Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive COPA Plus (2011)

Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive COPA Plus (2011)

UitvoeringIbiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive COPA Plus
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011

Eerste 250 KM

• 250 km

Nadat ik jaren lang in een Opel Astra 1.6i-16V Club (2000) had gereden waar inmiddels 196.0000 km op de teller stond en de reparatiekosten steeds hoger uitvielen ging ik opzoek naar iets anders.

Ik wou een nieuwe auto die goedkoper is per jaar met financiering dan de Astra en iets groter. Al gauw kwam ik op Seat Ibiza ST en de Skoda Fabia uit, allebei de eco-modellen. Qua ruimte is de Fabia beter dan de ibiza maar voor de rest voelt en ziet de ibiza er gewoon mooier uit vind ik. Na de proefritten besloten voor de Ibiza te gaan. Eind juli besteld en afgelopen maandag 22-08 opgehaald. Het hele verkoopproces en aflevering is overigens prima verlopen bij Adrie Jonk te Purmerend. Omdat het hier over de auto gaat en niet de garage zal ik daar verder niet over door gaan.

Mijn nadeel is natuurlijk wel dat mijn vorige auto velen malen ouder is dan deze auto dus alles is fantastisch natuurlijk voor mij. Wat me opviel met de proefrit is dat deze auto helemaal niet langzaam optrekt en aangezien ik altijd al zuinig reed is dit helemaal leuk met deze auto. Zo kan je zien wat je verbruik op het moment is en het gemiddelde. Wat mij dan opvalt is dat als ik s'ochtends weg ga en pas halverwege de rit op de 80 km weg mijn verbruik zie flink zie zakken en als ik dit later op de dag rij maar dan terug natuurlijk vrijwel in het begin al een laag verbruik haal.Dat zal dan wel met de omgevingstemperatuur te maken hebben. Mijn ritten bestaan uit ongeveer 30km naar werk toe en 30 km terug. Dit wordt dan voornamelijk gereden op de N244. Wat kon ik mij altijd ergeren in mijn vorige auto als men precies 80 ging rijden. Nu met cruisecontrol doe ik precies hetzelfde en je ziet dit meteen terug in het verbruik en aan andere weggebruikers.

+ en - punten
+Zuinig
+Comfortabel
+goed zicht
+alle standaard extra's
+kofferbak
+de standaard radio met BT
+nieuw hahaha

- trekt soms niet lekker op uit zijn 2e versnelling.
- schakel indicator heeft het niet altijd bij het juiste eind.
-krappe ruimte achterbank. Autostoel MaxiCosey priorXP pas wel maar kind niet meer achter bestuurder. Ben nog op zoek naar een beter zitje voor deze auto.

Meer info volgt natuurlijk nog.

bijna 500 KM verder

• 500 km

Begin nu echt te wennen aan deze auto. Wat is deze auto toch comfortabel zeg. Overigens kan ik nog 500KM verder rijden op deze tank volgens de board computer.

Even wat over de comfort.

Je zit zo lekker in de stoel, lekker uitgerust gevoel. Midden arm steun is ook lekker ook omdat als je die helemaal omlaag doet nog goed kan schakelen. Ander autostoeltje voor mijn kind werkt ook velen malen beter, hierdoor is mijn dochter makkelijker in de auto te plaatsen en heeft ze meer beenruimte.

Rijgedrag:
Auto stuurt heel erg lekker soepel en reageert goed. Nu de auto een beetje begint te wennen, merk je dat het optrekken heel goed gaat en de auto niet inhoud. Dus dat van de 2e versnelling(van het 1e deel van de review) klopt niet helemaal en lag meer aan mijzelf. Bochten nemen gaad lekker strak en je hebt niet het idee dat je helemaal schuin helt zoals met mijn vorige auto.

Zuinig?
Hoe meer je rijd met de auto hoe zuiniger ja kan rijden. Auto is niet eens ingereden maar red het toch meestal 1op 25 woon/werk verkeer. Allerlaatste stukje op de route red ik zelfs 1 op 33. Dat is ongeveer 2km met 50km/h en dan in zijn 4 op cruisecontrol.

