Saab 9-5 Estate 2.2 TiD Norden (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 9-5 Estate 2.2 TiD Norden |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 170.922 km |
KM-stand laatst | 214.000 km |
Hernieuwde kennismaking
- 172.132 km
Deze Saab is eigendom van een bedrijf geweest en tussen 2005 en 2008 bereden door mijn vader. Ooit afspraak gemaakt om auto te kunnen kopen wanneer het bedrijf er afscheid van zou nemen. Het betreft een vrij complete Norden uitvoering (lederen bkleding, Xenon lampen, Aerovelgen).
En jawel, augustus 2010 was het al zover: met amper 170.000 km op de teller en een kapotte versnellingsbak kon de auto tegen een vriendenprijs in mijn bezit komen. In oktober de versnellingsbak laten reviseren en op 1 november de eerste kilometers gemaakt. Auto gaat na oplevering van Seat Ibiza ST 1.2 Tdi dienst doen als tweede, gezinsauto.
Kracht en rumour gaan hand in hand met deze auto, geen probleem, dat wist ik al. Eenmaal op snelheid is het een zalige 'autobahncruiser', gemiddeld verbruik op afstand van bijna 1.000 kilometer met 6.7 l/100 km iets onder het normverbruik. Wagen stuurt zeer strak, hoge bochtensnelheden zijn prima haalbaar, auto kleeft aan het asfalt. Stuurwiel had wel wat kleiner gemogen, verwijzing naar het Saab-Scania van weleer? Lederen bekleding nog als nieuw: Kwaliteit met een hoofdletter K. Verder voelt alles als nieuw aan, geen rammeltje en deuren sluiten als een kluis. Binnenkort met de kou genieten van de standaard standkachel.
Enige echte probleem (los van wat kwaaltjes agv het half jaar stilstaan)is de storing in de Xenonlampen, schijnt een bekend probleem te zijn, sluiting in de sensor op de voor- of achteras. Mag de saabspecialist zich op uitleven... Zomerbanden (met Alu 39 velgenset) vervangen door winterbanden met 16 inch velgenset (alu 51). Dit geeft de auto een meer klassieke ipv sportieve uitstraling, met hogere wanghoogte vd band comfortabeler dan met de 17 inch set.
Zodra er 5.000 km mee gemaakt zijn volgt een update
Weggezet voor later
- 214.000 km
In vier jaar tijd slechts 40.000 km, dan is een zware diesel als deze wel erg duur, zo hebben we gemerkt.Immers: verzekering & wegenbelasting zijn km onafhankelijk en deze ouderwetse diesel houdt niet van korte stukjes rijden.
Ik had gedacht er zelf meer kilometers mee te maken maar dat toch maar gedaan met de auto die zakelijk aftrekbaar was. Elk jaar wel zo'n 1.000 euro onderhoud gehad, waarvan ook wel een deel terug te voeren viel op achterstallig onderhoud. Paar keer ANWB bij moeten halen, dat bleek achteraf om een accu te gaan met een slechte cel, waardoor deze soms weigerde maar bij doormeten er gewoon goed uitzag.
Al met al wel comfortabel gereden en de sentimentele waarde is groot. Auto is inmiddels geschorst en gaat de opslag in. Eerste gedachte is om t.z.t. de auto naar volledig elektrisch om te bouwen of de aandrijftrein van Opel Ampera er in te transplanteren. Voorlopig geen tijd voor maar zou in de toekomst er wel weer mee willen rijden maar dan dus niet meer met een ouderwetse aandrijftrein.
Conclusie voor nu: bak van een auto, voelt erg veilig aan (en is dat objectief bezien ook) maar te duur als 2e auto. Is inmiddels in het gezin opgevolgd door een Honda Insight hybride. probleemloos, inderdaad ;-) En gelukkig nog steeds een Saab, een 86-er 900 Silver Arrow voor de toerritjes en onthaasten.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren