Saab 9-5 2.3 Turbo Aero (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 9-5 2.3 Turbo Aero |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 277.500 km |
KM-stand laatst | 339.500 km |
Noodgedwongen in een Aero
- 277.500 km
Met mijn vorige 9-5 was ik gestrand op de Autobahn. vastgelopen. Balen, er zat net een nieuwe LPG-installatie in.
Vanwege het integraal kunnen ombouwen van die gas-installatie heb ik gekozen voor deze Aero. Deze stond te koop bij een handelaar waar mijn vorige auto naartoe gesleept was.
Het is dus geen aankoopbeslissing op pure zoekgronden naar de ultieme Saab 9-5 Aero. Ondanks dat ik kindsblij moest zijn dat ik in een Aero terecht kwam, had ik toch ook een dubbel gevoel bij deze aankoop. De vorige genoot ik namelijk nog genoeg van, die hoefde nog niet vervangen te worden.
Desalniettemin is de Aero van een totaal ander caliber. Wàt een auto. Wàt een vermogen. Het rauwe geluid, de fantastische stoelen, het prachtige hout. Yep. Dit is dé top van de eeuwwisseling.
Haastige spoed
- 285.000 km
...Wat kan er toch veel achterstallig onderhoud aan een auto zitten. Het was het eerste half jaar tranen met tuiten bij ieder garagebezoek.
Ondanks dat de auto een gereviseerde motor heeft (wat ook echt zo was, andere zuigers + drijfstang en lagers e.d.), zijn er géén nieuwe bougies geplaatst, is de multiriem + spanners niet vervangen, lekte de auto olie uit de oliedrukschakelaar, was de thermostaat defect. En nog een hele stapel garagerekeningen verder... De auto doet het nu zo lekker dat die na mijn vakantie (trans-Europa-trip) getrakteerd wordt op een nieuw onderstel!!
Onderstel upgrade
- 295.000 km
Ja, ook de veren en dempers waren versleten. De schijven hadden bijna niets meer van vlees erop zitten. Na de vakantie: dan wordt de auto vertroeteld.
Aldus geschiedde. Bijna 4.000km probleemloos door Europa geknald. In 10 dagen tijd geen krimp gegeven. Dit is Saab in optima forma zoals ik Saab gewend was!
De traktatielijst:
-Eibach veren
-Sachs Touring sportdempers
-Remschijven OEM Bosch voor Aero
-Remblokken OEM
-En nog wat rubbertjes e.d.
Na het ophalen van de auto, had ik het liever vóór de vakantie gedaan. Een 180 graden gedraaid weggedrag. Strak maar comfortabel. Sportief maar nooit hard. Super.
De gasinstallatie (Prins VSI met FlashLube) kan overigens prima omgaan met de stage 1 tuning (+/- 260pk).
Probleemloos
- 330.000 km
De drie ton ruimschoots voorbij. De laatste 30.000km rij ik van beurt naar beurt, zonder vreemde extra kosten.
Toch blijven de gebruikerskosten nog even op 1 ster staan. De kostprijs per kilometer is immers nog altijd enorm als je alle achterstallig onderhoud meeneemt...
Betrouwbaarheid 5 sterren behoeft geen uitleg: een probleemloze hoogvermogende auto met meer dan 3 ton?
Prestaties 5 sterren: idem dito. Een viercilinder turbo in een grote zakensedan lepelen, om daar vervolgens 200+ pk's uit te slepen is nu normaal, maar anno 2000 dacht men daar anders over.
Comfort 2 sterren: Ik blijf erbij dat een Aero en de 9-5 geen gelukkige combinatie is. De TD04 spoelt langzamer op dan de LPT Garrett. Het onderstel is te hard terwijl het niet scherp is. Dus: wel stuiteren maar niet scherp sturen.
Vooralsnog blijf ik echter volop genieten!!! Nog een paar honder kilometer en de teller staat op 333.333 :-)
Verkocht
- 339.500 km
Ik heb de Aero verkocht. Ondanks alle geld wat erin is gaan zitten om deze 9-5 tiptop in orde te maken en de nieuwe gasinstallatie (60.000km inmiddels).
Terugkijkend is het een ontzettend betrouwbare auto gebleken, maar het blijft er ook één van 12 jaar oud met ruim drie ton.
Er gaat regelmatig iets stuk, en die extra garagebezoeken en onkosten werden mij te storend met 40.000km per jaar. Meest recent -terwijl de auto te koop stond- was de waterpomp à €260,-.
Voor het eerst sinds 2003 ben ik Saabloos. Het voelt onwennig en de ingetogenheid plus ridicule snelheidspotentieel ga ik absoluut missen.
Met het faillissement van Saab zal ik niet snel opnieuw een Saab kopen voor dagelijks vervoer. De jonge auto's worden schaars en hoge km.standen gaan gepaard met hogere onderhoudskosten.
Echter, een cabrio of nette classic coupé gaat zeker nog eens terugkomen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.