Seat Leon Sportstourer 1.5 eTSI 150pk FR Launch Edition (2021) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Leon Sportstourer 1.5 eTSI 150pk FR Launch Edition |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 200 km |
KM-stand laatst | 12.000 km |
De komst van de Seat Leon
- 2.000 km
We gaan terug naar de zomer van 2020. De huidige lease auto moet er in december uit en we gaan eens rondkijken wat het kan worden. Een aantal zaken staan al min of meer vast, kleiner dan de huidige Renault Talisman en er moet een automaat in zitten, plus ruimte voor 2 honden. De folders komen thuis en internet wordt geraadpleegd. Van belang is ook nog dat er een caravan van 1300kg achter moet kunnen. Ik spoel even vooruit... Na wat onderzoek en meer info van de werkgever (er speelt een CO2 limiet) blijven er maar 2 opties over die geen verbazing zullen wekken: De Skoda Octavia en Ford Focus. Er blijkt best ruimte te zitten in het leasebudget, maar ik heb me ook een bijtellingsplafond bepaald, niet veel meer dan 40K, anders wordt het gekkenwerk. De Ford viel toch af, ondanks het model en de mogelijke opties, een 3 pitter als 1500cc, op een een of andere manier klinkt dat niet lekker, ondanks prettig rijden. Overleg met de werkgever had al opgeleverd dat het met 50k per jaar benzine werd, ipv diesel. Dan maar verder kijken naar de evergreen, de Skoda. Mooi ruim, goed voor de honden en op vakantie. En een mooi aangekleed First Edition model. Helaas niet te verkrijgen als DSG... Jammer, heel jammer. En wat nu. Ergens op internet, zou best Autoweek kunnen zijn, las ik over de nieuwe Seat Leon Sportstourer. Zelfde onderstel als de Skoda, nou ja, eigenlijk bijna alles hetzelfde maar onder de noemer Seat. En wel verkrijgbaar direct mèt automaat 1.5 eTsi en station en prima passend in het lease budget. Ik spoel weer verder, na de proefrit was ik er wel uit, dit wordt hem. Prima rijdend, ruim genoeg, fijne automaat en de opties te bestellen beloven een leuke rijders auto. Ook m'n zoon van 2,03m zit er prima in, beter dan in de Talisman. Een klik hebben de Talisman en ik nooit gehad, fijne auto hoor, maar heb er nooit helemaal aan kunnen wennen. Geen idee waardoor dat kwam. Eind oktober de bestelling gedaan bij de leasmaatschappij:
-Seat Leon Sportstourer 1.5 eTsi FR launche Edition DSG
-Performance velgen
-Beats Audio™ incl. 10 speakers
-Adaptieve onderstelregeling (Dynamic Chassis Control)
-Technology Pack (FR Launch Edition)
-Dinamica stoelenpakket
-Magnetic tech metallic lak
-Zwenkbare trekhaak
Budget technisch kon het open dak ook nog maar ik heb het maar hierbij gelaten.
We spoelen weer vooruit, na een half jaar wachten werd hij op 23 april thuis afgeleverd, altijd weer een heerlijk moment. Eerste indruk, want je ziet hem haast niet rijden en even weer spieken bij de dealer zat er om corona redenen ook niet, was mooier dan verwacht. Tegelijkertijd werd de Talisman ook opgehaald door Dekra en de medewerker had ook een Seat Leon besteld, dus positieve reacties.
Nu 2000 km verder een eerste snelle indruk, er volgt snel meer als we vaker op pad kunnen naar de klant.