1000 km comfort wat meer belicht

Begin steeds meer uit de auto te wennen. Lukt ook om steeds zuiniger te rijden door je rijgedrag aan te passen. De eerste 1000KM zijn voornamelijk woon-werk ritten geweest.

Ik ben nog steeds onder de indruk van het comfort van de auto. Als ik met rugpijn wakker wordt is dit over na een half uur in de auto gezeten te hebben. De stoelen van de auto zitten erg lekker(geen sportstoelen). In andere reviews lees ik weleens dat ze als hard worden ervaren, ik vind ze redelijk zacht met goede ondersteuning. Mijn vorige auto had pas echt harde stoelen. Het stuur ligt lekker in de hand. De midden armsteun gebruik ik nu steeds meer en je arm kan daar lekker op steunen. Wel vind ik de "steun" aan de linkerkant voor je linkerarm natuurlijk vrij hard. Hier had best wel een zachte bekleding of opvulling gebruikt mogen worden. Inmiddels ben ik naar de dealer gegaan voor een goed kinderstoeltje. Gelukkig had 1 van de verkopers dezelfde auto met een kinderstoeltje erin. Deze bood meer beenruimte voor je kind. Dit stoeltje heb ik meteen besteld bij de dealer. Voor andere ouders: Het stoeltje is van Recaro voor 319 euro. Stoeltje kon ik misschien achteraf voor 100 euro minder aanschaffen ergens online maar goed de dealer helpt mij goed dus bestel ik het bij hem.

Bedieningsgemak:
Wat ook erg ideaal is, is dat je alle ramen kan bedienen van de rijders stoel. Mijn dochter is erg blij dat ik voor haar af en toen het raampje open kan doen(helaas de afgelopen weken niet veel voorgekomen met dit weer). Schakelen gaat erg soepel vind ik. Het in zijn achteruitzet zetten gaat soms wel eens lastig maar dat komt misschien omdat ik 10 jaar gewent ben om de poke niet in te drukken maar te liften. Het hele stuurkolom is makkelijk te bedienen en reageert soepel. De bediening van de radio gaat ook erg eenvoudig via het stuur. Het enige wat een beetje verstopt zit achter het stuur is de knop om een telefoongesprek aan te nemen. Voor mij is dat niet echt een probleem omdat ik niet zo vaak gebeld wordt in de auto.
Ik ben dus zeer tevreden over de comfort.

De auto is nog niet echt zuiniger geworden, uit ervaring en natuurlijk achteraf wel logisch is mijn auto altijd op de terug weg van het werk naar huis zuiniger is. Ik ga dan in een rechte lijn van west naar oost. Alkmaar-Purmerend aangezien er meestal westenwind in NL is ben je dus zuiniger. Als je met een koude motor door de stad rijd zie je dat het verbruik erg hoog is, terwijl dit buiten de bebouwde kom wel meevalt. Ik heb dit nooit gezien bij mijn vorige auto omdat deze geen boordcomputer had. Doordat je het nu ziet kan je je rijgedrag dus beïnvloeden en ook met een koude motor wat zuiniger rijden.

Tot zover de 1000km review volgende ervaring bij 4000KM

4000 KM

Zoals belooft hierbij mijn ervaring over de eerste 4000KM.

Volgende dingen die aan bod komen:
- Lange rit gehad naar België 700KM op 1 dag gereden.
- Eerste storing
- toch niet zo zuinig

"Lange rit naar België en terug.

Zaterdag ochtend om 7uur vertrokken naar Plopsaland met vrouw en kind. Comfort over de hele reis is prima te noemen. Ik heb geprobeerd zuinig te rijden. Waar ik 130 mocht heb ik dit wel gereden omdat het mocht hahah. Voor de rest heb ik zoveel mogelijk 100KM/uur gereden en enkele stukken 110 en 120. Die verschillende snelheden had ik expres gedaan om te kijken wat het met het verbruik doet en de geluiden. Ik vind de auto redelijk stil bij 130km/uur. Het verbruik vind ik behoorlijk tegen vallen 4.9l/100km. Zeker als de auto veel zuiniger belooft. Natuurlijk is dit wel heel zuinig en had ik er veel meer uit geperst als ik gewoon overal 100 had gereden maar ik werd op de weg terug een beetje ongeduldig. Al is het wel leuk dat je dit allemaal op 1 tank kan doen en nog een week woon-werk verkeer erbij voor mij.

