Saab 9-5 3.0 V6 t Griffin (2000)

autoreview

Saab 9-5 3.0 V6 t Griffin (2000)

Signalement

Uitvoering9-5 3.0 V6 t Griffin
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf329.383 km
KM-stand laatst450.320 km
Lezerswaardering: 16%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

01 - Intro

  • 450.320 km

01 - Intro (329.383 km)
130104

Het kan verkeren.
Dat is de lijfspreuk van Gerbrand Adriaensz. Bredero, een van onze grote dichters uit de 17e eeuw.
Bas van Putten zette deze lijfspreuk in de context van de 21e eeuw middels een van zijn weblogs in AW (De ecocoma dd 09-04-2013 16:34)
qte...
Generaties herensloepen staan voor pinbare bedragen weg te kwijnen bij de handel. Het zijn de auto’s die ontmoedigde genieters met hun ecotrauma kunnen leren leven, mits ze niet te lang wachten. Ze sterven uit, net als de autofiel.
….unqte
En zo kon het dus gebeuren dat we begin dit jaar zo'n herensloep tegenkwamen. Voor het bedrag wat er indertijd via de BPM aan vadertje staat afgedragen moest worden kan je in 2013 bijv. een nagelnieuwe 100 pk Fiesta aanschaffen. Het bedrag wat wij mochten betalen was zoals Bas schreef: “pinbaar”
Dus inderdaad: het kan verkeren.

Autorijden is nog immer een noodzakelijk kwaad aangezien de fysieke afstand tussen ons huis en het kantoor van mijn broodheer goed is voor een 270 km woon-werk verkeer. In 2005 begon het kilometervreten en namen we, zoals dat zo mooi heet, noodgedwongen en met pijn in ons hart afscheid van onze Volvo 480 Turbo. De eerste kilometervreter was een oersaaie en van alle tierelantijntjes ontdane Corolla waarna wat frivolere Mondeo's op het toneel verschenen en weer verdwenen. Inmiddels zijn we, alweer een jaar, terug bij de Zweedse eigenzinnigheid. Bloed kruipt tenslotte waar het niet gaan kan.

Ditmaal geen Volvo die bij onze zuiderburen gebouwd is maar Saab met een vleugje General Motors. Wat begon als een mislukt avontuur met een nine-three voorzien van een 2.2 diesel zelfontbrander uit het land van de rijzende zon (jammer dat die brandstofpompen zo verrekte duur zijn) en een kortstondig vervolg kende met een 9000 op LPG bracht ons uiteindelijk bij een heuse 6 cylinder herensloep. Dankzij het internet vonden we haar bij een autohandelaar.
Tijdens de eerste voorzichtige proefrit sloeg de vonk gelijk over en wist ik het eigenlijk al. Maar goed, een roze bril is ook niet alles dus bij de uiteindelijke beslissing om nu juiste deze Griff aan te schaffen heeft het oordeel een Saabspecialist zwaar meegewogen.

Veel collega's verklaarden me voor gek. Want wie koopt er nu een 13 jaar oude auto van een failliet automerk welke inmiddels ruim 8 maal rond de aarde gereden heeft, een 3 liter motorblok in het vooronder heeft en 1.633 kg zwaar is. Die is toch tot op de draad versleten en zo'n V6 zuipt als een tempelier. Wat zal die autohandelaar een gat in de lucht gesprongen zijn toen er zich iemand melde voor deze herensloep.
Maar goed, ze past precies in ons plaatje.

Profiel: Sedan, 3.0 V6 Turbo, LPG-G3, Automatische versnelling, 200 PK, 310 Nm, 200 watt ICE installatie met 9 op elkaar afgestemde luidsprekers en lederen zitmeubilair in de carrosserie kleur 'steel grey metallic',
Een highway cruiser en uiterst comfortabele concertzaal ineen. Gezeten in de weldadige zetels en luisterend naar de oorstrelende klanken uit de meer dan adequate geluidsinstallatie verdwijnt elke vorm van haast en stress subiet als sneeuw voor de zon. En de verslavende diepe grom uit het vooronder wanneer je het gaspedaal goed intrapt brengt je in een oogwenk naar rijbewijs onveilige snelheden.

Wat went dat allemaal verrekte snel zeg. Je snapt niet hoe je het al die voorgaande jaren zonder gekund hebt. En oef, wat rijdt dat zalig.

Voor het eerst sinds onze Volvo 480 Turbo dagen is het elke keer weer lastig om niet via de kortste cq. snelste weg naar de plaats van bestemming te zoeven.

Met recht "a smile every mile"

Inderdaad, we zijn als een blok voor deze Griff gevallen maar snappen tegelijkertijd erg goed waarom Svenska Aeroplan AktieBolaget het als personenauto fabrikant uiteindelijk niet redde.
Wat rest is een netwerk van Saabspecialisten en Saab enthousiasten die er alles aan doen om de nog resterende Saabs op de weg te houden en voor uitsterven te behoeden. Iets waar we, als autofiel, zolang het ons gegeven is ons steentje aan bijdragen.

Of we ons met onze Five of Nine, financieel gezien, in een bodemloos gat storten? Only time will tell.
Blijf deze MyReview volgen zou ik willen tikken.


02 - the First cut is the deepest (346.280 km)
Ervaringen na 16.897 km, periode 130104 – 130504

Tja, waarom schrijf je eigenlijk een MyReview? 
De een weet het al binnen 10 km. Ik heb ruim 16.000 km de tijd genomen om daar over na te denken. Maar ik ben er nog niet uit. Want onze Griff spot met alle wetten der logica van de doorsnee 14% leasehok adept. Wellicht juist wel daarom.
Ga maar na: 3.0 liter V6 turbo motor + 1.633 kg + 329.383 km aan draaiuren waar wekelijks gemiddeld zo'n 1.000 km bij komen. Daar loop je toch financieel op leeg zou je denken.
In de praktijk blijken de feitelijke kosten alleszins binnen de perken te blijven.
Een bochtenridder zal het nooit worden maar op de stukken tussen al die bochten is het rijden elke kilometer weer een waar feestje. Waarbij eigenlijk alleen een blik op de snelheidsmeter je doet beseffen met welke snelheid er gereden wordt. Zo stil, trillingvrij en comfortabel is het interieur. Daarnaast staan de beschikbare newtonmeters en automatische versnellingsbak in standje sport garant voor verschroeiende tussen acceleraties. 
Zijn er ook minpunten? 
We zijn ze nog niet tegengekomen. Of het zou de inruilwaarde moeten zijn. Maar goed deze 6 cylinder is dan ook bedoeld om te rijden en niet om in te ruilen.


03 - There are no second chances (360.200 km)
Ervaringen na 30.817 km, periode 130504 – 130904

Binnen de garantie periode besloot de kachelkraan van onze Griff dat het tijd was om met emeritaat te gaan. Kwam vervolgens met de verkoper telefonisch overeen dat hij de kosten van de reparatie zou vergoeden. Vele E-Mails, telefoongesprekken, toezeggingen en face2face gesprekjes later bleek de verkoper zijn reputatie gestand te doen. Een beetje jammer doch een wijze les. 

Grote auto = grote kosten is een van de dogma’s welke alom de ronde doet. 
Tuurlijk zo goedkoop als met m’n Corolla zal het nooit worden. Daar kwamen de onderhoudskosten uiteindelijk uit op een € 3,28 /100 km (gemeten over 254.028 km). Maar wat we anno 2013 aan het onderhoud aan onze herensloep heb mogen neertellen (ziet het zwarte gat) is alleszins acceptabel. Met dank aan onze garagist die louter in pragmatische oplossingen denkt.

130606 Onverwacht Malheur 
Lekkende hydrauliek stuurbekrachtiging. Een known issue bij de 3 liter V6 benzine motoren. Reparatie cq vervanging van het leidingwerk bleek een puzzelstuk te zijn. De fabrikant van de benodigde hydraulische leidingen werd in 2012 meegetrokken in het faillissement van Saab en daarom is de beschikbare voorraad gering en de vraag en dus ook de prijs voor deze onderdelen navenant hoog. Het vergde de nodige inventiviteit maar de klus werd geklaard tegen een zeer redelijk bedrag. 

130806 Gepland onderhoud 
Volgens het schema. Maar wel de eerste keer dat onze Griff door onze Saab specialist onder handen genomen werd. Dat was dus ff afwachten. Uiteindelijk bleek er buiten een niet geheel gasdichte uitlaat (voorste flexibele deel) en het vaststellen van de oorzaak van 2 ‘minor inconveniences’ niets bijzonders aan de hand. 

130821 Onverwacht Malheur: Lekke band r.a. 
Lek bleek in de wang van de band te zitten, dus beyond repair. Gevolg: na 16.419 km een nieuwe band.

130827 Vervolg afspraak (zie 130806)
Bekend Malheur 1: lekkende uitlaat (voorste flexibele deel) 
Op zich een known issue waarbij vervangen normaal gesproken de oplossing is. Maar vervanging bleek in dit geval onnodig omdat de vervanging van dit flexibele gedeelte 45,020 km eerder niet echt vakkundig uitgevoerd was. Die omissie is nu met vakkundig laswerk hersteld

Onverwacht Malheur 1: niet optimaal functionerende ACC
ACC werkt perfect bij temperaturen boven de 20 graden maar wanneer de buitentemperatuur onder de 10 graden zakt dan blijft, ongeacht de ingestelde temperatuur, de linkerzone koude lucht uitbraken. Werd ik niet koud of warm van, ook niet toen begin dit jaar koning Winter ons land stevig in de houtgreep had, maar daar dacht moeders de vrouw net iets anders over. Boosdoener bleek een defecte klepmotor ter linkerzijde te zijn. Is vervangen door een gebruikt exemplaar.

Onverwacht malheur 2: Park assist failure. 
Met de forse trekhaak niet echt een issue, doch wel goed om te weten wat daar de oorzaak van is. Oorzaak blijkt een defecte parkeersensor te zijn. Geen ‘must have’ maar een ‘very nice to have’. Gelaten zoals het is. Onderdeel staat wel op ons ‘scharrellijstje’.

