Rover 25 1.4 Club (2005)

autoreview

Rover 25 1.4 Club (2005)

Signalement

Uitvoering25 1.4 Club
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf9 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 31%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

laatste update 9-02-2006:

Omdat ik binnenkort voor een andere werkgever ga werken en dus ook een andere auto krijg is dit de laatste update voor deze review.

De eerste indruk van de auto is dat het best een mooi karretje is. Zeker als je weet dat de auto zonder al te veel wijzigingen al 10 jaar mee gaat. Wat wel opvalt is dat de uitrusting erg riant te noemen is maar dat de afwerking op een aantal punten echt slecht is.

Motor:
Laag in toeren pakt de motor lekker op zodat schakellui rijden mogelijk is. Het nadeel hiervan is dat de auto dan erg traag is. Op de snelweg is het echter flink toeren maken om de vaart er een beetje in te krijgen en te houden. Een beetje vlot van 80 naar 120 kun je vergeten in 5. Dit komt deels door de lange versnellingen. Terug naar 4 of 3 en dan wil de auto wel. Ook bij tegenwind moet er echt teruggeschakeld worden en dat resulteert in een verbruik van gemiddeld 1:11,5. Voor dit formaat auto is dat echt onzuinig. Je kunt de motor echter wel aardig doortrekken (7000 tpm) waarbij de auto opvallend vlot kan zijn.

interieur:
Het interieur ziet er leuk uit met een goed in de hand liggend stuur (met leer bekleed) en fijne bekleding op de stoelen. De zitpositie is ok maar de stoelzittingen zouden wat langer mogen zijn. Er is ook een lendesteun aanwezig maar deze zit net iets te hoog. Tevens is de stoel in hoogte verstelbaar.

Versnellingsbak:
De versnellingsbak schakeld best goed. Het schakelen gaat wel een beetje hakerig maar toch trefzeker. De koppeling lijkt een beetje te zwak voor de auto. Bij normaal gebruik zijn er geen problemen maar bij het rijden met een aanhanger of erg snel willen optrekken komt er protest en gaat de koppeling ontzettend stinken. Dit zal waarschijnlijk ook komen door de geringe trekkracht bij lagere toeren zodat je de koppeling flink moet laten slippen om op gang te komen.


Wegligging:
De wegligging is ondanks de leeftijd van het onderstel (10 jaar volgens mij) echt perfect. Je kunt er echt hard de bocht mee om. Dit zal voor een deel ook wel aan de sportbanden liggen die standaard zijn op de clubversie. Het enige probleem bij de stabiliteit is dat de auto erg gevoelig is voor spoorvorming en dan vooral met remmen.

Remmen:
De remmen zijn prettig te doseren maar de auto trekt wel erg naar sporen in de weg bij het remmen. Bij een noodstop op hoge snelheid wordt dit ronduit gevaarlijk want dan is de auto erg moeilijk op de weg te houden. Hier had mijn vorige Rover trouwens ook last van.

Comfort:
Ondanks de goede wegligging is het comfort nog altijd ruim voldoende (stevig). De motor maakt op snelwegtempo wel erg veel herrie en je merkt dat ie dan hard moet werken.

De standaarduitrusting is erg riant te noemen: parkeersensoren, afstandsbediening op CV, LM velgen, elec. ramen, elektrische spiegels en airco.
Het is wel erg jammer dat de airco nauwelijks werkt. Bij een buitentemp. van 25 graden krijg je de auto niet koel.

PROBLEMEN

- Vocht in de koplampen vanaf de eerste 5 km. Volgens de dealer hebben alle rovers 25 hier last van en is Rover op zoek naar een oplossing.

- Vocht in de knipperlichten aan de voorzijde (vanaf ongeveer 15.000 km)

- Er zit een tik onder de achterbank maar daar ben ik inmiddels aan gewend.

- Plaatdelen sluiten niet goed op elkaar aan (voorzijde 3 mm bij de spatborden) en het rechterportier sluit niet goed.

- Volgens de garage is er “iets” blijven hangen bij de koppeling. Hierdoor ging de auto niet meer in de versnelling. Dit probleem zou bij elke R25 voorkomen. Het probleem heeft zich inmiddels meerdere malen voorgedaan en komt om de zoveel tijd terug.

- De afstandsbediening van de centrale vergrendeling werkt niet zoals je zou verwachten. Alleen als je bijna tegen de auto aan staat werkt de afstandsbediening.

- Af en toe start de auto pas na ongeveer 5 seconden. Dit is voor het gevoel erg lang.

- De centrale vergrendeling maakt de laatste tijd hele vreemde kraakgeluiden. Hier zal snel naar gekeken moeten worden.

- De mooie lichtmetalen velgen zijn zo slecht, dat remstof er echt niet meer af gaat ondanks dat de auto elke week gewassen wordt en ook de velgen elke week met velgenreiniger schoongemaakt worden.

3,0
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    2
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens