Saab 9-5 2.2 TiD Linear (2002)

autoreview

Saab 9-5 2.2 TiD Linear (2002)

Signalement

Uitvoering9-5 2.2 TiD Linear
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf174.000 km
KM-stand laatst174.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Saab 9-5 2.2TiD Linear

  • 174.000 km

Na mijn terziele gegane Saab 900NG op LPG, wilde ik graag weer snel mobiel zijn. De vorige saab had bijna 400.000 op de teller, de reden van het totaalverlies van de 900 is een onzachte aanraking met een achteruitrijdende vrachtauto (schuld vrachtauto) waardoor de grille en voorbumper en motorkap sneuvelden.

OP ZOEK NAAR EEN ANDERE AUTO

Na korte tijd (ik moest snel, want de auto stond ter taxatie, echt klote trouwens, al investeren in een nieuwe auto terwijl je nog niet weet wat je terugkrijgt voor je total loss exemplaar) zoeken kwam ik op de saab 9-5 uit, een exemplaar op diesel. Dit is mijn derde saab al weer. Ik rijd nogal veel, 50.000km per jaar dus diesel kan wel uit. LPG vind ik ook fijn maar een goede diesel is ook niet te versmaden. Hij had nog niet veel gelopen, 174.000km en was erg goed onderhouden. Een hele stapel papieren zat erbij, alle onderhoud was goed gedocumenteerd. De vorige eigenaar was een liefhebber!!

De auto is gechipt door Hirsch, de huistuner van Saab. Hierbij is de standaard 125pk opgeschroefd naar 140pk. Eigenlijk geen luxe want deze auto weegt 1545kg. Dat noem ik nou nog eens een zware jongen, haha. Het is een zogenaamde linear uitvoering. Dat wil zeggen dat het niet de meest luxe uitvoering is, toch heeft hij een goed klinkende audioinstallatie en daarnaast gescheiden elektronische klimaatregeling. Wat verder ook echt bijzonder aan deze auto is, is dat wanneer je start en het is kouder dan 5 graden, er automatisch een standkachel meewerkt om de motor en het interieur op te warmen. De uitlaatpijp zit onder de voorstoel en er komt een mooie dichte witte rookwolk uit. Iedereen kijkt zijn ogen uit en mensen flitsen soms ook naar me omdat ze denken dat er iets mis is hahaha.

Dit is een grote auto die van binnen echt ruuuuiiiiiiiim is. De wegligging is uitstekend en de eerste twee weken kon ik de grote grijns niet meer van mijn gezicht krijgen. De stoelen zitten ook des-saabs helemaal goed en ik vind het interieur weer om van te smullen (dit is mijn derde saab met beige interieur, ik houd ervan).

PROBLEMEN EN KOSTEN (13-01-11 tot 26-03-12)

problemen zijn er zeker geweest. In de eerste drie maanden zijn er drie sensoren vervangen en dit kostte steeds veel tijd om uit te zoeken wat er nu weer aan de hand was en de motor is twee keer echt op noodloop gegaan. De kosten hiervan waren plusminus €500,00 Euro.

Een lekke turboslang zorgde ervoor dat ik een rookgordijn van Haarlem naar Groningen trok. Het vervangen kostte €185,00 Euro.

Normaal onderhoud:
vier winterbanden (markplaats, gebruikt) kosten waren €150,00 Euro.
twee nieuwe winterbanden, kostten €192,00 Euro.
vier nieuwe zomerbanden, kostten €540,00 Euro.
APK, dat was €58,00 Euro.
beurtjes (doe ik bij een bevriende monteur) kostten €350,00 Euro.

23 april 2012: vandaag de 9-5 naar de dealer gebracht voor een kloppend geluid rechtsvoor, de wiellager is vervangen. Geen problemen meer. kosten €485,00 Euro.

19 mei 2012: grote beurt, niks aan de hand! Olien, filters etcetera vervangen. kosten €370,00 Euro.

20 augustus 2012: een lampje brandde en de wagen reed in noodloop. Eerst zonder iets te vervangen van de dealer teruggekregen, na vijftien km weer opnieuw lampje gaan branden en weer terug naar de garage. Uiteindelijk €423,00 Euro kwijt aan een nieuwe klep in het turbo - intercooler gedeelte.


CONCLUSIE NA EEN JAAR (54.000km)

De auto bevalt me uitstekend, ik kan zeggen dat de wagen me weinig heeft gekost in onderhoud en problemen. Hij wordt veel en vaak bereden, ik moet veel op pad voor mijn werk en rijd graag in deze auto. Ik heb geen last van mijn rug gehad omdat de stoelen goed zitten en prima instelbaar zijn. Onderweg is er genoeg power aan boord maar relaxed cruisen is ook zeer goed mogelijk. Het verbruik is best wel zuinig met uitschieters van 5,8 liter per 100km tot 7,2 liter per 100km. Onze andere auto is een Twingo collection uit 2011 en daar stap ik wat vermoeid uit als ik ermee naar mijn werk rijd.

UPDATE:
De saab is niet meer van mij, ik heb hem ingeruild. Ik rijd nu in een toyota prius uit 2010. Niet verkeerd, lekker een automaat. Voorzien van veel luxe aan boord en fijne stoelen. Ik heb nog geen review gemaakt maar misschien dat dat er op termijn nog aan komt. Ik wens de nieuwe eigenaar in ieder geval heel veel plezier van deze mooie saab!

4,3
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens