Seat Mii 1.0 75pk Style (2013)

autoreview

Seat Mii 1.0 75pk Style (2013)

Signalement

UitvoeringMii 1.0 75pk Style
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf5.000 km
KM-stand laatst82.000 km
Lezerswaardering: 18%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Seat Mii aankoop in Spanje + beoordeling

  • 5.300 km

Bent u lang? Heeft u kinderen?

De afgelopen 25 jaar heb ik zo'n 1 miljoen kilometers gereden in ruwweg 35 auto's. Mijn eerste was een Datsun Cherry voor 75 gulden, de grootste een 4.2 liter Ford Falcon, de slechtste waren afkomstig van Citroën, Simca en Talbot en de meest betrouwbare hadden een Toyota’s of Mazda logo. (Een Honda heb ik toevalligerwijze helaas nooit gehad) Nu, inmiddels in 2014, hoef ik opeens nog maar enkele ritjes te maken, 4 x per dag 7 km naar school en 2x per dag naar mijn werk, ook slechts 7 km. Fietsen is helaas levensgevaarlijk maar één van de twee oude Mondeo’s hadden we eigenlijk niet meer nodig. De (diesel) station is een prima en probleemloze 15 jaar oude ruime bak maar de andere Mondeo (ook een diesel) is een enorme flutauto en is de reden dat ik elke week zwarte handen heb en daar had ik schoon genoeg van.

Wat voor voertuig heb ik nodig? Twee stoelen onder een dakje en meer niet.

Wat wil ik niet hebben? Een auto met ‘moderne’ elektronica want daar kan ik niks mee. Zoiets zorgt alleen maar voor storingen en daarmee wordt je afhankelijk van een (dure) garage. Mechanische problemen kan ik oplossen maar elektronische niet. Daarnaast geen Franse auto. Dit als ‘wraak’ voor alle vroegere ellende. Het liefst een Japanner maar daarvan zijn er niet erg veel en wat de Spanjaard niet kent (afgezien van Seat zo’n beetje alles behalve - oh help! - Citroën) moet wel slecht zijn.

In het ene land is diesel duurder dan benzine, het andere niet. Hier is het wat goedkoper maar belangrijker, de wegenbelasting is gebaseerd op het aantal PK’s en daarom betalen we voor de Mondeo’s slechts € 25 per jaar.

Mijn voorkeur gaat dus uit naar een nieuwe of bijna nieuwe diesel maar wil ik ruim 10 mille uitgeven voor die paar schoolritjes? Nee.

Dan maar benzine. Een Smart? Meer dan 2 stoelen heb ik toch niet nodig. Helaas, deze blijken fors aan de prijs te zijn. En ook helaas, alle auto’s blijken vandaag de dag vol te zitten met computers/electronica en dat geeft volgens mij niets dan ergernis en dure reparaties. (Ja, ik weet het, voordelen heeft het ook maar 'No thanks')

Enfin, vervolgens maandenlang testen gelezen en elke keer weer waren zowel de testrijders als de bezitters erg enthousiast over de Seat Mii. (en dus ook de Up! en de Citigo) Op deze website http://www.spritmonitor.de/de/die_sparsamsten_autos.html wist ik ook nog te ontdekken dat het de meest zuinige niet-hybride benzine auto is op de markt. Dus, de grote dealers benaderd in Barcelona, Alicante, Valencia, Madrid (2x), Huelva en Sevilla in LaMaWaaieland.

Nu gaat het zeer slecht met Seat, de verkopen zijn volkomen in elkaar gelazerd en de verliezen zijn enorm. Je zou dus verwachten dat men graag een nieuwe auto verkoopt. Nou woon en werk ik hier al jaren dus het verbaasde me niets dat ik slechts 1 telefoontje kreeg en deze dealer (Barcelona) kon mij helaas niet helpen aan twee (jawel) nieuwe of bijna nieuwe Mii’s binnen 4 maanden. Eigenlijk zijn ze nooit zo happig op verkopen. Je moet echt niet tussen de middag of in het weekend trek hebben in een auto want het enige metaal wat je dan ziet is het bordje met de tekst 'GESLOTEN'. Is er nog iemand die denkt 'solidair’ te moeten zijn met de ‘arme mensen’ in het zuiden? Dat hoeft niet hoor, ik weet precies (als werknemer en inmiddels werkgever) hoe het hier werkt. NIETS werkt. (Behalve het weer dan want op enkele weken per jaar na verkneukel ik me op het zien van de Hollandse weersvoorspellingen)