Conclusie: auto doet het prima op lange afstanden en is redelijk zuinig

- Eerste storing:

Eigenlijk kwam dit al aan het licht na 1000KM. Op het dashboard verschijnt er een melding dat er een gloeilamp defect is. Dit gebeurt direct na het starten en blijft branden. Als ik dan controleer doet alles het gewoon. Wanneer ik de sleutel uit het contact haal en opnieuw start is de storing weg. Dit probleem doet zich voornamelijk in de ochtend voor en als het nat is buiten. Probleem is dat het niet elke keer is en ik er verder geen problemen van ondervind. Ik zelf vond het nog niet de moeite om naar de garage te gaan.

"Toch niet zo zuinig:"
Wat ik eerder dacht dat de auto steeds zuiniger wordt valt dus wel mee. Ik had 1 keer een hele zuinig tank er tussen. Misschien is 4000km nog wel te kort. Het wordt ook steeds kouder dus ik heb de pech dat ik de auto in Augustus heb gekocht en omdat het kouder wordt, wordt de auto ook minder zuinig. Ik hoop dat ik volgend jaar echt kan zien hoe zuinig de auto is geworden. Ik vind wel dat je behoorlijk je best moet doen om zuinig te rijden met deze auto. Je moet echt je rijstijl aanpassen. Bij 80km/uur in de 5e versnelling is de auto super zuinig alleen als er maar een klein windje van de zijkant of van voeren komt zie je het verbruik ernstig toenemen. Zo kan ik met wind stil 3,8l/100km rijden maar met flinke wind is dit al snel 5,5 tot 6l/100km.

15000 KM gereden

Na 15.000 km wat punten die me opvallen :
Comfort: voelt nog hetzelfde aan als in het begin. Vind wel de been ruimte achterin toch te krap.

Zuinig: Auto wordt wat zuiniger. Nu met wat warmer weer heb ik 3.6/100 bijna 1 op 28 gereden van Alkmaar naar Purmerend zonder langzamer te rijden en 100 gereden waar het mocht op het laatste stukje provinciale weg.

Bediening
Schakelen gaat som wat stroef vooral van 2 naar 3 kan ook aan mijzelf liggen.

Storingen:
1x band vervangen deze was lek.
Al eerder gemeld en sinds de 1e 1000km nog niet opgelost door garage krijg regelmatig bij vochtig weer dat er een gloei lampje defect is maar dat is dus niet zo.

conclusie to zover:

Auto voldoet nog heel goed en is lekker goed goedkoop in gebruik.

25.000KM plus

Na ruim een jaar in deze auto gereden te hebben valt er toch 1 sterk minpunt op. De ruimte van de achterbank is wel erg beperkt. Nu met 2 kinderen achterin maar een gewone autozittje van 0-9 maanden past er eigenlijk niet eens in. Achteraf gezien begint de ruimte in de auto me steeds meer te irriteren. Begin nu steeds meer te denken "Had ik maar die Skoda Fabia Green line aangeschaft. Is misschien lelijker meer wel veel meer ruimte in de kofferbak en achterin.

Het verbruik val me nog er tegen. Ik vraag me af wat je juridisch hier aan zou kunnen doen. Fabrikant belooft 1-29 maar dat red de auto niet. Nu rijd ik voor me Woon-Werk alleen maar op provinciale wegen waar je 80 mag. Zelf als ik mij best doen dan haal ik dit niet. 1x is het me gelukt met wind mee achter een langzamer iemand rijden. 1-32 gehaald van Alkmaar naar Purmerend. Conclusie auto is zuinig als het buiten 20 graden of meer is zonder wind of het liefst wind mee.

Zijn natuurlijk nog steeds positieve punten zoals ik eerder al gemeld had.

3,5

PRIVATE LEASE Seat Ibiza

Seat Ibiza 1.0 TSI 95pk Style Business Intense (5D/5H)

DirectLease
Seat Ibiza 1.0 TSI 95pk Style Business Intense (5D/5H)