Seat Altea XL Stylance 1.9 TDI (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Altea XL Stylance 1.9 TDI |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 133.000 km |
Seat Altea XL 1.9 TDI na 2.5 jaar intensief gebrui
- 133.000 km
Na 2.5 jaar intensief gebruik en 133000 fijne kilometers heb ik een goed beeld bij deze auto.
Tijd voor een review dacht ik zo:
Na mijn proeftijd bij mijn huidige werkgever mocht ik een leaseauto uitzoeken. Ik ben werkzaam bij een dealer van kantoormeubilair en kopieer- en printsystemen regio Den Haag.
Ik rij rond de 50.000 km per jaar rond voornamelijk in de Duin- en Bollenstreek, met uitschieters door het hele land.
Criteria waar de auto moest voldoen volgens mijn werkgever:
-diesel
-stationwagen
-kleur zilvergrijs
Mijn criteria:
-ruime bagageruimte voor onderdelen en gereedschap(en evt. gezinsuitbreiding)
-sportief uiterlijk en weggedrag
-compleet uitgerust
-lichtmetalen velgen (het liefste 17 inch)
-liefste onder de 31000 euro wegens bijtelling
De volgende auto's vielen als eerste af:
Astra station: saai, had al 7 jaar in het vorige model gereden(geen eigen keuze)
Golf station: Te duur in opties, niet mijn "cup of tea"
Megane grand tour: 1 jaar in gereden vorige werkgever, erg fijne complete auto, maar slechte kwaliteit en onbeschofte dealer.
Peugeot 308 SW: Nee.
Ford Focus: Saai.
Skoda Octavia station: Fijne ruime auto, binnen half jaar 50.000 km in gereden. Wilde toch weer iets anders.
Bleven over:
Ford C-max 1.6 tdci 110pk en de Altea XL 1.9 TDI 105 pk.
De keuze voor deze twee kandidaten maakte ik mede door mijn ervaring met deze auto's tijdens een reisje met een bevriende journalist van dit blad in 2004.
De Altea was net geïntroduceerd en ik werd uitgenodigd om samen met de fotograaf en de journalist met een C-max naar Barcelona te rijden om daar de Altea (nog geen XL) vers van de productielijn aan de tand te voelen tegenover de C-max.
Op de mooie kronkelende wegen in de bergen rond Barcelona merkten we dat deze auto's erg aan elkaar gewaagd waren qua weggedrag en comfort. Wel was de Altea wat aan de krappe kant wat bagageruimte betreft.
De Toledo met die rare achterkant heb ik nooit mooi gevonden.
Toen de XL uitkwam met dus meer kofferruimte en betere looks was dat een reden om weer eens naar de Seat dealer te gaan voor een nieuwe kennismaking en een proefrit.
Ik ben die dag in Hoofddorp 3 keer heen en weer gelopen tussen de Ford en de Seat dealer om de zitpositie, bediening van de stoelen en banken en optielijsten te onderzoeken.
De C-max had als sterke punten:
-vlakke rechte laadvloer zonder tildrempel
-mooi dashboard
-fijne soepele motor(1.6tdci)
Minpunten:
-Saai uiterlijk
-standaard vrij kaal
-kosten wenselijke opties te hoog..
Altea XL sterke punten:
-goede zitpositie
-erg fijn stuurtje
-fijne motor
-zeer sportief weggedrag (
-Stylance zeer compleet met XXL optiepakket (500 euro voor 17" lichtmetaal, parkeersensoren, regen en lichtsensor)
Minder:
-Hoge tildrempel
-hard kunststof dashboard
-wat rauwere motor
-Dikke raamstijlen voor(blijft oppassen bij rotondes..)
De prijs de opties, de looks en de rijeigenschappen hebben me uiteindelijk over de streep getrokken om voor de Seat te gaan.
Het werd dus een Stylance 1.9 TDI met XXL optiepakket en middenarmsteun in de kleur Luna grijs.
Hij is in december 2007 besteld en uitgeleverd eind maart '08.
Mijn werkgever doet voor zijn wagenpark zaken met Autocentrum Beelen te Lisserbroek.
Dit is een bedrijf dat alle merken kan leveren en onderhouden en bijna alleen bedrijven als klant heeft.
Dit betekent dat ik alles via hun kan regelen en er door de berijder geen contact met de leasemaatschappij nodig is.
Ik ervaar dat als erg plezierig.
Dan de eerste kilometers.
Ik ben na het ontvangen van de auto, de uitleg door de verkoper en het ontvangst van
de bloemen na een paar kilometer een parkeerplaats opgereden om de auto eens goed te bekijken.
Ik was een van de eersten met het nieuwe type velg. Voorheen waren het een soort 5-spaaks FR velgen, maar nu zijn het prachtige 7-spaaks velgen die een dikke Audi niet zouden misstaan.
De zilveren kleur was niet mijn eerste keus maar is "company policy" bij ons, maar ik moet zeggen dat het eigenlijk de mooiste kleur is bij deze auto. De vouwen in de flanken komen heel mooi tot zijn recht. Het front is ook heel "sprekend" in een lichte kleur zoals deze. Bij een auto in de kleur zwart vind ik dat de zwarte details vaak wegvallen en dat doet het ontwerp vaak geen goed.
