Saab 9-5 Estate 3.0 TiD Vector (2002)

autoreview

Saab 9-5 Estate 3.0 TiD Vector (2002)

Signalement

Uitvoering9-5 Estate 3.0 TiD Vector
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2011
KM-stand laatst356.000 km
Lezerswaardering: 79%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Saab 9-5 3.0 V6 tid estate Vector

  • 356.000 km

Na jaren Volvo te hebben gereden (V70 tdi, V70 2.4T, V70R awd en een 245 GLE) hebben wij de overstap gemaakt naar een Saab. Deze overstap beschouwen wij zelf als een heel klein sprongetje, haast een logisch gevolg als je dan eens iets anders wilt rijden dan een Volvo. Waarschuwingen naast me neerleggend heb ik de keuze gemaakt voor een Saab 9-5 3.0 V6 tid estate Vector. De V6 diesels van Saab waren/zijn berucht vanwege thermische problemen. Ontzettend veel blokken zijn gesneuveld door slechte koeling, en dan vooral in combinatie met hard rijden/ hoge toeren rijden. De Saab die wij hebben gekocht is uitgerust met een nieuwe en gemodificeerde motor en heeft nu circa 136.000 km gereden. De problemen met dit blok zouden volgens Saab opgelost moeten zijn en ik vertrouw hier dan ook volledig op.

Toen ik de Saab kocht:

Onbekend maakt onbemind en dat is onterecht voor dit model. Natuurlijk werd ik ook getrakteerd op de leukste vooroordelen: ‘Kreeg je er ook een gratis hoortest bij?’ ‘heb je al een geruite pet?’ ‘wist niet dat je sigaren rookte’ ‘wat ga je dan rijden als je echt oud bent?’ enz. enz. En ach, een auto is een stukje identiteit waarmee ‘we’ elkaar graag plagen. Welke BMW rijder krijgt niet de vraag waar zijn trainingspak en cap is? Wie begint niet spontaan kerstliedjes te zingen bij het aanschouwen van de koplampen van een nieuwere Audi?, en welke Mercedes rijder krijgt nooit gebaren; ‘Taxi!’, of de vraag welke kermisattractie hij heeft?

Het model:

Een Saab 9-5 zie je niet zoveel. Ik vond het altijd een mooie auto maar het model was nooit in me opgekomen als een auto om daadwerkelijk te bezitten. De vormgeving is tijdloos elegant. De neus is schitterend vormgegeven en oogt ingetogen agressief. De deuren sluiten als kluizen en alles voelt degelijk en doordacht aan. Het interieur (dashboard) was even wennen. Vergeleken met de Volvo vond ik het in begin een groentesoep van knopjes en lampjes. Na een paar dagen weet je al niet anders meer en waardeer je het als eigenwijs met de nadruk op eigen. De stoelen zitten erg goed al schuif ik wel iets naar de zijkanten bij scherpere bochten. Het is een nadeel van leer maar dit weegt m.i. niet op tegen de voordelen als (luxe) uitstraling en de geur van leder in je auto. Ik wilde heel graag beige leder hebben en dit is gelukt. Naast stoelverwarming heeft deze auto ook stoelventilatie, een leuke optie voor benauwde plakzomers. Het leer is van een zeer goede kwaliteit, geen barsten in het leer en geen slijtageplekken aan de wangen wat je vaak ziet, zelfs bij vrij recente auto’s. De achterbank zit erg goed. Zowel voor- als achter heb je een zee aan ruimte terwijl de estate helemaal niet zo groot oogt. Samengevat spreekt het model me erg aan. Hij oogt rustig met een ingetogen klasse. Ik kan me zo voorstellen dat dit model tijdloos is en verwacht eigenlijk nog wel een bepaalde erkenning voor de 9-5. Naast deze Saab hebben we zakelijk een VW Passat tdi station uit 2009, een goede auto maar met beduidend minder karakter als deze Saab.

Het rijden:

De motor is gemaakt door ‘iesoesoe’. De nadelen heb ik al besproken, dan nu de voordelen: De 9-5 met deze motor is een heerlijke reiswagen. Het koppel van 350nm maakt van de handbak een automaat. Het geeft niet in welke ‘gleuf de stok zit’, je geeft gas en hij gaat vooruit. Het geluid van de V6 is rustig en krachtig en daarmee is de motor al vrij goed omschreven. Met zijn vermogen van 177pk en 350nm kan deze auto rustig bij een labrador in zijn mand liggen om daarna lekker een blokje mee te gillen met de Jack Russels in hun GTI’s. Alles past deze motor wel en je krijgt wat je van hem vraagt. Een Saab 9-5 maakt je rustig. Bijna elke rit is even lekker een stukje rijden. Haast, ongeduld en geldingsdrang worden even uitgezet bij het aanzetten van de Harman Kardon audio. Op de snelweg voelt hij zich het prettigst tussen de 130-140 km/h. Nu de snelheden worden opgevoerd naar 130 km/h op veel snelwegen kun je de auto vastklikken op 135 km/h zonder van die vervelende lage boetes te krijgen. Deze 9-5 met 17’’ velgen heeft vrij platte banden. Op asfalt is er niets aan de hand maar aan klinkers en drempels heeft deze 9-5 een hekel, het comfort is dan even beduidend minder. Een kleinere velg/ hogere band zal de auto aanzienlijk comfortabeler maken maar hier begin ik niet aan. Ik heb ook nooit kunnen wennen aan dames met Birkenstock schoeisel al kan ik me de aankoopreden levendig voorstellen.

