Saab 900 2.0i Coupé (1998)

autoreview

Saab 900 2.0i Coupé (1998)

Signalement

Uitvoering900 2.0i Coupé
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf275.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Het is een 2.0i basisuitvoering, maar gelukkig wel een 98er dus al een flink aantal van de aanpassingen van de nieuwere 9-3 zitten hier ook al in, zoals bijvoorbeeld een hydraulische koppeling. De auto rijdt op LPG met een vloeibare lpi installatie van Vialle. Verder is de auto uitgerust met Saab audio (die trouwens inmiddels is vervangen door een navigatiesysteem), handmatige airco en cruise control. Ondanks dat het om de minst sterke motor gaat waar reeds bij aanschaf 275000 km op stond en ook nog op gas rijdt, is het vermogen uitstekend. Je komt goed mee met de 130 pk, ook op de snelweg. Je moet even wennen aan de plaats van het contactslot. Die zit naast de handrem.

De stoelen zijn uitstekend ondanks de leeftijd, geen slijtage of doorzakken. Enigste minpuntje tot nu toe was de af fabriek radiocassette. Die heb ik inmiddels vervangen door wat beters. Rijcomfort is prima op de snelweg, maar op bochtige landweggetjes is het wel een behoorlijke deinende auto.

Verder kun je deze auto’s voor een prikkie aanschaffen en qua onderhoud valt de 2.0i reuze mee. De reden hiervoor is dat de techniek bij dit type atmosferische motor zeer goed doorontwikkeld is. De gewone 2.0 is een doorontwikkeling van de achtklepper 2.0 uit de Classic en is bijvoorbeeld nog gewoon voorzien van een verdelerkap i.p.v. een dure DI ontsteking.

Verbruik: lpg 1 op 8 (voornamelijk stadsverkeer).

PROBLEMEN

Na aanschaf bleek de lpg-installatie niet te werken. De Vialle gaf geen foutmelding aan. Was opgelost door de aansturing van de lpi pomp te vervangen.

Verder bleek de multiriem niet te zijn vervangen bij 220000 kilometer. Ik heb die zelf incl de spanrollen vervangen. De rollen waren zo ver versleten dat de lagers daarvan continu zaten te schrapen.

Verder een rammel in de ophanging veroorzaakt door de draagarmrubbers.

Defecte startmotor (jankte al wat bij aankoop dus had ik al rekening mee gehouden).

De totale kosten vielen doordat ik het meeste zelf doe uiteindelijk wel mee. Inclusief een grote beurt koste mij dit ongeveer 500 euro.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.