Skoda Fabia Combi 1.4 16V 75pk Choice (2004)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Fabia Combi 1.4 16V 75pk Choice |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 1 km |
KM-stand laatst | 120.000 km |
ERVARINGEN
- 125.000 km
Update juni 2009: km-stand 124000, en over het algemeen waren dit comfortabele, veilige en fijne km's.
Behalve normale slijtage (m.u.v. airco-problemen) geen kosten hoeven maken voor reparaties. Auto ziet er nog netjes uit, alleen de buitenspiegels vertonen aan de rand roestplekjes.
Binnenkort ga ik mijn nieuwe lease-auto in gebruik nemen; de nieuwe Toyota Prius, Executive uitvoering.
Update 1 augustus 2006: net terug van vakantie in Frankrijk, nu al weer ruim 43.000 km op de teller. Auto bevalt nog steeds goed (het wordt saai).
De half-automatische airco heeft zijn waarde bewezen met de afgelopen warme periode. Wel merk je dat de motor het met de airco aan, 4 personen aan boord en bergop wat moeilijk heeft; logisch.
Enige hikje was in Frankrijk: tijdens een kort fel klimmetje (buitentemp. 34 graden) schoot de buitentemperatuur (volgens het display in het dashboard tenminste) omhoog naar dik 50 graden! Uitzetten van de airco en verwarming aanzetten (oude truc bij oververhitte motor) loste dit snel op.
Blijft vreemd, want de koelvloeistof-temp bleef keurig op peil.
Update 18 januari 2006: km-stand 30.000 bereikt, en dus weer tijd voor een (grote) beurt. Display-melding ’Oil’ op het dashboard herinnert hier ook aan.
Auto rijdt nog steeds prima, geen problemen gehad en dus de waardering voor Betrouwbaarheid verhoogd naar 5 sterren.
Update 18 augustus 2005: met de Skoda naar Zuid-Frankrijk geweest.De auto blijkt een fijne reisauto te zijn; veel met cruise-control en (op 21 graden ingestelde) airco gereden - heerlijk! Verbruik (bij ca. 130 echte km’s per uur) is zeer redelijk: 1 op 16, en dit met dakkoffer, 4 personen en volle bepakking! Tot nu toe dus een probleemloze, goed rijdende auto.
Update 18 maart 2005: teller staat op 11.500 en de auto bevalt gewoon goed. Ik reed laatst een stukje in de auto van een collega (Peugeot 407SW), en ja, deze reed wat fijner. Maar 2x zo fijn (zijnde het prijsverschil) als de Skoda? Nee dus.
Update 14 januari 2005: de 10.000 km grens komt in zicht, en nog immer onveranderd tevreden. Verbruik zit nu op 7,0 l/100km bij merendeels kortere ritten (
PROBLEMEN
- 120.000 km
- zowel zomer 2008 als voorjaar 2009 heeft de airco een aantal malen problemen gegeven. Diverse keren naar laten kijken, maar of het probleem is echt heel lastig te tackelen, of de dealer doet zijn werk niet goed. Onlangs de auto met airco-problemen naar een generiek autobedrijf voor reparatie gestuurd; afwachten of dit nu permanent de oplossing blijkt te zijn.
- cruise control houdt een enkele keer zijn instelling niet vast
- boardcomputer 2x spontaan gereset
- stuurtrillingen bij 80-100 km/h (voorbanden 2x gebalanceerd, inmiddels zo goed als verdwenen)
- af en toe bij starten 3 pieptonen zonder dat een storingslampje gaat branden (waarschijnlijk storing in het ABS-management systeem)
- af en toe bijgeluid ruitenwissermotor (verholpen door nieuwe wisser-arm te monteren)
- ruitenwisser achter afgebroken (in de wasstraat!)
- kraakjes in de wielophanging bij nemen hobbels (Fabia-kwaaltje getuige de vele klachten hierover)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.