Omdat de Mii toch wel erg goed was beoordeeld ben ik verder gaan zoeken en kwam uit op een ‘in de loterij gewonnen exemplaar’ van 6 maanden oud voor € 6000. Niet de 60 maar de 75 PK met aircon (niet nodig wat mij betreft, anders was ik misschien wel in Nederland gebleven) en met leuke velgjes. Door ons administratiekantoor heb ik laten uitzoeken of er schulden op de auto rusten maar dat was niet het geval. Evenmin boetes, niets van dien aard.

Vervolgens na een ‘proefrit’ van 500 meter de auto cash betaald en naar huis gereden.

Na deze afrekening kwam nog de overschrijving. In Nederland kost dat een tientje op het postkantoor en een paar minuten tijd. Hier is dat een nogal ingewikkeld proces (om te ambtanaren bezig te houden) en als je geen dag vrij wilt nemen om ruzie te maken met alle loketten dan is je enige kans een 'specialist'. Deze service kost € 120. En dan de overschrijvingskosten natuurlijk van € 660,00

Jawel, de Staat rooft bij het leven en het is geen wonder dat er OOK in de automarkt geen brood te verdienen. Mede daarom is er ook zo'n laag aanbod van gebruikte auto's en vragen mensen rustig € 1000 voor hun 30 jaar oude barrel. Renaultjes zoals de 4 en 6 zijn nog volop verkrijgbaar!

Behalve de 250 ophaalkilometers valt er nog niet veel te melden BEHALVE dat .........

ik 2 meter lang ben en met de stoel èn de leuning naar achteren heb je toch voorin een (relatieve) zee van ruimte. De zit is behoorlijk maar, uiteraard, het is geen Mondeo. Wat mij echter vreselijk tegenvalt is het stuur. Deze is niet naar je toe te halen en ik zat met geheel gestrekte armen te sturen, echt doodvermoeiend en wat dat betreft krijgt de Mii een hele dikke min. Voor die 6 maal 7 kilometer ritjes is dat ook niet prettig maar goed, voor die paar minuten is dat geen groot probleem. Wèl voor lange ritten! (Welke ik niet veel meer ga maken en àls we weg gaan, dan nemen we toch de Mondeo)

De besturing vind ik ook veel te licht, te gevoelloos dankzij overmatige bekrachtiging. Slechts mijn oordeel, misschien vind een ander dat juist wel prettig.

Tijdens de tocht naar huis kon ik geen koelvloeistoftemperatuursmeter ontdekkken. Dat blijkt te kloppen, die zit er gewoon niet in! Als de auto dus wat ouder is en de koelingsproblemen gaan komen is er geen waarschuwing totdat het eigenlijk te laat is. Alweer een dikke min.

Een groot pluspunt is de motor. Het is maar een heel klein machientje maar wat is die stil! En soepel! De versnellingsbak is ook prima.

Voorlopige konklusie: verbazend ruim ding voor het geld maar waardeloze stuurpositie voor lange mensen. In ieder geval dus van mijn lengte en langer! De zit zelf is wèl goed maar alhoewel de stoelbekleding kleine nopjesvorming heeft is deze toch echt te glad, je blijft schuiven.

Op de achterbank, maar alleen met de voorstoel in de achterste positie, past een babyzitje. Een kind, ook niet met superkleine beentjes, past daar echter niet meer achter. Voor mij maakt dat niet uit, het achterbankje gaat toch plat (voor de boodschappen en lifsters) maar als u kinderen heeft en zelf lang bent kunnen die niet op het achterbankje mee. Althans niet achter de bestuurder. Als de bijrijder echter ook in de buurt komt van automatische afkeuring voor de landmacht dan heeft u echt een kind nodig met een demontabel onderstel of een Mii plus. Dit is de verlengde uitvoering welke niet leverbaar is.

Omdat ik dus lang ben staat de stoel geheel naar achteren. En omdat de deuren vrij klein zijn – in dit 5 deurs model tenminste - is er geen ruimte om je linkerarm te laten ondersteunen. Onprettig dus. Het 3 deurs model heeft langere deuren en dus zal er meer plaats zijn om je linkerarm te ontspannen.

