Seat Alhambra 2.8 V6 Signo (2003)
Oud en vertrouwd
De Seat Alhambra is een bekende verschijning. Om de doodeenvoudige reden dat hij al bijna acht jaar meeloopt, inclusief een facelift in 2000. Daar komt nog eens bij dat hij zijn carrosserie deelt met de Ford Galaxy en de Volkswagen Sharan, zodat je het model vaak tegenkomt. Je ziet echter wel dat ie al een tijdje meegaat. De Seat heeft een vrij conven-tioneel instrumentenpaneel dat is opgeborgen in een dashboard dat uit hard materiaal is opgetrokken. De pook steekt vanuit de vloer omhoog en het bedienings-paneel van de climate control zit eigenlijk net te laag. Een echt ouderdomsverschijnsel vinden we de stand van het stuur, dat je als bestuurder een busjesgevoel geeft. Het staat erg vlak en is alleen in hoogte verstelbaar. Je kunt echter rechts voorin wel heel goed je benen kwijt. Ook niet echt gecharmeerd zijn we van het 'strooihout' in de Seat. Her en der kom je er stukjes van tegen, harmonieus is het niet. De Alhambra is voorzien van een vijftrapsautomaat, die heel goed bij de les is. Hij reageert lekker alert op de wensen van de bestuurder. Zodra je voor een sportieve rijstijl kiest, past de bak zich daarop aan en schakelt later op. Terugschakelen gaat ook zonder al te veel aandrang en vraagt niet om een loden rechtervoet. Zoals het een moderne automaat betaamt, laat de Seat-bak zich ook met de hand schakelen.
Gretige VR6
Dit type auto zet een indrukwekkend gewicht op de weegschaal. De Alhambra V6 is goed voor 1.627 kg, elke pk moet 7,9 kg met zich meeslepen. Daardoor is deze MPV dus geen tempobeul, ondanks de V6 die hij onder de kap heeft. Die motor komt aan een maximumvermogen van 204 pk. Seat haalt dat vermogen uit de bekende VR6 van Volkswagen en die loopt mooi trillingsarm. Het geeft ons een gevoel van luxe en superioriteit. De krachtbron zet echter bij accelereren een tamelijk luide keel op. Seat zal dat vertalen als sportief, maar soms is het net iets te veel van het goede. Ook het uitlaatsysteem van de Spaanse MPV lijkt te zijn getuned op een uitdagend geluid. Hij klinkt als een sportauto. Rijdend door winkelstraatjes zie je regelmatig mensen opkijken. Nieuwsgierig gemaakt door het opwindende gebrul, worden ze verrast door de komst van een 'bussie'. Of het bij een auto als deze past, moet u zelf maar bepalen, wij vinden het wel geinig. Over de prestaties van deze motor kunnen we kort zijn: goed in een auto als deze. Hij jankt lekker snel naar z'n maximale toerental en blijft als een hongerige tijger doorhollen tot ruim over de 200 km/h op de klok. En door het redelijk straf afgestemde onderstel en de prettige besturing voelt de Seat op bochtige routes lichtvoetig aan. Je zou 'm die 1,6 ton niet geven. Dat ie wel degelijk zo zwaar is, merk je bij snel genomen bochten. Daar begint de grote Seat eerder te schuiven dan je lief is. Het gewicht zet in een vrij vroeg stadium flink door. Jammer. De Volkswagen Sharan en dus de Seat Alhambra kwam in 1999 tot een resultaat van drie sterren in de EuroNCAP-botstest. Hoofdairbags kosten bij Seat extra, net als extra zitplaatsen. Je kunt kiezen voor zes captain's seats (zoals in de test-Alhambra) of een achterbank voor drie personen en twee stoelen helemaal achterin. Dat er bij volle bezetting nauwelijks bagageruimte overblijft, zal duidelijk zijn. Dan rest er niets anders dan terug te vallen op een aanhangertje of een dakkoffer.
Signalement
Merk | Seat |
---|---|
Model | Alhambra 2.8 V6 Signo |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 5 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Prijs | € 42.800 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 2.792 cc |
Maximaal vermogen | 150 kW / 204 pk bij 6.200 tpm |
Maximaal koppel | 265 Nm bij 3.400 tpm |
Inhoud brandstoftank | 70 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.634 mm / 1.810 mm / 1.762 mm |
Wielbasis | 2.841 mm |
Massa leeg | 1.627 kg |
Laadvermogen | 843 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.000 kg / 700 kg |
Banden | 215/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 212 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,3 s (fabrieksopgave: 10,4 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 4,5 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 7,5s |
Brandstofverbruik | 11,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 280 g/km |
Lees ook

Klokje Rond: Seat Alhambra 2.0 (2006) - 335.096 km

Klokje Rond: Seat Alhambra 1.9 TDI 130 pk

Seat Alhambra

Praktijkervaring Honda Jazz: eigenaren over hun hybride mini-MPV

Designreview Volvo C40: ‘voldoet aan alle verwachtingen, en dat is een probleem’
