Skoda Fabia Combi 1.4 68pk Elegance (2002)

autoreview

Skoda Fabia Combi

Signalement

UitvoeringFabia Combi 1.4 68pk Elegance
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2002
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

De keus voor deze auto werd bepaald door de verhouding kwaliteit en prijs. De auto voelt degelijk aan, heeft een complete uitrusting (zeker in Elegance-uitrusting, met airco, electrisch schuif-kanteldak, ook achter electrische raampjes, acht luidsprekers, lederen stuurwielrand en pookknop, etc.) en is desalniettemin goedkoper dan de concurrenten. Na een proefrit bleek dat de 68 pk motor voldoende is voor het dagelijks gebruik, maar dat je er natuurlijk geen sportieve prestaties van moet verwachten. Ik heb een paar extra´s bijbesteld, te weten metallic lak (stone grey metallic), dakreling, alarm, 15 inch lichtmetalen velgen en koplampspoeiers. Een Skoda Radio-CD speler was nog niet beschikbaar, en dus heb ik voor een Grundig gekozen mede omdat deze goed past bij het dashboard (o.a. zelfde display-kleur).
Nu, na ca. 6.500 km, ben ik nog steeds zeer tevreden met mijn keus. De auto rijdt heerlijk. De wegligging is zeer veilig, de vering is redelijk stug maar niet oncomfortabel. De motor heeft voldoende trekkracht om snel en veilig te accelereren omdat het maximum koppel, in tegenstelling tot veel modernere 16V motoren, bij een relatief laag toerental wordt bereikt. In de tests wordt het stevige verbruik telkens genoemd. Ik verbruik ca. 1 liter op 14 kilometer, tijdens snelwegritten zelf ca. 1:15.
De auto is heel praktisch in het gebruik, vooral de afstandbediening van de centrale vergrendeling en de cruise control mogen niet onvermeld blijven.
De afwerking vind ik echter iets tegenvallen. Zie daarvoor het kader hier onder.

PROBLEMEN

Enkele dagen voordat de auto zou worden afgeleverd, ben ik alvast gaan kijken en toen bleek de antenne niet helemaal recht op het dak te staan. Bovendien bleek de radio niet uit te gaan als het contact werd afgezet. Bij aflevering stond de antenne recht, maar bij het aanzetten van de radio ging deze telkens naar een zender zoeken, kennelijk was deze nog steeds niet goed aangesloten. Blijkbaar had de dealer moeite om de vaste 12V en de 12V via het contact goed aan te sluiten. Later bleek ook nog eens dat de radio niet helemaal in de schacht zat als gevolg van een klemmetje achter op de radio dat achter tegen de dashboardconstructie aan kwam. Ik heb dit later zelf verholpen.
Tevens deed de schakelaar in het rechter voorportier van de electrische voorportierruit het niet goed. Raam ging wel naar beneden, maar niet meer omhoog. Is vervangen door de dealer.
Het kunststof van het derde remlicht was gebobbeld. Is vervangen door de dealer, maar daarbij werd de achterklepbekleding scheef gemonteerd en bleek een schroefje van het derde remlicht niet goed vast gezet waardoor dit schroefje lostrilde en in de achterklep bleef rammelen. Ook zat het derde remlicht toen scheef. De tweede keer is alles verholpen.
Het bedieningspaneeltje van de interieurverlichting en het schuifdak zat aan de rechterkant duidelijk lager dan links. De dealer heeft ernaar gekeken, maar waarschijnlijk niet meer dan dat want het zat nog steeds scheef. Uiteindelijk heb ik zelf het paneeltje dat het schuifdakmechaniekje afdekt losgemaakt en toen bleek een kabeltje in de weg te zitten. Door dit anders te leggen, klikte alles mooi in elkaar en zit alles nu recht. Ook bij andere Fabia"s in de showroom zag ik dat dit scheef zat.
Het embleem op het stuurwiel zat scheef en week een beetje aan de bovenkant. De dealer heeft de airbag vervangen door een exemplaar uit een demo (ik kwam daar achter toen ik in die demo zat en daar mijn oude airbag aantrof).
Het plaatje waarmee de linker buitenspiegel aan de buitenkant tegen het raam zit, zat steeds los na een aantal keren openen en sluiten van de deur. De dealer heeft dit opgelost door een beetje kit tussen de klemmetjes te doen.
De interieurbekleding langs de randen van de achterklep-opening maakt niet zo"n degelijke indruk. Aan de linker zijde zit er veel meer beweging in dan rechts. Is overigens bij de auto"s in de schowroom ook zo. Tevens zat bij mijn auto ook nog een schroefje aan de rechterkant van de kofferbakbekleding (precies daar waar de rolhoes vasthaakt) scheef ingedraaid. Het zat in het kunststof getapt in plaats van in het daarvoor bestemde kunststof busje. Zelf opgelost.
Verder nog wat kleinigheidjes als een paar plekjes op de deurbekleding (linksachter en rechtsvoor). Beschadigd tijdens montage?
Desalniettemin beoordeel ik de betrouwbaarheid "goed". Aan motor of iets dergelijks of aan andere belangrijke zaken heb ik tot dusver geen problemen gehad.
Ook beoordeel ik de dealer "goed". Ze zijn uiterst vriendelijk en behulpzaam. Twee dingen die verbeterd kunnen worden: Controleer de auto beter voordat ie afgeleverd wordt. Bij reparatie of herstel iets goed doen of niet, en niet "half".
O ja, en geef de dames en heren in de fabriek een cursusje "recht monteren".

UPDATE 09-05-2003, kilometerstand ca. 23.000 km.
Nadat het flink geregend had, was de onderkant van de portierbekleding van het linker achterportier nat. Ook lagen daar dan een paar duppels water op de dorpel (aan de binnenzijde van het afdichtrubber). Het blijkt een bekend probleem te zijn bij de Fabia, bij een serie is een seal in de deur verkeerd gemonteerd. De dealer heeft dit opgelost door de seal met azijnzuuruithardende siliconenkit af te kitten.
Gedurende de winter kwam er ineens weinig water uit de achterruitensproeier. Ook dit blijkt een bekend probleem te zijn. In het relatief dunne slangetje naar achter, bevriest het water sneller ondanks voldoende antivries in het reservoir. Er komt dan teveel druk op de aansluiting van het slangetje op het reservoir waardoor dit losschiet (klikverbinding). Bij activering van de achterruitensproeier, zie je het water bij het linker voorwiel onder de auto uitlopen. Ook dit is verholpen door de dealer door het slangetje weer vast te klikken. Daarvoor moet het luchtfilter en de inspuitcomputer verwijderd worden om erbij te kunnen.
Tussen de bekleding van de achterklep en de achterklep zelf ontstond steeds meer ruimte. Ik zag dat deze niet goed vast zat. Tijdens demontage bleek dat deze op een aantal plaatsten met een beetje kit was vastgezet in plaats van met de originele klemmetjes. Waarschijnlijk is dit gebeurt toen mijn derde remlicht is vervangen (zie boven). De dealer heeft een nieuwe bekleding gemonteerd (zeer lastig om alle klemmetjes op de juiste plaats vast te klikken).
Verder vind ik dat de lak vrij steenslaggevoelig is. Een steentje geeft direct een wit putje.
Over de werkplaats van mijn dealer ben ik niet zo tevreden. Mijn versnellingspook had een kleine beschdiging en in overleg met mijn dealer is besloten deze te vervangen. Het duurde heel lang voordat de nieuwe pook bij de dealer was. Ik constateerde zelf dat deze pook uit een auto uit de showroom was gehaald. Daarbij was de ring om de pookhoes gebroken. Desalniettemin is de pook gemonteerd in mijn auto. Toen ik naar de 5e versnelling schakelde schoot de hoes los en zag ik dat de ring gebroken was en tevens zag ik dat de pook met een klembandje en kit was vastgezet op de pookstang. Daarna is wederom een nieuwe pook gemonteerd. Ditmaal op de juiste manier.
Tevens bleek dat tijdens het vastzetten van het ruitensproeierslangetje, het luchtfilter met een niet originele bout was vastgezet waardoor deze niet goed paste in de rubber ophanging. Kennelijk heeft de monteur de originele bout laten vallen en niet de moeite genomen om even goed te zoeken onder de auto. Op mijn verzoek is deze bout later vervangen door een originele bout.
Voortaan blijf ik erbij als de auto een beurt krijgt.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Skoda Fabia

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.