In de pijplijn
Roestvorming bij LPG vuldop. 
Bij het monteren van de LPG installatie is indertijd voor de vuldop een gat in het spatscherm l.a. gemaakt. Bij de afmontage is er toen klaarblijkelijk onvoldoende zorg besteed aan roestwerende maatregelen. Waardoor het roestduiveltje daar nu voorzichtig zijn kop opsteekt. Maar eens her en der een offerte opvragen om dit stuk van de carrosserie weer tip top te maken 

Achterover hellen van de carrosserie
Door de gastank achterin (60 l netto) helt de carrosserie wat achterover. Kan op zich geen kwaad. Ook volgeladen geen vering welke doorslaat of schrapende trekhaak / schurende uitlaat bij het nemen van de vele verkeersdrempels. Ook turen de koplampen volgeladen niet doelloos richting hemel. Voor het oog zou het monteren van een setje hulpveren voldoende zijn. Maar die vallen in de categorie “very nice to have” en staan derhalve ook op ons scharrellijstje 

Voor de rest blijft het elke keer weer een feest om van A naar B te reizen zeker nu we draadloos kunnen genieten van de vele muziek welke we op onze MP3 spelert XXL hebben staan. De stoelventilatie lijkt een wat decadente optie maar met de 30+ temperaturen afgelopen zomer een wel zeer aangename, zeker wanneer je Griff een hele dag op een parkeerplaats in de volle zon heeft staan zonnebaden. En de ook de brandstofkosten per km blijven ons net zoals de onderhoudskosten aangenaam verbazen. Ter vergelijking: met onze 9-3 2.2 diesel waren we tussen mei 2012 en december 2012 per honderd kilometer € 7,65 aan brandstofkosten kwijt (gemeten over 25.398 km). En zeg nou zelf: Met de relatief gezien geringe meerkosten voor wat betreft de running costs is het voorwaar geen straf om met onze herensloep over 's herenwegen te kunnen zoeven.


04 - Business as usual (371.678 km)
Ervaringen na 42.295 km, periode 130904 – 131204

Gewoonlijk schrijf je in je MyReview alleen over je eigen wel en beetje wee. Gevaar bestaat dan alleen dat iedereen een te rooskleurig financieel beeld van het rijden met een herensloep krijgt omdat je alleen naar de kosten kijkt waar je zelf voro mag opdraaien. Denk dat het daarom goed is om aan de hand van de stapel facturen welke ik bij de aankoop meekreeg eens op een rijtje te zetten wat de eigenaren voor mij sinds juni 2010 aan technisch malheur hebben mogen meemaken met onze Griff.
Het zogenaamde Pre Zwarte gat dus

100624 Revisie SID Display € 142,21
110523 – 314.274 km Vervanging Flexibele gedeelte uitlaat € 240,98
110708 – 315.384 km Beurt, incl benzinedrukregelaar & nieuwe sleutel € 780,79
110714 Vervanging Pomp Vialle LPI € 577,15
111128 – 321.741 km Vervanging Turbo € 1.679,89
111207 Vervanging accu € 159,00
111212 Vervanging Dynamo € 693,53
120211 – 323.244 km Vervanging Distributieriem € 698,41
120316 – 324.244 km APK incl. vervanging stabistok & handremkabel € 474,48
120326 – 324.588 kmVervanging Multiriem / Spanrol / Oliedruk schakelaar € 472,39

Da’s toch ruim € 5.900,00 en als je dan weet dat er in die periode van 21 maanden ruim 10.000 km mee gereden is is de rekensom simpel. € 57,39 onderhoudskosten per 100 km. Eigenlijk best wel een hele sloot geld.
Kortom: koop dus nooit een Griff zonder dat je inzicht hebt in de onderhoudsgeschiedenis want dat zou je weleens lelijk kunnen opbreken. Tenzij je natuurlijk een aantal vruchtdragende geldboompjes in je tuin of op je dakterras hebt staan.

Terug naar de realiteit van vandaag.
Terwijl het aantal in Nederland geregistreerde Saabjes met ruim 3.000 afnam (52.443 per 130331 t.o.v. 55.461 per 120331) zoeft de kilometerstand van onze Griff zonder veel problemen gestaag richting de 400.000. De tijd om ons zorgen te maken over lekkages en ander technisch malheur ligt, nu onze Griff technisch gezien 99,9% is, achter ons. Zo kwam ze 3 december probleemloos door de APK. We beginnen ons nu te concentreren op zaken welke ons leven onderweg nog aangenamer maken en de technische levensduur verlengen. Zo hebben we een setje winterbanden op standaard lichtmetaal aangeschaft om ons door de koude en natte periode t/m eind maart 2014 te loodsen, heeft het asbakje in het dashboard plaats mogen maken voor een opbergbakje en hebben we de deurvergendeling zo laten programmeren dat deze zich bij het wegrijden automatisch sluit.


05 - Turbocharged livingroom (375.107 km)
Ervaringen na 45.714 km, periode 130104 – 140104 

Een comfortabel huis is een groot goed. En wanneer je jaar in jaar uit ruim 45.000 km tussen de wielen doorbrengt gaat, naarmate de haargrens steeds verder terugtreedt, ook onderweg dat comfort steeds zwaarder wegen. En dan natuurlijk het liefst met wat extra pekaa's en extra metertjes newton achter de hand. 
Desondanks is het als je na 12 maanden eens alles op een rijtje zet en dan sec naar de getallen kijkt, toch altijd weer even schrikken. Zo mochten we in 2013, incl. de aanschaf van onze huidige herensloep, ruim € 9.800,00 van ons netto inkomen besteden om ons van A naar B te kunnen verplaatsen. Da's toch serieus veel geld. 
Maar goed we hebben, mede dankzij een alleszins redelijke reiskostenvergoeding van onze broodheer, deze kosten er graag voor over. Want onze Griff is het meer dan waard en er is in ons rondje om de aarde met wat 'detours' dan ook geen onvertogen woord gevallen. Ze bleek een betrouwbare metgezel die ons geen enkele maal in de steek gelaten heeft. Sterker nog ze wist elke keer weer een big smile op ons gezicht te toveren. Was het nu wanneer we op ons dooie gemak voortkabbelden in het verkeer van alle dag, wanneer we razendsnel richting rijbewijsonveilige snelheden versnelden of wanneer we een favoriet muziekalbum op standje burengerucht afluisterden, het maakte eigenlijk niet uit. 
Onder het motto: je moet een lekkend dak repareren wanneer de zon schijnt hebben we eind december preventief het gehele uitlaatsysteem laten vervangen en komende week wordt de beginnende roestvorming, blaasjes in de lak, rond de LPG vuldop grondig aangepakt.


06 - Life is Good (390.934 km)
Ervaringen periode 140104 - 140501 

Nu we weer een 200 uur over Neerlands snelwegen hebben mogen heen zoeven is het tijd voor een update.
Laten we met het slechte nieuws beginnen:
Na pakweg 16 maanden / 60K km heeft onze Griff ons voor het eerst in de steek gelaten.
Op weg naar huis begon ze plotsklaps woeste witte wolkjes uit te braken. Gelukkig was er 500 m verder een Tankstation dus daar gekeken wat het probleem was. Dacht in eerste aanleg aan een gescheurde koelslang maar het probleem bleek wat groter: een gescheurde radiator. 
Heel vervelend, maar ach het is en blijft techniek. En met ruim 390K kilometers aan draaiuren kunnen zulke zaken nu eenmaal voorkomen.

Dat is ook de reden waarom we de afgelopen periode, in overleg met onze SaabSpecialist veel werk gemaakt hebben van preventief onderhoud. Nadeel van preventief onderhoud is wel dat er dan zo nu en dan zaken opduiken welke ook de nodige aandacht behoeven.
Na het vervangen van de complete uitlaatlijn afgelopen december zat er nog In de pijplijn:
- het verplaatsen van de LPG vuldop naar de bumper en 
- het plaatsen van hulpveren cq heavy duty veren ter compensatie van de zware LPG tank boven de achteras.
En daar werd na de onderhoudsbeurt in Januari het vervangen van de vacuumslangen incl. de bijbehorende klepjes aan toegevoegd. Terwijl bij de beurt eind april duidelijk werd dat de remmerij aan de voorkant duidelijk betere tijden gekend had en bij het plaatsen van de heavy duty veren bleek dat de gele koni's achter echt aan het eind van hun technische levensduur waren. 
Zo werd het 'to do' lijstje gestaag langer en het lijstje is nu punt voor punt afgewerkt. 
Naast de noodzakelijke zaken was er ruimte voor leuke dingen. Zo hebben we de voorkant van onze Griff wat imposanter gemaakt met het monteren van een Aero onderlip spoiler en het plaatsen van twee extra verstralers, Hella Rallye 4000 compacts, boven de kentekenplaat.
Voor de rest is het eigenlijk business as usual: doordeweeks woon-werk-woon verkeer en zo nu en dan in het weekend een ritje met Saab Club Nederland en/of Saab forum punt nl.


07 - Elke roos heeft doornen (392.072 km)
Ervaringen periode 140502 - 140513

Onze Griff begint zowaar menselijke trekjes te vertonen. 
Want naarmate de jaren vorderen krijg je meer en meer karakter, sommigen noemen dat trouwens vastroesten in bepaalde gewoontes.
En met 390.000 km aan draaiuren mag je haar, gemeten naar de gebruikelijke maatstaven, gerust jong bejaard noemen.
Zoals eerder genmeld begon onze Griff als een woedende draak witte stoomwolkjes uit te braken. 
Wat in eerste aanleg op een gescheurde koelwaterslang leek te duiden bleek een gat in de radiator te zijn. Geen wonder dat onze Griff het niet naar haar zin had. 
Terug bij PM bleek de defecte radiator echter een gevolg te zijn en niet de oorzaak. Vervolgens was eerst de waterpomp de hoofdverdachte van al het onheil. Maar uiteindelijk bleek het een defecte thermostaat de aanstichter van al het onheil te zijn.
En daar kwamen het karakter en de vastgeroeste gewoontes om de hoek kijken. 
Toen de techneuten van Saab bij de 9-5 voor dit type V6 motor kozen werd veel tijd en energie gestoken in het ontwerp van de a-synchrone turbo en het aanpassen van de zuigers en drijfstangen om het surplus aan newton meters (vergeleken met de ongeblazen versie welke door Opel in de Omega gelepeld werd) aan te kunnen. 
Jammer genoeg veronderstelden ze dat met deze aanpassingen de motoren het eeuwige leven zouden hebben. Want door de opzet van de motor en de inrichting van de motorruimte is het vervangen van bijv. de bougies van de achterste rij cylinders, het uitlaatspruitstuk, de waterpomp en de thermostaat alles behalve een 'appeltje – eitje' karwei. 
Dat daarnaast na 14 jaar 'on the road' veel van de bouten aardig vastgeroest raken is daarbij een extra complicerende factor
Maar goed, easy does it, en zo kregen we algauw vanaf de Hoeksteen het verlossende woord dat al het malheur verholpen was. 
Dankzij een surplus aan know how & ellenbogenstoom van PM en nieuwe hardware zoals een radiator, thermostaat en een koelwaterslang kan ze er, kwa koeling, weer een 14 jaar tegen. 
Inmiddels zijn we alweer ruim 1.150 km onderweg geweest. En wat een aangename verrassing: Onze zwierige herensloep is een karakteristieke kilometervreter met een bite geworden. 
Na een wat langer dan voorzien verblijf in Breda hangt ze nu heerlijk aan het gas zoals dat schijnt te heten en is de toch wel deinende achterkant nu als sneeuw voor de zon verdwenen. 
Komt dat nu door de wissel naar zomerbanden? De nieuwe heavy duty veren achter? De nieuwe schokbrekers achter? De nieuwe vacuumslangetjes & evap klepjes? De nieuwe radiator? De nieuwe thermostaat? Die 2 verstralers? Die aero onderlip? 
Zou het echt niet weten.
Wat ik wel weet is dat het wachten en de noodzakelijke kwubbeltjes meer dan waard geweest is.
Kortom het grote genieten kan nu echt beginnen.


