Renault Talisman TCe 160 Business Initiale Paris (2021)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Talisman TCe 160 Business Initiale Paris |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand laatst | 24.000 km |
Eerste ervaringen
- 10.000 km
Sprinten
Voordat je verder leest, sprint dan eerst nog even naar de Renault dealer (of bel even) om nog snel een Talisman te reserveren. Want helaas gaat deze geweldige auto binnenkort uit productie. In Nederland is de auto niet meer te bestellen, maar er zullen er nog wel wat op voorraad staan.
Enthousiast
Waarom ben ik dan zo enthousiast over deze auto? Nou gewoon, het is een hele fijne, supercomplete auto voor relatief weinig geld. Het is bijna ondoenlijk om alles wat er op en aan deze auto zit hier op te sommen. Daarom een kleine, willekeurige selectie:
- groot panoramadak, kan open
- led-matrix verlichting, met grootlichtassistent (groot licht gaat automatisch naar dimlicht bij tegenligger of meer omgevingslicht)
- echt lederen bekleding; vroeger paste Renault als enige van de massaproductenten 'Conolly' leder toe. Dit was een leverancier van hoogwaardige leersoorten dat werd toegepast door o.a. Rolls Royce, Aston Martin, Jaguar en Renault dus. Sinds dit bedrijf gestopt is, wordt er nog steeds echt leer van hoge kwaliteit gebruikt en geen nepleer, wat voor mooie naam daarvoor ook mag worden verzonnen door sommige fabrikanten
- uitgebreid multi-media systeem met groot scherm, touch bediening, knoppen en een soort i-drive knop
- Bose audio installatie
- elektrisch verstelbare stoelen met geheugen, verwarming, koeling en massage
- anti-whiplash hoofdsteunen
- gelaagde zijruiten
- 7-traps automaat
- vierwielbesturing
- rij-assistenten: lane keeping, dodehoek sensor, adaptieve cruisecontrol met filefunctie (automatisch file rijden inclusief stoppen en optrekken), automatische remsystemen, vermoeidheidssensor, verkeersbordherkenning
- in delen neerklapbare achterbank
- fraai dashboard, deels met leer bekleed, voorzien van houtinleg
- middenarmsteunen voor en achter met opbergruimte/bekerhouders
- usb-poorten voor en achter
- aux-aansluiting
- head-up display
- voicecontrol
- ventilatie openingen, verwarming en ventilatorregeling achter
- keyless entry/go
- verwarmd lederen stuurwiel
- automatisch dimmende spiegels (binnen en buiten)
- randloze binnenspiegel
- metallic lak
- 19" lichtmetalen wielen
- automatische trekhaak
- adaptief/instelbaar onderstel
- automatische kofferdeksel (voetbediening)
- en nog veel meer
En dat allemaal voor nog geen € 43.500 , ok dat is een berg geld voor de meesten van ons (voor mij ook), maar ten opzichte van andere merken is dit echt goedkoop! Alleen Ford levert/leverde de Mondeo voor gelijke prijs/uitrusting, maar ook die is of gaat eruit.
De BMW 120d die ik hiervoor had, kostte 6 jaar geleden precies evenveel. Ik ben weer bij BMW gaan kijken. Een 2-serie Grandcoupé vind ik niet echt mooi en voor dit bedrag heb je dan een 136pk driecilinder, terwijl ik nu een 160pk viercilinder heb. Als ik de 2-serie net zo had 'aangekleed' als deze Talisman was ik minimaal € 10.000 duurder uit geweest, voor een kleinere auto, met minder vermogen. Een beter vergelijkbare 318 zou 20 tot 25 mille meer kosten.
Weggedrag
Die 120d was toch echt wel een leuke gooi en smijtauto, zo maken ze ze niet meer bij BMW, nergens meer helaas. Heerlijk wagentje was het, compact en met niks extra's, maar is me goed bevallen. De Talisman heeft een heel ander weggedrag, is meer een reisauto en nodigt niet uit tot 'scheuren'. En dat is (voor mij) maar beter ook. Maar wat een wegligging! Snel bochtenwerk, zowel korte bochten als lange doordraaiers op de snelweg, kunnen met hoge snelheden worden genomen. Je stuurt in en voelt dat de achterkant meestuurt. Dat is zeker geen onaangenaam gevoel, het geeft gelijk vertrouwen.
Ook bij lage snelheden in krappe straatjes of bij het parkeren, voel je de achterkant meedraaien en dat maakt het manoeuvreren erg makkelijk. Voor de rest gewoon een uiterst stabiele auto die je z'n lengte (4,84m) snel doet vergeten.
Motor/versnellingsbak
Deze Talisman heeft de 1.3 benzinemotor die Renault in samenwerking met Mercedes heeft ontwikkelt. De motor wordt door Renault gebouwd, ook voor Mercedes. De inhoud lijkt klein, maar hij voldoet prima. Vanuit stilstand met koude motor moet je het gas iets verder intrappen en dan trekt die mooi op. De combinatie met de 7-traps automaat met dubbele koppeling werkt gewoon zeer goed. Bij rustig rijden merk je nauwelijks dat er geschakeld wordt en als je wat meer haast hebt, volgt de bak precies wat je wilt (terugschakelen wanneer nodig).
Het is heel eenvoudig om handmatig te schakelen (pookje even naar links duwen en dan naar voren/achteren), maar dat gebruik ik eigenlijk nooit, zo goed doet de bak zelf zijn werk.
Op snelheid het gas intrappen heeft een vlotte versnelling tot gevolg. Vlotter dan je denkt, als je op de teller kijkt, rij je al gauw sneller dan verwacht. De motor maakt een aardig bromgeluid bij sterk accelereren, daaraan hoor je wel dat het geen zescilinder is, dat is wel jammer, maar hé we leven in 2022 inmiddels hè. Bij normaal rijden en op de snelweg is de motor vrijwel onhoorbaar.
Het verbruik is ongeveer 1:16 wat ik heel mooi vind voor zo een grote auto; rijstijl is 'normaal' af en toe een sprintje, wel houden aan de maximum snelheden (behalve bij inhalen af en toe).
Interieur/comfort
Geweldig!
De fauteuils zitten prima, zoals je van een Franse auto mag verwachten. Niet superzacht en ook niet plankhard, gewoon goed. Het duurt wel even voordat je de optimale zitpositie hebt gevonden, omdat er zoveel valt in te stellen. Voor-/achterkant omhoog/laag, rugleuning, lendensteunen, verlengstuk voor onderbenen, stand stuurwiel etc. Gelukkig heeft de stoel een geheugen, zodat er voor meerdere bestuurders de ideale positie kan worden opgeslagen (inclusief spiegels en nog e.e.a.).
Ruimte, meer dan genoeg, zowel voor als achterin.
Fijn stuurwiel en bij zoals ik zit, is dit een van de weinige auto's die echt uitnodigt om lange tijd met beide handen het stuur vast te houden.
De armsteunen voor en achterin zitten op de goede hoogte en positie om hun taak juist te vervullen.
Ook achterin is het goed toeven. De achterbank is comfortabel, groot en de voetenruimte is groot. De hoofdruimte is wat lager door het open dak, maar nog steeds voldoende.
Multi-media
Ik heb me hier eerlijk gezegd nog niet echt in verdiept. Het intstructieboekje heb ik nog niet open gehad, dus er zal vast nog veel meer mogelijk zijn dan ik nu weet. Maar het meeste is supereenvoudig toegankelijk en wijst zich vanzelf. Connectie maken met telefoon gaat simpel, mooi ook is dat er meerdere telefoons tegelijk verbonden kunnen zijn. Adresboek wordt snel overgenomen. Navigatie werkt snel en goed. Oh ja, de media is te bedienen via het touchscreen, via een draai-drukknop (soort i-drive) met extra knoppen, via de onvolprezen 'Renault satteliet' achter het stuur en via voicecontrol. Voor het bellen en de navigatie gebruik ik bijna altijd de stembesturing. Dat werkt zo makkelijk en vlot en zij (vrouwenstem) begrijpt me meestal sneller dan mijn vrouw dat doet.
Via de multimedia/ kan je ook voertuiginstellingen invoeren en aanpassen, dat heb ik één keer gedaan en nu staat die altijd goed. Er is trouwens ook een aparte snelkeuzeknop voor. Wat kan je instellen? Van alles: dempers, stuur (zwaarte/directheid), reactie motor op gaspedaal, verlichting (interieur led in verschillende kleuren), knipperlichtgeluid (harder of zachter tikken), knipperlicht/verlichting bij openen/sluiten van de auto en nog een en ander.
Ook is het tellerdisplay in te stellen, er zijn geloof ik drie of vier verschillende standaard lay-outs en daarbinnen kan je ook nog bepaalde dingen aanpassen. Ook is het mogelijk om de navigatiekaart tussen de tellers te projecteren, maar dat doe ik nooit (kijk gewoon op het scherm).
Oh ja, er zit dus ook een head-up display op, maar daar kijk ik niet zo vaak naar. Ligt aan mij, want het is een prima schermpje, waarvan trouwens de invalshoek ook instelbaar is.
Kofferbak
Giga-kofferbak, ruimte voor twee grote koffers en twee kleinere en nog wat tassen/los spul. Onder de kofferbakvloer is er nog een grote ruimte (plek van reservewiel). Aan de zijkanten mooie vakken voor kleine spullen. Prima afgewerkt ook.
Kleur
Helaas rij ik, zoals de halve wereld, nu minder dan normaal. Helaas want het is een fijne auto. Geen gekke dingen meegemaakt, auto doet het altijd.
Tsja, wat kan ik er nog meer over vertellen? Het is gewoon een prima auto. Ik heb geen winterbanden laten monteren, want dat vind ik niet nodig in Nederland en zeker nu niet (plus 12 graden buiten)!
Oh ja, die kleur: de auto is lichtgrijs metallic (als foto's), maar dit is een speciale kleur: afhankelijk van het buitenlicht en de hoek ligt er een groene of blauwe waas over de auto. Een keer zei iemand tegen mij: je hebt toch een lichtblauwe auto? En iets later een ander: jij bent toch met die lichtgroene? Erg grappig en mooi.
Ik ga weer wat kilometers maken en kom over een paar duizend daarvan wel weer terug.
Een jaar later
- 17.500 km
Alweer een jaar staat de Talisman voor mijn deur, alhoewel staan: af en toe wordt er ook mee gereden natuurlijk. In het eerste half jaar vanwege de lockdown enzo nog niet zoveel, maar de laatste maanden steeds meer. En dat bevalt gewoon goed. De auto zit goed, stuurt goed, rijdt goed. Alles doet het nog steeds, geen storingen, geen defecten, geen reparaties, helemaal niks. Onlangs voor de jaarlijkse controlebeurt naar de garage geweest en dat was het.
Het rijden
De auto rijdt erg goed en fijn. 160pk is ruim voldoende in het dagelijkse verkeer en de auto is, wat mij betreft, voldoende snel. Inhalen, even een sprintje trekken: geen enkel probleem. Alleen 's ochtends bij het wegrijden moet het blok even wakker worden, maar voor de rest merk je niet dat het 'maar' een 1.3 is. De motor pakt vlot op en trekt lekker door. Hoge toerentallen zijn mogelijk, maar niet nodig. De automatische versnellingsbak met dubbele koppeling schakelt vlot en zonder schokken.
Het verbruik is gemiddeld ongeveer 1:16 bij een normale rijstijl. Wat is normaal? Meestal aan de maximum snelheid houden, soms er even overheen ivm inhalen, wel vlot optrekken, maar ook voldoende anticiperen.
Comfort
Ja, met een hoofdletter C, want dat is gewoon erg goed. De stoelen, met mooi leer bekleed, zitten uitmuntend. Zij zijn elektrisch in heel veel standen verstelbaar en zijn voorzien van verwarming, koeling en massage. Dat laatste gebruik ik eigenlijk niet, misschien straks op vakantie tijdens een hele lange rit. De koeling is ideaal en de verwarming ook natuurlijk. Samen met stuurverwarming en een goede klimaatbeheersing is er zowel 's winters als 's zomers een aangename situatie te creëren.
Ruimte in overvloed natuurlijk, maar dat mag ook wel voor een auto van 4,86 m lang. En een giga-kofferbak eventueel uit te breiden door de achterbank (in delen) neer te klappen, maar dat heb ik maar één keer gebruikt tot nu toe.
Achterin is ook meer dan voldoende ruimte en ook daar is het aangenaam toeven. Prima achterbank, fijne armsteunen links, rechts en in het midden, ventilatieopeningen en usb-poorten alles is aanwezig.
Ook het weggedrag is prima. Ik heb de vering in comfort staan en de besturing in sport. Dat is of via standaard settings in te stellen (comfort, sport, eco) of via een persoonlijk in te stellen programma. Gaat erg makkelijk, maar is wel iets dat je doet als je stilstaat. Wel kan je rijdend heel makkelijk switchen van de ene setting/programma naar de andere, dat kan via het touchscreen of via een echte knop.
Multi-media
En ja dan kom je bij het multi-media uit. Dat is gewoon echt goed bij de Talisman phase II (phase I weet ik niet goed). Heel veel instructies zijn via echte knoppen te bedienen en via het touchscreen. Daarnaast kunnen er via voicecontrol heel veel commando's worden gegeven en/of via een i-Drive achtig knoppencluster.
