Seat Alhambra 1.9 TDi 115pk Signo (2001)

autoreview

Seat Alhambra
Seat AlhambraSeat AlhambraSeat AlhambraSeat AlhambraSeat AlhambraSeat AlhambraSeat Alhambra - interieur

Signalement

UitvoeringAlhambra 1.9 TDi 115pk Signo
Versnellingen5, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2003
KM-stand bij aanschaf23.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Na wat Amerikaanse ervaringen met ’wisselend’ succes (Voyager, Jeep) besloot ik om het te proberen met Duitse degelijkheid uit de Volkswagen stal (weliswaar met een Seat logo).
Positief is het een fijne auto met goede prestaties uit een 1,9 dieseltje. Caravantrekken uitstekend. Rijdt behoorlijk strak en zeer geschikt voor de kilometervreter.
Dieselverbruik valt alleszins mee en plenty ruimte voor 7 personen.
De voetstoots aangenomen Duitse degelijkheid bleek echter enige nuance te behoeven. Er is al 3 keer een condensor van de airco vervangen. Het blijkt een bekend zwak punt te zijn maar van vervangen onder coulance is uiteraard geen sprake. Bij ca. 100.000 km ging de automatische bak raar doen (bleef hangen in z’n vier). De merkdealer, waar hij tot dan toe steeds in onderhoud was, wist mij te vertellen dat dat wel eens vaker gebeurde en dat een ruilbak de enige oplossing was (indicatie € 5.000 kosten). Dan toch maar even bij een merkloze garage langs. Daar klonk het een stuk beter. ’.. de bak moet er toch uit maar dan kijken we eerst wel wat er aan mankeert .. ’ bleek dus een solenoid te zijn van € 24,95 (was ook een bekend probleem) waardoor met het arbeidsloon de ’schade’ beperkt bleef tot zo’n € 1.600. Wat ook nogal tegenvalt is het elke 60.000 km vervangen van de distributieriem wat, in zo’n geval, geen goedkope beurt is en stevig op de exploitatiekosten drukt. Inmiddels blijkt ook de merkloze dealer met dergelijke beurten een heel stuk voordeliger te zijn dan de merkdealer dus bij de Seat dealer zien ze me niet meer terug.

PROBLEMEN

3 x airco condensor vervangen (bij Seat/Volkswagen/Ford als bekend probleem onderkend)
2 x stabilisatiestangen vooras (ook bekend)
revisie automataat na 100.000 km (schijnt ook bekend te zijn)
Voorlampen worden te heet en sneuvelen bij elke 20.000 km, je moet een slangemens zijn om daar vervolgens bij te kunnen komen.

6,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.