08 - Battle Scars (395.725 km)
Ervaringen periode 140514 - 140621

Dat echte genieten werd eind mei tijdelijk ruw verstoord.
We kennen allemaal wel die reclame van die ruitenvervanger waarbij door een voorligger een steentje aan een vlucht begint en uiteindelijk een leuke ster in de voorruit van de achteropkomende auto teweeg brengt.. We maakten iets soortgelijks mee maar dan met een metalen bol waar we noodgedwongen overheen moesten rijden. Met rechts de tunnelmuur, links een muur van container auto's en achter ons een peleton bumperhuggers was er geen andere keuze .
De klap was fiks, onze Griff steigerde zelfs een beetje. 
Toen we de tunnel uit waren de auto op de vluchtstrook stilgezet voor een eerste check van de opgelopen schade. Barst in de spoilerlip, gescheurde onderplaat en licht olie verlies was de globale diagnose. 
Daarna met de radio uit, gespitste oren en een scheef oog naar eventueel oplichtend waarschuwingslichten naar huis gereden en daar onze garagist gebeld. De dag erna bleek bi onze specialist het subframe de grootste klap opgelopen te hebben en natuurlijk een afspraak gemaakt voor de reparatie.
De schade aan het subframe bleek uiteindelijk mee te vallen. Het kon, binnen de fabrieks toleranties, weer teruggebracht worden in haar oorspronkelijke vorm. 
Gelegenheid gelijk benut om de oude subframe rubbers te vervangen door een setje nieuwe. De gescheurde kunststof onderplaat was bij ons eerste bezoek al vervangen door een nagel nieuwe. 
En omdat we er toch waren nog wat aan de nice to haves laten sleuten. 
Verstralers – Een van de extra verstralers vervangen (had er toch drie en bij een van de gemonteerde was er sprake van condensvorming welke niet wegtrok) 
Park distance control – Defecte PDC sensor vervangen. De melding Park Assist Failure is sinds de aanschaf van onze Grif de standaard melding wanneer we achteruit rijden. En in december werd de oorzaak vastgesteld: een defecte PDC sensor. Maar omdat we ook een stevige trekhaak hebben bleef de vervanging van deze defecte PDC sensor met stip onderaan op ons prio lijstje staan. 
We hebben ruim 65K km zonder Park Assist weten te overleven, maar het is toch wel verrekte handig zo'n acoustisch signaal wanneer je achteruit aan het inparkeren bent.
Wat ons meer dan aangenaam verrast is dat door het vervangen van de vele slijtdelen de afgelopen maanden in combinatie met de meer dan goede zorgen door de hoeksteen in ons Saabbestaan aan onze Griff ze het eigenlijk steeds beter naar haar zin begint te krijgen. 
Het genoegen om met haar onderweg te zijn wordt dan ook met de dag nog groter. 


09 - Het gras bij de buren (403.050 km)
Ervaringen periode 140622 - 140806

Het is maar goed dat we ons onbevangen in het V6 avontuur gestort hebben. 
Tuurlijk, de overstap van een vier naar een zes cylinder was een cultuurschok en de overdaad aan luxe & comfort inderdaad overweldigend. 
Maar als ik de stukjes welke ik sinds aanschaf zo her en der heb neergepend teruglees valt het op dat we elke keer weer verrast zijn over het toegenomen rijplezier.

Draai je die lijn van ervaringen om dan ligt de conclusie voor de hand dat onze Griff bij aanschaf, ondanks onze eigen euforie en het groene licht van onze Saab Specialist, technisch gezien eigenlijk helemaal niet zo fabeltastisch was. Laten we tikken dat ze vermoeid was.

We zijn inmiddels 19 maanden – 73K km – 11 bezoekjes aan de garage en een 6K euro aan onderhoud en reparaties verder. En we hebben nu het idee dat onze Griff technisch gezien eindelijk 'op punt' staat. 

Maar goed, echt vergelijkingsmateriaal hebben we niet. Want we hebben nog nooit in een andere Griff uit de 9-5 1ste generatie serie back to back met de onze een zelfde traject afgelegd. 
En, gek genoeg, hebben we daar eigenlijk helemaal geen behoefte aan. 
Want ondanks dat het gras bij de buren altijd groener zal lijken zijn we tevreden & gelukkig met wat we hebben.

Een herensloep uit een vervlogen tijdperk als betaalbare daily driver die anno 2014 nog steeds meer dan gezien mag worden en er desgewenst op de snelweg als een dartel veulen vandoor gaat.


10 – All is quiet (414.892 km)
Ervaringen periode 140807 - 141028

Een ding is me de afgelopen maanden duidelijk geworden.
Er kan gevoeglijk een dikke streep gezet worden door SAAB. Het in de nabije toekomst succesvol eigenzinnige state of the art personen auto's tegen concurrende prijzen in de showroom zetten blijkt een mission impossible. Dus vergeet NEVS.
We zullen het moeten doen met de pakweg 50.000 Saabs welke momenteel volgens ons aller RDW in ons kikkerlandje rondrijden.
Hoe vergaat het ons? 
Eigenlijk best wel goed, de kosten blijven nog immer binnen de perken. Enige onverwachte was eigenlijk een waterpomp die op 141010 uit z'n lagers liep. 
Voor de rest spint de V6 tevreden de kilometertjes weg over ons asfalt. 
Het sturen gaat tegenwoordig met een heus aero-stuur nog aangenamer. En voor de huidige known issues / minor inconveniences: een licht lekkend spruitstuk (non turbo kant) en een enigszins lamgeslagen veer in het gasklephuis hebben we inmiddels deugdelijke vervangende onderdelen op de kop weten te tikken. 
Deze zullen bij het eerstvolgende geplande onderhoud geplaatst gaan worden.


11 - Elementary my dear Watson (427.247 km)
Ervaringen periode 141028 - 150207

Zo, de eerste serieuze crisis is ook weer achter de rug.
Autorijden mag wat kosten en wanneer je herensloep er inmiddels een 6.000 draaiuren op heeft zitten dan kan je zo het een en ander verwachten. Op zich geen probleem zolang ze elke ochtend weer zonder problemen aan de slag gaat.
En daar begon de laatste maanden nu precies de schoen te wringen. Het leek wel of onze Griff sterallures begon te krijgen. Want allengs werd het steeds moeilijker om haar voor dag en dauw tot actie te bewegen. 
Een ander gasklephuis en een andere benzine brandstofpomp bracht tijdelijk verbetering maar bleken niet de miracle cure. Kortom: tijd voor bezinning. 
Want is het, anno 2015, zinnig om met een bijna 15 jaar oude herensloep jaarlijks een 48K km te rijden? 
Wat er kwa regulier onderhoud en vervanging in de pen zit hebben we aardig in beeld. Maar het onverwachte begon ons serieus zorgen te baren. Zo zeer zelfs dat we, gezien het immer toenemende ochtend humeur van onze Griff, naar alternatieven begonnen uit te kijken.
Uiteindelijk bracht onze garage deze week uitkomst. Motorisch is onze Griff goed bij de les, de automaat doet haar werk nog immer naar behoren en de roestduivel is afwezig. Alleen de rubbers in het onderstel worden wat minder. En het onuitstaanbare ochtendhumeur van onze Griff?
Uiteindelijk blijken vervuilde benzine injectoren de missing link te zijn. Een dagje testen en meten bracht dit aan het licht. Na een dagje ellebogenstoom is het nu zaak om een volle tank benzine, incl. een flesje fuel injector cleaner, leeg te rijden. En de eerste ervaringen zijn positief want onze Griff gaat inmiddels bij elke koude start gelijk vol enthousiasme aan de slag.
Dus, zoals de kaarten er nu voorliggen, zal onze herensloep nog wel even onze metgezel over 's lands wegen zijn. En met een beetje geluk zullen we juni 2016 de grens van een half miljoen kilometers doorbreken.


12. Klokje rond (435.534 km)
Ervaringen periode 150207 - 150411

Regulier onderhoud
150408 geplande beurt – olie / oliefilter / luchtfilter / distributiewissel (na 112K km bleek een nieuwe distributieset noodzakelijk)

Onverwacht malheur
150408 defecte LPG injector vervangen. 
Eind maart stak een merkwaardig fenomeen de kop op: Bij gasgeven leek het wel of we over een wasbord reden wanneer de wijzer van de turbodrukmeter in het oranje vlak kwam. Een fenomeen wat verdween wanneer je het gas verder intrapte. Uit een snelle check bleek dit fenomeen zich alleen 'LPG' voor te doen. Uiteindelijke Oorzaak: een defecte LPG injector 

Overdenkingen
Probleem met herensloepen zoals de onze is dat bij verkoop / inruil het bedrag wat je ontvangt doorgaans tenenkrommend laag is. Ongeacht de hoeveelheid geld en uurtjes ellenbogen stoom wat je er in gepompt hebt om haar technische helemaal in orde te brengen en vooral te houden. En dat plaatst ons bij elk onverwacht malheur voor een dilemma: Gaan we verder en laten we de reparatie uitvoeren of gooien we de handdoek in de ring en moet onze Griff plaatsmaken voor een andere vierwieler. 
Maar goed dat wisten we al toen we ruim 2 jaar geleden aan ons V6 avontuur begonnen. En how time flies when you're having fun. Inderdaad we hebben inmiddels zelf ruim 100.000 kilometers over neerlands wegen mogen afleggen. En die zijn ons in ieder geval tussen de bochten in wonderwel goed bevallen.
Trouwens, met ruim 435K km op de klokken bevinden we ons nu in voor ons onbekend gebied. Maar met de 1.000.000 km 9-5 in gedachten zijn we nog niet eens op de helft van wat mogelijk is. Dusdaar maken we ons daar niet al te druk om. Ook al omdat buiten een wekelijkse boodschappenrun van pakweg 9 km de provinciale en snelwegen ons domein zijn waarbij boos bumpergestaar ons vrijwel vreemd. Want we rijden buiten de spits van H naar B en weer terug naar H. En aangezien daarbij buiten de gemeente grenzen de cruise control onze grootste vriend is lijdt de techniek minimaal. Geen stop & go maar ver vooruitkijken en de achteruitkijkspiegels goed in de gaten houden. Easy does it en laat dat nu uitgerekend het karakter van onze herensloep zijn.
Neerlands tweevoudig LeMans winnaar gaf ons jaren terug, tijdens een 'grip & slip training', een wijze les welke ik me goed in de oren geknoopt heb. Zie autorijden als het terecht komen in een trechter. Blijf je bovenin de trechter: dan heb je opties en keuzes te over. Verzeil je helemaal onderin die trechter: dan zijn je opties en keuzes tot 0 gereduceerd en gebeurd het onvermijdelijke. Het is dus zaak om zo veel als mogelijk boven in die trechter te blijven.


13 – Full circle (450.320 km)
Ervaringen periode 150412 - 150809

Het kan verkeren want de kogel is door de kerk: een afscheid is aanstaande.
Hoe komt dat zo?
Ik plan m'n reguliere onderhoud altijd op de eerste dinsdag van de maand. Griff maandag middag na het werk brengen, leenwagen mee en de Griff de dag er, na op weg naar huis, weer ophalen.
Zo was dit ook afgelopen maandag, 3 augustus, het geval.
Menu deze maal: Grote beurt + rubbers wielophanging voorzijde + automaat flush (preventief)
Zal bij vele autobeziters niet anders zijn: ik hield m'n telefoon 4 augustus met argusogen in de gaten. Maar het bleef stil, tot een uur of 14:00. Verwachtte de boodschap dat alles klaar was en dat ik zo rond 16:00 uur onze gouden koe weer kon ophalen. Maar het pakte anders uit ….
Het was daarbij misschien maar goed dat de naamgever van m'n garage een weekje op vakantie was en ik de boodschap nu droog en feitelijk voor m'n kiezen kreeg. Moest even naar adem happen toen het uiteindelijke bedrag van wat het allemaal zou kosten genoemd werd.
In de 3 kwartier tussen werk en Breda besefte ik dat Het bedrag an sich eigenlijk het probleem niet was, je slikt even en gaat vrolijk verder. Maar een daily driver van bijna 15 jaar oud en met nu net iets meer dan 450K km op de klokken wil je daar nog mee verder na al het geld wat we er de afgelopen 31 maanden ingestoken hadden?
Waar we alle voorgaande keren nog manmoedig door de zure appel heen beten brak er nu iets definitief.
Het zijn 120K km mooie en onvergetelijke kilometers geweest maar we gunnen onze Griff nu een wat rustiger bestaan.
14 augustus a.s. gaan we onze nieuwe kilometervreter ophalen. Wederom een Saab 9-5, nu een editione ARC uit 2006 met een oliebrander dwars in het vooronder.
En de inruilwaarde? Die is inderdaad om te huilen.

het Zwarte gat

  • 450.320 km

het Zwarte gat (450.320 km)
Kosten sinds aanschaf – Periode 130104 – 150809
€ 19,87 per 100 km – € 23.983 / 120.674 km

Auto
Aankoop: € 2.750
Inruil: € 750
Afschrijving per 100 km: € 1,66 – € 2.000 / 120.674 km

2013 – 374.778 km
Overall kosten
€ 16,665 per 100 km – € 7.559 / 45.415 km

Regulier onderhoud – Totaal € 920
130221 – 336.335 km € 268,36 @ van Veen Automobielen, Alblasserdam – Beurt volgens schema
130806 – 357.127 km € 505,15  @ Peter Mink, Breda – Beurt volgens schema
131203 – 371.578 km € 147,54 @ Peter Mink, Breda – Tussenbeurt & APK 
 
Preventief onderhoud – Totaal € 466
130221 – 336.335 km € 79,50 @ VanVeen Automobielen, Alblasserdam – nieuwe mistlamp (onder bumper)
131220 – 373.828 km € 387,58 @ Peter Mink, Breda – vervangen uitlaatsysteem (front to end)  
 
Onverwacht malheur – Totaal € 670
130213 – 334.829 km € 135,57 @ Peter Mink, Breda – vervanging defecte kachelkraan / bypass valve 
130606 – 350.081 km € 375,72 @ Peter Mink, Breda – vervanging defecte hydraulische leiding stuurbekrachtiging 
130827 – 359.294 km € 159,34 @ Peter Mink, Breda – vervangen defecte klepmotor links van de ACC & het voorste deel van de uitlaat gasdicht gemaakt.
 
Banden – Totaal € 872
130404 – 342.456 km € 231,69 @ de Sprint, Brielle – achter 2x Viking Pro-Tech II (zomerband) 
130501 – 346.130 km € 221,69 @ de Sprint, Brielle – voor 2x Viking Pro-Tech II (zomerband)
130502 – 346.147 km € 38,99 @ de Sprint, Brielle – Rondje uitlijnen 
130821 – 358.875 km € 110,85 @ de Sprint, Brielle – rechts achter 1x Viking Pro-Tech II (zomerband)
131103 – 367.390 km € 250,00 @ SMP, la Belgique – Set Bridgestone Blizzak LM30 (winterband) op ALU 47 lichtmetaal
131106 – 368.028 km € 20,00 @ de Sprint, Hellevoetsluis – wissel Zomerbanden naar Winterbanden 
 
(Preventief)Onderhoud – Onverwacht malheur - Slijtdelen – Banden 
€ 6,477 per 100 km – € 2.928 / 45.415 km 
 
