Saab 9-5 3.0 V6 t Arc (2003)

autoreview

Saab 9-5
Saab 9-5Saab 9-5Saab 9-5Saab 9-5Saab 9-5Saab 9-5Saab 9-5 - interieur

Signalement

Uitvoering9-5 3.0 V6 t Arc
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf120.000 km
KM-stand laatst125.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een geweldige V6

  • 125.000 km

Dit is een deel van mijn uitgebreide "autobiografie" (30 pagina's) die op het Saabforum te vinden is

http://www.saabforum.nl/viewtopic.php?f=16&t=124421&start=15

Nadat de 900 T16S me had laten staan voor een ander ben ik naar een 9-5 gaan kijken.
Eerst heb ik bij Gol Arnhem gekeken naar een nieuwe ( het was 2008, Dame Edna deed haar best en het model was prachtig).
Ik was inmiddels al een paar jaar zelfstandig ondernemer met een goede omzet, dus ik dacht: eens serieus kijken.
Gol kwam met een voorstel voor een mooie 2.0t op gas, maar uiteindelijk heb ik het toch niet gedaan.

Zoals altijd is het mijn vrouw die verstandig is: “Arie, je hebt nog nooit in je leven een nieuwe auto gekocht, waarom nu dan wel? Bovendien is die bijtelling moordend en als je zo stom bent hem te leasen betaal je hem drie keer: eerst de BPM en de BTW bij aanschaf, dan de afdracht aan de leasemaatschappij en dan nog eens de bijtelling”.

Toen stonden er twee opties: Wijlhuizen in Ooij (een Saabspecialist die al mijn eerdere Saabs ook in onderhoud had gehad) had een 3.0 V6 Arc Sedan uit 2003, 113.000 op de teller en Gol (Veenendaal) een 2003 Estate, 3.0V6, met een vergelijkbare kilometerstand. De prijs was ook ongeveer gelijk (Gol was € 1.000 duurder), maar dan komt het kleine verschil: de verkoper van Gol in Arnhem was zeer servicegevoelig, maar de auto stond in Veenendaal en de verkoper daar had niet de moeite genomen de auto naar buiten te rijden voor een proefrit.

De 3.0 V6 van Wijlhuizen beviel me zeer (zwart, donkergrijs interieur), de auto zag er goed uit en Wijlhuizen deed me een mooi aanbod (goede prijs, € 21.000 incl. LPG, 200.000 km onderhoud tegen 5ct per km excl. BTW en red carpet treatment (halen en brengen van de auto bij servicebeurten). Verder had de auto alle verwenluxe die je toen in een Saab kon hangen: regensensor, xenon, pdc, electrische stoelen met geheugen, verwarming en ventilatie, achterbankverwarming, inklapbare spiegels, mooie 5-bak-automaat met sport- en winterstand (zie bij de Kill-stories voor dit verhaal)

door collega » do 13 aug, 2009 14:17
op velperbroekcircuit:
naast een Honda Civic coupé, je weet wel, zo'n petjesauto die met brullende uitlaat voor t rode licht stond te wachten
en weg was ik met m'n V6 op LPG (zelfs niet in de sportstand):
dag petje, tot nooit


Ik was altijd al (sinds die Opel Commodore) een 6-cylinder-liefhebber, en deze V6 vond en vind ik geweldig: rustig, voornaam en in de sportstand onbeschoft snel. Ik heb van 2008 tot eind 2011 met ongelooflijk veel plezier in de auto gereden en vond het –voor deze tijd- de heerlijkste auto die ik ken. Zoals de 900 dat in de jaren ’80 was, de Peugeot 504 in de jaren ’70 (en de DS in de jaren ’50): een topauto.
Ik heb van tijd tot tijd proefgereden in andere auto’s (Audi A6, BMW 320D, Mercedes C-Klasse (heb ik een hele dag meegehad), Volvo V70 en S60, en alleen de BMW vond ik beter rijden. Overigens heb ik later proefritten gemaakt in de 9-5 NG 2.0T en tegelijkertijd in de Audi A6 en de BMW 5, en ik vond de Saab beter dan de Audi (en de BMW, helaas, de beste, maar dat is een BMW en daarmee kan ik niet bij mijn klanten aankomen).

Ik heb er in die 200.000 km weinig problemen mee gehad; een kapotte kacheldinges bij 35 graden in Frankrijk, een kapotte LPG-pomp en aan het eind werd me verteld dat ik op termijn iets met de kleppen moest laten doen (ik ben zo atechnisch als…) op het forum kan ik alleen deze terugvinden
viewtopic.php?f=8&t=62826 en een rare maar lichte vibratie aan het stuur en een inzakkende cilinder, nee, niet van de motor, maar van het slot op de middentunnel.
Op een gegeven moment merkte ik wel dat de auto me een beetje begon te vervelen en toen ben ik een discussie begonnen over het pimpen van m’n 9-5: tunen, alu dashboard, spoilertje achterop en een behaatje aan de spiegel
viewtopic.php?f=8&t=98855

Zoals gezegd, 3,5 jaar en 200.000 probleemloze en heerlijke kilometers. Hierna ben ik inderdaad zo stom geweest om een 9000 Aero te kopen, ook een heerlijke auto, maar 20 jaar oud en 60.000 km per jaar is niet fijn. Rijd nu weer in een 9-5, een Estate Aero, en ben weer helemaal thuis

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens