Saab 9-3 Cabriolet Aero 2.0 Turbo (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 9-3 Cabriolet Aero 2.0 Turbo |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 85.514 km |
KM-stand laatst | 221.000 km |
ERVARINGEN
- 149.000 km
Saab 9-3 Aero Turbo 2.0 Cabriolet
Schitterend om naar te kijken.
De Aero versie in Cosmic blue. "Turbo" in iedere stoel gestanst.
Dan gaan we rijden. Even wennen. Minder stabiliteit op slecht wegdek. Maar wat een verschil als de kap dicht is. De auto rijdt geweldig op de snelweg, ook met de kap open. Goede vering, ook voor een Aero. Stuurt lekker scherp en de 205 PK is ruim voldoende om de auto net dat ietsje meer te geven op de linkerbaan. Redelijk gemiddeld verbruik, 1 op 11.
Alle denkbare opties. Electrisch verstelbare stoelen, Radio CD met stuurbediening, leren bekleding. Een mooie dikke linnen kap, dus een hardtop is heel niet nodig (ook niet verkrijgbaar). Minpuntje, geen parkeersensoren op achterbumper. Slecht zicht naar achteren bij gesloten kap, maakt inparkeren lastig. Aero-wielen zoeken op snelweg soms het spoor, misschien toch te breed?
Maar het is het iedere kilometer waard. Een blikvanger.
De radioantenne is wat minder Aerodynamisch maar functioneert naar behoren.
Het is altijd een gok, en auto importeren uit het buitenland, in dit geval Belgie, maar het scheelt geld. De Dekra uit Uden heb ik een keuring laten uitvoeren. Geen noemenswaardige gebreken. De displays zijn alle twee vervangen (boardcomputer en klimaatcontrole).
Heb er net 1000 geweldige kilometers mee gereden dus kan er niet veel meer over zeggen dan dat de auto tot op heden goed bevalt. Meer volgt uiteraard!
17 november 2008.
Vannacht zijn mijn kentekenplaten van de Saab gestolen. Nieuwe besteld (komt er zo'n lullig 1-tje bij). Gelijk maar van die opgelegde letters genomen, is iets duurder, maar oogt beter.
Update 15 december 2008.
Niets nieuws. Inmiddels de eerste bekeuring binnen. Nadat de kentekenplaten zijn gestolen is er gelijk hard mee rondgereden waarbij mijn platen zijn geflitst op de A10. Zucht.....moet je beroep aantekenen bij het CJIB. De Saab rijdt verder helemaal geweldig. Inmiddels 8000 kilometer gereden met de Saab.
Tussendoor een kleine beurt gehad. Er zat wat vocht in de remvloeistof, olie ververst etc.
Ben er wel achter gekomen dat, hoe mooi de velgen ook zijn, het goed uitkijken is bij inparkeren met een hoge stoeprand. De velgen steken behoorlijk uit. Daarnaast is het zicht naar achteren erg beroerd. Ga binnenkort toch parkeersensoren laten inbouwen. Verder vind ik dat de antenne schuurt bij het inschuiven (armoedig). Beetje kruipolie heeft nog niet geholpen.
De bagageruimte valt mij erg mee. Zo in de winter heb ik de kap eigenlijk permanent dicht en kan de 'zak' in de kofferbak wat hoger worden opgehangen. Je kunt er nog steeds fatsoenlijk wat koffers kwijt.
Verder vraag ik mij hoe je het beste de kap kunt reinigen. Het lijkt me dat deze (gelijk een tent/zonnescherm) een geimpregneerde laag heeft. Durf niet met de auto door de wasstraat, dus gewoon met de hand wassen. Eigenlijk is dat laatste ook het beste lijkt mij zo.
Update januari 2010
De Saab bevalt nog steeds erg goed. Inmiddels staat er bijna 129.000 op de teller. De auto krijgt iedere 10.000 km nieuwe motorolie met een filtertje, dit schijnt de levensduur van vooral de Turbo aanzienlijk te verlengen. Doordat de auto zo goed bevalt kom ik er eigenlijk onvoldoende toe hier dit te blijven zeggen. Los van de aircopomp vorig jaar in april 2009, is er naast het normale onderhoud helemaal niets dat mij niet bevalt. Ook bij -20 start de Saab alsof er niets aan de hand is(Oostenrijk onlangs).
20 November 2010 149.000 km op de teller.
De Saab doet het nog steeds geweldig!
Afkloppen. Ik rijd er veel mee en tot op heden nog niets bijzonders. De antenne komt niet helemaal omhoog. De vaseline was in de winter niet zo'n succes. De rijwielolie (dunner) bracht uitkomst. De kap heb ik gereinigd met stofzuiger en groene zeep. Ziet er eigenlijk keurig uit! Volgende week gaan de winterbanden er weer onder. Het enige manco is dat er inmiddels een streepje van de boordcomputer wegvalt. Alles doet het nog. Bij mijn vorige auto (Renault Laguna) waren dergelijke storingen orde van de dag. Sterker, daar werden dergelijke foutjes door de auto gebruld en brak er volgens de computer paniek uit. Bij de Saab niet. Er gaat weleens een achterlichtje stuk en daarop word ik ook keurig gewezen. Na genezing is deze melding weg. Nu, na twee jaar ben ik weer aan het rondkijken naar iets anders, maar........de Saab bevalt zo goed, is zo mooi, ik bedenk mij rap. Daarnaast is de afschrijving minimaal. APK 2010, no problemo!
PROBLEMEN
- 149.000 km
April 2009.
Op Duiste autobaan begeeft de aircopomp het.
Wel doorgereden tot in nederland.
Hierdoor heb ik wel naast de pomp, ook de multiriem laten vervangen en gelijk maar een grote beurt, maar dat zijn geen problemen.
Oktober 2010.
Zucht. Afkloppen. Helemaal niks! Gewoon regulier (betaalbaar) onderhoud, verder niks! Het blijft een Aero, dus heeft dikke bumpers. Moet je aan denken als je een heftige drempel neemt. Laatst werd ik bij de Makro Amsterdam bij het afremmen voor zo'n drempel zelfs ingehaald door een geirriteerde Kia Sportage. Het echtpaar met herfstmotief-fleece-trui aan (allebei) keek minachtend opzij en waren zo eerder bij de wasmiddelaanbieding van week 43.
Even terug. De Saab, probleemloos, maar laat je binnen de bebouwde kom gerust inhalen door nietszeggende autootjes ;-)
Bijna 150000
- 149.000 km
Onderhoudstechnisch gezien is deze auto een stuk minder interessant dan een Renault. Vrij kort kan ik zijn hoewel ik nu de neiging krijg een en ander af te kloppen.
De auto mankeert he-le-maal niets! Heel bijzonder voor mij na vier Franse auto's die zeer regelmatig de brug opreden bij de dealer. Nu gauw een afspraak maken voor een onderhoudsbeurtje.
De afgelopen maand ben ik moeiteloos met de Saab naar Zwitserland gereden. Nog snel even eeen set winterbanden onder laten zetten op stalen velgen. Tja, het smoelt minder mooi maar......het rijdt comfortabeler dan die Aerowielen. Ook in de winter is de kap wind- en waterdicht. Sterker, je merkt niet eens dat je in een cabrio rijdt. Vaak zie je Golfjes cabrio op de snelweg als bolhoedjes voorbij crossen maar daar heeft de Saab geenszins last van.
Nu is het weer wachten op het voorjaar zodat er weer open gereden kan worden.
Update 23-01-2010 bij 128.950 km.
En wat een zomer is het geweest! Heerlijk open rijden, het blijft fantastisch. Inmiddels liggen de winterbanden er alweer twee maanden onder en die zijn hard nodig deze winter!
Deze korte update kan ik naar alle waarschijnlijk afsluiten door te zeggen dat de Saab met gemak door de 130.000 km gaat!
Update 20-11-2010 bij 149.000 km.
Na de vorige update is de Saab nog tweemaal in Oostenrijk geweest en eenmaal in Frankrijk (Normandie).
De auto blijft goed!
Maar bedenk goed. Bij 35 graden lekker door een dorpje tuffen, niet doen. Veels te warm! Dan is een airco echt lekker. En ook bij Saab doen de airco's het goed kan ik melden. Maar met een verbrand voorhoofd lachend in een cabriootje rijden is voor mij not-done.Maar deze Saab, met dat linnen kapje, een schoonheid, al zou je het dak niet eens naar beneden doen.
En de Saab gaat gewoon door..........
- 178.000 km
Vaak komt in mij op om mijn ervaringen aan te vullen als ik of aan het kijken ben naar iets anders of als er iets te melden valt over de Saab.
De Saab doet het nog steeds geweldig, betrouwbaar. Heb wel een beetje pech gehad door eigen onvoorzichtigheid. Een breekpen is afgebroken van de kapconstructie. Deze pen is voor weinig geld vervangen en de kap draait weer prima. Twee nieuwe achterbanden en nog steeds trouw iedere 10.000 km de olie verversen, filtertjes etc.. Tot dusver de leukste, snelste en mooiste auto die na alle Franse auto's ook de voordeligste is gebleken! Een tijdloze auto die prachtig oud kan worden. Twijfel wel of ik niet weer eens een andere auto zal kopen, maar wat?
Natuurlijk speelt de brandstofprijs een rol. Heb overwogen de auto op gas te laten rijden maar vind dat niet passend voor een Aero. Daarnaast, wanneer ik zou besluiten de auto te verkopen is er volgens mij niemand die zit te wachten op een LPG gestookte Cabrio die toch meestal als tweede auto wordt aangeschaft. Tot nu toe kom ik geen (beter) alternatief tegen. De hardtop-cabrio's kunnen mij niet bekoren. Minder sportief en chique.
Still going strong
- 193.000 km
Inmiddels is de Saab weer heel wat kilometers verder. De Saab ging goed door de APK. De schokbrekers aan de achterzijde zitten er nu aan te komen. Je ziet ook dat de motor wat begint te zweten, maar gelet op de kilometerstand......het blijft een fantastisch rijdende auto. De kwaliteit blijft gewoon zo goed. Niks geen ellende, nog de eerste uitlaat (begint nu uiteraard wel wat te roesten) maar gewoon regulier onderhoud volstaat toch echt. Dus olie, filters, banden, blokken, schijven en ja af en toe gaat er wel eens een lampje stuk. Interessant voor potentiele kopers, het valt mij op dat ook de prijzen van dit soort auto's behoorlijk onder druk staat, ondanks de kwaliteit. Nou, ik kan de Saab Aero echt aanraden.
Geruisloos door de 2 ton
- 201.000 km
Hoe gemakkelijk gaat deze Saab door de 2 ton! Geen bijzonderheden. De auto wordt regelmatig compleet nagekeken. Iedere 10 - 15000 km een beurtje met olie, filters etc. en niets aan de hand. Laatst bij 2 ton een nieuwe accu, paar lampjes, maar verder niks. Maar wat zit eraan te komen: Schokbrekers achter en wat pakkingringen.
Vrij eenvoudig verder
- 221.000 km
Vandaag door de 221.000 km. gegaan. Nog steeds eigenlijk geen hele rare dingen met de Saab. Iedere 10-15.000 km nieuwe olie van Kroon erin, filtertjes etc., dat kost per keer 100 euro en de rest gaat vanzelf. Ook iedere 30.000 km laat ik de bougies vervangen, het verschil is duidelijk merkbaar, de motor loopt zoveel mooier en rustiger!
Ook laat ik de auto ieder jaar uitlijnen. Het geld waard!
Bij 219.000 km heb ik van de uitlaat het middenstuk en de demper laten vervangen, kostte € 350,00.
Daarnaast lekte de Saab bij 220.000 ineens behoorlijk olie. Het motorblok begon ook wat te zweten dus pakkingringen laten vervangen. Maar wat bleek, de oliedrukleidingen die aan de voorkant lopen links en rechts waren nagenoeg doorgeroest. Dat onderdeel kost normaal gesproken 185 euro per stuk (zijn er twee!).
Tweedehands bij Elferink 50 euro per stuk, maar nieuw zijn ze dan ook zeker niet. De oliedrukleidingen zijn nagemaakt voor nog geen 200 euro door een fabrikant die leidingen trekt en perst voor o.a. vorkheftrucks. Daarnaast zijn deze nieuwe leidingen volledig omhuld met rubber, beter dan nieuw en doorroesten is dus geen optie meer! Je moet wat creatiever worden als bepaalde originele Saab-onderdelen niet of nauwelijks verkrijgbaar blijken. Tot op heden gaat dat vrij goed, maar mede dankzij een prima adres in Silvolde (Achterhoek), Van der Schaar Classics. Zij doen al het onderhoud tegen een zeer betaalbare prijs, het omrijden meer dan waard! De Saab rijdt nog steeds voortreffelijk. Na bijna 5 1/2 jaar in bezit nog steeds meer dan tevreden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Saab 9-3 Coupé 2.3 Turbo Aero | One of a kind |
- 2001
- 257.852 km

Saab 9-3 Cabrio 2.0t S|Leer|Cabriolet|Zojuist APK en beurt gehad
- 2002
- 156.647 km

Saab 9-3 Sport Sedan 1.8t Linear Automaat Ecc Cruisecontrol Leer Stoelverwarming Pdc Xenon Lm Velgen Trekhaak ***Youngtimer***
- 2002
- 155.319 km