Brandstofverbruik - LPG 
10,70 l per 100 km – 4.845l / 45.279 km 
 
Brandstofkosten - LPG
€ 7,00 per 100 km – € 3.171,00 / 45.279 km 
 
Houderschapsbelasting
12 maanden
€ 3,21 / 100 km – € 1.460,00 / 45.415 km 

 
2014 – 423.044 km
Overall kosten
€ 21,331 per 100 km – € 10.296 / 48.266 km

Regulier onderhoud – Totaal € 1.700 
140110 – 375.685 km € 496,93 @ Peter Mink, Breda – Beurt volgens schema (groot)
140501 – 390.894 km € 164,56 @ Peter Mink, Breda – Beurt volgens schema (klein), incl vervangen kabelboom achterklep. 
140903 – 406.297 km € 750,02 @ Peter Mink, Breda – Beurt volgens schema (groot) + lekkage koelvloeistof + pakking kleppendeksel 2x + PDC sensor 1x
141210 – 420.667 km € 286,53 @ Peter Mink, Breda – Beurt volgens schema (klein) + APK

Preventief onderhoud – Totaal € 1.123
140109 – 375.625 km € 468,32 @ TonCar, Berkel en Rodenrijs – Scherm R.A. roestvrij- & gat middels plaatje dichtlassen, strak maken + overspuiten 
140110 – 376.685 km € 105,00 @ Peter Mink, Breda – Verplaatsen LPG vuldop naar bumper
140501 – 390.894 km € 188,83 @ Peter Mink, Breda – Achter: Montage Heavy Duty veren
140501 – 390.894 km € 72,00 @ Peter Mink – Motorruimte: vervangen vacuumslangen & bijbehorende klepjes
140904 – 410.135 km € 30,00 @ SMP, Glanerbrug – 2x mistlampen – ribbelglas (onder bumper)
141025 – 414.145 km € 120,00 @ SMP, Drachten – 2x spruitstuk (1 incl. turbo), gasklephuis en hoofdsteun achterbank
141210 – 420.667 km € 137,50 @ Peter Mink, Breda – Montage spruitstuk (non turbo kant), gasklephuis & set mistlampen (onder de bumper) 

Onverwacht malheur – Totaal € 983
140508 – 390.945 km € 524,68 @ Peter Mink, Breda – KVS Slang – Thermostaat – Radiator
140617 – 395.200 km € 161,70 @ Peter Mink, Breda – nieuwe onderplaat & herstel subframe
141013 – 410.998 km € 295,50 @ Peter Mink, Breda – Waterpomp overleden – nwe waterpomp & nwe multiriem 
 
Slijtdelen – Totaal € 926
140501 – 390.894 km € 468,89 @ Peter Mink, Breda – Voor: Set remschijven & set remblokken
140501 – 390.894 km € 282,68 @ Peter Mink, Breda – Achter: set schokbrekers
140617 – 395.200 km € 173,07 @ Peter Mink, Breda – Nieuwe rubbers subframe

Banden – Totaal € 220 
140501 – 390.894 km € 20,00 @ Peter Mink, Breda – Wissel winterbanden naar zomerbanden. 
140913 – 408.250 km € 75,00 @ MP, Leiden – 4x UniRoyal MS Plus 66 (winterbanden)
141003 – 410.988 km € 98,86 @ vd Ban Sprint, Hellevoetsluis – 4-punts uitlijning & montage van de UniRoyal winterbanden op de ALU47's 
141113 – 416.730 km € 25,00 @ vd Ban Sprint, Hellevoetsluis – Wissel zomerbanden naar winterbanden  

Leuke dingen – Totaal € 399
140303 – 382.590 km € 100,00 @ SMP, Limburg – Aero front spoiler lip, incl. montage
140412 – 388.900 km € 75,00 @ SMP, West Brabant – 3x Hella 4000 compact 'pencil' verstralers
140501 – 390.894 km € 55,36 @ Peter Mink, Breda – Montage 2 verstralers (incl relais e.d.)
140617 – 395.200 km € 62,21 @ Peter Mink, Breda – Vervanging 1 Hella verstraler + vervanging 1 PDC sensor
141025 – 414.100 km € 55,00 @ SMP, Lemmer – Aero stuur, incl montage
141106 – 415.853 km € 50,00 @ SMP, Waskemeer – Privacy Shades 
 
(Preventief)Onderhoud – Onverwacht malheur - Slijtdelen – Banden – Leuke dingen
€ 11,254 per 100 km – € 5.350 / 48.266 km 
 
Brandstofverbruik - LPG  
10,525 l per 100 km – 5.005 l / 48.266 km 
 
Brandstofkosten - LPG
€ 7,065 per 100 km – € 3.410 / 48.266 km 
 
Houderschapsbelasting
12 maanden
€ 3,058 per 100 km – € 1.460 / 48.266 km 

 
2015 - het Zwarte gat (450.320 km t/m 150809)

Overall kosten 
€ 14,830 per 100 km – € 4.003 / 26.993 km

(on)voorzien onderhoud & slijtdelen
€ 4,249 per 100 km – € 1.147 / 26.993 km

150408 – 435.177 km € 808,85 @ Peter Mink, Breda – Beurt volgens schema (tussen) + slijtdelen: distributieset wissel & Onvoorzien: 1x LPG injector
150418 – 436.138 km € 213,50 @ de Sprint , Hoogvliet Rotterdam – voorzien: Bandenwissel (winter naar zomer) + 2x Viking Protech HP XL (215-55-16) voorwielen
150422 – 436.538 km € 124,45 @ Peter Mink, Breda – onvoorzien: Defecte toerental sensor vervangen. 

Brandstof verbruik – LPG
10,842 l per 100 km – 2.927 l / 26.993 km

Brandstofkosten – LPG & Benzine
€ 6,906 per 100 km – € 1.864 / 26.993 km
 
Houderschapsbelasting
€ 3,675 per 100 km – € 992 / 26,993 km (8 maanden)

Aantal page views
20.251 (161123 15:30 uur)

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (61)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.