Rijden: Wat een verschil met de Talisman. Fijn direct, maar niet tè. Goed in stellen met de adaptieve onderstel. Sport is echt Sport, comfort is echt comfort. DSG pakt goed op, leuk spelen met de flippers. In D nog een tikkei terug op het hendeltje en hij staat in sport, nog een tikkie en de D is weer geactiveerd. Leuk! ACC is wennen, dat hoor je van iedereen. Ik ben er ook niet helemaal uit. Helaas is er geen old skool Cruise Controle optie mogelijk. Of misschien wel, ik heb hem (nog?)niet kunnen vinden. Is meteen een bruggetje naar het
Gebruiksgemak: Tja, da's wel even anders, alles (bijna...) gaat via het scherm. Als ICT'er geen probleem, ik kan me voorstellen dat mensen dit lastig vinden. Tot op heden geen probleem, wel even wennen. Google Auto is leuk, maar trekt je telefoon compleet leeg, ondanks draadloos opladen vak. Werkt overigens erg mooi. Je kunt ook met stembediening een tal van zaken regelen, met Engels kan alles, in het Nederlands een stuk beperkter, wat jammer is. Wellicht komt dat met een update beschikbaar, je kunt nu niet de airco in het Nederlands via de stem bedienen, wel in het Engels. Overigens moet je wel ingeven wat Seat begrijpt, het is geen Google. Maar dat went ook wel weer.
Interieur: Wat een heerlijke stoelen en wat goed in te stellen! Ook 3 geheugenstanden, dus de 3 personen thuis met rijbewijs hebben een plekje, geen gedoe meer met juiste instellingen. Zwarte hemelbekleding, strak interieur, ik vind het helemaal mooi.
Exterieur: Persoonlijk vind ik de voorkant het mooist, de achterkant minder. Je kunt niet alles hebben. Wel fraaie lampen (en goed!) en leuke gimmicks in het donker: de achterlampen als je de auto op en van het slot haalt. Of als je de voordeur open doet, een lamp op de grond met Ola in beeld. Het automatische grootlicht werkt echt goed!
Verbruikscijfers heb ik nog niet echt, we zijn met de auto al even op vakantie in NL geweest met dakkoffer dus dat geeft een vertekend beeld, tevens nog niet echt veel langere stukken kunnen rijden, dat komt nog genoeg.
Ik zal vast nog wel wat vergeten zijn, stel de vraag en ik kom er op terug.
More to come!
Ps. De sterrenwaardering is voorlopig...
6000 km verder
- 6.000 km
Het is 15 juli en we hebben de Seat ondertussen bijna 2 maanden. Voor het werk heb ik helaas nog niet vaak lange afstanden kunnen rijden, maar volgens de MTC tank gegevens rijden we gemiddeld 1:14,3. Ik vind het niet slecht, want het zijn best veel korte stukjes die er nu mee worden gereden.
Wat zijn de ervaringen tot nu toe? Ik was altijd gewend om, als ik een nieuwe auto had, deze tijdens het rijden te ontdekken, instellingen te controleren etc. Dat heb ik tot nu toe niet echt kunnen doen en kom zodoende elke rit weer tot nieuwe inzichten. Waar ik echt wennen moet, en ben benieuwd hoe dat zal gaan in de toekomst, is de adaptive cruise control. Heerlijk op 2 baans wegen, op de snelweg is de kortste stand nog te lang, en moet je echt ver vooruitkijken als je wat wilt inhalen, voor je het weet neemt hij alweer de snelheid aan van je voorganger en ha je omgemerkt zo weer 10 km/h langzamer rijden. Overigens, wat soms best lekker is, het rijdt wel superrelaxed. Ik zie me dat wel vaker doen denk ik. Misschien lost zich dat zo wel op ;-)
Verder is de Beats stereo installatie top, doet Google auto het heel goed (dat trekt wel een wissel op je telefoon trouwens, de Qi lader kan het nauwelijks bijbenen, toch maar weer een kabeltje, dat gaat beter) en de airco idem dito, kijken hoe die het doet straks op vakantie in Italie.
Dat is even een bruggetje naar de caravan, deze hebben we opgehaald, ik ben positief verrast hoe de hele combinatie van z'n plek komt met de DSG. Als alles doorgaat kan we zondag 18 juli naar het zuiden, ik vind het best spannend als we in Zwitserland de Gotthardtunnel door moeten, dat stuk ervoor is best stijl en ben benieuwd hoe de DSG het houdt als we in de file komen en elke keer 50m kunnen rijden.
Maar tot op heden zeer tevreden over de Seat, de rijeigenschappen, het verbruik. Maar met name het rijplezier, ik vind hem echt fijn rijden!
Vakantie is alweer voorbij
- 12.000 km
Een van de zaken die me tegenhield om te kiezen voor een DSG was hoe een DSG het zou doen met de caravan. Uiteraard gaat dat gewoon goed, maar omdat we toch elk jaar naar Italië gaan en dan steevast in de 1-2 uur in file op de Gotthard staan, gaat dat wel goed? File op een weg die constant stijgt en dat 1-2 uur lang. Het antwoord hierop is: hij doet het. Ik had al een beetje gezocht en iedereen zei al dat je de auto moest rijden in de sportstand, dat klopt inderdaad. Of zelf flipperen om de auto in de gewenste versnelling te zetten. Dat zelf flipperen heb ik geprobeerd in de file op de Gotthard, totdat die ging sputteren, de bak vond het geen goed idee (meer). Ik dacht dat het slim was om het in de 1ste versnelling te houden, rustig omhoog te rijden om vervolgens weer tot stilstand te komen. Afijn, uiteindelijk toch maar weer gewoon in de sportstand gezet en toen ging het weer beter. Gelukkig reden we niet snel daarna de tunnel in, vervolgens niets meer van gemerkt. Verder op alle auto- en snelwegen ging het heel goed met de automaat, geen centje pijn. Echt heel relaxed gereden. Ook was ik benieuwd naar het verbruik, een volle auto (4 volwassenen) en een caravan van 1300kg leverde een gemiddeld verbruik op van net iets meer dan 10liter per 100 km.
Omdat de steek (afstand tussen achterwielen en trekhaak) groter is dan bij de Talisman was de combinatie wat gevoeliger voor slingeren. Ik had de DCC op Comfort staan tot m'n zoon erachter kwam dat stand Normal veel lekkerder reed, blijkbaar was de auto dan net iets te zacht geveerd waardoor het was instabieler werd. Ik heb vervolgens ook met de DCC op Normal gereden en dat bleek inderdaad een stuk aangenamer. Zo leer je nog eens wat onderweg.
Op de camping de haak weer ingeklapt natuurlijk en weer veel mooie dingen gezien in een koele auto, want die airco doet het super boven de 30 graden, soms wat te goed. Maar goed, dat is te in te stellen.
Kortom, het was een prima vakantie met de Seat.
Een paar opvallendheden:
-Google Auto stopt er soms plotseling mee. Even kabeltje (de Qi lader trekt het niet, daar ligt een andere telefoon in) eruit en weer erin en alles doet het weer. Maar de telefoon wordt wel knetterheet, een paar keer stopte de Samsung (S9+) er mee: te heet. Op zich niet erg en het gebeurde midden op de snelweg, maar je moet het niet net in een grote stad hebben.
-Navigatie: deze geeft wel file's aan maar niet dat wegen geblokkeerd zijn. We wilden over de 61 (onder Keulen langs naar de links Rheinische route) rijden in Duitsland wat we altijd doen, maar stonden plot geconfronteerd met afgesloten snelwegen ivm de overstromingen. Vreemd. Tomtom op de telefoon aangezet via Google Auto aangezet en daarop was alles netjes aangegeven. De rest dus maar op de Tomtom gereden.
Nu weer in Nederland heb ik maar eens een persoonlijke DCC instelling erin gezet, de sport stand bevalt me wel maar niet alles, dus een paar dingen kan je nog anders instellen. Eens kijken hoe me dat gaat bevallen de komende periode, ik hoop straks weer lekker veel op pad te zijn met de Seat!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Seat Leon
Had je deze auto's al gezien?

Seat Leon 1.0 TSI Style 110 PK | LED Koplampen | Navigatie | Climate Control | Apple Carplay/Android Auto | Achteruitrijcamera | Adaptive Cruise Control | Parkeersensoren | Virtual Cockpit | Lichtmetalen velgen |
- 2023
- 89.601 km

Seat Leon Sportstourer 1.0 eTSI Style Business Intense
- 2022
- 47.057 km

Seat Leon 1.4 TSI eHybrid PHEV FR Business Intense | Navigatie | Apple Carplay | 18" | LED | Stoelverwarming |
- 2022
- 23.131 km