Skoda Enyaq Coupé iV RS (2024)

autoreview

Skoda Enyaq Coupé iV RS (2024)
Skoda Enyaq Coupé iV RS (2024)Skoda Enyaq Coupé iV RS (2024)Skoda Enyaq Coupé iV RS (2024)Skoda Enyaq Coupé iV RS (2024)Skoda Enyaq Coupé iV RS (2024)Skoda Enyaq Coupé iV RS (2024)

Signalement

UitvoeringEnyaq Coupé iV RS
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand laatst20.138 km
Lezerswaardering: 57%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste week met de Enyac Coupe RS

  • 910 km

Eindelijk staat de auto op de stoep. In juni de Renault Espace Initiale verkocht, omdat er voor de zomervakantie meer animo is. In de navolgende maanden hebben we enkel gereden in de Mini Electric. Het ging….maar het is wel een uitdaging met een gezin. Afgelopen twee jaar ervaring opgedaan met deze elektrische kart. Geweldige wegligging, goede acceleratie en vol in de opties. Ruim 35.000km gereden, maar je blijft laden met een range van meestal zo’n 165km.

Tijdens de oriëntatie fase gekeken naar een aantal auto’s: Tesla Model Y: goed geprijsd, maar de voorkant en het interieur spreken mij niet aan en je ziet hem in elke straat een paar keer, Kia EV9: gaaf uiterlijk en kan in GT-line tot 2.500kg trekken (handig met de caravan), maar ook prijzig. En ten slotte de Skoda Enyac Coupe RS. Je ziet hem in tegenstelling tot de SUV versie weinig rijden. Een prachtige daklijn en bij het online configureren ging mijn voorkeur uit naar de Sportline of RS. Alleen bij alles aanvinken wat ik mooi vind, loopt ook de prijs gestaag op. Eind 2023 kwam daar opeens een RS ediiton op de markt. Een gelimiteerd aantal SUV en Coupés voor (inclusief trekhaak) net boven de 60/m. Auto was beschikbaar in vier kleurtinten en heb bewust gekozen voor Briljant silver. In deze licht kleur komen de lijnen van de auto optimaal tot zijn recht en het contrast met de hoogglans zwarte accenten en het donkere panorama dak is geweldig. Ook de 21 inch velgen zijn fantastisch, waar ik direct de plastic kappen uit heb gehaald. Van binnen zijn de sportstoelen en dashboard afgewerkt met alcantara en prachtige geel/groene accenten. Misschien geen premium batch op de ‘motorkap’, maar doet aan luxe en afwerking absoluut niet onder.

Het rijden is heerlijk. De nadruk ligt op comfort, maar door het sportonderstel en 21 inch velgen heb je prima gevoel wat er onder de auto gebeurt. Hij is zwaar, ruim 2300kg, en dat merk je met name in bochten. Genoeg koppel om snel mee te kunnen met het verkeer en hij is begrensd op 180km/h. Prettiger dan de max. 150 km/h van de Mini. Na een week ruim 900km gereden en eerste indruk is heel positief. Rijhulpsystemen werken handig mee. Automatisch afremmen voor een rotonde en adaptieve cruisecontrol werkt ontspannend. Op dit moment rij ik tussen de 400-450 km met een volle batterij en is voor dagelijks gebruik in Nederland op orde. Ben benieuwd hoe de auto zich gaat bewijzen de komende periode.

Ervaring metverschillende omstandigheden

  • 20.138 km

Inmiddels de auto bijna 7 maanden in bezit en ruim 20.000 km gereden, dus kan ik een gefundeerd oordeel vellen over de Enyac. Voor de eerste keer is de 'hoofdauto' full electric en dit bevalt prima! Hij is vlot, behoorlijk ruim (ondanks gewenning van een 7-zitter Espace) en heel comfortabel. De coupe in RS uitvoerig is een niet alledaagse verschijning en een prettige afwisseling naast alle Model Y's. Ook door de omgeving zie je dat de auto opvalt met zijn 21 inch velgen en strakke coupe lijn. Waar de range in de zomer 440km en hoger is, ligt dit in de winter een stuk lager. Winterbanden, 4-wielaandrijving, lage temperatuur en een vlotte rijstijl zorgen voor een range van ca. 300km. Voor dagelijks gebruik alsnog prima. In het voorjaar naar Oostenrijk geweest voor een week skiën. 135km/h op de cruise control en 3 a 4 keer laden (20%-85%) maakte het tot een ontspannen reis. Let op dat je in Oostenrijk ook betaald voor het bezit houden van een laadplek! Een nachtje laden kost dus ruim EUR 166,26. In februari een nieuwe voorruit gekregen en op de terugweg van vakantie nogmaals een forse tik op de voorruit. In april de caravan voor een korte rit de caravan achter de auto gehad en er is zoveel koppel aanwezig dat je alleen aan de rijwind merkt dat er een 1500kg wordt getrokken. Het is jammer dat het trekgewicht van de auto zo beperkt is. Hoop dat dit bij toekomstige modellen zal verbeteren. Heeft vaak te maken met minder krachtige remmen op elektrische auto's vanwege het regenereren en temperatuur van de accu onder zware omstandigheden. In de zomer zullen we voor de vakantie gebruik maken van een tijdelijke benzine auto. Op dit moment zijn we in Spanje. De eerste echt lange rit en we hebben besloten de volgende keer spaarzamer in te pakken en dakkoffer thuis te laten. Met stevig rijden zit je tegen 30 kWh per 100km. In Spanje zelf de koffer eraf en bij temperatuur rond de 20 graden zit ik op 18 kWh. Infrastructuur in Nederland en Frankrijk is perfect en in Spanje opkomend.... Een klein nadeel van de Skoda is de afwerking: hard plastic in deurpaneel, stof aan zijkant van de stoelen ipv leer/alcantara op de zitting. Verder tot nu toe niets dan lof voor deze Tsjech.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Skoda Enyaq

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.