Het verbruik:

Een diesel koop je vaak voor zijn zuinigheid. De auto waar we uitstapten had een verbruik van 13.6 l/ 100km en deze Saab heeft een verbruik van 7.2 l/ 100km. Dit noem ik erg zuinig voor een V6. Het kan natuurlijk veel zuiniger met een 4 cilinder maar het is prima zo.

Problemen:

Tot op heden geen problemen. De vorige eigenaar heeft de motor en turbo laten vervangen evenals veel andere dure zaken. Bij aanschaf zijn de riemen vervangen en is een nieuwe voorruit geplaatst. Verder zijn alle onvolkomenheden als parkeerdeukjes e.d. onlangs verwijderd en is de auto optisch en technisch (weer) in een zeer goede staat.

De Saab 9-5 (estate) is een auto die ik zeker kan aanraden. Het is een veilige en veelal complete auto met uitstekende rijeigenschappen en dito uitstraling. Ook de 3.0 tid hoeft helemaal geen gevaarlijke aankoop te zijn wanneer de motor vervangen is. De 3.0 tid is een diesel om vaak relaxed en soms snel veel km’s te maken. Voor wie de naald van de toerenteller niet perse dichtbij het rode hoeft te hebben is de V6 diesel een betrouwbare en trouwe metgezel voor jaren en jaren. Dit laatste is geleende kennis. Ik heb de auto nog niet zolang. Zul je zien dat ik in de eerste update mag melden dat het motorblok in 5 stukken op de A28 ligt. Bedankt voor het lezen. Ik vond het leuk dit te schrijven.

Voordelen:

Tijdloos uiterlijk, mooi interieur, goedkoop te verzekeren, comfortabel snel, karaktervol, redelijk zeldzame verschijning, gunstig verbruik voor een V6.

Nadelen:

Knopjes in het stuur zijn niet verlicht, sleutels contact zijn pas te verwijderen zodra de bak in zijn achteruit staat, zicht naar achteren is even wennen door de dikke C-stijl, kraakjes bij slechter wegdek, stoelen zijn ietwat vlak.


#Update vrijdag 2 december 2011:

Vandaag bij de dealer de laatste puntjes op de i gezet. Er zaten nog 2 kleine putjes/parkeerdeukjes in de portieren die door een uitdeuker zonder spuiten goed verwijderd zijn. Je ontkomt helaas niet aan deze deukjes. We zetten vaak de auto iets verder en zouden de auto het liefst verstoppen voor mensen die nog steeds niet weten dat deuren kunnen zwenken. Voor de rest zijn een aantal lampjes vervangen en de antenne.

# Update 26 augustus 2013:

Nu we de auto wat langer rijden kan ik uitvoeriger ingaan op betrouwbaarheid, kosten en het welbehagen dat deze auto ons geeft. Om te beginnen de nadelen:
De auto is goed gebouwd maar de afwerking had stukken beter gekund en staat niet op het niveau van de Volvo's die we hebben gereden. De kunststof delen als wielkassen sluiten niet mooi aan en wrikken her en der tegen het plaatwerk wat lakschade geeft. Verder zitten meerdere kunststof delen onder de auto vast met extra bevestiging om rammelen en klotsen tegen andere onderdelen tegen te gaan. Dit had Saab beter kunnen doen, aan de andere kant, de auto is 11 jaar oud en gaat richting de 400.000 km.

De knopjes op het dashbord zijn zelfs na een kleine 2 jaar en ruim 40.000 km soms nog steeds moeilijk te vinden. Ze zitten niet op de plaats waar je ze verwacht als je even op de tast iets wilt instellen. Nu kan ik behoorlijk onhandig zijn, maar in dit geval ligt het ook aan de auto, althans, dat hoop ik.

Net als bij veel merken heeft deze Saab ook last van 'staar' op de koplampen. Ze zijn behandeld om ze weer helder te krijgen, maar binnen afzienbare tijd lopen ze weer vol melk wat gewoon lelijk staat en de auto een sullig voorkomen geeft.

Dan nu de voordelen:

De motor waarvan iedereen zegt dat het een gruwel van een produkt is doet het ontzettend goed. Het geluid is fantastisch van de 6 cilinder, het vermogen is prima en de betrouwbaarheid is me ontzettend meegevallen. Ik heb deze motor in mijn hart gesloten terwijl de rest van de 'kenners' meteen begint te stuiteren als je de 3.0 tid aanhaalt. Nu moet ik wel zeggen dat ik de auto rij zoals hij bedoeld is; rustig warmrijden,geen sprintjes en niet harder dan circa 150 km/h.

Het comfort blijft van een hoog niveau. Met een dagwaarde van 3 snickers en een knipoog rij je gewoon heel veel auto. Wat zeker een aanrader is, is stoelventilatie. Op vakantieritten geen plakkende rug of een natte kont in je stoel went snel en is een mooie optie.

Kosten:
Dit valt ook reuze mee. De LMM is nu 2x gesneuveld en de remleidingen waren aan vervanging toe. De totale kosten die ik gemaakt heb bedragen ongeveer € 900,- Dit was inclusief een grote beurt.

De Saab 9-5 is een mooi alternatief als je iets wilt rijden wat je niet veel ziet. Waarom je ze niet veel ziet is me een raadsel. Dit model kan makkelijk meekomen met bijvoorbeeld een V70N, een auto die je wel erg vaak ziet.

Of ik weer een Saab 9-5 zou kopen? Ik weet het niet. De auto is prima maar ik mis de degelijkheid, of het gevoel van degelijkheid. De laatste auto die alles had waar ik voor val was de Volvo V70 classic 97-00. Het liefst zou ik deze icoon in vorm van een XC en een V70R willen rijden met daarnaast een Saab 900 classic turbo. Des te ronder en moderner auto's worden, des te vierkanter is mijn wens.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens