Skoda Fabia Combi 1.4 68pk Classic (2001)

autoreview

Skoda Fabia Combi

Signalement

UitvoeringFabia Combi 1.4 68pk Classic
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf175.000 km
KM-stand laatst259.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

4 jaar rijplezier

  • 259.000 km

Na een Seat Ibiza en een Audi A4 hebben we deze auto gekocht. De Seat ging weg in verband met gezinsuitbreiding en de Audi leek wel een 'maandagochtendproduct', maar goed. Dit gaat over onze Adoks Aibaf, oftewel Skoda Fabia.

Omdat een buurman van ons deze auto ook had, had ik al het vermoeden dat het een fijne auto zou zijn. Ik had ook al meegekregen dat deze auto's praktisch gelijk waren aan VW's. Nu hebben we nog nooit een VW gehad, maar het begint er wel een beetje op te lijken dat we deze auto's wel vertrouwen. Ondanks de iets mindere ervaring met de Audi.

Een occasiondealer in de buurt adverteerde met deze auto voor een redelijk zach prijsje. We weten dat je dan andermans ellende kan kopen, maar goed. Op dat moment reden we al in een ellendige wagen, dus we hadden niet veel te verliezen. We meldden dit allemaal wel netjes aan de dealer en we kregen ook over de Skoda te horen en te zien wat hij voor lidtekens had. Sommige waren best heavy om te zien, maar aan de andere kant. Als de verkoper ons er niet op attendeerde, dan hadden we het niet eens gezien.
Dit gaf ons vertrouwen!

Proefritje...
Nou ja. Alles even geprobeerd. en alles voelde goed. Even hard remmen zonder handen aan het stuur. Even naar de motor luisteren. Die tikte wel een beetje en hij schud lichtjes. Dit kwam beide doordat deze auto een distributieketting heeft in plaats van een riem. Die hoef je in principe vrijwel nooit te vervangen. Nou, dat klonk dan ook weer goed!
Dat schakelen heb ik nog nooit zo strak gevoeld bij een occasion! Daar doet Skoda iets heel goed! Dit is bij meerdere Skoda's het geval! Het interieur is wel erg plastic, maar ja. wij zien een auto als een gebruiksproduct en zowel met plastic als wat dan ook vinden wij genoegen.
Nou ja. Om een lang verhaal kort te maken hebben we de autogelicht en de oude/Audi hebben we daar gelukkig achter gelaten.

Eenmaal thuis...
Nee, niet eenmaal thuis, maar een week later waren er wel wat issues. de radio viel af en toe weg. (4 jaar later springt hij af en toe aan. Dat is soms best schrikken!) De cd-functie doet het wel altijd. Daar wilden we eerst iets van zeggen, maar toen hoorden we bij bepaalde snelheden op de snelweg een brom. We zijn teruggegaan en het bleek een wiellager.
Hij was wel net gekeurd, en bij de proefrit en in de eerste week was dit ook echt nog niet het geval. We hadden gewoon echt pech.
De beste verkoper bood ons nog wel een hele eerlijke deal aan. Hij zou de lager bestellen en hem erin zetten. Wij betalen het onderdeel en hij de arbeidskosten.
Akkoord!!! ... Het onderdeel bleek alleen wel noorder dan bij een gemiddelde auto... nou ja, veel keus hadden we niet en bovendien waren we er echt van overtuigd dat de verkoper hier eerder niks van wist.
Nou. toen was het geregeld en hadden we een heerlijke praktische auto met een nieuwe wiellager rechtsvoor...

De rijervaringen...
Comfort:
Ja... Hij is niet zo zwaar hè.
Hij is wel een beetje gevoelig voor zijwind. Dit merk je vooral wanneer je daarvoor een comfortabele Audi A4 hebt gehad voor een paar jaar.
Bochten maken kan hij wel! Daarvoor is remmen niet altijd noodzakelijk zeg maar ;-)
Het rijden met cruisecontrol is wel heel relax. De boordcomputer is sowieso een leuk speeltje voor mij. wanneer de brandstof bijna op is dan check je even hoe ver je nog kunt rijden. ideaal!
Wat betreft die boordcomputer. Je verbruik bijhouden is zo best makkelijk en het is soms ook leuk om er een soort sport van te maken.
Daarover leest u later meer.
Die vering is een dingetje. Volgens mij hebben we de veren zowel voor als achter al moeten laten vervangen. Wat wel weer makkelijk is, is dat de achterveren niet om de dempers heen zitten. Die zijn dus te vervangen zonder de dempers te demonteren! Aldus een kenner...
Een verdere issue is dat de achtereind ontzettend snel inzakt bij het beladen van de auto. Met een beetje bagage raakt de trekhaak continue de grond.
Mijn vrouw zat schrok zich dan altijd rot en dan lag ik natuurlijk weer in een deuk! Al met al is het wel iets om rekening mee te houden...

Prestaties:
Met gemiddeld gebruik haalden we 100 km met ongeveer 6,7 liter brandstof. Het geringe gewicht speelt ongetwijfeld een rol, maar de auto is toch niet persé krap ofzo. Vooral de kofferruimte was lekker ruim. Wel een beetje smal!
De auto heeft redelijke trekkracht vind ik zelf. We zijn elke zomer naar Spanje gereden en een aantal keer met een vouwwagen van ongeveer 650kg. Ja klopt.. door de Pyreneeën. Inderdaad, met een 1.4tje. Eem ja, dan moest ik wel rekening houden met de bergjes op. Op tijd terugschakelen enz. enz.
Toch vond ik zelf dat deze wagen hier wel goed mee om kon gaan. Hij moest wel hard werken, maar geen oververhitte motor, of iets anders wat leek op overbelasting.

Betrouwbaarheid:
Ik zal het kort houden.
We hebben een keer met pech langs de kant gestaan. de dynamo had het toen begeven. Het gekke is dat ik geen enkele melding kreeg! Helemaal niks! Plotseling viel het licht uit. Richting kon ik dus ook niet aangeven, twee seconden later verloor ik kracht om snelheid aan te houden zeg maar. Eenmaal op de vluchtstrook bleef hij stationair draaien...
Verder hebben we voor de apk en aantal reparaties moeten laten uitvoeren. Vooral de vering zoals gezegd.
Een ander dingetje is de verlichting. De auto schijnt hoge piekstromen te creëren. Lampen zijn daar het slachtoffer van. Die verbranden om elke hoek van de straat. (Exclusief de rotondes) However. Als die dingen steeds verbranden dan ga je snel over op goedkope lampjes van een goedkope winkel... Die verbranden natuurlijk nog sneller! Ik heb gewoon op den duur 10 doosjes gekocht en daar doe ik tot nu toe nog steeds mee.
verder zijn er een paar kleine dingetjes geweest. bijvoorbeeld de remlichtschakelaar. Die was makkelijk zelf te vervangen en dat heb ik ook gedaan.
We hebben hem elk jaar een beurtje gegeven. Nieuwe vloeistofjes ed. al met al denk ik dat alles erbij hoort als je in een oude auto rijdt,

Wij zijn nog steeds heel tevreden.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Skoda Fabia

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.