Seat Ibiza 1.4 16V 100pk Signo (2004)

autoreview

Seat Ibiza 1.4 16V 100pk Signo (2004)

Signalement

UitvoeringIbiza 1.4 16V 100pk Signo
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf136.389 km
KM-stand laatst141.090 km
Lezerswaardering: 7%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste kilometers.

  • 136.811 km

Bij deze ga ik mijn ervaringen bijhouden met mijn onlangs aangeschafte Seat Ibiza 1.4 16V Signo.

Mijn vorige auto, een Volvo 850 GLT uit 1994, was nog lang niet op, maar aangezien ik erg dichtbij m'n werk woon vond ik de kosten die er tegenover stonden wat te hoog worden. Dat, en het feit dat m'n vriendin graag een wat kleinere en vlottere auto zou willen rijden, heeft mij doen besluiten de Volvo na 3,5 jaar met veel pijn in het hart te verkopen.

Opvolger is dus de Ibiza. Een leuke vlotte auto om te zien, al is dat natuurlijk smaak. Voorzien van alle luxe die je je wensen kunt. Voorbeelden zijn bijvoorbeeld climate control, cruise control, stoelverwarming, elektrische ramen voor en achter, regensensor, elektrisch inklapbare buitenspiegels en in hoogte verstelbare voorstoelen. Kortom, een volle auto.

Na het verbruik van de Volvo (1:6 op de kleine stukjes die ik rijdt) ga je er met een Ibiza natuurlijk enorm op vooruit, dat is het eerste pluspunt, daarnaast is het verschil in wegenbelasting maar liefst € 23,67!! Ik zie dit dan ook als een verkapte loonsverhoging :)

Punten die mij vanaf het begin in positieve zin bevallen zijn, zoals hierboven genoemd, alle luxe aan boord. Ook de afstandsbediende centrale deurvergrendeling is erg lekker. Uiteraard heb ik pas 422 kilometer met de Ibiza gereden, dus echt veel kan ik verder nog niet noemen.

Wel zijn er in die paar kilometer al een paar tegenvallers te noemen. Zo moest ik meteen een nieuwe remlichtschakelaar installeren, deze deed het namelijk pas als je de rem erg ver intrapte met alle mogelijke gevolgen van dien. Daarnaast trilt de auto bij accelereren. Dat is te wijten aan versleten homokineten, deze zullen op korte termijn vervangen (moeten) worden. Ook ging na 400km het motorstoringslampje branden, de voorste lambdasonde is kapot. Direct een nieuwe besteld en deze ga ik dit weekend ook vervangen. Dan is er nog een wat kleinere issue, de slangetjes van de ruitesproeiers voor + achter zijn lek en moeten dus ook gerepareerd/vervangen worden.

Verder ligt het verbruik op zo'n 9L/100km in stadsverkeer. Niet extreem zuinig, maar in vergelijk met de Volvo wel een flinke vooruitgang. Ik denk ook dat er na het vervangen van de lambdasonde een verbetering in verbruik zal gaan plaatsvinden. Hierover meer in de verbruiksmonitor.

To do's die er op korte termijn aan zitten te komen zijn:
- lambdasonde vervangen
- binnenste homokineten vervangen
- ruitensproeirslangetjes repareren
- poetsen/polijsten
- plekjes bijwerken met lakstiftje

Tot zover de eerste ervaringen met mijn Ibiza, meer zullen er volgen!

Gr. JtvdB

Tegenvallend verbruik, verder fijne auto!

  • 141.090 km

Zoals te lezen in de titel van dit "hoofdstuk" valt het verbruik van zo'n kleine auto met 1.4 motortje me tegen. 1:9 a 1:10 is volgens mij geen waarde die bij een dergelijke auto hoort. Bij 146.000 heeft ie een beurtje nodig en ik hoop dat daarna het verbruik wat af zal nemen. Vervanging van de lambdasonde heeft namelijk geen verbetering opgeleverd.

Verder bevalt de auto me prima, nadat de homokineten vervangen zijn is het een totaal andere auto geworden, ondanks dat de auto niet echt snel is, is het een plezierige reisgenoot. Een tripje Parijs werd zonder problemen en met alle comfort volbracht! Tijdens deze lange rit liep het verbruik wel keurig terug naar acceptabele niveau's (1:14,5)

De dingen die me nu nog storen zijn de bekende "kantelende zuigers" die dit type motor wel vaker heeft. Zorgt voor een rauw, dieselachtig geluid wanneer de motor koud is. Na drie minuten is dit overigens weg en heb je er geen last meer van. Verder slaat de koelfan me om de haverklap aan, zelfs als de motor amper twee minuutjes draait..... dit laat ik eerdaags even uitlezen, wellicht zit er een storing.

Ook is het wegrijden met deze, wat minder vermogende motor, ook anders als ik het vergelijk met de Volvo 850 die ik hiervoor reed. De Volvo kon je zonder gas rustig weg laten trekken, de Seat heeft echter wel wat speling met het gaspedaal nodig, anders valt de auto echt in een dipje en duurt het even voordat er vermogen is :(

Vanwege het hoge verbruik stel ik de kosten bij naar drie sterren, ondanks dat de auto me verder prima bevalt!

Grtz.!

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Seat Ibiza

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.