Rover 111 L (1994) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | 111 L |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1994 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 118.651 km |
KM-stand laatst | 131.560 km |
Eerste ervaringen.
- 119.000 km
De Lancia kostte alleen maar geld en na een balans op te maken qua kilometers, wegenbelasting en verzekering, hadden we toch een kleinere auto op het oog. Met de aanschaf van deze Rover zouden we op jaarbasis alleen al minimaal 2000 EURO (!) besparen, dat op benzine, wegenbelasting en verzekering op basis van 28800 km per jaar (2400 km. per maand). Dus werd het een Rover 111 L Ascot, handgeschakeld.
We hadden deze auto toevallig gezien bij een autodealer om de hoek. Dit ging om een Rover 114 Automaat met maar 86000 kilometer gelopen. Deze moest alleen nog meer dan 2000 euro opbrengen, iets teveel van het goede dus. Het enige voordeel wat deze auto echt had was dat hij nog geen roest vertoonde bij de achterwielkasten(zeer zeldzaam bij deze auto).
De Rover die we nu hebben aangeschaft heeft iets meer dan 118.000 km gelopen en op wat roest boven de achterwielen (al behandeld voor verdere verroesting) in zeer goede staat.
Het interieur is smetteloos, heeft een Houten stuurtje, een houten pookknop en natuurlijk de standaard houten stripjes op het dashboard, best guitig voor zo'n klein autootje. Er zit zelfs geen vlek of gaatje in de bekleding van de stoelen of bank.
Natuurlijk is het even wennen als je van een 1.8 in een 1.1 stapt maar dit went op zich ook vrij snel.
De Rover is uiteraard geen racemonster maar kan nog prima mee komen met het verkeer. Het is wat meer werken en wat meer schakelen maar ach... het verbruik maakt een hoop goed!
De tank is met z'n 30 Liter inhoud wel wat aan de gortige kant maar sta alsnog net zo vaak bij de tank als met de Lancia (en die moet het met een meer dan 50 Liter grote tank stellen).
Al met al een leuke wagen, zeer netjes ogend, rijd als een go-cart en lekker goedkoop. Het enige nadeel is de vering op drempels, die deint nog een half uur na haha! Dat nemen we maar voor lief.
2 Maanden later
- 126.250 km
allereerst bedankt voor de reacties op mijn eerste ervaringen, en hieronder een korte samenvatting waarom een Lancia Delta en waarom een Rover 111L:
Ik had vroeger ook altijd al een afwijkende smaak wat betreft automobielen. Zo is elke kleine jongen verzot op Lamborghini's en Ferrari's maar liep ik de schaalmodellen winkel uit met een Jaguar S-Type, een Lexus GS430 of een MG F. Toen ik net mijn rijbewijs had gehaald was het niet zozeer een emotionele keuze maar gewoon omdat die auto bij ons in het dorp te koop stond en ik nog geen auto had en dus ook niet in Groningen of ergens een auto kon gaan halen. Die eindigde helaas in de sloot. De Lancia Delta had ik eens ergens zien staan (het spijt me, maar ik was meegenomen naar Jet-Cars te Rotterdam, ik denk dan wel dat iedereen mijn excuses begrijpt!) en ook al was die ernstig in elkaar gereden hij bleef in mijn gedachten hangen. Toen ik dus een andere auto uit kon kiezen heb ik eens flink rondgekeken op marktplaats en uiteindelijk, helaas, de verkeerde gekozen.
