Saab 900 2.0i Coupé (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 900 2.0i Coupé |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 275.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Het is een 2.0i basisuitvoering, maar gelukkig wel een 98er dus al een flink aantal van de aanpassingen van de nieuwere 9-3 zitten hier ook al in, zoals bijvoorbeeld een hydraulische koppeling. De auto rijdt op LPG met een vloeibare lpi installatie van Vialle. Verder is de auto uitgerust met Saab audio (die trouwens inmiddels is vervangen door een navigatiesysteem), handmatige airco en cruise control. Ondanks dat het om de minst sterke motor gaat waar reeds bij aanschaf 275000 km op stond en ook nog op gas rijdt, is het vermogen uitstekend. Je komt goed mee met de 130 pk, ook op de snelweg. Je moet even wennen aan de plaats van het contactslot. Die zit naast de handrem.
De stoelen zijn uitstekend ondanks de leeftijd, geen slijtage of doorzakken. Enigste minpuntje tot nu toe was de af fabriek radiocassette. Die heb ik inmiddels vervangen door wat beters. Rijcomfort is prima op de snelweg, maar op bochtige landweggetjes is het wel een behoorlijke deinende auto.
Verder kun je deze auto’s voor een prikkie aanschaffen en qua onderhoud valt de 2.0i reuze mee. De reden hiervoor is dat de techniek bij dit type atmosferische motor zeer goed doorontwikkeld is. De gewone 2.0 is een doorontwikkeling van de achtklepper 2.0 uit de Classic en is bijvoorbeeld nog gewoon voorzien van een verdelerkap i.p.v. een dure DI ontsteking.
Verbruik: lpg 1 op 8 (voornamelijk stadsverkeer).
PROBLEMEN
Na aanschaf bleek de lpg-installatie niet te werken. De Vialle gaf geen foutmelding aan. Was opgelost door de aansturing van de lpi pomp te vervangen.
Verder bleek de multiriem niet te zijn vervangen bij 220000 kilometer. Ik heb die zelf incl de spanrollen vervangen. De rollen waren zo ver versleten dat de lagers daarvan continu zaten te schrapen.
Verder een rammel in de ophanging veroorzaakt door de draagarmrubbers.
Defecte startmotor (jankte al wat bij aankoop dus had ik al rekening mee gehouden).
De totale kosten vielen doordat ik het meeste zelf doe uiteindelijk wel mee. Inclusief een grote beurt koste mij dit ongeveer 500 euro.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.