Ik heb de extra functies van de sleutel uitgeprobeerd;
de "open" knop de 2de keer lang indrukken: alle ramen gaan open, erg fijn om de auto vast te luchten als je aan komt lopen als hij uren in de zon heeft staan bakken. Zomers ben ik erg blij met deze functie. Zo hoef ik niet bang te zijn dat ik in een oven stap na een zomers bezoek aan een klant.
De "closed" knop de 2de keer lang indrukken: de ramen sluiten en de spiegels klappen in.
Handig bij smalle parkeervakken en parkeren langs een straat met veel fietsers.
Ik heb de eerste weken heerlijk van deze auto genoten, met name snelle afritten en klaverbladen kun je heerlijk met een flinke snelheid ronden. De bij aflevering gemonteerde Pirelli P7 banden bevielen erg goed, veel grip, weinig gepiep in de bochten.
Inmiddels na de nodige km zijn ze vervangen door Conti SportContact banden. Ook erg fijn, maar toch een fractie minder grip lijkt het in droge omstandigheden.
In de regen zijn ze dan wel weer beter dan de Pirelli's.
De auto heeft de afgelopen 2.5 jaar aardig op zijn donder gekregen.
Gemiddeld 200 km per dag gereden, soms uitschieters naar 500.
Dagelijks zo'n 150 kilo aan onderdelen en gereedschap in de bagageruimte, geregeld ook zwaardere spullen zoals kopieermachines en dozen papier.
Wat positief opvalt is dan de verschuifbare achterbank waarvan de rugleuning ook nog eens in hellingshoek versteld kan worden. Maak ik bijna dagelijks gebruik van en werkt nog steeds goed.
Het vervelende is wel dat de tildrempel vrij hoog is en de opening van de achterklep relatief klein is. Ook is het jammer dat de bank niet geheel gelijk met de vloer inklapt.
De achterklep is te openen door het Seat-logo omhoog te trekken, door het vele gebruik is hij steeds stroever gaan worden zodat deze niet terugviel op zijn plek.
Dit heb ik zelf kunnen verhelpen met een beetje WD-40 op de juiste plek.
Bij het sluiten van de achterklep gebeurt het me vaak dat de klep niet gelijk goed in het slot valt. Pas de 2de keer is hij echt dicht.
Dit komt vooral omdat de gasveren vrij stug zijn tegenover het gewicht van de klep.
Dit zou beter kunnen denk ik.
Ik merk verder niet veel van slijtage van bekleding, blijft netjes, ook terwijl ik zo'n 10 x per dag in en uitstap.
Wel merkte ik vorige week dat er bij het leer van het stuurwiel bij een stiknaadje de toplaag beetje begint te slijten.
De ruitenwissers:
deze verdienen wel een eigen hoofdstukje.
Eigenlijk het enige echte probleem dat ik bij deze auto heb gehad.
Het begon bij het vervangen van de voorruit. Was inmiddels de 3e keer (in 2 maanden 3 voorruiten gescheurd door losse steentjes door vorstschade).
Bij het ophalen van mijn auto na de 3e vervanging bleek de linker ruitenwisser niet helemaal in de raamstijl te verdwijnen in de ruststand. hij stak 5 cm uit. Hiervoor ben ik teruggegaan en het is afgesteld... Dacht ik.
Bij de eerstvolgende regenbui klapte de linker wisser bij elke wisbeweging tegen mijn raamstijl aan. Dit ging na een paar minuten over, dus ik dacht, opgelost.
Een paar dagen later hetzelfde verhaal, maar tijdens een zware regenbui gingen de wissers een eigen leven leiden, het leek wel een zwaardgevecht op mijn voorruit, ze klapten tegen elkaar, tegen de raamstijlen , over elkaar... Niet fijn als je net je zoontje van 5 maanden hebt opgehaald en je rijdt op de snelweg...
Thuis heb ik de bout kunnen aandraaien en heeft de auto een week bij het autobedrijf gestaan omdat het schroefdraad van de wissermotor links kapot was gesleten.
Netjes vervangen, nooit meer problemen gehad.
Wel zijn de raammeganismen van de bestuurders en passagierskant beiden een keer vervangen omdat de kabels braken.
Bekend V.A.G kwaaltje volgens de wegenwacht.
Verdere voorvallen (veelal eigen schuld)
-5x nieuwe voorruit door steenslagschade
-2x lekke band (Bestel altijd een reservewiel of thuiskomer bij je nieuwe auto als je veel rijdt, spuitbussen werken niet als je een winkelhaak in je band hebt..)
-2x opnieuw uitgelijnd (stoepje..)
-1x linkerdeur uitgedeukt en gespoten (uitparkerende oude knakker)
Al met al ben ik zeer tevreden met deze auto, ik moet nog een klein jaartje tot ik de volgende leaseauto mag uitkiezen.
Stel gerust je vragen, mocht je ze hebben.
Groeten.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.