Seat Arosa 1.4 Stella (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Arosa 1.4 Stella |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 60.000 km |
KM-stand laatst | 140.000 km |
Seat Arosa
- 140.000 km
Op het moment van schrijven hebben we deze Arosa al een aantal jaar in bezit.
Destijds begon mijn vrouw met werken en moest er een autootje aangeschaft worden, ze had toen net haar rijbewijs.
Uiteindelijk is het toen deze Arosa geworden.
Bij aanschaf stond er 60.000 km op, niet heel veel dus. Wel was er verschrikkelijk in gerookt, heeft heel lang geduurd voordat dat eruit was.
Het betreft een 1.4 mpi, 60 pk. Volgens mij is de Arosa identiek aan de Lupo (alleen zie je de Arosa veel meer rijden)
Verder een elektrisch schuifdak. Daarnaast is alles handwerk zegmaar ;) dus geen centrale vergrendeling, of elektrische ramen.
Hoe rijd het?
Nou het rijd eigenlijk al jaren goed, zonder veel op het gas te gaan staan gaat hij vlot vooruit. Bij mijn Aygo had ik meer pk, maar minder snel koppel, dus moest ik meer toeren maken om vooruit te komen.
Het rijd prima voor een klein autootje.
Nadelen, is natuurlijk de basic uitrusting en het feit dat het een driedeurs is.
Verder geen noemenswaardige punten, ja het is allemaal wat ouder.
Onderhoud / problemen.
Echt grote problemen zijn er nog niet geweest tot nu toe, daarom blijft de auto nog even in bezit, zij het nu meer als tweede autootje.
Naast het reguliere onderhoud zijn er wat kleine dingen geweest. Zo brandde er een keer een lampje, bleek een defecte sensor, iets met uitlaatgassen te zijn, geen heel groot probleem. Verder is er een nieuw verbindingsstuk naar de katalysator ingezet, katalysator zelf is nog goed. En recent twee nieuwe schokbrekers, dat was wel nodig, hij stuiterde alle kanten op, maar dat is nu weer dik in orde. verder een keer een accu en wat banden vervangen.
Verder is er een blijvend dingetje, het rempedaal trilt als je op hogere snelheid remt. Zitten al nieuwe remschijven op. De naaf zou beetje krom kunnen zijn volgens garage, maargoed rijden er al mee rond sinds de aanschaf (had destijds beter op kunnen letten) en kan verder geloof ik geen kwaad.
Verder rijden we al jaren met een barst in de ruit, zal toch binnenkort deze eens laten vervangen, valt onder verzekering.
De deur kraakt nogal als je hem opendoet, het scharnier, dat doet ie al jaren, en gelukkig sluit hij nog steeds, ook het slot is wat gammel van het handmatig open doen (vriest weleens vast s winters)
maargoed al met al geen hele grote problemen mbt betrouwbaarheid, hij start altijd.
Aangezien er hier op autoweek ook Seats zijn die over de 200.000 zitten, verwacht ik dat deze dat ook wel zal halen.
Het verbruik:
Als ik goed mn best doe haal ik 1 op 20, maar 1 op 17 is goed te doen.
Recent met de Arosa op wintersport naar Oostenrijk geweest (met winterbandjes bij sneeuwval de berg, op geen probleem)
maar toen was het verbruik maar 1 op 13 a 14, bij wat hogere snhelheden icm winterbanden.
kortom het hangt echt af van je rechtervoet.
Maar je kan er dus ook prima mee op wintersport, ski's kunnen dan het kleine stukje mooi achterin/tussenin.
De Arosa heeft ons nog nooit laten staan, dus betrouwbaar zeker, zoek je een inmiddels goedkoop autootje dan is dit geen slechte keus. Daarnaast vind ik hem er ook niet eens zo onaardig uitzien met de gefacelifte lampjes.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.