Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Seat Ibiza

Seat Ibiza
  • Maurice de Boevère
  • Eerste rijtest
1 februari 2002 om 10:39
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 2002 week 5
AutoWeek 2002 week 5

Je leest het in AutoWeek 2002 week 5

Seat's meest zonnige model, de Ibiza, heeft het stadium der volwassenheid bereikt. Dat wordt duidelijk als we in een modderig Spanje kennismaken met het geheel vernieuwde model dat in de meest spannende uitvoering nota bene een dieselmotor onder de kap heeft.

Het bestverkochte type van Seat gaat al weer zeventien jaar mee. Met de vijfde generatie nemen de Spanjaarden afscheid van het idee dat de Ibiza primair vervoer van a. naar b. moet bieden. Het mag allemaal met wat meer lol, wat opwindender. Onderhuids deelt de nieuwe Seat veel met de VW Polo en de Skoda Fabia, uiterlijk gaat 'ie echter volkomen z'n eigen weg. Hij presenteert zich als een warmbloedige zuid-Europeaan. De looks van de Ibiza zijn ontsproten aan het brein van Walter de Silva, die in het verleden bij Alfa Romeo zoveel mooie dingen gedaan heeft en nu Seat tot een begeerlijk merk mag maken. Het is flauw een link te leggen tussen de nieuwe Ibiza en de 147 van Alfa, maar je ontkomt er bijna niet aan, dus doen we 't toch. Een vergelijking tussen beide is tenslotte ook een enorm compliment aan de Ibiza; met name aan de achterzijde vertonen beide modellen overduidelijk overeenkomsten. Kijk alleen al naar de hoog geplaatste gestileerde achterlichtunits. Aan de voorkant is met enige fantasie eveneens iets Alfa-achtigs te herkennen. De grill waaiert vanuit het centrum naar beide kanten uit over de neus en doet aan snorharen van een kat denken. De koplampunits zijn op een fraaie manier in de grille opgenomen. Van achter helder glas kijken de koplampen (dubbel in de duurdere uitvoeringen) je aan. Ze zijn - heel trendy - net als de vier lampen in de achterlichtunits als sieraden in een vitrine geplaatst.

En profile leeft de vorige Ibiza nog het meest in de nieuwe voort. Met dien verstande dat 'ie van opzij nu stoerder, dikker oogt door de hoge taillelijn en de bollingen in de voor- en achterspatboorden. Het ontwerp doet de Seat compacter overkomen dan hij in werkelijkheid is. Aan alle kanten is 'ie gegroeid - hoe kan het ook anders. In de lengte meet de Spanjaard 77 mm meer, in de breedte 58 mm en hij steekt 19 mm meer de lucht in. Met de nieuwe maten doen vooral de achterpassagiers, die in de vorige Ibiza al niet beroerd zaten, hun voordeel. Het interieur is niet alleen breder en hoger geworden, achterin is er ook meer beenruimte. Dit blijkt uit wat men de 'comfortmaat' noemt, ofwel de ruimte tussen de pedalen en de rugleuning van de achterbank. Die is met 56 mm toegenomen ten opzichte van het vorige model. De kofferruimte profiteert mee van de Ibiza's groeistuipen; die heeft met 267 liter 17 liter meer te vergeven dan voorheen.

Ondenkbaar
Het binnenste van de Ibiza maakt behalve een verzorgde ook een complete indruk. De instapper, de Stella, beschikt al over zaken als twee airbags - die van de passagier is uitschakelbaar en kunstig weggewerkt in het dashboard - een in delen neerklapbare achterbank met twee hoofdsteunen én een stuurwiel dat niet alleen in hoogte, maar tevens axiaal te verstellen is. Ook de Access Plus-functie van de voorstoel aan passagierszijde (op het 3-deurs model) verdient vermelding; bij het naar voren klappen van de rugleuning komt de zitting eveneens omhoog en schuift mee naar voren waardoor de gang naar de achterbank vergemakkelijkt wordt.
Zoals gezegd de Stella vormt de basis. Wie meer sportiviteit of luxe wenst, kan kiezen voor respectievelijk de Sport of de Signo. Uitrustingsstukken die op voorgaande edities van de Ibiza ondenkbaar waren, zoals een automatische airco, een navigatiesysteem, sidebags en een zelfdimmende binnenspiegel zijn ofwel standaard op de Sport of Signo ofwel ze staan op de optielijst; de Ibiza kan er in ieder geval mee worden uitgerust.
ABS, tractiecontrole en ESP (elektronisch stabiliteitsprogramma) zijn alle leverbaar op de Sport en Signo - ABS is zelfs standaard - en Ibiza's met 100 pk of meer onder de kap hebben rondom schijven. En dat zijn er drie. De 1,4-liter zestienkleps benzinemotor en de 1,9 liter TDi komen op exact 100 pk's. De krachtigste motor die Seat levert in de Ibiza is een 130 pk sterke 1,9-liter turbodiesel. Eveneens TDi genaamd, maar achter op de auto zijn zowel de D als de i ter onderscheiding van z'n zwakkere broertje voorzien van een lik rode verf; de 100 pk-variant verraadt zich door louter een rode i op de kofferklep (benzine-Ibiza's zijn overigens herkenbaar aan het ontbreken van een typeaanduiding).

