AutoWeek 9 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 9 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autotests
  • Renault
  • Twingo

Klein maar erg ruim

Renault Twingo 1.2 Emotion (2006)

In de Renault heb je het gevoel dat je in een soort mini-MPV rijdt. De grappige koplampen zijn al dertien jaar een sterk punt van 't Twingo-ontwerp. Gelukkig heeft Renault in 1998 het oude 1,2'tje vervangen.
  • Autotest
10 maart 2007 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Petje af voor wat Renault met de Twingo heeft gepresteerd. Het model gaat al sinds 1993 mee en mag pas in 2007 met pensioen. En om nu te zeggen dat 'ie er oud uitziet en de sleet erin begint te raken... nee, niet echt.

Renault had begin jaren negentig nooit durven dromen dat de Twingo zo'n lang leven voor de boeg had. En in dit segment hoef je niet met een saai koetsje aan te komen. Dat begreep Renault goed en het merk gaf ons de grappig gestileerde Twingo, met kikkeroogjes en veel interieurruimte. Bij zijn komst was de Twingo een revolutie met zijn monospace-koetswerk. Erg ruim voor zijn klasse, en vooral slim ingedeeld. Zo heeft de Twingo een verschuifbare achterbank.
Op dat gebied is het een trend-setter. En nog steeds biedt de Renault erg veel ruimte. Achterin zit je riant, net als voorin. Daar tref je allerlei bakjes en vakjes aan. De radio zit helaas erg laag en de bediening ervan leidt op deze wijze te veel af. Dat zou bij het moderne Renault, dat pretendeert zo'n veilig merk te zijn, niet meer mogen voorkomen.


Vervelende zitpositie
Niet meer van deze tijd is de positie van het stuur in de Twingo. Dat staat erg vlak, en de zittingen zijn te kort; de leuning daarentegen is lang en breed. Toch vinden we de zitpositie verre van fijn. De Twingo heeft een lange versnellingspook, die zich met lange halen laat bedienen. Vooral de stap van vier naar vijf vraagt een lange armbeweging. Gelukkig biedt hij nog wel wat gevoel, anders zou de auto helemaal zo doods overkomen. Want van de besturing moet hij het niet hebben. Het rad gaat erg licht in het rond en de gevolgen daarvan ondervind je later. In bochten is de Twingo behoorlijk onderstuurd en hij helt graag over. Alles in het belang van het comfort, want het Renaultje staat gewoon soepel op z'n veren. Ook de demping rekent vrij mild af met oneffenheden. Gevoelloos is de koppeling, waardoor je altijd moet opletten bij het wegrijden vanuit stilstand.


Bescheiden
Onder de korte neus schuilt 'n bescheiden torretje, een 1,2-liter zonder poespas. De Twingo kan trouwens prima uit de voeten met 60 pk, in 13,1 tellen sprint 'ie volgens de fabriek vanuit stilstand naar 100 km/h en op de snelweg doet 'ie het eveneens prima. Ondanks het gebrek aan een toerenteller geeft de 1,2-liter met zijn geluid goed aan wanneer je moet schakelen. Je merkt gewoon dat 'ie niet van toeren maken houdt. De Twingo verbruikt gemiddeld 1 op 13,1. De sprint van 0-100 km/h legt de Twingo af in 13,9 seconden.


Verbluffend ruim
In de Twingo gaat het er verbluffend ruim aan toe op de achterbank. Ook kun je de bank verschuiven, waardoor de beenruimte kan variëren. De basisuitvoering van de Renault Twingo is de 1.2 8V 60 Authentique. Die heeft echter geen stuurbekrachtiging. Slimmer is het om een Série Limitée Emotion te kopen, dan beschikt de auto over elektrische stuurbekrachtiging en een radio die zich vanaf de stuurkolom laat bedienen.
De Renault Twingo biedt veel ruimte, heeft een verstelbare achterbank en grote opbergvakken. Kortom, hij is lekker veelzijdig. Over zijn rijeigenschappen zijn we minder te spreken, het zwaar onderstuurde bochtgedrag is niet meer van deze tijd. Het concept was echter baanbrekend, met relatief veel ruimte in een compacte koets.

