Kijk eens wat we hier hebben: de Saab 9-3 Cabrio die we in 2015 weggaven als vakantiekar!

Bijzonder weerzien

Saab 9-3 Cabriolet

Vorig jaar zomer werd er voor Peter Stienstra een droom verwezenlijkt, na een lange zoektocht kocht hij een rode Saab 9-3 Cabriolet. De technische staat zorgde voor verrassingen en de auto bleek ook nog eens een connectie te hebben met AutoWeek. Het was de rode cabriolet die wij in 2015 weggaven als vakantiekar! Precies tien jaar en één dag geleden boden we Zweedse occasion aan voor iemand die er in ruil een fantastische reportage over schreef.

Ja, zo gul waren wij toen! Er was een tijd dat AutoWeek in samenwerking met de Bovag jaarlijks vakantiekarren weggaf aan de personen met de meest boeiende reisplannen. In de zomer van 2015 ging het onder andere om een knalrode Saab 9-3 Cabriolet 2.0 Turbo SE uit 2001, die op een rondreis ging naar Wales. De Zweed was afgeladen met opties en in combinatie met een vermogen van 185 pk leek het ons destijds een heerlijke auto om mee op pad te gaan. Net als de andere vakantiekarren verloren we de Saab uit het oog, maar met 181.828 kilometer op de teller had de auto in theorie nog een leven voor zich. Bijna tien jaar later verscheen de 9-3 weer op onze radar dankzij een nieuwe eigenaar, de 54-jarige Peter Stienstra uit het Overijsselse Hengelo.

Saab 9-3 Cabriolet

Peter wilde een rode 9-3 Cabrio

Na jaren in klassiekers te hebben gereden, vindt Peter het in 2021 tijd voor een modernere hobbyauto. “Ik heb heel veel oldtimers gehad, maar het werd te onderhoudsintensief. Ik ben steeds minder soepel, dus ik was wel klaar met dat gekruip onder de auto.” Bij toeval komt Peter een blauwe Saab 9-3 Cabriolet uit 1999 tegen met de turboloze 2-liter benzinemotor. Na wat onderhandelen met de autohandelaar is hij de nieuwe eigenaar. “Ik had niets met Saab en kwam eigenlijk voor een andere auto, maar de verkoper wilde er relatief weinig voor hebben. Uiteindelijk had ik zoveel plezier daarvan, dat ik besloot om de auto te houden.” Toch blijft er iets knagen, want Peter wilde liever een rood exemplaar. “Helaas zijn Saabs in die kleur vrij zeldzaam, dus het hield op.”

327.000 op de teller

In augustus 2024 wordt het wachten beloond; een particulier in Haarlem biedt zijn rode Saab 9-3 Cabriolet met 327.000 kilometer op de teller te koop aan. “Ik ben meteen in de trein gestapt. Eenmaal daar aangekomen, ben ik om de auto heen gelopen. Het was een leuke uitvoering met 2-liter turbomotor, een spoiler en dat soort dingen. Ook had de auto een volledig onderhoudsboekje. Ik dacht: ‘Er zal technisch vast wel iets aan mankeren, maar mooier ga ik hem niet krijgen.’ Ik heb de verkoper betaald wat hij wilde hebben, dat was €3.000.” Onderweg naar huis komt Peter erachter dat zijn nieuwe aanwinst toch niet helemaal lekker is: “Voor de staat waarin die verkeerde, heb ik achteraf bezien eigenlijk €1.000 te veel betaald.” Het deert hem niet, Peter is dolgelukkig met zijn rode Saab. In zijn zoektocht naar meer informatie tikt hij thuis de kenmerken van de auto in op internet. Wat hij daar vindt, laat zich misschien al raden. “Het bleek dat de auto ooit is weggegeven door AutoWeek, dat was leuk om te zien.”

Saab 9-3 Cabriolet

 

Saab 9-3 Cabriolet

Voormalig collega Nic de Boer die de Saab 9-3 Cabrio in 2015 mocht weggeven.

Motor en versnellingsbak versleten

Na aankoop laat Peter de auto nakijken door zijn vaste Saab-expert, waar hij de blauwe 9-3 ook in onderhoud had. “De auto is helemaal bekeken. In principe zag het er nog goed uit, maar de motor en versnellingsbak waren versleten. De lagers in de bak waren op, de distributieketting rammelde en door verkeerd onderhoud was de motor van binnen helemaal versmeerd.” Op aanraden van zijn monteur laat Peter een gereviseerde motor en versnellingsbak installeren, die liggen er inmiddels ruim 2.000 kilometer in. Daarmee is de grootste ellende achter de rug, al blijkt er nog steeds wel ruimte te zijn voor verbetering. “Er is een rvs-uitlaat onder gekomen en ik heb voor weinig geld grotere wielen gevonden. Standaard zat er 16 inch onder, maar dat stond onder deze auto toch een beetje zielig. Daarnaast zijn de voorste draagarmen vervangen, is de veerschotel rechtsachter gelast en heeft de Saab nieuwe remschijven en -blokken gekregen. Ten slotte kwam er nog een tweedehands cabriodak op, want het origineel werd een beetje dun.”

Saab 9-3 Cabriolet

Al het onderhoud kost maar liefst €5.800, dat komt nog bovenop de aanschafprijs van €3.000. “Als ik het allemaal op een rijtje zet, dan is het wel een flink bedrag.” En daar blijft het niet bij, want Peter wil nog meer dingen aanpakken. “De auto heeft wat lakbeschadigingen, misschien kan ik een beter interieur vinden en de voorruit moet gepolijst worden.” En daarna? “Gewoon houden en ervan genieten. Ik heb veel geïnvesteerd, al geloof ik ook wel dat hij zijn waarde gaat behouden.” Dat de investeringen in de voormalige vakantiekar inderdaad niet voor niets zijn geweest, blijkt twee weken later uit een appje van Peter. “Zojuist getaxeerd voor de verzekering op €9.500, blij mee.”

Signalement

Merk Saab
Model 9-3 Cabriolet SE 2.0 t
Carrosserie 2-deurs, cabrio
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 45.355

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.985 cc
Maximaal vermogen 110 kW / 150 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 240 Nm bij 1.800 tpm
Inhoud brandstoftank 64 l
Lengte / breedte / hoogte 4.629 mm / 1.711 mm / 1.428 mm
Wielbasis 2.605 mm
Massa leeg 1.375 kg
Laadvermogen 465 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.600 kg / 730 kg
Banden205/50WR16Prijzen
Topsnelheid 210 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,6 s
Brandstofverbruik 8,9 l/100km

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.