor de ‘looks’. De Mini was al geen instapversie, en de Skoda is dat zeker ook niet. Als ik goed ben geïnformeerd is het een Sportline. Ik vind de kleur erg mooi. Zeker in de zon! Verder maken de zwarte accenten en de mooie wielen het wel af. Een stoere auto!
In tegenstelling tot de Mini is de Skoda handgeschakeld en de motor is een 1.5 met 110 kW. Iets meer dan de Mini. En: op een automaat, een iets betere stereo en Adaptive Cruise Control na, mis ik niks. Dat klinkt een beetje verwend. Maar ja. Het is nou eenmaal zo. Maar ook zonder die spullen is de Skoda absoluut geen straf om in te rijden.
Ik begin recent wat meer ervaring te krijgen in verschillende auto’s: onze Prius Wagon is recent verkocht, we hebben nu tijdelijk een Kia Ceed Wagon (ook handgeschakeld) en we wachten tot ‘onze’ Kia EV6 (GT line AWD) geleverd wordt. Zakelijk is bij mij de Mini de deur uit. En staat de Skoda nu op de oprit.
Comfort
Laat ik beginnen met het comfort. Want dat valt direct op. Op de een of andere manier voelt de auto groter dan dat ie is. Mogelijk door de hogere zitpositie. Maar ook de grote spiegels, de deuren die tot over de dorpel gaan en de hoge neus dragen daar aan bij. Zodra je gaat zitten valt (mij althans) echt op dat deze auto een heel andere filosofie heeft dan de Mini. Logisch zal je denken, maar goed. Het is mijn meest recente vergelijkingsmateriaal. Deze auto is niet bedoeld om een bochtige weg te nemen of ‘plezier’ in het rijden te geven. Nee deze auto brengt je in alle comfort van A naar B. Natuurlijk is het geen S-klasse. Maar gevoelsmatig overtreft de Skoda al mijn verwachtingen op dit vlak. Misschien was ik wat vooringenomen omdat ik uit een ‘premium’ product kwam. Maar echt: de auto voelt aan alle kanten heel luxe. De Skoda voelt ook heel volwassen. Heeft lange veerwegen en heeft (ondanks de platte banden) daardoor een prima rijcomfort. Is ook op hogere snelheden redelijk stil. Is praktisch. De stoelen zitten prima en, mede door Apple Carplay, heeft voldoende snufjes aan boord.
Bediening
Maar de bediening dan. Wat een armoe. Waarom een touchscreen? Overal vette vingers, het is een ramp om tijdens het rijden ook maar op 1 knop te moeten duwen. Nee. Geef mij maar de ‘iDrive’ die in de Mini zat. Knoppen voor alles binnen handbereik en je ogen op de weg. En als je de navi aan hebt op Carplay, en je wilt geen Spotify meer maar de radio, dan blijf je klikken. Ik vind dat onhandig. Of ik ben onhandig. Dat kan ook.
En dan nog iets: Je krijgt een digitale cockpit. Leuk. Zeker de eerste rit. Maar: waarom kan ik niet meer met 1 knopje de dagteller resetten? Waarom moet ik eerst in een menu en dan nog een menu? Ik begrijp dat niet. Mogelijk weet (en doe) ik over een half jaar niet anders mee. Maar geef mij maar gewoon ‘knopjes’.
Radio
Daar kan ik kort over zijn: graag iets meer bass. De Mini had een Harman Kardon. Fantastisch. En het zal vast wel een marketingding zijn (als de basisradio goed genoeg is betaalt niemand bij voor iets beters), maar toch. Ergens wil je toch wel dat de radio recht doet aan de rest van de auto. Van mij mag het geluid dus wat ‘voller’ klinken.
Rijden
Inmiddels 1.500 km verder en wat me opvalt is dat deze ‘rijbeleving’ mij wel bevalt. Ik begrijp ineens dat iedereen graag in een hogere auto wil rijden. De zithouding is ook gewoon veel fijner. Zeker op langere afstanden. Door de rust aan boord heb je snel de neiging om ‘te’ hard te rijden. Door die rust zet je de radio ook automatisch wat zachter. En op de een of andere manier ‘gun’ je je mede weggebruiker wat meer. De auto rijdt prima. Een lichte trilling op snelheid (ik denk door de platte banden), een lichte brom van de motor. Maar altijd meer dan voldoende power. En, ten opzichte van de Kia Ceed van mijn vrouw: de koppeling grijp veel fijner aan. Je rijdt veel gemakkelijker en rustiger weg. Daar waar de Kia nog wel eens wil schokken in 1 en 2, is dat bij de Skoda niet. Mogelijk omdat de motor wat meer koppel heeft, maar het maakt schakelen in de Skoda een stuk aangenamer.
Wat ik overigens nog wel moet leren is om afritten en bochten wat minder ‘enthousiast’ te nemen. Na 6 jaar Mini is het even wennen dat je met een heel andere auto rijdt…
Maar vooralsnog concluderend: De Skoda is een hele fijne, allround en comfortabele auto. Ondanks dat ik er liever een paar snufjes extra op gehad had is het zeker geen straf om in te rijden. De auto is verder compleet, volwassen, de hogere zit is fijn. Niet alleen het zicht in het verkeer, maar ook de zit in de auto. Nu alleen nog even wennen aan de multimedia.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Skoda Karoq
Had je deze auto's al gezien?

Skoda Karoq 1.5TSI/150PK Design DSG · Panoramadak · App connect · Camera + Parkeersensoren Garantie tot maart 2028 of 60000km.
- 2024
- 25.109 km

Skoda Karoq 1.5TSI/150PK Design DSG · Panoramadak · App connect · Camera + Parkeersensoren Garantie tot maart 2028 of 60000km.
- 2024
- 24.183 km

Skoda Karoq 1.5 TSI 150pk DSG Ambition | Navigatie | Apple Carpla/Android Auto | Camera | Climate Control | Adaptive Cruise control | Lichtmetalen Velgen
- 2024
- 19.751 km
Lezersreacties (0)
Reageren