Zojuist weer een schoolrit gemaakt. Heen mijn armen weer geheel gestrekt. Nee, dit is het niet! Niet veilig en veel te vermoeiend. Terug de stoel naar voren, de leuning wat rechtop en ja, sturen ging wel maar er nu is geen plaats voor mijn benen. Hopeloos! Maar ..... ik heb de oplossing!

Deze Mii gaat naar mijn dochter die na de zomer naar de universiteit gaat (2x 50 km) en heeft daarmee een veilige, zuinige en leuke auto. 'Leuk' is natuurlijk betrekkelijk maar een auto koop ik nu eenmaal nooit om zijn uiterlijk. Ik verbaas me nog altijd over de lezers welke een ander afkakken omdat hij automerk A of B heeft. Iemand anders zoekt voor u toch ook geen vrouw uit? Misschien vindt u het wel een vreselijk w..f! Net als bij de Seat heb ik mijn keuze ook gemaakt aangaande mijn echtgenote en daar hoor ik nooit iemand over klagen.

In ieder geval, ik ga op zoek naar een 3 deurs model van een andere fabrikant. De Hyundai i10 heeft ook zeer goede recenties, alleen schijnt de zit nogal hoog te zijn en dat is gewoonlijk weer funest voor mijn benen. De Mii zit veel lager en hoe lager, hoe prettiger. (voor mij tenminste) Behalve de i10 viel er eigenlijk geen enkele kleine en goedkope auto echt hoog in de prijzen. De i10 en Mii staan overal bovenaan.op Duitse, Nederlandse, Britse en Spaanse websites. Dus?

De Mii heeft trouwens nog een ander GROOT voordeel en dat is iets wat maar weinig mensen beseffen. Alle auto's hebben een distributieriem of ketting en deze moet elke 80.000 - 150.000 of ? km (afhankelijk van de auto) vervangen worden. Tegelijkertijd met de vervanging hiervan is het raadzaam om meteen de waterpomp en de spanrollen te vernieuwen en dit is een DURE grap! Mijn voorkeur ging uit naar een ketting omdat deze veel langer mee gaat maar ondanks dat de Mii een riem heeft hoeft u deze slechts elke 230.000 km (volgens Seat) te vervangen dus er zullen veel bezitters zijn welke dit nooit hoeven te doen! Wel is het zo dat de riem op den duur uitdroogt en kan breken. Maar ja, ook wij drogen een keer uit en geven de geest. C'est la vie!

Ik zal jullie op de hoogte houden van het onderhoud, de storingen en het verbruik. Ik ben benieuwd want naar school en werk loopt de motor wel maar doet niets want de 7 kilometers zijn geheel bergafwaarts. 1 liter op 100 dus, minstens! Terug is dat duidelijk anders want als heen bergafwaarts is, is de terugreis .......

Betrouwbaarheid en Gebruikskosten moet je invullen bij het plaatsen van een bericht. Dat is jammer want ik kan daar nu nog niets over zeggen.

Eerste beurt

  • 16.000 km

Bij 15000 km heb ik het oliefilter venieuwd en de olie ververst. Dat samen gedaan met de gele Mii welke ook op deze pagina staat. We zorgen ervoor dat beide auto's evenveel rijden zodat we de servicebeurten gelijk kunnnen uitvoeren.

Ook de benzine tot de laatste druppel afgevuld. Het vebruik is uitgekomen op 19,74 kilometer per liter. De berg af kost niks natuurlijk maar naar huis is het een moeizame tocht. Met andere woorden, als de wegen hier vlak zouden zijn dan kun je met deze auto echt ruim 20 kilometer uit een liter halen.

Ik heb op eBay een temperatuursmeter gekocht welke in een mooi half rond zwart kunststof huisje nu links op het dashboard staat. Kabeltjes getrokken en een voeler gemonteerd in de radiatorslang, net voordat deze de radiator in gaat. De temperatuur kun je zo tenminste in de gaten houden. Alle kosten bij elkaar € 30.

Geen storingen en/of problemen gehad en geen onderhoud uitgevoerd behalve zoals hierboven omschreven.

