Seat Ibiza ST 1.6 TDI 105pk Sport (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ibiza ST 1.6 TDI 105pk Sport |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand laatst | 190.000 km |
De eerste kilometers
- 500 km
Na ruim 3 "lange" maanden wachten was het eindelijk zover, op woensdag 23-02-2011 mocht ik mijn Ibiza ST ophalen met de volgende opties:
- Bixenon koplampen ( Met koplampreinigingsinstallatie & meedraaiende koplampen)
- Bluetooth & USB Poort
- Design Pakket (bestaande uit bagage netten + extra opbergvakken)
- ESP
- 17 inch velgen
- Navigatievoorbereidingen
- Panoramisch Zonnedak
- Technic Pakket (Regen en licht senser & automatisch dimmende binnen spiegel
- Interieur decoratie set (bestaande uit alu kleurige lijsten om radio, pook, climatronic en deurgrepen)
- Seat sport pookknop
Toen ik ongeveer een jaar geleden een Seat Leon kreeg van mijn werkgever was ik eigenlijk meteen verkocht aan Seat, wat een heerlijke auto. Al snel merkte ik dat ik bij de Leon toch wat ruimte te kort kwam in mijn werk als Field Service Engineer.
Toen ik te horen kreeg dat er een Ibiza station op de markt zou komen was ik direct geinteresseerd.
Toen ik een nieuwe nieuwe auto mocht uitkiezen direct een proefritje gemaakt in een 5 deurs 1.2 TDI Ecomotive, de auto reed goed maar van de 1.2 werd ik niet echt warm of koud en was het wel snel duidelijk dat het toch echt de 1.6 TDI moest worden.
De eerste indruk:
Wow wat zitten de sport stoelen toch heerlijk, heel veel steun aan de zijkant, niet te hard en niet te zacht voor mijn doen precies goed.
Wat ik hier al meer heb gelezen is dat de bediening van de radio in eerste instantie niet heel makkelijk is en dat klopt ook wel, maar als je het eenmaal door hebt is het prima te doen. Ik heb aan de USB een 250gh harddisk van Western Digital hangen, als je deze als FAT32 formateerd werkt dit gewoon prima!
Het panoramische schuifdak valt me nog wel wat tegen, deze gaat enkel een heel klein stukje open. Ik had zelf gedacht dat ie een stuk verder open kon maar dat is helaas niet zo.
Cradle voor de tom tom is echt super handig. Ik heb een houder + lader voor mijn telefoon laten plaatsen maar mijn telefoon is vrij hoog dus die zit nu helaas voor een hoekje van de tom tom maar dit word nog opgelost.
De motor pakt lekker vlot op (ook in lage toeren) en de wegligging is ook zeker goed. Dit weekend staat er een dagje winkelen in Oberhausen gepland en een tripje naar Engeland op zondag. Meer volgt dan!
Retourtje Engeland
- 3.100 km
De auto is nu inmiddels alweer 2 weken in mijn bezit en er staat 3100KM op de klok.
Vorige week zondag stond er een retourtje London gepland om wat onderdelen op te halen voor mijn prive auto. Ideaal om de auto eens goed te testen en te kijken hoe de ruimte bevalt.
Interieur:
Dat bevalt mij tot nu toe nog erg goed. De sportstoelen bieden goede steun en zitten ook nog eens erg lekker. Het instrumenten paneel is lekker overzichtelijk en je kunt gemakkelijk bij de radio & climatronic. De radio is in het begin ingewikkeld maar met wat lezen in het instructieboek spreekt het wel voor zich. Wel kom ik af en toe tegen de onderkant van het dashboard aan als ik koppel. Mijn medepassagiers hebben erg goed gemerkt dat de auto achterin niet gemaakt is voor lange ritten, naast het feit dat de daklijn laag is achterin is ook de zitting erg kort en zit je best wel krap achterin. Dit heeft denk ik allemaal te maken met het meer ruimte maken voor in de kofferbak (gemist kans vind ik)
Het systeem om de banken te klappen is simpel als je het eenmaal door hebt maar voelt zoals al vaker gezegd wel een beetje gammel aan.
De motor:
Na de eerste 1000KM kalm aan doen was het tijd om eens te kijken wat het motortje allemaal kan. en ook dit valt me zeker niet tegen. Hij pakt lekker vlot op in de lage toeren en als ie eenmaal in het bereik van de turbo zit loopt het motortje helemaal als een zonnetje. Vanaf dat ik de auto heb hoor ik aan de passagierskant een hoger geluidje mee gaan op het geluid van de motor. Dit geluid hoor je eigenlijk alleen als je gas geeft maar het lijkt luider te worden en bij de radio die zacht staat is het best een irritant geluidje. Volgens de werkplaatschef is dit een normaal geluid van een of ander pompje? Ik weet niet of er meerdere 1.6TDI rijders zijn die dit geluid ook hebben? Ik vind het zelf wel irritant.
Bluetooth: Erg tevreden over In eerste instantie was ik wat sceptisch over het feit dat ik geen telefoonboek kan inzien via de radio maar de spraakbesturing werkt feilloos dus scrollen door het telefoonboek is niet meer nodig. Enige wat ik nog wil aanpassen als het kan is dat het telefoonboek niet word gelezen met eerst achternaam en dan voornaam. Aan mijn telefoon instellingen ligt het niet maar ik heb de optie ook nog niet gevonden om dit aan te passen bij bluetooth.
Verbruik:
Hier kan ik heel kort over zijn, ik heb weinig op verbruik gelet omdat ik me hier niet echt mee bezig houd. De boardcomputer geeft op het moment 4,9L / 100KM aan dit is dus ongeveer 1 op 20 (Let wel op gecombineerd verbruik in de stad en de snelweg) Valt mij tot nu toe niet tegen.
Super bak
- 21.000 km
De kilometers vliegen erop! Inmiddels staat de teller alweer iets over de 21000 kilometer, sinds mijn laatste update lijkt alles nog soepeler geworden en de auto rijdt echt als een zonnetje. Ik heb nog geen enkel probleem gehad en geniet nog elke dag met volle teugen.
Helaas heeft de auto zijn eerste kleine schade ook al gehad. De buurman is met het inparkeren langs de achterbumper geschaaft en heeft daarmee wat lak van de bumper af getrokken.
Inmiddels is de auto alweer vakkundig gerepareerd door Care in Nijmegen. Ik heb toen voor 1 dag een Ford Focus mee gekregen en man wat was ik blij dat ik aan het eind van de dag de Ibiza weer op mocht halen! Ik heb eerder een Ford Focus gehad maar ik kan me niet herinneren dat ie zo slecht reed tegenover de Ibiza.
Verbruik:
Het precieze verbruik houdt ik nog steeds niet bij maar de boordcomputer geeft bij het gemiddelde verbruik 5.1 liter op 100km
Is alles dan zo goed? Nee toch wil ik even klagen over het "Panoramische schuifdak", wat een slechte aankoop is dat geweest zeg! Het dak lijkt meer op een groot dakraam en gaat alleen een klein stukje omhoog en er schuift niks. Je kunt zelfs amper je hand naar buiten steken. Ik noem het vanaf nu gewoon kanteldak
Het scheelt dan weer dat door het kanteldak de dakdragers zijn vervallen en dat het "zwarte" dak er mooier uit ziet :)
Eerste Service Beurt
- 31.000 km
Afgelopen dinsdag moest mijn Ibiza weg voor der eerste service beurt.
Ik had geen bijzonderheden en de dealer ook niet. Alles is nog steeds naar wens en het blijft een heerlijk karretje :D
Gemiddels verbruik nog steeds 5.0 liter op 100 km :)
Het eerste rammeltje
- 40.000 km
Een week of 2 geleden hoorde ik als ik de radio heel zacht had staan en rammeltje in het interieur. Het werd luider naarmate ik de climate control harder zette, vermoedelijk een blaadje in de ventilator.
