AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Rover 25 (2005)

autoreview

Rover 25 (2005)

Signalement

Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf106.491 km
KM-stand laatst119.118 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Voor het eerst in het Engels

  • 109.804 km

Het werd weer tijd voor een auto in het duizend-euro-duizend-kilosegment en op de Rover 200 of 25 had ik al langer een oogje. Ik vind het bolle modelletje wel leuk en het formaat spreekt me heel erg aan. Hij is groter dan bijvoorbeeld een Polo uit die tijd maar weer kleiner dan een Golf. Ik zocht een vijfdeurs en dan het liefst met den 1.6-motor. Dan wordt het meteen al moeilijk, want vijfdeursen zijn er niet zo veel. En éénpuntzessen ook niet. Het moet een gezinsauto ter vervanging van mijn Fiat Panda. Ik zocht een auto die wat meer allround is en wat beter kan meekomen op de snelweg. We moeten er voortaan immers ook mee op vakantie. Bovendien heb ik nog nooit een Engelse auto gehad – en dat moest er natuurlijk een keertje van komen.
Omdat ik vlug vervoer moest hebben, kocht ik deze van ná de facelift. Die van daarvoor vind ik een leuker model en het liefst had ik er ook eentje gehad in beschimmelde boterhammengroen. Dat is de kleur die het best bij deze Rover past. In zijn nieuwe jas oogt de Rover wat serieuzer en het Firefrost Red op mijn auto geven hem iets ouwemannenachtigs. Ik heb hem inderhaast gekocht op een regenachtige donkere winteravond. Dat doe ik nooit meer. Toen ik ‘m voor het eerst in het daglicht zag, schrok ik me dood. Er zitten zo veel kleine deukjes in dat de portieren wel lijken op een poffertjespan.

Lekker sturen
Het rijden in de Rover valt niks tegen. Het stuurt lekker direct en het onderstel is prima. Het kan niet anders of er heeft wel een Ford Fiesta bij de ontwikkelingsafdeling op de parkeerplaats gestaan. Verder is de auto opmerkelijk ruim voor zijn formaat – flinke kofferbak ook. De stoelen zijn prima geschikt voor iemand met lange benen. Het interieur is een soort van grijs-beige. Het doet nog het meeste denken aan het sfeertje in een tandartsenpraktijk. Voor gezelligheid moet je zelf zorgen - zal ik maar zeggen. Natuurlijk ontbreekt ook het paneeltje hout van de plasticboom niet. Da’s lekker koddig. Dat soort lulligheid – ik houd er van. De materialen doen een beetje denken aan een Koreaanse auto uit die tijd. Veel hard en krasgevoelig plastic. Maar het moet worden gezegd: niets rammelt, alles is netjes afgewerkt en alles doet het (weer). Alle vooroordelen over Rover, kun je hier overboord gooien. Grappig is dat mijn auto in 2006 voor het eerst op kenteken is gezet. En dat terwijl Rover in april 2005 stopte met de productie. Die heeft dus een tijdje staan wachten op een eigenaar.
Na aanschaf heb ik hem een grote beurt laten geven, de distributieriem is vervangen en ik heb er vier nieuwe Michelins ondergezet. Dat heb ik gedaan bij Rovee Veenis in Assendelft waar ze MG Rover specialist zijn. Daar barsten ze van de kennis en de prijzen vind ik heel erg vriendelijk. Bovendien hebben ze een paar slopers staan waarvan ze onderdelen afplukken. Tientjeswerk allemaal. Mijn Twenty Five kreeg er nieuwe mistlampjes en een ventilatieroosters van. Ook is er een nieuwe BCU (Body Control Unit) ingekomen. Er waren een paar rare storingen: de interval van de ruitenwissers deed niks, de auto ging niet op slot en het linker portierraam ging niet naar beneden. Kwestie van een paar honderd piek en dan doet -ie het weer. Het dakhemeltje hing ook. Dat heb ik voor honderd piek in de Nigeriaanse BTW opnieuw laten bekleden bij de bekleder.

Traag, lawaaiig en zuipen
Maar nadelen heeft de auto ook. Hij is traag, lawaaiig en hij heeft een dorst dat mij erg doet denken aan zijn landgenoten die ik bij vrijgezellenfeesten wel eens door de stad zie wandelen. Als je heel voorzichtig doet, is 1:13 mogelijk. We hebben het hier over een auto van duizend kilo met iets van 100 pk – dus dat vind ik toch wat teleurstellend. Toen de techniek was onderhouden en er nieuwe banden op zaten, werd hij wat stiller, maar nog steeds lawaaiig. Nu heb ik een anti dreunmat van een diesel op de kop getikt om het motorlawaai wat minder te maken. Die komt er binnenkort op.
Dan het gebrek aan snelheid: vooral boven de 100 km/u gebeurt er in de Rover helemaal niks meer. Mijn auto hoeft geen lanceerinstallatie te zijn, maar hier gaat de naald van de snelheidsmeter door zijn kastje alsof het altijd een lome zondagochtend is. Als je volgas geeft, houdt het bij 140 km/u helemaal op. Nu ben ik dus net als met de Panda, veroordeeld tot een plek tussen de Meriva’s en Golf Plussen op de rechterbaan. Invoegen en inhalen moet je echt een beetje plannen. De trekkracht is echt nul. Toeren maken, dure benzine, nieuwe olie, nieuwe filters – niks helpt. Het lijkt wel of hij is afgeknepen. Nu heb ik begrepen dat een gasklephuis van de 1.8 uit de MG ZR hem vlugger kan maken. Die heb ik dus ook gescoord en ligt klaar voor montage. Ik hoop maar dat de Rover daarmee wat meer lucht krijgt en beter zijn best gaat doen, want anders wordt het een kort genoegen ben ik bang. Mocht -ie beter gaan bevallen, dan mag hij langs de deukjesuitwrijver en wil ik nog best een paar jaar met mijn Bubble doen.

Zoeken naar peekaa's

  • 119.118 km

Hoe is het verder gegaan met die lome Rover? Aan mij heeft het niet gelegen, want ik heb er mijn best voor gedaan: het gasklephuis was best een succes. Daarvan kreeg de motor voelbaar meer zuurstof en op de rollenbank ging -ie er zomaar vijf pk op vooruit. Maar lekker vlot op de snelweg was hij nog steeds niet. Dus liet ik de ECU opnieuw programmeren. Daarbij werd tien procent vermogenstoename beloofd en tien procent minder verbruik. Na alweer een rondje op de rollenbank bleek echter dat er één pk werd vermist. Ik zit nu op een totaaltje van 109. Het brandstofverbruik is wel iets verbeterd. Dat is nu 1:14. Maar toen we in de zomer met een dakkoffer er op naar Frankrijk reden, zoop -ie schaamteloos 1:10. Net voorbij Antwerpen stonden we al weer bij het tankstation.
Verder liet ik nog het dakhemeltje plakken. Dat zag er voor honderd piek weer schitterend uit. Totdat de auto deze zomer voor het eerst in dertig graden een dagje op de parkeerplaats stond. Ik stapte in en voelde weer de aai over mijn haren: het hemeltje was weer volledig ingestort. De bekleder heeft netjes mijn geld teruggegeven. Volgens hem bestaat er geen lijm die op de dakplaat blijft plakken. Juist toen ik besloten had niet meer te investeren en de Rover te rijden totdat ik had gespaard voor iets knaps, kwam de APK. Daarvoor moest er nog even voor vijfhonderd piek in de remmerij worden geïnvesteerd. Tsja, soms tref je het niet.
Jammer dat de Rover 25 precies zo’n ‘net niet’-auto is. Want het had zo mooi kunnen zijn met zijn fijne onderstelletje en goede besturing. Verder is het formaat me op het lijf geschreven Hij is precies groot genoeg voor mij. Verder is hij altijd heel erg betrouwbaar geweest; hij heeft nooit een slag gemist. Dus mocht je met de beperkingen van de 1.4 kunnen leven, dan kun je er echt een heel leuke budgetauto aan hebben. Binnenkort krijgt deze Twenty Five een schop. Wellicht zie je hem binnenkort op Marktplaats. Sla je slag, zou ik zeggen.