Toen na 2 maanden bleek dat ik al voor bijna 1000 euro had verspijkerd was ik er klaar mee en omdat ik eigenlijk bijna alleen maar stadsritjes rij besloot ik voor een kleinere auto te gaan. We waren al eens bij een dealer wezen kijken en daar had een 'Tante Betje' uitvoering van de Rover 100 gestaan (die van 1998) met 83dkm op de teller. Een mooie uitvoering, hout in overvloed en z.g.a.n. Ik was in ieder geval verkocht, en toen ik naar rechts keek mijn vrouw volgens mij ook. Toen volgde de prijs, 1800 euro. Toch maar vertrokken met pijn in ons hart. 's Avonds op internet stuitte mijn vrouw op een net exemplaar (zo als al vernoemd: met roest) die 118dkm had gelopen. Gelijk gaan kijken natuurlijk en meteen verkocht. Uiteraard was alles wat minder gelikt dan bij de dealer, maar een klein krasje bij de portiergreep die komt er toch altijd wel met mijn 'sleutel'-kunsten. Het zijn bij mij dus voornamelijk emotionele keuzes. Ik moet geen Starlet, 121, Primera, o.i.d. Ik wil geen UGGS omdat iedereen er op loopt. Ik drink geen ECHTE coca-cola omdat iedereen dat drinkt. En ik stap al helemaal niet in de poep waar iemand anders in de poep is gaan staan. Volgens mij wel duidelijk, toch ;-)
Afijn, de update... eindelijk:
De Rover word nog steeds elke dag ingezet en dat doet hij moeiteloos. Zelfs met de strenge vorst een paar weekjes terug heeft hij zich fantastisch opgesteld en bewezen een betrouwbare 'vriend' te zijn. De sneeuw heeft alleen wat roe(s)t in het eten gegooid, gezien het feit dit wat verder is uitgebreid rondom de wielkasten. De banden zijn voor vervangen omdat ik slicks wel grappig vind maar niet in de sneeuw/gladheid.
Ook heeft het schuifdak zijn diensten al bewezen daar we voor onze verhuizing 20 plinten moesten vervoeren á 2.40m per stuk.
Ik vind de reacties van mensen op dit kleine vervoermiddel altijd zo leuk. Op één of andere wijze straalt de Rover 100-serie gezelligheid en vreugde uit (dat istie ook om in te rijden haha). Ik rijd voor de pakketdienst en dan gaat de achterbak plat en gaan er gemiddeld 85 pakjes in. Mensen zijn altijd verwonderd hoe hun home cinema set uit de kleine kofferbakruimte word getoverd. Een soort Pieter Post, maar dan in een kleine groene wagen i.p.v. rood.
Problemen tot dusver.
Heb al wat gestoei gehad met de rechter achterlicht unit. Dan deed het knipperlicht het niet, dan het achterlicht zelf niet. Uiteindelijk de kabel nagelopen, alle lampen vervangen en de aansluitingen aangedraaid. Werkt weer top! Tevens de zekering van de mistachterlichten vervangen.
Het controle lampje van de handrem blijft branden, weet niet of dit een bekend probleem is maar het is vrij irritant. Heb er nu een stukje tape over geplakt.
Daar blijft het wel bij.
Mochten er nog vragen zijn, andere ervaringen o.i.d. dan hoor ik het graag!
Tot de volgende keer en tot ziens!
Einde verhaal
- 131.560 km
Tja het was te verwachten, maar iets vroeger dan gepland.
Hij had nog een maand of 4 APK en dan zou ik weer op zoek gaan naar een ander autootje. De 111 L heb ik voor 450 euro gekocht en was bedoeld om eventjes (na het gestoei met de lancia) op de weg te blijven voor weinig. Tot afgelopen week de remmen hun dienst weigerden en er nog maar 1 functioneel bleek. Pfff... ben gelukkig thuisgekomen maar vraag niet hoe.
Merk trouw? haha nu wel! Rover 214i word morgen geleverd.
Hou jullie op de hoogte!
De afgelopen maandjes
- 131.560 km
Probleempjes de afgelopen maanden:
- Remverlichting achter maar eentje werkend (gemaakt)
- Knipperlicht linksvoor kapje kwijt (niet kunnen vinden)
- Roest word alsmaar erger na winterweer
- Remmen lek lek lek, hoofdremcilinder problemen etc.
- Handrem lampje knippert zo nu en dan
- Pookhoes zakt continu naar beneden (eigenlijk niet echt belemmerd maar zit je continu die zak omhoog te trekken haha als tic)
- Bandjes op (vervangen)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.