Seat Alhambra 2.0 TDi 140pk Businessline (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Alhambra 2.0 TDi 140pk Businessline |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 9.625 km |
KM-stand laatst | 313.000 km |
Na dat onze eerste Seat Ahambra bij een kilometer stand van bijna 490.000 kilometer in brand was gevlogen (wegens kortsluiting in de radio) maar motorisch nog helemaal in nieuw staat was moesten wij op zoek naar een nieuwe auto.
Na 2 weken in een huur golf te hebben gereden hadden we de ideale auto snel gevonden.
De auto moest aan bepaalde eisen voldoen,
hij moest ruim zijn voor 5 personen en er moest genoeg hangruimte zijn voor de handel van mijn vader.
Uiteindelijk kwamen we op de site van Seat Nederland bij een witte Seat Alhambra van 8 maanden oud met alles erop en der aan, tv's in de hoofdsteunen touchscreen navigatie 17 inch zwarte velgen Abt getuned naar 175 pk noem het maar op.
Nadat ik de auto aan mijn vader had laten zien was hij meteen verliefd op de auto want er was geen 1 ander van in Nederland.
De volgende dag meteen gebeld en 2 weken later stond de witte SJONNIE bak zoals hij bij ons in de straat word genoemd voor de deur.
INBRAAK
Nu hebben wij de auto bijna 3 jaar in ons bezit en nog helemaal geen grote problemen gehad.
Toen wij 3 maanden geleden met ons gezin een weekendje weg waren in Weert kwamen mijn vader en ik s'ochtens bij onze Alhambra aan om hem op tehalen en klaar maken voor vertrek, tot mijn schrik zag ik dat mijn achter deur open stond en het linker voorslot uit de deur was geboord, toen we eenmaal in de auto keken zagen wij dat het navigatie scherm en de ingebouwde tv's waren verwijderd alle kabels lagen door de hele auto en dashbord was helemaal kapot gemaakt.
Ook al deden de tv's het niet zo goed meer toch was de totale schade weer 4,500 duizend euro. Een week later reden wij weer rond met een volledig herstelde auto en was alles weer goed,van de politie hebben we nooit meer wat gehoord.
TIJD GELEDEN!
Het is al weer een tijdje geleden dat ik wat heb geschreven over onze Alhambra, dat komt mede omdat er ook bijna niks was te vertellen.
naast het reguliere onderhoud waren er maar 2 dingen die vervangen moesten worden.
bij ongeveer 190.000 km kregen we midden in de nacht met ongeveer 140km/h een klapband, ineens begonnen alle lampjes te branden en mijn vader zette de auto snel aan de zijkant van de weg, toch raar met een set nieuwe 235/r17 Continental banden. En dan sta je dan om 2uur s'nachts naast de weg met een totaal kapotte rechter achterband, ja en nu? Nou dan bel je de ANWB. En jahoor daar is de ANWB, snel een thuiskomer eronder en weer verder met een slakkengang van 80km/h. dag erna met de garage gebeld en onder garantie een nieuwe band eronder laten zetten.
Probleem geval 2: bij ongeveer 215.000km reed mijn vader iets te snel over een verkeersdrempel waar door hij een enorm harde klap hoorde, snel de auto aan de kant en tot zijn verbazing zag hij dat links achter de auto door zijn vering was gezakt OEPS! Weer de ANWB erbij en die zij dat we nog wel naar Leeuwarden konden rijden om naar de Seat dealer te gaan. Eenmaal aangekomen de auto op de brug gezet, en toen was het al snel duidelijk! de hele veer was gewoon afgebroken. leuk de garantie was net 3 maanden afgelopen van de KW verlaging's veren en ze waren ook niet meer leverbaar. ja wat nou? de standaard veren wouden wij er niet meer onder want dan heb je gewoon net een Jeep, toen maar een nieuwe set besteld van een Nederlands bedrijf. 2 dagen later hadden wij de auto weer terug en tot dusver naast het gewone onderhoud geen problemen meer gehad.
Binnenkort moet er weer een nieuw roetfilter onder (lang leven het milieu) omdat die om de 120.000 kilometer vervangen moet worden, kosten €1200.
Ik zal nu proberen wat vaker te updaten binnenkort zal ik even wat foto's van het interieur maken.
Bijna met pensioen
- 287.000 km
We zijn weer een aantal maanden verder. En ik heb weer eens tijd om wat te typen. De Alhambra klimt nu richting de 3 ton en draait nog als een zonnetje. Het volgende is te melden. Bij ongeveer 270.000 km heeft de turbo het begeven als gevolg van een kapotte oliepomp. En bij ongeveer 282.000 km zijn de koppelingplaten vervangen. En verder? Tja eigenlijk helemaal niks te melden. Nu hebben wij besloten dat de Alhambra het vanaf februari 2014 rustiger aan mag gaan doen. We gaan de Alhambra alleen nog gebruiken voor de privé kilometers en de zakelijke kilometers worden over genomen door een gloednieuwe Volkswagen Caddy Maxi 2.0 TDI 170PK DSG. Velen zeggen tegen ons, waarom ruilen jullie de "witte Sjonnie bak" niet in op iets kleiners? ons antwoord, hij is nog gewoon te goed om naar het Oostblok te worden gestuurd. Waarom zou je zo'n auto die je nog bijna nooit in de steek heeft gelaten weg doen? We weten nu wat we hebben. Wanneer de Caddy er is zal ik ook beginnen met een review over die auto! mochten er in de tussen tijd nog problemen opdoen met de auto meld ik het.
Bedankt Alhambra, hallo Caddy!
- 313.000 km
Vorige maand na bijna 5 maanden wachten onze nieuwe bedrijfswagen mogen ophalen! Een toffee bruine Caddy Maxi 170pk DSG. De Alhambra word nu alleen nog maar gebruikt voor de prive kilometers. Binnenkort begin een een review over de Caddy.
- Betrouwbaarheid3
- Prestaties4
- Comfort3
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.