5,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (10)

Reageren
Sub-reacties inklappen
MBE
MBE
  • 0
Geweldig leuk geschreven, fijn om te lezen. Hulde.
Hoop dat je binnenkort een baantje naar links kan. Laat het weten!
b hodes
b hodes
  • 1
Beste Anoniem ik heb ervaring met 4 verschillende rovers met 1.4 motoren en 1 met 1.6 . Ik vind het vreemd dat verhaal van dat weinige trekkracht er zat er zelfs 1 bij die de 200km/h aantikte op de teller ,de andere 3 liepen 190 en dan heb ik niet over de 1.6 want die liep ook 200 dus ik denk dat er een technisch probleem is met die An jou of dat je de i uitvoering hebt IPV de si . Buiten de problemen met de koppakkingen heb ik er altijd met plezier in gereden .Er zijn zelfs ECU 's inde handel geweest die ervoor zorgde dat de 1.4 135 pk kreeg IPV 103 pk hij verbruikt dan iets meer
Als ik rustig reed met de rovers dan kon ik 1op15 halen daarom ik denk dat ik jou de luchtmassa meter niet goed werkt succes
Driver1980
Driver1980
  • 2
Hoi Nic!
Leuke review over deze geinige Rover!
Je ziet ze bijna nooit meer rijden dus je hebt toch iets bijzonders onder je kont.
Hopelijk word het verbruik beter en kun je de poffertjeskraam laten uitdeuken zonder spuiten!
Veel plezier ermee!
b hodes
b hodes
  • 0
Hoi Nic nog ff een tipvoordat je er teveel geld in wil stoppen als de motor schommelt n toerental bij stationair draaien dan kun jer vanuit gaan dat de koppakking of een van de cilinderbuS pakkingen lek kan zijn !
civic2
civic2
  • 1
Ik heb ook een rover gehad in deze kleur, heette nightfire red, een 620i op LPG met lichtgrijze velours bekleding, een heel sjieke auto, evengroot als een Passat of Vectra, maar wel veel beter rijdend , hetgeen toen niet heel moeilijk was. Dat was wel een auto met Honda techniek en dat scheelde wel. De 25 was volgens mij wel helemaal rover terwijl de 400/45 een Civic 5d was met rover motoren, een 600 was een Honda Accord en een 75 een bmw met rover benzine of bmw dieselmotor. Mocht je tegen een nette Civic model 95-01 aanlopen met een 115 pk 1.5 Vtec-e motor, sla dan toe want dat zijn je trekkracht en verbruik probleem gelijk opgelost, bovendien de laatste Civic met double wishbone ophanging. Een 3d is wat krap, maar de 5d en aerodeck zijn ruim genoeg. 1:17 op de langere afstand is geen probleem, nu we maar 100 mogen ga je daar nog overheen.
Jouw verbruik kan ook liggen aan verkeerde benzine, blijf weg bij TinQ, tango enz of aan een kapotte temperatuursensor.
civic2
civic2
  • 0
Ik heb nu een Civic 2009, zo'n bol ding bijgenaamd de UFO, ook een aparte auto maar die rover 600 was toch wel de mooiste en meest comfortabele auto die ik heb gehad.
MWH
MWH
  • 0
Dat verbruik lijkt me niet best. Mijn Rover 45 saloon met dezelfde motor deed 1 op 15,5 over 70k km. Het gebrek aan trekkracht herken ik wel. Dat houdt niet echt over. Maar niet harder dan 140? Nog meer bewijs dat er echt iets mis moet zijn lijkt me.
114gti
114gti
  • 0
leuk wagentje hoor.
Maar zou wel ff langs een specialist gaan ivm het gebrek aan trekkracht.
Zelfs mijn 214Si was best vlot met z'n 103Pk,
De 1.6 is niet veel sneller weet ik uit ervaring, maar is wel soepeler door het hogere koppel.
114gti
114gti
  • 0
Ben wel benieuwd naar het vervolg eigenlijk..
klacht ondertussen verholpen?
Adam2014
Adam2014
  • 0
Leuke review van een leuke auto!
Ik kan je van harte een Lada 2192 aanbevelen als opvolger (maar niet de mijne) ?