Tweede onderhoud

  • 29.950 km

5 liter Mannoil 5W30 gekocht op eBay voor € 30 plus een oliefilter van FRAM voor € 5. Daarvan is nu nog 1 1/2 liter over, ik heb dus de olie ververst! Remolie en koelvloeistof gecontroleerd, (beide nog vol) Ook het luchtfilter eruit genomen maar deze was nog zeer schoon dus die is er weer in gegaan. De remblokken vóór zijn visueel nog als nieuw dus de wielen heb ik er mooi op laten zitten. Ook een daglampje vervangen. (€ 1.09 op eBay, verzending inklusief) Alles ziet er aan de onderkant nog uit als 2 jaar terug dus dit was een zeer snelle en goedkope onderhoudsbeurt. De bougies peuter ik er wel uit met 45.000 of zo, volgens mij is dat nu nog niet nodig. Behalve dat kapotte daglampje van een Euro geen storingen/problemen/kosten gehad. De andere (gele) Mii ook vandaag gedaan, deze heeft hetzelfde aantal kilometers en dat is geen toeval, op deze manier gaat het onderhoud sneller. Dit trouwens uitgevoerd met mijn inmiddels 21 jarige dochter, die moet dit soort dingen zelf kunnen doen kunnen vind ik.

Derde onderhoud

  • 45.500 km

Ik had nog genoeg Mannoil 5W30 van de vorige keer en omdat ik weer 15000 km verder was heb ik de olie dus ververst en er een nieuw filter in gedraaid! (Ik doe alles met kilometrage, niet met leeftijd anders blijf ik bezig)

Ook heb ik met een liter remolie ( € 6) het hele remsysteem ververst. Was volgens mij niet nodig maar ok, na al die jaren toch maar een keer gedaan.

De koelvloeistof was nog prachtig roze, maar laten zitten derhalve.

Ook weer het luchtfilter eruit genomen maar deze was nog steeds schoon dus die is er opnieuw in gegaan nadat ik deze met de stofzuiger even heb bewerkt.

De remblokken vóór zijn visueel nog prima dus alweer niets mee gedaan.

De bougies er wel uit, met een koperborsteltje even onder handen genomen en de afstand met een tiende mm kleiner gemaakt. Beetje naaimachineolie erop er weer terug in het motorblok.

De banden zijn nog ok, regenen doet het toch zelden hier dus geen zorgen.

De onderkant van de auto ziet er nog steeds uit als nieuw.

In de afgelopen 15000 km niets gebeurt, geen lampjes kapot, helemaal niks. Het enige wat ik gedaan heb is de banden op spanning gebracht.

Dat was weer een spotgoedkope onderhoudsbeurt. Goedkoper rijden dan met deze Mii lijkt mij onmogelijk.

De andere Mii ook gedaan, precies hetzelfde verhaal overigens.

Accu op

  • 53.000 km

De accu is volledig op, is niet meer bij te laden! Zelfs na een nacht op een lader branden de lampjes op het dashboard niet meer! 6 jaar in de auto gezeten. (Valt mij tegen) De Mii gestart mbv een reserve accu (nog steeds uit de oude Mondeo) welke ik in de garage heb staan met een druppellader van 3 dollar. (eBay) Een nieuwe gekocht bij Carre Four voor € 53. Volgens de forums hier worden die gemaakt door Varta. Kreeg een coupon van € 12 dus de kosten komen daarmee op € 41.

Ruitenwissers

  • 55.000 km

En jawel, na 30 jaar zon regende het vandaag! De huidige ruitenwissers zijn geheel verhard en maken een vreselijk geluid. Dus voor het eerst een paar nieuwe erop!

Vierde onderhoud

  • 60.100 km

Op de nieuwe toegevoegde foto kunt u links boven de temperatuursmeter van het koelwater nu zien. Deze lang geleden op eBay gekocht.

Voor de 4de keer onderhoud uitgevoerd. Exact hetzelfde als de gele Mii welke op deze site staat. Met exact hetzelfde resultaat dus wat hieronder staat is vrijwel een kopie van de beurt van de gele Mii.

60.000 km beurt.

Eén bougie eruit gehaald. Deze was schoon en de afstand perfekt. De 3 bougies kunnen dus denk ik 100.000 km mee.

Luchtfilter eruit gehaald. Even met de stofzuiger behandeld maar deze is nog steeds voornamelijk wit (schoon). Het voordeel van plaatselijke schone lucht natuurlijk maar ook de voet meteen vanaf het gaspedaal als een auto of vrachtwagen rook en/of stofwolken veroorzaakt helpt enorm.

Koelvloeistof en remolie staan nog steeds of maximum.

Remblokken voor hebben nog een ruime dikte, niets aan gedaan dus. De trommels hebben zo'n beetje een dubbele levensduur dus daar kijk ik voorlopig niet naar.

Banden kunnen voorlopig nog mee. Heb bij 35.000 km de voorbanden achter geplaatst (en achter dus voor ja) en de voorbanden zitten nu op 4,5 mm en achter op 4 mm.

Olie en oliefilter vernieuwd. Makkelijk karweitje maar het was wel even zweten. (het is hier zomer)

Geen lampjes kapot, geen storingen, helemaal niets.

Totale kosten € 20

Vijfde onderhoud

  • 70.000 km

De banden van de rode Mii hebben er inmiddels 70.000 km opzitten (de gele Mii staat ook op 70.000) en hebben nog ruim 3,5 mm profiel maar zijn wel 8 jaar oud dus ik heb de wielen eraf gehaald, deze goed schoongemaakt en naar de garage gebracht om de banden om te wisselen. Heb 8 stuks Bridgestone Turanza's gekocht. Totale kosten € 374 + € 60 voor de garage dus € 217 per Mii.

Aan de monteur gevraagd om een schatting te maken van het aantal kilometers wat de banden hadden afgelegd en hij zei 35000. Als ik niet in de bergen zou wonen en wat minder bochten zou hoeven te nemen zouden de standaard meegeleverde banden van de auto's dus 100.000 km mee kunnen. Ik weet dus wel hoe bandjes heel te houden! Maar ja, je moet ook de leeftijd in acht nemen.

Minder positieve dingen nu. Twee zaken zelfs. De koplampen zaten barstensvol barstjes. De auto staat de helft van de tijd onder een zeil maar de andere helft van de tijd dus in de zon. Deze lampen konden echt niet meer dus 4 stuks Hella's gekocht voor € 430 op eBay Duitsland. Per koplamp dus € 108. Alle lampen zaten er trouwens wel in dus dat was makkelijk. (de gele Mii heeft trouwens precies hetzelfde probleem)

Twee: de rode Mii remde verschrikkelijk, zeer heftige trillingen en niet alleen in het stuur. Bij wat hogere snelheid zelfs beangstigend slecht. Ik vermoede dat de remschijven vreselijk krom waren. Waarom? Hard remmen doe ik nooit en ik houd ook niet mijn voet op het rempedaal na remmen. Waarom de rode Mii wel en de gele Mii niet? Die wordt voor exact dezelfde ritten gebruikt en heeft exact hetzelfde gelopen.

De remschijven zijn na die 70.000 kilometers nauwelijks gesleten en de remblokken zijn slechts de helft van de voering kwijtgeraakt. Kan het zijn dat die schijven perfekt zijn maar de remblokken ontstellend slecht? Aan de schijven noch aan de remblokken is overigens iets vreemds te zien. Ze zien er op het oog keurig uit.

In ieder geval, nieuwe remschijven van Bosch plus remblokken gemonteerd, een druppie remvloeistof erbij en nu rijdt de auto weer als nieuw. € 60 in totaal.

Al met al een hele uitgave maar deze auto heeft nog geen € 500 gekost in 8 jaar dus al met al nog steeds een koopje. Goedkoper kan eigenlijk niet. het verbruik komt nooit onder de 1 op 21 km en benzine kost € 1,39 (in plaats van € 2,10 in Nederland)

Distributieriem

  • 82.000 km

Online vind je de informatie dat de riem eeuwig meegaat maar óók dat deze na een jaar of 5 toch wel vervangen moet worden.

Omdat de auto nog steeds als nieuw is en ik deze zeker nog 10 jaar wil behouden toch maar een complete set gekocht van Contitech. (€ 90)

Bij wijze van uitzondering dit niet zelf gedaan maar laten doen door de garage, (€ 105)

De originele (Dayco) oude riem uitvoerig bekeken maar daar was niets aan te zien. Visueel in ieder geval zo goed als nieuw.

Wat helpt is het klimaat hier (vrijwel nooit regen) en het feit dat ik de auto heel rustig rijd. Het toerental komt zelden boven de 3000.

Wat niet helpt is dat vrijwel alle ritten in de afgelopen 82.000 km slechts 8 km waren.

Dat de riem er vrijwel hetzelfde uitzag als de nieuwe had ik niet verwacht. In ieder geval, de nieuwe ga ik pas vervangen over 10 jaar.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.