Renault Twingo 1.2 16V Kenzo (2005)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Twingo 1.2 16V Kenzo |
---|---|
Versnellingen | 5, Semi Automaat |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 32.000 km |
KM-stand laatst | 151.068 km |
Goedkope kilometervreter
- 82.000 km
Omdat ik van werkgever veranderde, moest ik de auto van de zaak inleveren en zelf mijn Eigen vervoer regelen.
De Twingo Beach die we als tweede auto hadden was een leuke auto, maar had geen airco en cd-speller. Omdat ik elke dag zo'n 100 km woon-werkverkeer zou gaan rijden, wilde ik deze zaken toch wel graag hebben.
Uiteindelijk vond ik deze Twingo Kenzo Quickshift Eco. Een spaarversie van de Twingo met de 16-kleps motor, maar dan met 60 pk, gekoppeld aan een gerobotiseerde handbak.
Ik had eerst nog mijn bedenkingen bij de Quickshift, maar na de proefrit was ik tevreden. Gezien de lage kilometerstand (32.000) en de nette staat van de auto, heb ik me niks van de paarse kleur en de vlinders op de auto aangetrokken en de koop gesloten.
Nu, anderalf jaar later en 50.000 km verder, kan ik zeggen dat ik zeer tevreden ben over de auto. Doordat ik veel lange afstanden rijd, is de auto aangenaam zuinig, 1:19.5 gemiddeld.
In de file en ik druk stadsverkeer is de Quickshift erg fijn. In tegenstelling tot de 2Tronic van Peugeot waarmee ik ook gereden heb, schakelt de Quickshift snel en soepel en meestal precies op de momenten dat ik zelf ook zou schakelen.
Wat bevalt me goed aan de Twingo:
1) Het verbruik
2) De binnenruimte
3) Het glazen panoramadak dat open kan
Wat bevalt me niet zo goed:
1) De herrie boven de 100 km/u
2) Het ontbreken van cruise control
3) Het zitcomfort op lange ritten (meer dan 100 km)
Soms kijk ik wel naar auto's waarmee ik nog goedkoper zou kunnen rijden, maar dat zijn er niet zo veel. De meeste diesels vallen af door de torenhoge wegenbelasting. Alleen een kleine auto op LPG zou gunstiger zijn, maar de auto's die op LPG worden aangeboden vind ik een stuk minder uitstraling hebben dan een Twingo. En LPG in een Twingo vind ik niet zo'n goed idee. Ik heb al te vaak een lekke band gehad en als je dan geen reservewiel bij je hebt omdat je op gas rijdt.... Nee, ik rijd nog wel even met deze paarse schicht door.
Verkocht
- 151.068 km
Uiteindelijk, na bijna 120.000 km met deze auto gereden te hebben, is de Twingo verkocht. De reden was dat ik (na lang twijfelen) een auto op LPG heb gekocht.
De Twingo is me erg goed bevallen. In al die tijd slechts 2 keer gestrand. De eerste keer met een kapotte bobine en de tweede keer met een motorstoring doordat een pakking van het luchtfilterhuis niet goed was teruggezet (eigen fout).
Al met al een erg ruime, handige, zuinige en voor zijn klasse comfortabele auto.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.