Signalement

Merk Renault
Model Twingo 1.2 Emotion
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 9.495

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.149 cc
Maximaal vermogen 43 kW / 60 pk bij 5.250 tpm
Maximaal koppel 93 Nm bij 2.500 tpm
Inhoud brandstoftank 40 l
Lengte / breedte / hoogte 3.433 mm / 1.630 mm / 1.423 mm
Wielbasis 2.347 mm
Massa leeg 795 kg
Laadvermogen 435 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 600 kg / 395 kg
Banden155/65R14Prijzen
Topsnelheid 151 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 13,9 s (fabrieksopgave: 13,7 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 6,1 s / 9,3 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 14,5 s / 25,7 s
Brandstofverbruik 0,0 l/100km
CO2-uitstoot 138 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Renault Twingo
Renault Renault Twingo

Uitgelicht aanbod

    1.0 SCe Collection

    Renault Twingo 1.0 SCe Collection

    • 2016
    • 61.000 km

    € 7.000

    1.2 16V Authentique

    Renault Twingo 1.2 16V Authentique

    • 2014
    • 62.730 km

    € 5.900

    1.2 8V (TWINGO II) Authentique*AIRCO*

    Renault Twingo 1.2 8V (TWINGO II) Authentique*AIRCO*

    • 2009
    • 135.692 km

    € 2.245

Meer Renault Twingo occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Renault Twingo specificaties
  • Renault Twingo occasions
  • Renault Twingo video's
Advies en informatie
  • Renault Twingo tests
  • Renault Twingo gebruikersreviews
  • Renault Twingo index
PREMIUM
Opel Insignia vs. Renault Talisman - Occasiondubbeltest

Opel Insignia vs. Renault Talisman - Occasiondubbeltest

Vergeet het SUVirus wanneer je op zoek bent naar een ruime (gezins)auto en gun jezelf een gezonde...

Lees meer
Renault Mégane RS – 2006 – 332.815 km - Klokje Rond

Renault Mégane RS – 2006 – 332.815 km - Klokje Rond

Het had niet veel gescheeld of deze Renault Mégane RS was door de vader van Thomas Dijkstra...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Review
    Renault Twingo 1.5 dCi ECO2 Dynamique (2012)

    Renault Twingo 1.5 dCi ECO2 Dynamique (2012)

    7
    • 16 februari 2021
  • Autonieuws
    'Renault Twingo krijgt geen opvolger'

    'Renault Twingo krijgt geen opvolger'

    38
    • 26 januari 2021
  • Autonieuws
    Facelift Friday: Renault Twingo

    Facelift Friday: Renault Twingo

    13
    • 22 januari 2021
  • Renault Twingo Electric vs. Seat Mii Electric - Dubbeltest

    Renault Twingo Electric vs. Seat Mii Electric...

    • 15 januari 2021
  • Review
    Renault Twingo (2012)

    Renault Twingo (2012)

    2
    • 1 november 2020
  • Autonieuws
    Renault vervangt TCe 100 voor TCe 90 GPF

    Renault vervangt TCe 100 voor TCe 90 GPF

    32
    • 29 oktober 2020
  • Test: Renault Twingo Electric

    Test: Renault Twingo Electric

    • 26 oktober 2020
Merk
Merk
  • Review
    Renault Mégane Coupé TCe 180 GT (2011)

    Renault Mégane Coupé TCe 180 GT (2011)

    • 7 maart 2021
  • Autonieuws
    Renault Trafic/Nissan NV300 - Facelift Friday

    Renault Trafic/Nissan NV300 - Facelift...

    11
    • 5 maart 2021
  • Autonieuws
    Productieversie elektrische Renault Mégane eVision gesnapt

    Productieversie elektrische Renault Mégane...

    30
    • 4 maart 2021
  • Autonieuws
    Vijf NCAP-sterren voor Polestar 2 en Cupra Formentor

    Vijf NCAP-sterren voor Polestar 2 en Cupra...

    5
    • 3 maart 2021
  • PREMIUM
    Opel Insignia vs. Renault Talisman - Occasiondubbeltest

    Opel Insignia vs. Renault Talisman - Occasiondubbeltest

    • 2 maart 2021
  • Autonieuws
    Renault Colorale Prairie (1955) - In het Wild

    Renault Colorale Prairie (1955) - In het...

    24
    • 27 februari 2021
  • Review
    Renault Grand Scénic dCi 110 Bose 7P (2016)

    Renault Grand Scénic dCi 110 Bose 7P (2016)

    10
    • 20 februari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep