Skoda Felicia 1.6 GLX (1999)

autoreview

Skoda Felicia 1.6 GLX (1999)

Signalement

UitvoeringFelicia 1.6 GLX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf210.000 km
KM-stand laatst420.000 km
Lezerswaardering: 82%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

1 jaar skoda felicia 1.6 GLX station LPG

Eind 2012 deze Skoda Felicia gekocht voor 850 euro. Voor een auto met 210000 km op de klok op LPG een heel redelijke aanschafprijs.

Ik heb deze auto gekocht met als doel goedkoop te rijden. Lage aanschafprijs, relatief laag gewicht, en toch genoeg ruimte om veel bagage of 2 fietsen achterin te stoppen.

Onderhoud doe ik zoveel mogelijk zelf en daarom is het fijn dat er een eenvoudige 1.6 motor van vw in ligt.

Esthetisch gezien bestempel ik deze auto als lelijk. Wat krassen en kleine deukjes maken het er ook al niet beter op.

Het interieur is simpel en spartaans. Het enige wat je luxe zou kunnen noemen zijn 2 airbags en een toerenteller. De stoelen zitten niet erg lekker, de hoofdsteun kan niet hoog genoeg en het interieur is afgewerkt met hard plastic.

Als je harder dan 80 rijdt hoor je vrij veel windgeruis bij de portieren vandaan komen. Bij hoge snelheden kan dit hinderlijk zijn.

Over de prestaties van de motor ben ik zeer te spreken, ik heb een zuinige rijstijl en gebruik de aanwezige 75 pk's vrijwel nooit allemaal te gelijk.

Om het brandstofverbruik te reduceren rijd ik rustig, zelden harder dan 100 en altijd ver vooruit kijkend zodat de auto kan uitrollen wanneer dit mogelijk is.
Hierdoor ben ik best te spreken over de verbruikscijfers van deze auto. Behalve de LPG heb ik er op 30.000km ongeveer voor 150 euro benzine getankt.

De onderhoudskosten zijn tot nu toe meegevallen. Iedere 15000km ververs ik olie en oliefilter. Bougies, verdelerkap en luchtfilter heb ik vervangen toen de auto slecht startte als de motor warm was. Dit was daarna verholpen.
Bij 240.000km heb ik de katalysator vervangen. Verder heb ik een setje winterbanden op velg van een golf gekocht voor 65 euro met 5 en 7 mm profiel erop.

Hieronder de kosten die ik aan deze auto gehad heb in het afgelopen jaar bij ongeveer 30.000 km:

onderhoud/reparatie:
Katalysator: 220
LPG bougies: 45
Verdeler+rotor:15
luchtfilter: 10
2x olie+filter:35
modderkuip 2x: 25
APK: 20


verzekering: 275
wegenbelasting:530

LPG: 1440
Benzine: 150

Afschrijving: 250
(Dit is natuurlijk zomaar een gok, ik ga er vanuit dat ik er 3 jaar mee rijd en dat ie dan nog 100 euro waard is).

Totale kosten: 3015 euro. Dat is dus 10 cent per gereden kilometer en daar ben ik zeer content mee.

Omdat LPG tanks maar 80% gevuld worden kan er slechts 29 liter in. Bij gemiddeld verbruik is dit nog altijd genoeg voor 400 kilometer maar het is toch aan de kleine kant. Het rijden op LPG bevalt me uitstekend, ik merk geen enkel verschil tussen gas of benzine.

De motor lijkt in prima conditie te verkeren, de koppeling en versnellingsbak zijn duidelijk minder aan het worden.
Zolang de auto het blijft doen zoals ie het nu doet blijf ik er in rijden, niet omdat hij zo comfortabel is maar omdat hij praktisch en goedkoop is.

still going strong

  • 290.000 km

We gebruiken deze auto wat minder dan voorheen maar nog steeds met enige regelmaat.
Ook lenen we de auto regelmatig uit omdat er veel in past hij goedkoop rijdt.

Inmiddels is de distributieriem en waterpomp vervangen (dat werd gewoon tijd, de vorige zat er 120.000km op). Maar behalve het gewone onderhoud en slijtage hebben er niets in hoeven te investeren.

Zo lang die rijdt, houden we hem!

420000km Einde oefening

  • 420.000 km

De Felicia heeft in bezit van een andere bestuurder nog lang rondgereden.
Maar nu was het moment gekomen om hem naar de sloop te rijden.
Het motortje was aan zn einde. Er kwam olie in de verbrandingskamer en de bougie knalde eruit.
Uiteraard niet meer de moeite om het blok te reviseren.

Al met al had het rijden met dit hok niet veel goedkoper gekund.
Ik had nooit kunnen bedenken dat een auto die ik voor 850 euro kocht nog 10 jaar en ruim 2ton zou rijden.

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.