Ik ben er een aantal dagen later mee naar de dealer geweest en die hebben er meteen naar gekeken, dachten namelijk ook dat er iets in zat. Ze konden het alleen zo snel niet oplossen (was aan het eind van de dag) dus een afspraak gemaakt voor vervolg onderzoek.
Ze hebben de ventilator gedemonteerd en het rateltje bleek in de ventilator zelf te zitten maar deze hadden ze helaas niet op voorraad. Inmiddels is de ventilator binnen en mag ik maandag 26 september terug komen. Ook word een dag later de Ibiza voorzien van zijn winter slofjes :)
2e servicebeurt
- 61.000 km
Vandaag is de Ibiza weg geweest voor de 2e servicebeurt. Tot nu toe alles nog naar wens, vorige week hoorde ik iets klapperen onder de auto alsof er iets los hangt ik heb niks meer gehoord en de dealer heeft ook niks gevonden.
Zoals vermeld in mijn vorige update heb ik een klein "rammeltje" in de motor wat ik hoor maar ook hier is helaas nog geen oplossing voor. Software update heeft niet geholpen.
Langzaam aan begin ik me toch wat meer te ergeren aan de bluetooth. Ik mis toch wel de optie om zelf nummers te kiezen want met je stem moet je alles 3 dubbel bevestigen en bij wat moeilijkere namen snapt de bluetooth het niet meer. Ook heb ik alles in mijn telefoon op eerst voornaam dan achternaam maar sommige namen pakt de bluetooth toch eerst de achternaam wat vrij irritant kan zijn.
Voor de rest geniet ik nog elke dag van de Ibiza!
Boem is ho....
- 66.000 km
Even een momentje niet opletten in de file en je zit achterop een busje. Eigen stomme schuld maar helaas reed de Ibiza niet meer.
De schade was op het oog niet zo erg, koplamp steuntje afgebroken, kentekenplaat krom, bumper beetje gebroken en de motorkap aan de rechterkant ontzet. De klap was blijkbaar wel hard genoeg om beide airbags te laten ontploffen en dan werkt je stuur bekrachtiging niet meer.
Auto is afgesleept en naar ASN in Arnhem gebracht waar die ruim 4 weken heeft gestaan! Dit kwam omdat ze heel lang hebben moeten wachten op onderdelen. Afgelopen maandag heb ik de auto weer terug gekregen met een dicht geplakt dashboard omdat deze nog niet binnen was, a.s woensdag mag ie weer terug en komt er een nieuw dashboard in.
Ik ben in ieder geval erg blij dat ik hem weer terug heb.
Alles nog steeds in orde
- 136.000 km
Ik vergeet steeds om mijn review hier up te daten maar ik heb eigenlijk niet heel erg veel te melden.
Laatst heeft de auto een 120.000 km buurt gehad en daarbij zijn weer geen bijzonderheden naar voren gekomen. Alles werkt nog prima en ik heb nog geen enkel probleem gehad. Nu ik de nieuwe Seat Leon heb gezien kan ik eigenlijk niet meer wachten tot ie aan de kilometers zit want het is zon prachtige wagen!
Maar voor nu doe ik het prima met deze :)
Einde Leasecontract
- 190.000 km
Geheel onverwacht kreeg ik een maand of 3 geleden te horen dat het leasecontract aangepast was van 240.000 en 4 jaar naar 200.000 en 3 jaar.
Er valt weinig negatiefs te melden. de 190.000 afgelegde kilometers zijn altijd zonder enig probleem en met veel plezier gereden.
Bedankt Seat!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Seat Ibiza
Had je deze auto's al gezien?

Seat Ibiza ST 1.6 TDI Style 5deurs | Airco | Trekhaak | Elek. Pakket | 2012 | Inruil mogelijk
- 2012
- 234.754 km

Seat Ibiza 1.2 TDI COPA Ecomotive Nederlandse auto 150946 NAP onderhoudshistorie aanwezig laatste beurt bij 136000km met ao lmv cruise control airco.
- 2011
- 150.946 km

Seat Ibiza ST 1.2 TSI Style Automaat/Clima/Navi/PDC/Cruise
- 2010
- 175.166 km