Techniek
Het motorenpalet van de nieuwe Ibiza omvat straks zeven motoren. De 130 pk TDI troeft alle andere probleemloos af. Dat leidt tot de opmerkelijke conclusie dat de sportiefste Ibiza van dit moment een diesel is. In de streek rond het Spaanse Sevilla toont de Ibiza TDi (130 pk) zich waarlijk een sportieve metgezel. Een 0-100 km/h-sprint neemt 9,4 seconden in beslag en een topsnelheid van ruim 200 kilometer per uur is eenvoudig haalbaar. Qua top komt slechts de 1,4-liter 16V in de buurt met 191 km/h en bij vol accelereren houdt alleen de 100 pk sterke 1,9-liter TDi het enigszins bij; die heeft 10,8 seconden nodig om de 100 km/h te bereiken. Hoe groot het gat tussen de sterkste diesel en de overige motoren is, ontdekken we als we in een 1,4-liter plaatsnemen en proberen een collega in een TDi bij te houden. Die rijdt eenvoudig bij ons weg, hoe hard we ook op het gaspedaal gaan staan. De Ibiza TDi is eigenlijk een eigentijdse GTI. Je rijdt opvallend gemakkelijk heel hard met de TDi. Het motorgeluid blijft zo op de achtergrond en de Ibiza blijft zo stabiel op de weg liggen, dat je begint te twijfelen aan de accuratesse van de snelheidsmeter. Fysiek kost het ook nauwelijks moeite om de Seat te laten draven. De kunst is om optimaal gebruik te maken van het enorme koppel van 310 Nm. Die trekkracht komt al vrij bij 1.900 toeren. Het heeft dus geen zin om in alle verzetten van de zesversnellingsbak die standaard aan de 130 pk-motor gekoppeld is, door te halen.
Seat heeft veel werk gemaakt van de stuurbekrachtiging op de Ibiza. Standaard wordt 'ie uitgerust met een elektro-hydraulische stuurhulp. Het systeem maakt gebruik van een elektrische, variabele drukpomp, die zorgt dat de mate van bekrachtiging afneemt naarmate de snelheid stijgt. Het systeem werkt in de praktijk heel bevredigend en geeft voldoende respons aan de bestuurder.
In Nederland mogen we de Ibiza in April begroeten. Seat voegt in mei een 75 pk sterke 3-cilinderturbodiesel toe aan het motorenprogramma. De importeur verwacht dat de vanafprijs tussen de f 28.000 en f 29.000 zal liggen. Een aantal automobilisten dat niets meer of minder dan vervoer zoekt, zal de Ibiza voortaan links laten liggen. Maar een veel grotere groep veeleisende automobilisten wil ongetwijfeld nader kennismaken met Seats jongste.

  • Houd me op de hoogte over de Seat Ibiza
Seat Ibiza Seat Ibiza

PRIVATE LEASE Seat Ibiza

INFO
XLEasy
XLEasy
Seat Ibiza 1.0 MPI Reference (5D/5H)
€ 335
Bekijk nu ⟩
Seat
Seat
Seat Ibiza 1.0 EcoTSI 95pk Style (5D/5H)
€ 351
Bekijk nu ⟩
DirectLease
DirectLease
Seat Ibiza 1.0 TSI 95pk Style Business Intense (5D/5H)
€ 329
 
Arval
Arval
Seat Ibiza 1.0 TSI 95pk Style Business Intense (5D/5H)
€ 337
 
Seat Ibiza in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Seat Ibiza 1.4-16V Sensation

    Seat Ibiza 1.4-16V Sensation

    • 2007
    • 113.804 km

    € 3.250

    Seat Ibiza 1.2 Reference Clima Lmv Cruise Elek-Pakket

    Seat Ibiza 1.2 Reference Clima Lmv Cruise Elek-Pakket

    • 2012
    • 117.553 km

    € 5.995

    Seat Ibiza 1.0 EcoTSI Style ✓Navigatie ✓Apple Carplay & Android Auto ✓Climate ✓Cruise ✓Lichtmetaal

    Seat Ibiza 1.0 EcoTSI Style ✓Navigatie ✓Apple Carplay & Android Auto ✓Climate ✓Cruise ✓Lichtmetaal

