Seat Alhambra 1.9 TDi 115pk Signo (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Alhambra 1.9 TDi 115pk Signo |
---|---|
Versnellingen | 5, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand bij aanschaf | 23.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na wat Amerikaanse ervaringen met ’wisselend’ succes (Voyager, Jeep) besloot ik om het te proberen met Duitse degelijkheid uit de Volkswagen stal (weliswaar met een Seat logo).
Positief is het een fijne auto met goede prestaties uit een 1,9 dieseltje. Caravantrekken uitstekend. Rijdt behoorlijk strak en zeer geschikt voor de kilometervreter.
Dieselverbruik valt alleszins mee en plenty ruimte voor 7 personen.
De voetstoots aangenomen Duitse degelijkheid bleek echter enige nuance te behoeven. Er is al 3 keer een condensor van de airco vervangen. Het blijkt een bekend zwak punt te zijn maar van vervangen onder coulance is uiteraard geen sprake. Bij ca. 100.000 km ging de automatische bak raar doen (bleef hangen in z’n vier). De merkdealer, waar hij tot dan toe steeds in onderhoud was, wist mij te vertellen dat dat wel eens vaker gebeurde en dat een ruilbak de enige oplossing was (indicatie € 5.000 kosten). Dan toch maar even bij een merkloze garage langs. Daar klonk het een stuk beter. ’.. de bak moet er toch uit maar dan kijken we eerst wel wat er aan mankeert .. ’ bleek dus een solenoid te zijn van € 24,95 (was ook een bekend probleem) waardoor met het arbeidsloon de ’schade’ beperkt bleef tot zo’n € 1.600. Wat ook nogal tegenvalt is het elke 60.000 km vervangen van de distributieriem wat, in zo’n geval, geen goedkope beurt is en stevig op de exploitatiekosten drukt. Inmiddels blijkt ook de merkloze dealer met dergelijke beurten een heel stuk voordeliger te zijn dan de merkdealer dus bij de Seat dealer zien ze me niet meer terug.
PROBLEMEN
3 x airco condensor vervangen (bij Seat/Volkswagen/Ford als bekend probleem onderkend)
2 x stabilisatiestangen vooras (ook bekend)
revisie automataat na 100.000 km (schijnt ook bekend te zijn)
Voorlampen worden te heet en sneuvelen bij elke 20.000 km, je moet een slangemens zijn om daar vervolgens bij te kunnen komen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.