Saab 9-5 2.3 Turbo Arc (2004)

autoreview

Saab 9-5 2.3 Turbo Arc (2004)

Signalement

Uitvoering9-5 2.3 Turbo Arc
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf378.000 km
KM-stand laatst404.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Weer een Saab

  • 377.090 km

Na een tijdje saabloos te zijn geweest, kon ik het toch niet laten om een Saab te kopen.
op terugweg vanuit plek in zuid-holland waar ik voor een saab areo van 2006 op LPG was wezen kijken (voor me zelf, Gezien het merk me nog steeds trekt), gingen we toch nog even samen met mijn zoon naar een Saab 9-5 kijken een 2.3 van 2004 automaat.
aankomend op de plek van bestemming zag ik hem al staan in het zwart, binnen mooi leer navigatie en met een km.st van 377.000 net ingereden.
na een een inspectie, toch maar besloten om een proefritje te maken. Nou dat had ik dus niet moeten doen !!! Meteen verkocht ! wat een genot en die power ( bleek een 2.3T te zijn 220 PK en een koppel van 310NM )
het motortje snorde de prachtig, hij klonk veel mooier als de eerdere Aero die we hadden bekeken, die al moeilijk starten en niet mooi stationeer wilde lopen ondanks ruim een 1 ton minder te hebben gelopen. we hadden beide zo iets van dit moet hem worden! Wat heb ik dat gemist ! die power ! dat koppel ! een automaat die nog perfect schakelende en alles deed het nog . ( op 1 xenon lamp na, maar die is inmiddels al gerepareerd) . Gezien mijn dochter al een tijd op zoek was naar een Saab, heb ik na een korte onderhandeling met de verkoper de auto gekocht voor een leuke prijs .

overschrijven en hup naar de Kop van Noord holland , onderweg even tanken , wat een genot( het rijden) !
de auto heb ik gekocht in december 2017, zodat ik de
afgelopen maanden in de stille uurtjes hem rustig onderhanden kon nemen, leuk knutselobject voor de winter.
wat moest er nog aan gebeuren :
Airbag lampje brandt ( clockring vervangen)
jaloezie van de pook is weg ( gereed)
motor en filter en remolie verversen (gereed)
Thermostaat vervangen ( kwam niet goed op temperatuur)(gereed)
automaatbak olie inspecteren cq verversen (gereed)
Leiding oliekoeler automaat vervangen (gereed)
4 Nieuwe banden rondom (gereed)
Carter inspectie (BS controle) niks aan de hand ! (gereed)

sinds verleden week uit de schorsing gehaald, zodat mijn
dochter er lekker mee kon rijden, inmiddels is er alweer 600 km in een week mee gereden. Bij inspectie bleek toch nog een kleine olielekkage bij de BDP sensor te zijn , en de radiateur lekt een klein beetje Koelvloeistof. De sensor is inmiddels verholpen. De radiateur wordt van het weekend voor een nieuw exemplaar vervangen.

Al met al dik zijn we dik tevreden met deze Saab 9-5.

1ste update

  • 391.000 km

we zijn inmiddels weer een aantal maanden verder en ondertussen is er ruim 13.000 km bij gekomen. tijdens de APK in aug 2018 , moesten er 2 draagarm busjes vervangen worden en 1 mistlamp zat los. Voor de rest geen problemen. Binnenkort wel de aircopomp vervangen ( deze was al defect bij de aankoop) het gemiddelde verbruik is rond de 1 :10 , dat vind ik niet slecht in combinatie met km.st/vermogen/bouwjaar . Tijdens de APK werd er ook overmatig olielekkage geconstateerd, dit bleek veroorzaakt te worden door oa de oliedruk senor/carterventilatie slangen gaar en krukas keering distib.zijde, dit is allemaal vervangen en tot dusver geen lekkage kunnen constateren. Voor de rest is het een uiterst comfortabele reiswagen met ruim voldoende power en lekker stil. inhalen is een fluitje van een cent, vooral als de automaat in de sportstand staat. Voorlopig wordt er nog met veel plezier in gereden en ga gaan vrolijk verder. Tot de volgende update!

update 2

  • 398.200 km

De Saab is momenteel geschorst ivm voor mijn dochter te hoge verbruikskosten op benzine (minimaal 500 km in de week).
km.st. staat inmiddels op 398.200 en rijdt nog als een zonnetje.
Voor de 9-5 is nu een 9-3 coupe 2.0t op LPG G3 in de plaats gekomen.
economisch voor haar een betere keuze, al vind ze de 9-5 veel beter rijden (wegligging en power) . de 9-5 mag dan ook niet weg !

Update 3

  • 398.250 km

Naar een paar maanden in de schorsing, is die er weer uit schorsing gehaald. De auto wordt alleen in weekenden door mijn dochter gebruikt ( ze vind de 9-5 oohhh!! zo heerlijk rijden) en af en toe maak ik een rondje. Voor de Apk moest er een stofhoes vervangen worden en de remblokken voor. Gezien de schijven ook al op begonnen te raken, deze ook maar meteen vervangen. Tevens de olie ververst en klaar was die.

Voorlopig rijdt weer heelijk en van stilstaan wordt die er niet meestal ook niet beter op.

Update 4

  • 404.500 km

Teller inmiddels op de 404.500 , tijdens de APK paar kleine dingetjes
Bedrading kofferbak repareren
Stabilisatorstang LV
Stadslichtje
en gordel bestuurder vervangen (slijtage plekken)
dat was het, volgende week voor de herkeuring dan kan die er weer tegenaan.
Gezien we er minder rijden ( corona) willen we de auto verkopen, mocht iemand interesse hebben dan verneem ik het graag.
Airco nog niet gerepareerd ( maar heb hem wel liggen)
olieverbruik is minimaal, rijdt nog als een zonnetje, in sportstand veranderd die in een heel andere auto!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.