Voor navigatie en telefoon gebruik ik meestal de voicecontrol; deze werkt snel en goed (slechts een enkele keer moet ik een commando herhalen, maar dat is echt heel zelden). Veel commando's kan je ook direct inspreken, je hoeft niet altijd het menuutje te volgen; bijvoorbeeld als je iemand wilt bellen, kan je gelijk zeggen: 'Henk bellen'. Ook bij navigatie kan je gelijk beginnen met inspreken. Navigatie werkt snel en heb ik nog niet op fouten kunnen betrappen. Wel is er ontzettend veel in te stellen, dus daar moet je echt wat tijd voor uittrekken of genoegen nemen met de fabrieksinstellingen die meestal ook al prima staan.
Voor de muziek luister ik meestal naar de radio of streamen van telefoon. Twee keer kiezen op het touchscreen voor de bron en verder kan alles via de vermaarde satelliet achter het stuur die 40 jaar geleden al werd geïntroduceerd op de Renault 11. Werkt nog steeds perfect.
Kortom, de auto bevalt nog steeds prima!
Van de zomer gaan we er een lange reis meemaken, daarna zal ik wel weer een update geven.
Vakantie voorbij
- 24.000 km
De vakantie naar z'n moederland zit er weer op. En tja, wat kan ik zeggen? Het is gewoon een fantastische wagen! Veel ruimte, rijdt heerlijk, ook voor de passagiers zowel voor- als achterin. De auto beschikt over alles wat je je maar kan wensen, voor een reis: voldoende bekerhouders, armsteunen, vakjes en dergelijke om spulletjes op te bergen, usb-poorten, goede multi-media. Het is gewoon een heerlijke reisauto. Zowel op de Autoroute, de Routes National, in steden en dorpjes, rijdt gewoon heel goed. Comfort is top. Draaicirkel lekker kort door de vierwielsturing (fijne in krappe parkeergarages!). Vering is uitstekend (heb hem eigenlijk altijd in stand comfort staan en het sturen in de sportstand).
Alleen bij het wegrijden merk je dat het een relatief klein motorblok is (1332cc), maar als de auto eenmaal rolt, gaat het meer dan prima. Even gas bijgeven op de grote weg om in te halen: geen probleem, reageert gelijk en vlot. En dat alles bij een zeer aangenaam verbruik: bijna 1:16 en dat bij een normale rijstijl. Wat is normaal? Steeds aan de maximumsnelheid gehouden of net paar km harder (dus iets meer dan 130km/h op de Autoroutes), ongeveer helft snelweg andere helft secundaire wegen en/of dorp/stad. Fileverkeer (Parijs!). Gewoon een vlotte rijstijl. Het viel me in die zin trouwens wel op dat bij 130+ op de teller, je bijna iedereen voorbijrijdt in Frankrijk.
Open/panoramadak is ook erg prettig, bijvoorbeeld ook in de steden waardoor je makkelijker gebouwen kan bekijken. Wel merk je enig windgeruis boven de 130, maar dat is normaal en niet storend.
Kofferbak: meer dan genoeg ruimte voor vier personen. En dan is er nog een grote bak onder de kofferbakvloer waar een reservewiel past.
Net voor de vakantie is de auto naar de garage geweest voor z'n jaarlijkse beurt (de eerste): alleen olie ververst en ruitesproeiervloeistof bijgevuld.
Nul storingen, defecten; gewoon een prima ding.
Kortom: het is nog steeds een geweldige auto!
Ben er nog steeds erg blij mee en vind hem/haar steeds mooier.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort5
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod

Renault Talisman Estate 1.3 TCe Limited | Automaat | Navigatie | Keyless | Parkersensoren | Cruise Control | Volledig onderhouden
- 2020
- 35.777 km

Renault Talisman Estate 1.3 TCe Limited
- 2020
- 66.007 km

Renault Talisman Estate 1.3 TCe Limited | Keyless Go | Navigatiesysteem | Climate Control | Parkeersensoren | Trekhaak
- 2020
- 91.266 km
Lees ook

Back to Basics: Renault Talisman

Dit is de Renault Espace: Austral met plek voor zeven

Zeg het maar: Volkswagen ID2 of Renault 5?

Renault Scénic verder als elektrische cross-over - Vooruitblik

Zo zuinig is de Renault Twingo in de praktijk