    • 2016
    • 115.478 km

    € 9.340

Meer Seat Ibiza occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Seat Ibiza | Nieuw: update 2021

    88
    • 10 december 2021
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Seat Ibiza specificaties
  • Seat Ibiza occasions
  • Seat Ibiza video's
Advies en informatie
  • Seat Ibiza tests
  • Seat Ibiza gebruikersreviews
  • Seat Ibiza index
PREMIUM
Peugeot 308 SW vs. Seat Leon ST - Occasion dubbeltest

Peugeot 308 SW vs. Seat Leon ST - Occasion dubbeltest

Als er één type auto is dat we echt als de perfecte allrounder kunnen kwalificeren, dan is...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive COPA (2011)

    Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive COPA...

    • 1 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Seat Ibiza SC 1.2 70pk Style (2012)

    Seat Ibiza SC 1.2 70pk Style (2012)

    1
    • 1 december 2021
  • Gebruikersreview
    Seat Ibiza 1.0 TSI 95pk Style Business Intense (2017)

    Seat Ibiza 1.0 TSI 95pk Style Business...

    2
    • 11 mei 2021
  • Gebruikersreview
    Seat Ibiza 1.4 16V 75pk Signo (2003)

    Seat Ibiza 1.4 16V 75pk Signo (2003)

    3
    • 17 maart 2021
  • Gebruikersreview
    Seat Ibiza 1.6 16V Freestyle (2008)

    Seat Ibiza 1.6 16V Freestyle (2008)

    • 21 december 2020
  • Gebruikersreview
    Seat Ibiza 1.2 TSI 85pk FR (2015)

    Seat Ibiza 1.2 TSI 85pk FR (2015)

    3
    • 26 november 2020
  • Gebruikersreview
    Seat Ibiza 1.0 TSI 95pk FR Business Intense Plus (2020)

    Seat Ibiza 1.0 TSI 95pk FR Business Intense...

    3
    • 1 november 2020
meer reviews
Klokje rond - Seat Ibiza FR TDI

Klokje rond - Seat Ibiza FR TDI

38

Hans Beijer koerste kort na aankoop richting meneer de tuner, die het vermogen opschroefde...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Seat Ibiza 1.5 Sport: 150 pk sterke topversie

    Seat Ibiza 1.5 Sport: 150 pk sterke topversie

    21
    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    Seat Ibiza krijgt weer 150 pk sterke 1.5

    Seat Ibiza krijgt weer 150 pk sterke 1.5

    • 20 juni 2022
  • Nieuws
    Seat Ibiza (1989) - In het Wild

    Seat Ibiza (1989) - In het Wild

    32
    • 22 april 2022
  • Seat Ibiza SC 1.4 TSI Cupra Bocanegra - Op de rollenbank

    Seat Ibiza SC 1.4 TSI Cupra Bocanegra -...

    42
    • 17 februari 2022
  • Nieuws
    Op zoek naar een compacte stationwagon

    Op zoek naar een compacte stationwagon

    36
    • 21 november 2021
  • Nieuws
    Top 5: populairste compacte hatchbacks van het moment

    Top 5: populairste compacte hatchbacks...

    48
    • 17 september 2021
  • Nieuws
    Vernieuwde Seat Ibiza nu ook in basistrim

    Vernieuwde Seat Ibiza nu ook in basistrim

    16
    • 15 september 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    Seat Ibiza 1.5 Sport: 150 pk sterke topversie

    Seat Ibiza 1.5 Sport: 150 pk sterke topversie

    21
    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    Seat Ibiza krijgt weer 150 pk sterke 1.5

    Seat Ibiza krijgt weer 150 pk sterke 1.5

    • 20 juni 2022
  • Nieuws
    Diess: 'Seat blijft gewoon bestaan ondanks focus op Cupra'

    Diess: 'Seat blijft gewoon bestaan ondanks...

    29
    • 10 mei 2022
  • Nieuws
    Nieuwe compacte EV's van Volkswagen, Skoda en Cupra

    Nieuwe compacte EV's van Volkswagen, Skoda...

    115
    • 6 mei 2022
  • Nieuws
    Seat Ibiza (1989) - In het Wild

    Seat Ibiza (1989) - In het Wild

    32
    • 22 april 2022
  • Nieuws
    Seat met uitsterven bedreigd: 'Toekomst ligt bij Cupra'

    Seat met uitsterven bedreigd: 'Toekomst...

    147
    • 18 april 2022
  • PREMIUM
    Peugeot 308 SW vs. Seat Leon ST - Occasion dubbeltest

    Peugeot 308 SW vs. Seat Leon ST - Occasion...

    • 28 februari 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden